Dissidia: Final Fantasy

Robot
Dissidia: Final Fantasy

Om det är något Square Enix är bra på så är det att leverera storslagna rollspel till alla Final Fantasy-fantaster runt om i världen. Nästan ett år efter den japanska releasen släpps fightingspelet Dissidia i Europa och alla som äger en PSP överväger ett besök till närmsta spelaffär.


Medlem
Testat - Dissidia: Final Fantasy

nice!


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Emmm. vet inte riktigt men känns fel att klassa detta som ett rollspel heller liknande. Men annars tycker jag det var okej artikel men skippa klankandet av sådant som inte hör till (btw så har square enix pajat ganska bra på senare tiden, last remnant är bara ett expempel, sedan är det klart vad man vill kalla square enix och inte då de ger ut anras spel (tex triace)).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Jag trodde helt ärligt att det stod: "Dissat - Final Fantasy". Nåväl, klart man ska läsa recensionen ändå.

Inaktiv
Citat:

Om det är något Square Enix är bra på så är det att leverera storslagna rollspel till alla Final Fantasy-fantaster runt om i världen.

Nej ni, enda bra FF är/var FF8 enligt mig.

Varför så sent till EU den här gången, ibland vill dom inte släppa spelen här fast det sålt masssor hemma i Nippon sen finns det en ännu mer idiotisk försenings anledning jag hatar: att det ska översättas till tyska/franska/spanska/italienska för att dom djävlarna är för dumma i huvet för att lära sig engelska.

/nyfiken.

Medlem

Detta är ju ett fightingspel, inte ett rollspel. Jag tycker det är riktigt kul, har spelat det med en kompis en hel del på raster och så. Fått låna en annan kompis PSP. Underbat, säger jag bara. Speciellt för en FF-fanboy som mig, finns ingenting att klaga på här.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Eftersom det utelämnades ganska mycket i recensionen kan jag väl skriva det här.

Förutom story mode, quickplay och arcade finns det även Duel Colosseum, som låses upp efter att man klarat alla Cosmos karaktärers story mode och besegrat sista bossen i ett avsnitt av story mode kallat Shade Impulse.
Det går ut på att genom ett kortbaserat system spela till sig medaljer genom att besegra motståndare. Ju svårare motståndare, desto fler medaljer. Medaljerna kan sedan användas för att köpa items som används för att köpa vapen, rustningar och accessoarer. Det är också indelat i olika svårighetsgrader efter levels. De är 1-30, 31-60, 61-90 och 91-120. Ju högre svårighetsgrad du spelar på, desto bättre items kan du köpa för medaljerna.

Det finns också communication mode. Vet inte om ad hoc nätverk på psp (för att inte behöva sitta i samma rum som din motspelare) funkar utanför Japan än. Det finns dock ett offline-läge, där man kan slåss mot datorn i såkallade ghost battles. Ingen skillnad från vanliga strider, förutom att man kan vinna utrustning som motståndaren använder.

Items som behövs för att byta till sig saker i shoppen kan också skapas genom ett system kallat Battlegen. Det går ut på att uppfylla vissa krav under en strid, t.ex. gör en hp attack eller utför en Ex burst, vilket är Dissidias motsvarighet till limit break eller overdrive. Det är inte garanterat att du får något genom Battlegen så fort du uppfyller kraven, utan det är en viss procentuell chans. Ju bättre item, desto mindre chans.

Medlem
Skrivet av lvitriol:
Citat:

Om det är något Square Enix är bra på så är det att leverera storslagna rollspel till alla Final Fantasy-fantaster runt om i världen.

Nej ni, enda bra FF är/var FF8 enligt mig.

Det kan jag verkligen inte hålla med om. Men smaken är som baken.

Och angående det som lämnades ut blev det så eftersom denna artikeln inte skulle vara så stor. Dock fick ni ett smakprov, resten får man upptäcka när man spelar spelet!

Medlem
Skrivet av twilightsaga:

Och angående det som lämnades ut blev det så eftersom denna artikeln inte skulle vara så stor. Dock fick ni ett smakprov, resten får man upptäcka när man spelar spelet!

Jodå förstod att det var nåt sånt, men det kan väl inte skada att man fyller på lite för de intresserade genom kommentarerna

Medlem

Tycker det var en TOTALT intetsägande artikel? fick youtuba för att få reda på mer....T.ex hur skiljer sig detta fighting spelet från andra fighting spel... jo tydligen kan man få lvl up och blir starkare vilket är väldigt ovanligt i fighting spel för att nämna något...Är det stora banor? kan banorna påverka striden(förstörbara miljöer/fällor? Storslagen musik vad menar man då? är den gamla musiken med från de äldre spelen så man får nostalgi känslan eller är det helt ny musik? finns hur mycket som helst att svara på och nej man behöver inte få svar på allt i en artikel men NÅGOT!

vore tacksam för artiklar som går in på några detaljer i framtiden!

och så ett tips snälla jämför lite med liknande spel/genre så man får ett grepp om vad det handlar om!


signatur

Godspeed

Medlem

den bästa FF är 8an enligt mig. Sen tycker jag väldigt mkt om Last Remnant, riktigt välgjord o bättre än endel FF spel.

Annars är d väl Nippon Ichi som ligger i topp med deras Disgaea serie.

Ontopic så tycker ja att dissida är ett dåligt Fightingspel där det enda roliga var att man kunde spela som squall och att grafik o musik var grym


signatur

Everyday I worry all day

Medlem

Förstår att artikeln har en maxgräns för utrymme och jag har inget att anmärka på det språkliga utförandet. Det jag önskar att du (Kristina) eller ansvarige publicerare gjort var att "korrläsa" artikeln efter att den förkortats.

Nu gissar jag bara att den förkortats utifrån att inledningen nämner att en fördjupning i spelets "story" ska återkommas till, detta görs dock aldrig.

Se det som konstruktiv kritik! Keep up the good spirits!

Inaktiv

Var inte imponerad alls av dissidia, t.om. musiken var dålig. Det var bara kassa remakes på original musiken.

Sen för övrigt så är de bästa FF spelen helt klart de till Snes.

Medlem

Oj vad det mjölkas på Final Fantasy alltså...shieeeeeeet

Inaktiv

För det första måste man vara ett FF-fan för att uppskatta Dissidia och för det andra måste man också köpa hela det högtravande universumet. Har man gjort det så kan man njuta - för det finns verkligen fantastiskt många grejer att utforska. Battlegen till exempel! Eller online-spelade! Eller att bara köra kick ass Sephiroth vs alla i arcade! Kom igen, hur kan man bara såga Dissidia? Spelet är ju faktiskt en ny tappning på fightingspel (med rollspelselementen) om någon har missat det (!). Redan efter fem minuter fattar man att det kommer att bli en spännande nostalgisk kavalkad lika mycket som - ja, faktiskt - banbrytande.

Och för övrigt är det bästa i FF-serien, Final Fantasy VII. Det har mer djup än något av de andra spelen. Så det så!

Medlem

Det som förstör spelet mest för mig är kameran som inte håller måttet. I ett spel där en enda attack kan avsluta hela striden kan man inte ägd för att man är helt disorienterad och inte ser Fi.

I övrigt så är det som de positiva rösterna här inne säger. Du måste gilla och ha en solid FF-bakgrund för att uppskatta det. Vidare är det inget RPG utan ett fighting lir. Utöver det måste man gilla att grinda och perfektera strider. Annars blir det ett ytligt och rätt intetsägande spel.

Inaktiv

Har man köpt japanska ett engelskt Dissida ifrån valfri region så kan man få japanska röster men resten på engelska med hjälp av detta.

http://www.pspgen.com/undub-patch-dissidia-final-fantasy-tele...

Endast lagligt om ni äger spelen i fråga.

1
Skriv svar