Champions Online

Robot
Champions Online

Fungerar verkligen utanpåsittande kalsonger, superkrafter och färgglad spandex i datorspelens magiska värld?


Medlem
Så bra är Champions Online

Jag spelade betan men körde bara till lvl 2, det var inte min grej. Rätt coolt concept annars.

Medlem

spelet blir så jävla roligt när man når lvl 25 och kan börja leka med nemesis funktionen, vem har inte kul när Shredders fotklan ninjor attackerar en i en mörk gränd i Millenium City och råkar lämna planerna för Shredders domedagsmaskin som väntar på toppen av en skyskrapa. Få rollspel som har så roliga uppdrag och liknande, eller en jätte tyranosaurus som slåss mot en kusin till king kong med brinnande händer. tycker det borde varit en 4 i betyg åtminstone.

Medlem

Känns som att jag skulle kunna spela det här bara för att sitta i timtal i characterdesign-steget och mysa fram den ena hjälteikonen efter den andra.

Sen gå runt i startzonerna och beundra alla andra skapelser.

Inaktiv

minus var ju på instanser och pvp så va ska man göra när man nåt lvl taket?questa o åka omkring o glo.

Medlem

Klickar man på länken i toppen av sidan där det står "Testat - Champions Online" så kommer man till en intervju och inte till recensionen. Bra recension i övrigt, är dock inte så intresserad av spelet själv.

/ LordDaimos

Inaktiv

Tacka fan för instanserna. Bättre än att ha tusentals servrar a la WoW. Med de kan man alltid spela med nån annan som har spelet.

Medlem

För dom som funderar på att testa Champions Online kan jag bara avråda för tillfället.

Spelet är fortfarande under utveckling och då menar jag att förändringar görs fortfarande som totalt ändra hur du kommer att spelar detta spel.

Jag spelade ganska snabbt upp en gubbe till lvl 40 (max) och fann på vägen totalt trasigt innehåll, saknad av innehåll och vid lvl 40 är spelet i stort sett slut.

Detta spel har potential men jag ser inte att utvecklarna kommer nå upp till den potential förrän om något år med många innehålls patchar.

Medlem

^- Låter ungefär som varje MMO jag har spelat.

Medlem

Min personliga uppfattning (vilken tycks delas av ett flertal jag samtalat med både in-game under den tid jag själv spelade Champions Online och på IRC-chatten såväl som över det officiella forumet) är att PvP-bristen verkligen utgör ett seriöst problem. Oavsett om man är förälskad i PvE eller PvP kan nog de flesta hålla med om att få saker klår adrenalinkicken man kan få av rediga fighter. Sällan har någon annan aspekt i något MMO jag spelat tilltalat mig så mycket som just world-PvP. Den totala avsaknaden på detta i CO är hopplöst tragisk.

Jag hade förmånen att tala med några av utvecklarna själva vid ett par tillfällen och beklagade då bristen på just detta. De hävdar egentligen två saker. Dels ska fansen ha stöttat en PvP-fri harmoni där alla är kompisar och bjussar varandra på saft och bullar. Det tycks mig snarare som att gnällspikarna som ständigt vill gråta ut om hur de blir gankade lyckats skrika högst och med det fått gehör. Det andra skälet vilket jag tycker känns ännu tunnare är att Cryptic menar att i en värld av superhjältar är alla goda samariter. Då finns det ingen anledning att slåss med varann tydligen. Inte för att jag själv är någon serietidningsguru men slogs inte Stålmannen mot Batman och Daredevil mot Elektra? Det finns fler exempel på detta och enligt källor kunde PvP vara en stor anledning till att spela "penna och papper-versionen" en gång i tiden...

På min fråga kring en framtida expansion för villains - superskurkar (liknande det som skedde i City of Heroes kontra City of Villains) - svarar man att inget sådant är planerat och poängterar samtidigt att utvecklingen av Star Trek Online har största fokus i företaget just nu. Detta understryks av vetskapen om att pre-subscribers till CO fick garanterade Beta-nycklar till den framtida titeln.

Så vad är Champions Online då? Det är ett fantastiskt vackert spel med stundvis riktigt underhållande dialoger och story. Repetativt liksom alla andra MMO förstås med sina uppdrag liknande dem vi sett i nästan vartenda spel av den här typen hittils. Vad som verkligen är riktigt underbart är verktyget för att skapa sin superhjälte. Man har extremt stor valfrihet och själv spenderade jag timmar på att skapa mina karaktärer. Inget annat spel jag tidigare spelat kan ens i närheten jämföra sig med detta verktyg.

Att spelet i princip tar slut vid högsta leveln är däremot konstigt. Nog borde man ha förstått att med en så låg levelcap som 40 kommer spelare att nå dit hastigt och då gäller det att underhålla dem vidare så att de inte tappar gnistan. Avsaknaden på seriös PvP såväl som world-PvP är en stympning av RPG-friheten och sänker mitt betyg till en enkel etta. PvP är viktigt för mig. Till påståendet att dueller skulle vara tillfredställande säger jag tvärt nej!

Att världen är instansifierad tycker jag är oerhört trist. Visst är det smidigt med lite snabbtransporter hit och dit men att en värld inte är sömlös tycker jag är fånigt. Dessutom hänger inte äventyrsplatsen samman för fem öre såsom de gjort i andra instansifierade spel som Conan och även Warhammer Online. I CO känns områdena man äventyrar i kraftigt begränsade på onaturliga sätt och även om det kanske tar en stund att flyga över kartan från väst till öst är den fortfarande avsevärt mindre än i andra MMO jag spelat.

Cryptic menar att instanser bidrar till att områdena överallt är späckade med "underhållning" till skillnad från sömlösa eller semi-sömlösa spel vilka tydligen ska låta kartorna utgöras av meningslöst tomrum. Min åsikt är att varken Warhammer Online eller World of Warcrafts kartor känns särskilt tomma så varifrån de fått påstående begriper jag inte.

Jag kan inte med heder rekommendera CO till någon eftersom avsaknaden till PvP och det frånvarande innehållet för end-game gör spelet till en känsla av bortkastad tid.

Medlem

Jag kan varmt rekomendera spelet till dem som tycker det är kul att få se en egen skapelse tag liv. CO är inte ett spel där du ska fokusera dig på levlingen och pvp och att äga folk.. CO är ett feel-good spel i min mening där man kan få leka vilt med karaktärsideeér och sen ut och tjoffa på lite badguys.

Om du är en hardcore gamer är det här inget för dig, men för en casual gamer är det perfekt. Det finns inga krav i speelt på specs eller gear och det comunity som existerar är varmhjärtat och för det mesta moget.

Att spelet är lite tomt på innehåll kan jag dock hålla med om, men nya quests och områden är påväg, och för dem som inte var med under utvecklingen av City of Heroes kan jag berätta att Cryptic är ett företag som ofta och gärna fyller på med nytt gratis innehåll. Se bara nu i Oktober då Blood Moon kommer med ett nytt powerset, nytt område, ett gäng nya quests osv.


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem
Skrivet av Jestrix:

Jag kan varmt rekomendera spelet till dem som tycker det är kul att få se en egen skapelse tag liv. CO är inte ett spel där du ska fokusera dig på levlingen och pvp och att äga folk.. CO är ett feel-good spel i min mening där man kan få leka vilt med karaktärsideeér och sen ut och tjoffa på lite badguys.

Jo vars, visst är det så. Men samtidigt, ska man lägga ner timmar på ett onlinespel - vilket det oundvikligen blir bör det ju finnas något slags mål. Att "tjoffa på lite badguys" på måfå är ju lika spännande som Space Invaders eller Pong, även om grafiken i CO är avsevärt mycket snyggare. CO är fruktansvärt snyggt, det kommer man inte ifrån.

Skrivet av Jestrix:

Om du är en hardcore gamer är det här inget för dig, men för en casual gamer är det perfekt. Det finns inga krav i speelt på specs eller gear och det comunity som existerar är varmhjärtat och för det mesta moget.

Helt riktigt är communityn mogen, trivsam och väldigt ofta hjälpsam. Men det räcker inte. Man vill gärna ha en motståndarsida för att ytterligare fläta samman gemenskapen i vetskapen om att man har en gemensam fiende. Tro fanken att det inte finns några krav på utrustning/gear - det finns ju inget nämnvärt att tala om. Man kan få questrewards och drops eller tillverka egna prylar med de tre professions som finns (vilka förövrigt är rent identiska med undantag för vilka specifika stats som belönas).

Skrivet av Jestrix:

Att spelet är lite tomt på innehåll kan jag dock hålla med om, men nya quests och områden är påväg, och för dem som inte var med under utvecklingen av City of Heroes kan jag berätta att Cryptic är ett företag som ofta och gärna fyller på med nytt gratis innehåll. Se bara nu i Oktober då Blood Moon kommer med ett nytt powerset, nytt område, ett gäng nya quests osv.

Cryptic har i sanning ett gott rykte när det gäller nytt material men det här med att skapa en fantastiskt fin värld med ett rikligt påkostat verktyg för karaktärsskapande och sedan släppa loss användarna i en mentalt utmanande tomhet känns ofantligt negativt.

Medlem
Skrivet av Plastsoldat:

Vägg av bra text.

Bra skrivet, snäppet bättre än FZs egen recension. Jag var lite nyfiken på CO då flera av mina MMO-vänner som jag spelat W:AR, AoC och WoW tillsammans med har börjat med CO. Jag har dock inte pratat med någon av dem på ett tag då jag lagt alla MMOs på hyllan för ett tag men efter vad jag kan läsa i vårat "privata" forum så är klagomålen ungefär desamma som du nämner, bristen på PvP och innehåll vid de högre levels.

Medlem

Pvp är inte för alla och imo så tycker jag det är skönt med ett mmorpg som inte har world pvp.

Alltid bra att det finns spel för alla typer av spelare.
samt att jag tycker iaf att det är mycket bättre än city of heroes ,känns mer gediget.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har spelat CO i snart 3 veckors tid. Kan säga att det är ett väldigt underhållande spel, men det känns som det är inriktat mot lite mer casualplayers, ett slags mmo-light.

Så pluggar man mycket och inte har tid att spendera flera timmar om dagen att spela spel så är detta spel ett bra köp, speciellt om du gillar PVE(vilket jag gör)


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

De lade ner open world PVP för att de såg att en solklar jättestor majoritet av CoH/CoV spelare aldrig över huvud taget slogs mot varandra. Faktum är att folk som hoppade på varandra blev dissade rejält av i princip alla på servern.

Och till viss del stämmer det. CO är ett "samaritspel" precis som de säger. Allt är uppbyggt för att hjälpa, inte ha ihjäl varandra med OP powers. Och det leder således till en mycket bättre stämning än det Wow-PVP som Plastsoldat verkar eftersträva.
"Oooohh me so big and strong" är liksom inte det som gäller i CO. Socialt sett är det ljusår bättre än många MMORPG, och styrkan ligger verkligen i kreativiteten. Ge det här några månader så tror jag stenhårt på det, även fast jag medger att det är rätt torftigt idag.

PVP kan de lika gärna exkludera helt från det här spelet. De kommer aldrig lyckas balansera det med så många förmågor i alla fall.

Medlem

Grymt lir!
Sen avsaknaden av PvP, vart har du läst att det ska vara world-pvp plastsoldat? Det är ju inte direkt så att utvecklarna har lovat det....vill du fokusera på pvp finns det mycket andra spel som har det som sin "grej".
Så att ge spelet en etta för att dom inte har implementerat något som dom aldrig lovat låter lite....skevt.

Så move along plastsoldat och hoppas du hittar ditt über-pvp lir.

Nått som både recension och kommetarer har glömt är att man under spelets gång låser upp nya kostymer...nya fetare varianter av befintliga.

Så jag som inte har behovet att tokrusha till lvl 40 utan tar allt i den takten jag vill för att mysa till det lite extra ger det här spelet en klar 4a.

Medlem

En bra ide. Hoppas de rättar till bristerna.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Får nog hålla med phobos där.

Man märker att arena pvp känns en aning obalanserat vissa powers är ju mer eller mindre odödliga .

och som det är nu spelar ingen roll att du får samma lvl som alla andra ifall du är lägre lvl när du joinar pvp arena , du har inte samma stats eller skillset och det märks

Aja champion spelar jag för att det känns roligt och föredrar pve.

Men ska ge aion en chans med o jämföra .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jag tycker inte ens det borde få kallas ett mmo, det är helt trasigt så mycket instanser det består av. Utvecklingen borde gå frammåt och inte bakåt

Medlem
Skrivet av Hydraah:

Tacka fan för instanserna. Bättre än att ha tusentals servrar a la WoW. Med de kan man alltid spela med nån annan som har spelet.

*suck*...

Medlem
Skrivet av Plastsoldat:

Jo vars, visst är det så. Men samtidigt, ska man lägga ner timmar på ett onlinespel - vilket det oundvikligen blir bör det ju finnas något slags mål. Att "tjoffa på lite badguys" på måfå är ju lika spännande som Space Invaders eller Pong, även om grafiken i CO är avsevärt mycket snyggare. CO är fruktansvärt snyggt, det kommer man inte ifrån.

Målet är väl att ha kul? Ibland kan det kan vara kortsiktigt som i exempelvis Space invaders och Pong eller väldigt lång siktigt som i Baldurs Gate. Vad som gör något kul är väldigt subjektivt.

Skrivet av Plastsoldat:

Helt riktigt är communityn mogen, trivsam och väldigt ofta hjälpsam. Men det räcker inte. Man vill gärna ha en motståndarsida för att ytterligare fläta samman gemenskapen i vetskapen om att man har en gemensam fiende. Tro fanken att det inte finns några krav på utrustning/gear - det finns ju inget nämnvärt att tala om. Man kan få questrewards och drops eller tillverka egna prylar med de tre professions som finns (vilka förövrigt är rent identiska med undantag för vilka specifika stats som belönas).

Att communityn är mogen och trivsam kan räcka, för vissa spelare. Jag behöver ingen mänsklig motståndar sida exempelvis. Det som enar mig med andra spelare är ett gemensamt mål, som att till exempel förgöra Dr. Destroyers auto-lab

Som du säger finns det ingen nämnvärd gear at tala om, tack och lov. Det passar som sagt inte alla MMO spelare att grinda i månader för att få gear som du behöver för att grinda i några månader till för att få gear som du kanske är OK med i dem sista instancerna


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem
Skrivet av Jestrix:

Att communityn är mogen och trivsam kan räcka, för vissa spelare. Jag behöver ingen mänsklig motståndar sida exempelvis. Det som enar mig med andra spelare är ett gemensamt mål, som att till exempel förgöra Dr. Destroyers auto-lab

Som du säger finns det ingen nämnvärd gear at tala om, tack och lov. Det passar som sagt inte alla MMO spelare att grinda i månader för att få gear som du behöver för att grinda i några månader till för att få gear som du kanske är OK med i dem sista instancerna

Jag noterade att du hade Champions Online på önskelistan. Om du ännu inte köpt det kan du få köpa min kopia, jag har som sagt inte funnit vad jag sökte i detta spel.

Medlem

Jag kan helt enkelt inte komma över barriären som tungt instansierade spel innehåller. den största charmen för mig är ju att springa in i folk lite här och var, vem vet vad som kan hända liksom.

Men för de som gillar detta system verkar det ju vara ganska underhållande, tyckte att det övrigt såg snäppet bättre ut än city of heroes.

Medlem
Skrivet av toern:

Jag kan helt enkelt inte komma över barriären som tungt instansierade spel innehåller. den största charmen för mig är ju att springa in i folk lite här och var, vem vet vad som kan hända liksom.

Jag håller med dig fullständigt. Visst finns det lyckade exempel på instansifierade världar också - se W:AoR t.ex.

Men helt sömlöst såsom i WoW är vad jag personligen föredrar. Nåväl, det är inte alldeles sömlöst heller förstås - Kalimdor, Eastern Kingdom, Outlands och Northrend är alla varsina instanser. Å andra sidan är dessa instanser gigantiska.

Medlem
Skrivet av Plastsoldat:

Jag noterade att du hade Champions Online på önskelistan. Om du ännu inte köpt det kan du få köpa min kopia, jag har som sagt inte funnit vad jag sökte i detta spel.

Haha nej det är lugnt jag har två exemplar själv =P


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

Polarn har döpt och gjort sin Nemesis till Linda Rosing.... :/
Inte ens i spelvärlden slipper man henne...

1
Skriv svar