"Konsoler överlägsna för MMO"

Medlem

MMO på Konsol, Nej tack

Medlem

Du tog orden ur munnen på mig Erenthal och det var skönt att läsa till skillnad från helt tomma inlägg som.. typ.. det precis ovanför mig.. o_Ô

Att säga att utvecklandet av utvecklingen (aa.. utvecklandet av utvecklingen) av MMO till konsol bara är skit har du juh ingen som helst aning om, det är juh faktiskt något som är på g.. och jag förmodar att du inte kan se in i framtiden, du får skrika till om jag har fel.
Och ni som tror att dom kommer ta WoW döpa om det till Fredriks Kalas och släppa det som konsol MMO är juh bara otroligt trångsynta, ni förstår väl själva att dom kommer anpassa det så bra som möjligt till konsol?
Ge dom tid och ge dom en chans att visa vad dom har i åtanke innan ni smutskastar det, när det faktiskt finns något att bedöma så kan ni hata hur mycket ni vill \o/!

Medlem

Oavsett spelgenre så är företagen lockade till konsoll pga PC piratkopiering. Dessutom kan företagen ta betalt för i princip allt (om de vill) eftersom betalsystemet är utvecklat till konsoll.

Så när ett företag säger att något är bättre på konsoll tror jag inte att de i första hand tänker på ljud, grafik eller spelkontroller.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

För mig är iaf PC att föredra för MMO. Min sambo spelar även precis som jag. Blir dyrt med 2x PS3, 2x 32" LCD Tv och allt därtill, samt att det tar en djävulsk plats som jag inte har i min 3:a på 67kvm.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Antingen NEJ till mmorpg/fps till konsol eller okej i alla fall om de gör så jag kan använda mus och tangentbord.

AW8
Medlem

Haha, vilket skämt

Det enda som duger på konsol är typ plattformsspel, som Lego Star Wars och Super Mario.
Att sitta med en handkontroll och köra FPS... tortyr!!!
Och att strategi- och MMO-spel ska finnas till konsol också, löjligt.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

vilken moped kör du ? ^^


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av AW8:

Haha, vilket skämt

Det enda som duger på konsol är typ plattformsspel, som Lego Star Wars och Super Mario.
Att sitta med en handkontroll och köra FPS... tortyr!!!
Och att strategi- och MMO-spel ska finnas till konsol också, löjligt.

Löjligt för dig kanske, du är ju inte tvungen att spela konsol spel men bara för du inte gillar spela dem så är det väl bra att möjligheten finns för de som gillar det.

Inaktiv
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

Precis, PC är så mycket bättre på den fronten.

Vad är den stora grejen med att göra allt till konsol om man ändå har mus och allt? Det blir ju som en billigare dator i litet format..

Varför inte bara ha en större burk med mycket mer kraft?

Löjligt.. dom verkar BARA tänka på pengar enligt sitt uttalande.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Oavsett spelgenre så är företagen lockade till konsoll pga PC piratkopiering. Dessutom kan företagen ta betalt för i princip allt (om de vill) eftersom betalsystemet är utvecklat till konsoll.

Så när ett företag säger att något är bättre på konsoll tror jag inte att de i första hand tänker på ljud, grafik eller spelkontroller.

Den här tråden handlar om MMOs. Piratkopiering här är knappast ett problem med kontokrav och månadskostnad.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Citat:

Skillnaden som gör de båda konsolerna "överlägsna" är dock att medan pc-marknaden har stenhård konkurrens så är onlinerollspelandet så gott som oexploaterat på konsolmarknaden.

Jag som trodde konkurrens var något bra och önskvärt, fast det är kanske bara ur kundens perspektiv.

När vi snackar konkurrens mellan konsol och pc tex, så är konkurrans nåt fruktansvärt värdelöst, konsoller har inte annat än fördummat ner pc-spelen!.


signatur

Retro.

dmn
Medlem

Största problemet vad gäller MMO till konsol är den sociala delen. Kommunikationen som krävs är helt enkelt inte möjlig på konsol utan tangentbord. Och krävs det tangentbord, ja då är vi ju tillbaks på PC-plattformen fast med en spelkonsol istället för en dator. Och då faller ju hela idén bort, med undantag för att dom ser möjligheter till att tjäna storkovan på månadsavgifter från miljoner konsolianer som trillat ner i deras MMO-träsk.

Medlem

MMO kommer säkerligen till konsol. Är pcn därmed dödsdömd?

Jag tror att det lär vara svårt att få ut pcn, då det alltid kommer finnas ett sug efter speltitlar till PCn i och med folks vardagliga bruk av dessa.

Vad gäller MMO och spel i övrigt i jämförelsen konsol vs PC så finns det fördelar och nackdelar med båda sidorna, men några saker faller in rent spontant.

Hardcore gamers som sätter sig vid sitt spel för att lira med sin klan eller polare gör detta på specifika tider och har säkerligen något höga krav på att förekomsten av lagg, möjligheten att snabbt kommunicera och spelbarheten är snabb. Spelbarheten på konsolen har alltid varit under luppen (med spelbarhet menar jag alltså hur pass bra styrning och liknande förs). Självklart så kan inte en handkontroll kompensera för ett bra tangentbord/mus men detta är dock något som konsolmarknaden säkerligen kan kompensera med att tillverka ett välfungerande sådant.

Sen om man ser just till priser och så.....Visst det kanske är lite dyrare på konsol men då är det å andra sidan mer begränsat med ooptimerade spel. Å andra sidan, så tar säkerligen xbox360 o PS3an ut rejäla priser för några ev. spelenheter som tangentbord/mus, som i regel ändå kan ses som så gott som överkomligt på pcn.

Sen tänker jag på en sak som kanske endel inte funderat på. I de flesta hem så är tvn en central del, och oftast så sätter man sin konsol vid den största och snyggaste platttvn.

Man är inte ensam om denna plats. De av oss med familj har säkert någon eller några som vill sätta sig och göra något annat framför tvn. Självklart kan många ha fler tv apparater idag, men i regel är vardagsrummet en knutpunkt där alla samlas oavsett.

Där finns inte tid för att någon ska sitta och lira långa sessioner med MMO. Det görs i så fall betydligt enklare på pcn.

För lets face it.

Konsolerna är gjorda mest för casual gamers, som gärna tar sig en stunds spelande för att sedan göra nåt annat. Jag vet....jag gör så själv.

När jag själv däremot ska förkovra mig i spel. Spel som inte har auto-aim, autolock med mera...så sätter jag mig vid PCn.

För kommunikation så sätter jag mig vid pcn. Inte enbart för att jag kanske kör steam och använder voice:n där, utan för att snabbt ha tillgång till windows, nätet och de program som jag alltid kör samtidigt.

MMO kommer snart till konsol. Det är klart....det finns ju pengar i det. Men kommer folk orka sitta kvar framför konsolerna om de inte har bra kommunikationssätt och styrbarhet. Hur många MMOare lirar bara i en timma...?

När det gäller MMO, så vill företagen att man sitter framför deras spel så klart, blir såpass involverad att man alltid tar ner uppdateringarna och även köper expansioner....

Det är inte lika uppenbart på konsol.

Dessutom bör påpekas att i och med att största mängden spelare till konsoler är casual spelare, så förenklas spelen allt för mycket.

Baldurs gate till PC och till konsol (som exempel) är eoner ifrån varandra.

Det finns saker som hör lite mer hemma på vissa plattformar....

Vi får hoppas att allt ändå går bra och att pc o konsol kan samsas. Jag tror inte någon kommer göra av sig med sin dator, ej heller sina konsoler... En dator måste man i princip ha i dagens samhälle. Och konsolerna kommer och går....modell efter modell, men finns även de i hemmet i nån form.

Men en kul detalj...jag kan fortfarande sälja Plandescape Torment till andra spelare för ett par hundralappar...och då är det ändå asgammalt.

Men gamla konsolspel.....dom får man betala för att bli av med.

Men jag är int' bitter!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Ett sansat och mycket bra inlägg drsnap. Håller med om det mesta av vad du säger.

Skrivet av drsnap:

Men gamla konsolspel.....dom får man betala för att bli av med.

Personligen tycker jag att det i de flesta fall är lättare att sälja konsolspel än PC-spel.

Medlem

Hi hi...ja det kanske du har en poäng med.....det var bara jag som försökte vara lite bitter/ironisk


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

låt dom göra hur mycket mmo's de vill till konsol, så länge de inte blandar det med PC på något sätt, dvs fixar nå mmo där konsol kan lira vs pc och vi pcanvändare måste sitta och spela med nedsunkade kontroller eller något liknande.

sen om spelen blir skitbra eller skit bryr jag mig inte om för jag håller mig till min PC.

konsolsmittan sprider sig värre än svininfluensan idag, och tar fler spels liv än svinflunsan tagit människors. de borde göra allt för att stoppa'n imo.

Medlem

Konsoler och PC blir ju mer och mer integrerade för varje generation, att man kan installera linux på PS3 t. ex. Såklart ett mmo kan funka på konsol, i alla fall nästa generation.


signatur

Silence fills the empty grave, now that I am gone.
But my mind is not at rest, for questions linger on.

Medlem
Skrivet av NympH:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

till skillnad ifrån pc, kräver fps på konsol lite träning och "skill" för att blir duktig.

mm, http://www.dailymotion.com/video/xaa15x_bayonetta-very-easy-a...

Bayonetta=/=FPS


signatur

Silence fills the empty grave, now that I am gone.
But my mind is not at rest, for questions linger on.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

till skillnad ifrån pc, kräver fps på konsol lite träning och "skill" för att blir duktig.

Roligaste jag hört :), krävs väl minst lika mycket träning med mus och tangentbord för att bli duktig i fps.
Bara det att välja att spela med en fumlig/seg/oprecis, med dessutom få knappar på handkontroll istället för en mus och tangentbord, är ju som att välja spela tennis med ett bordtennisracket, dvs du kan spela och bli duktig(!?), men ger sju resor bättre resultat med ett ordentligt tennisracket.
Sätt 10 hardcore handkontrollsanvändare mot 10 hardcore mus/tangentbordsanvändare, kan ju räkna ut med bakänden vem som tar hem spelet.
Om man då inte slänger in Automatsikte på handkontrollsdyngan, som är vanligt förekommande.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

till skillnad ifrån pc, kräver fps på konsol lite träning och "skill" för att blir duktig.

lol nej på alla levlar. PC har en så mycket högre level på hur duktig man kan bli så det finns inte.
Sen kanske du ska försöka svara hans inlägg.

Medlem

Tror nog inte ett ordentligt mmorpg skulle funka alls på konsol, för några knappar på handkontrollen och sen har man ju märkt att konsolerna inte klarar av mer en 16 spelare samtidigt.
Dessutom kulle grafiken få lida så kraftigt, pga den dåliga hårdvaran, att jag inte tror folk skulle vara så intresserade.

Men visst ett Action "fake mmo" (som world of tanks etc, man spelar ändå på små servrar så det blir inte alls "massive multiplayer") kanske skulle funka.
Vi får se.


signatur

Rwa?

Skriv svar