Robot
Guitar Hero 5

Guitar Hero 5 är ett spel som... Vänta, det vet du ju redan. Okej, det är i stora drag samma spel som Guitar Hero 4. Och Rock Band. Och Greatest Hits. Varför gillar vi det då så mycket?

#the-beatles-rock-band, #guitar-hero-5, #guitar-hero-world-tour


Medlem
Så bra är Guitar Hero 5

Den stora frågan är ju dock om dom har lärt sig att plotta notecharts? Eller är det samma visa som i alla andra GH av Neversoft där dom "överplottar" och "felplottar" för att göra det svårare än det egentligen är.

Alla som är fans av Harmonix' GH titlar (gh1,2 och rock the 80's) och Rock Band franchisen vet vad jag menar.
I dom känns det som man spelar musiken. I GH 3 och framåt så känns det som man bara time:ar pluppar på skärmen som inte har så värst mycket med musiken att göra.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Den stora frågan är ju dock om dom har lärt sig att plotta notecharts? Eller är det samma visa som i alla andra GH av Neversoft där dom "överplottar" och "felplottar" för att göra det svårare än det egentligen är.

Alla som är fans av Harmonix' GH titlar (gh1,2 och rock the 80's) och Rock Band franchisen vet vad jag menar.
I dom känns det som man spelar musiken. I GH 3 och framåt så känns det som man bara time:ar pluppar på skärmen som inte har så värst mycket med musiken att göra.

inb4 Chanquad.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Anledningen till att vissa DLC (Jimmy Henrix bara tydligen) inte går att importera och alla låter från WT är licensen för låtarna.

Så om ni ska gnälla på det så gnäll på skivbolagen.

och kostnaden för att föra över låtarna är runt 30kr, som jag tycker är värt att lägga ut för att ha allt sammlat på ett spel, har totalt 152 låtar nu att välja mellan, stackars mina fingrar =(

Medlem

Ja, skivbolagen är bittra, och snåla. Men kanske med all rätt, nu när det har varit så mycket nedladdning. Hur som helst så verkar det vara ännu ett bra plastgitarr-lir! Ska köpas ASAP!

Medlem

gief mer GH 1- 2 - 3, låt val dvs, nu är det ju skit

Medlem

Fan vad glad jag blir att du har med Johnny Cash som + i recensionen, tomas!

Säg mig, gillar du Johnny Cash som jag också gör?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Calle Johansson:

Jag tycker fortfarande att det är dags att släppa nya instanser som låtpaket istället för en separat produkt. Det går inte ens att importera låtarna från World Tour utan att betala en slant. Pinsamt.

Exakt! Håller med om allt!
Har skrivet det förr, skriver det igen.
Använd GH5 som bas och släpp framtida prylar som DLC!


signatur
Redaktör
Skrivet av Remus:

Säg mig, gillar du Johnny Cash som jag också gör?

Känner inte till ert förhållande men här hemma hörs han ganska regelbundet i högtalarna.


signatur
Medlem

Har inte spelat dem här spelen men det känns som att det är mjölkning i samma anda som lego-spelen. Samma koncept, bara olika utseenden. _\


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

"Plottarna" är väldigt bra i GH5. För dig som tyckte om de "gamla" Guitar Hero spelen är det ju värt att nämna att i stort sätt alla låtar var Covers. Och det är synd att så många "plottar" inte fick se dagens ljus i Jordan. "fel/underplottning" på hög nivå.

Du får 1000kr för varje "överplott" du kan bevisa i GH5. Tycker det är synd att det är många musik okunninga som går runt och snackar skit om de nya GH spelen bara för att de inte "plottrar" på samma sätt som harmonix (På fel sätt det vill säga. Harmonix plottrar mer efter att det ska flyta på bra, medans Neversoft vill ha systemen så pricksäkra som möjligt).

I GH3 var de nya och skulle prompt lägga ut alla noter som spelades på gitarren, även fast de kanske var framkallade av en tydlig bend eller whammy, eller la till en extra not i powerchordet.

I de här finns det inget att klaga på, eller jo, man får spela andra instrument än bara gitarr på plast kontrollen, men det är bara roligt :).

Edit: Till recensenten. Anledningen till att de är få låtar från WT är att de har problem med lisencen. De säger att de siktar på att få ut alla låtar, men det kommer i vågor. Hellre det än att vänta as länge på hela bundeln säger jag. Jimi Hendrix och Tool kommer iaf inte kunna överföras iaf. De hade speciella krav med spelet. Jimi Hendrix karaktären måste spela låtarna själv, och tool vill inte spelas av avatarer.

Medlem

Och lol till andra åsikten. Omman skulle ha släppt alla de här låtarna som låt packet skulle det kosta 1500kr för att få alla. OCH! Du påstår att det blir lättare att träffa noterna? MY ass. De har sänkt träffytan på noterna i GH5 så att de ligger precis över GH2s träffyta. Du vet ju fan inte vad du snackar om. Sätt dig och spela brianstorm, 21st century schitzoid man, Scatterbrain, demon(s) och så vidare på trummor. Jag blir trött när någon som spelar på medium säger att spelen blir lättare. De säger ju bara att de är lätta för att en del har blivit så jävla bra och fixar mycket nu, men det betyder juinte att du kommer ha det lika lätt.

Visst kan de använda GH5 som bas med mycket nedladdningsbart material. Jag vill också att de fortsätter släppa nya spinoffs, men bara så länge de är överföringsbara till GH5. Blir mycket billigare för en allätare som jag.

Inaktiv

Förstår VERKLIGEN inte hur man kan gilla de här spelen. Alla andra genrer har en viss charm men det här förstår jag verkligen inte.

Medlem

Förstår inte hur detta spel kan få så högt betyg. Det är ett partyspel o är inte värt mer än en 2:a. Ungefär samma gamla visa, o här gnäller folk för att left 4 dead 2 inte är ett dlc/expansion. Visst är väl lite kul att lira. Men många låtar ger ju inte alls någon upplevelse, när det kommer tomma rader mm.
Det är inte heller kul att lira i långa sessioner, som gears of war, bioshock etc.
15 min räcker sen har de blivit tråkigt om man är själv o det händer ju väldigt ofta att man är

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Zymac:

Den stora frågan är ju dock om dom har lärt sig att plotta notecharts? Eller är det samma visa som i alla andra GH av Neversoft där dom "överplottar" och "felplottar" för att göra det svårare än det egentligen är.

Alla som är fans av Harmonix' GH titlar (gh1,2 och rock the 80's) och Rock Band franchisen vet vad jag menar.
I dom känns det som man spelar musiken. I GH 3 och framåt så känns det som man bara time:ar pluppar på skärmen som inte har så värst mycket med musiken att göra.

inb4 Chanquad.

Haha, jag förstår vad du menar!

Chanquad: Man kan nästan tro att det står Neversoft på din lönespec. med tanke på hur du förvarar serien

Faktum är att jag inte sa ett ORD om att GH5 har skumt plottade notecharts. Jag UNDRADE om det har det.

Jag jämför med GH: Metallica som är det senaste i serien jag har (jag vann det, det är därför, skulle aldrig få för mig att köpa det)

Där spelade jag med på medium, och där är de flesta låtarna busenkla, FÖRUTOM vissa partier i dom där det kommer en plötslig vägg av pluppar även fast låten i sig inte ändrar sig nämvärt (inget toksolo eller superavancerat riff).
Då kan man börja undra hurfan dom tänker. "fan grabbar, den vart för lätt på medium, vi slänger in några takter från hard så jämnar det ut sig". Istället för att ha ett en jämn svårighetsgrad igenom hela låten

Eftersom det är ett SPEL och inte någon jävla gitarrsimulator så vinner flyt i notecharten och känslan att man spelar det man HÖR alla dagar över hur "korrekt" det är.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Zymac:

Den stora frågan är ju dock om dom har lärt sig att plotta notecharts? Eller är det samma visa som i alla andra GH av Neversoft där dom "överplottar" och "felplottar" för att göra det svårare än det egentligen är.

Alla som är fans av Harmonix' GH titlar (gh1,2 och rock the 80's) och Rock Band franchisen vet vad jag menar.
I dom känns det som man spelar musiken. I GH 3 och framåt så känns det som man bara time:ar pluppar på skärmen som inte har så värst mycket med musiken att göra.

inb4 Chanquad.

Haha, jag förstår vad du menar!

Chanquad: Man kan nästan tro att det står Neversoft på din lönespec. med tanke på hur du förvarar serien

Faktum är att jag inte sa ett ORD om att GH5 har skumt plottade notecharts. Jag UNDRADE om det har det.

Jag jämför med GH: Metallica som är det senaste i serien jag har (jag vann det, det är därför, skulle aldrig få för mig att köpa det)

Där spelade jag med på medium, och där är de flesta låtarna busenkla, FÖRUTOM vissa partier i dom där det kommer en plötslig vägg av pluppar även fast låten i sig inte ändrar sig nämvärt (inget toksolo eller superavancerat riff).
Då kan man börja undra hurfan dom tänker. "fan grabbar, den vart för lätt på medium, vi slänger in några takter från hard så jämnar det ut sig". Istället för att ha ett en jämn svårighetsgrad igenom hela låten

Eftersom det är ett SPEL och inte någon jävla gitarrsimulator så vinner flyt i notecharten och känslan att man spelar det man HÖR alla dagar över hur "korrekt" det är.

Ja du om du spelar medium finns det inget jag kan säga. Jag började på hard. Har ingen aning om hur notsystemen är gjorda.

Jag stör mig på vissa "flyt" grejjer med RB som om att den lägsta strängen och noten på en låt läggs ut som gul, bara för att se bättre ut med det som kommer efter. Om noterna inte sitter som det ska är det ju ingen idé vilken låt man spelar.

Om du kommer upp på högre nivår kommer du märka varför jag är på GHs sida.

Jag menade på att GH5 inte har skumt notsätta låtar. Fel väg att säga det på kanske. Men vill du veta om medium noterna så har jag ingen aning. Inte ens min flickvän spelar medium.

Medlem

GHII står fortfarande ohotad på toppen! Fast lär köpa femman med, gillar att lira plastgura.

Medlem
Skrivet av Chanquad:

massa text

Ja, det e möjligt att det är bättre notecharts på Hard.
Vart avskräckt av hard i GH3 så jag har bara testat Metallica på medium. (kör i regel annars på hard i sånahär spel)

Dock så måste jag säga att jag föredrar Musiken i RB, framförallt all gosig DLC.

En annan sak om GH:Metallica, det må ha många bra låtar, men som @Spiken säger i sin blogg "bara för att låten är bra behöver den inte vara rolig att spela. "


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Mjölka, mjölka, mjööölka...

Medlem
Skrivet av Mr.Waterboy:

Har inte spelat dem här spelen men det känns som att det är mjölkning i samma anda som lego-spelen. Samma koncept, bara olika utseenden. _\

Olika utseenden? Vardå?

Medlem

Det lär väl inte dröja innan det dyker upp zombies i detta spel också


signatur

Spelat lite karriär (solo) idag för att främst känna på låtarna, måste säga spela solo är mycket roligare i GH5. Byt instrument när du vill, vilket för mig betydde varje låt för att gå på challenge för den låten. Gillar skarpt challenge för låtarna, uppmuntrar en att testa alla instrumenten och spelet känns väldigt mycket mer varierande när man spelar en karriär solo med alla instrumenten. Förutom sång då, jag skonar mina grannar.

Medlem

Fattar inte varför det läggs 1000-tals timmar på att INTE spela gitarr ?
GH5 blir lika meningslöst som spelen innan...
Sorry i dont get it...


signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Medlem

Låter som en finputsning i GH serien, blev förvånad över att det redan recenserats. Trodde spelet inte skulle komma förrens nu i vinter


signatur

Game long and prosper

Medlem

Köpte fyran av nån anledning (flickvänen tvinga mig). Blir säkert påtvingad detta också. Men ärligt talat, GH är ju sååååå tråkigt. Kan inte tänka mig ett tråkigare spel faktiskt. Särskilt med tanke på hur lite det utvecklats över 50 st uppföljare och expansioner.

Håller mig till min strata ist.

Medlem
Skrivet av Fisse:

Köpte fyran av nån anledning (flickvänen tvinga mig). Blir säkert påtvingad detta också. Men ärligt talat, GH är ju sååååå tråkigt. Kan inte tänka mig ett tråkigare spel faktiskt. Särskilt med tanke på hur lite det utvecklats över 50 st uppföljare och expansioner.
Plus att jag får spö av bruden dessutom (förnedrande :'( )! Har spelat gitarr i måååånga år.
Inget som stämmer i spelen dessutom.

Håller mig till min strata ist.

Medlem
Skrivet av CaesarRex:
Skrivet av Chanquad:

Inte ens min flickvän spelar medium.

Vad patetisk du är.

Detta gör mig patetisk på vilket sätt? Att jag har en tjej med taktkänsla? Eller är du en sån som håller dig exklusivt till killar?

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Chanquad:

massa text

Ja, det e möjligt att det är bättre notecharts på Hard.
Vart avskräckt av hard i GH3 så jag har bara testat Metallica på medium. (kör i regel annars på hard i sånahär spel)

Dock så måste jag säga att jag föredrar Musiken i RB, framförallt all gosig DLC.

En annan sak om GH:Metallica, det må ha många bra låtar, men som @Spiken säger i sin blogg "bara för att låten är bra behöver den inte vara rolig att spela. "

Du sa precis emot dig själv där. Du säger att du föredrar musiken i RB, men sen tillägger du att låten inte behöver vara bra för att musiken är det... Hmmm...

Ja du. Det är mycket musik jag tycker om i RB. Men jag kommer inte nära dem för att notsystemen är dåliga.

Du bygger på min åsikt i stort sätt.

1
Skriv svar