Därför kostar konsolerna mer i Sverige

Robot
Medlem
Därför kostar konsolerna mer i Sverige

Dåligt


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Right... Bara en massa bortförklaringar...
http://www.youtube.com/watch?v=6LSfjKeKgzk
*Host*:)


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Rubriken borde ändras.. "Därför är svenska konsoler dyrare" ? Whut? Svenska? njaee..

Medlem

så mycket mygleri i det hela, förvånar mig inte om de driver up priset


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

vm i dåliga bortförklaringar...

Medlem

Komiskt att man skyller på låg kronkurs då växlingskursen mellan kronor och dollar har stabiliserats på historiska normala nivårer runt 7,00-7,20 kr. Som vanligt handlar det om mellanhänder som utnyttjar sitt import-monopol och där marknaden är för liten för att någon utanför Sverige ska reagera.

MFC
Medlem

Undrar vad Microsoft o Co säger när dollarn når 4-5 spänn till hösten o priset fortfarande inte sänkts....

För övrigt skitsnack han kommer med, dollarkursen är pressad nu och distributionskostnaderna är helt fel!

Vaddå.. har Sverige blivit LÄNGRE under 2009?... knappast... o kostnaderna för transporter har inte heller gått upp motsvarande den prissänkning som aviserats.

KBS.. KVALIFICERAT BULL SHIT


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av fusket:

vm i dåliga bortförklaringar...

Wörd!

All moms och skatt som vi betalar, vart går den egenligen? Ja förutom konungen och alla överbetalda politiker som bara fyller sina egna fickor så gott dom kan innan dom blir påkomna?? Allt har blivit värre i Sverige senaste åren, men ändå betalar vi för allt lika mycket för det?? Wonder why?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Åt helvete med Sverige, och köper man från UK ser väl tullen till att man får betala tribut skatt till konungen här.

Medlem

Här i Finland är konsolerna inte alls dess billigare fast vi har euro.

Medlem

Snålheten bedrar visheten. Girigbukar är de allihop! Det är fanimej äckligt.

Den här driven kör vi för närvarande på www.loading.se (hoppa gärna på tåget ni också...Sverker Olofsson for the win!):

Detta är alltså en "fristående" systertråd till följande tråd:
http://loading.se/forum.php?thread_id=68330&page=1

Anledningen till att denna tråd skapas är för att skapa en NYTÄNDNING för att det fortfarande inte har hänt någonting av värde på prisfronten vad beträffar P3:ans nuvarande riktpris ("bästa" pris än så länge är på 3490 kronor, dvs 500 kronor mer än vad vi KONSUMENTER skall betala) här i Sverige, relaterat till det rekommenderade priset som SONY själva har gått ut med (2990 kronor).

På tisdag (1/9) släpps alltså maskinen för försäljning och vi måste göra allt i vår makt för att förhindra att folk blir lurade att betala femhundra kronor mer än vad som är rekommenderat till slutkund.

För att verkligen trycka på och få allmänheten att fatta (skit i att det handlar om tv-spel; det är principen att vi engagerar oss och gör någonting för att råda bot på utsugarmentaliteten som är det viktiga i sammanhanget och att vi visar att VI inte tar skit) bör vi återigen tidigt på förmiddagen och framåt lunch bombardera media med den befintliga fakta som finns kring problematiken med att ett företag till synes tycks lura konsumenter att betala en BETYDLIGT högre summa för en produkt än det som är rekommenderat från början.

Här kommer förslag på olika media som vi kan kontakta (ni som väljer att höra av er - se till att ringa, om inte alla, ivarjefall ett par stycken från listan nedan):

Aftonbladet:
08-411 11 11

Expressen:
08-738 30 00

Dagens Nyheter:
08-738 10 00 (Fråga efter spelredaktionen)

Sydsvenska Dagbladet:
08-13 50 00

Sydsvenskan:
040-28 12 34 (nyhetstips direkt)

Sveriges Television (förslagsvis då Sverker Olofsson, då han älskar sådant här):
08-784 00 00 (numret är till växeln, be att få prata med nyhetsredaktionen)

Sveriges Radio
08-784 50 00 (detta nummer är till växeln, be att få prata med deras nyhetsredaktion)

Det här är bara ett urval av de mediala kanaler ni kan nyttja för att försöka få till stånd en förändring som inte ens skulle behöva tillkomma om NF spelat sina kort rätt, dvs. följt SONYS riktlinjer. Vi ACCEPTERAR ju SONYS riktlinjer...varför gör inte NF det?

PS. Ring gärna till de lokala tidningarna ni har tillgängliga i era respektive områden...själv kommer jag ringa Hallandsposten då de älskar att gotta sig i sådant här.

Peace Out...och för fan...gör det här nu...det här gäller inte bara forumiterna, utan självklart även Thomas, Tobias, Oskar, Viktor, Per och alla de andra som jobbar med Level. Ni är ju vår front i spelsverige så se nu till att ni också drar ert strå till stacken om ni nu inte redan har gjort det dvs.

Blade Runner: Jag ser inget fel med den prissättning som nu råder.

Nu, helt plötsligt, är det nya regler på finansmarknadens spelplan förstår jag. Oavsett konsolsläpp sedan jag började spela 1984 har jag aldrig varit med om något liknande utsug som Nordisk Film nu håller på med i och med sin skeva prissättning. De har all chans i världen att gå ut med vilka de faktiska kostnaderna är för dem och varför det skiljer sig så markant gentemot andra marknader. Du pratar om momsen. Som om den skulle vara en helt ny uppfinning just när PS3:an kommer i en "ny" tappning. Och vidare, varför är då inte Xbox 360 Elite dyrare än det rekommenderade riktpriset på samma sätt som PS3:an är det? Microsoft vill väl också tjäna pengar, men du tycks indirekt mena att Microsoft hellre är intresserade av att gå back i Sverige eftersom deras konsol säljs under riktpriset i en del butiker. Tydligen har Microsoft bättre villkor än SONY i Sverige. Jo, men visst. Inte någonstans har jag sett att en konsol har sålts för en dyrare summa än det rekommenderade priset (förutom Wii då där Nintendo själva höjt utpriset på konsolen på grund av ökad efterfrågan...något jag tycker är sjukt vidrigt).

Förresten, du kommer förmodligen att kontra med att Nordisk Film är en mellanhand, vilket kommer att göra att konsolen blir dyrare osv. men Nintendo har Bergsala här i Sverige och så vitt jag vet har vi haft momssatsen 25% sen jag föddes ivarjefall, om inte längre än så till och med, och det som slår mig är att Bergsala alltid har hållit de riktlinjer som gäller prissättningen för de Nintendoprodukter de tillhandahåller här i Sverige, dvs. de har alltid haft höga priser på produkterna de presenterar för oss här i Sverige, men de håller alltid riktpriset. Om du av någon anledning inte kan förstå varför folk blir upprörda är det inget annat än väldigt beklagligt och jag tycker uppriktigt att det är tråkigt att du inte kan se varför folk reagerar negativt angående NF. Som regel räknar kosumenten att pris ut i butik i hos de stora kedjorna ligger i varjefall en hundring eller ett par hundra UNDER riktpriset. Så någonstans mellan 2699-2990 kronor hade varit mer skäligt (eftersom konsolen är så jävla ful i sin nya tappning).

Till er (alla forumiter samt redaktionen) på FZ.se: Vi tar inte skit längre och det här är vår strid. vi SKALL ha samma pris som alla andra...så är det bara.

Medlem

Haha, han skyller på momsen fast det har inte ett skit med saken att göra. Sänks priset med 100 euro så ska priset skjunka med så mycket oavsett vilket. Priserna var redan högre i Sverige och kommer att vara även om man sänker dom med 100 euro.
Det är helt enkelt så att återförsäljarna vill tjäna extra cash på denna prissänkning.


signatur

yolo

Medlem

$299 PS3 Slim = ~3500 SEK PS3 Slim
$299 Xbox 360 Elite= ~2500 SEK Xbox 360 Elite
$299=2136 SEK

Vilket klart innebär att PS3 Slim är betydligt tyngre och krångligare att distribuera än Xbox 360 Elite? Eller är det någon speciell Blu-Rayskatt som man aldrig hört talats om?

Varför i helvete kostar de olika mycket i Sverige men inte i staterna?

De går ju inte heller att räkna ut med 1 USD=10 SEK för att sedan subtrahera prissänkningarna när kursen ligger på 1 USD=7 SEK - de ligger inte ut med några jädra pengar för enheterna för jag tvivlar att de har haft de i lager särskilt länge, då vore de väl för bövelen vara mer hälsosamt att räkna 1 USD=7 SEK för hela priset?

De här är fan skandal.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Vi har alltid varit dyra tack vare moms, så har det alltid varit, hur dyr var inte ps2 här när den lanserades jämfört med japan eller usa ? svindyr vill jag minnas.. så länge skatterna är höga här blir vi alltid blåsta

Medlem
Skrivet av DeKvittar:

$299 PS3 Slim = ~3500 SEK PS3 Slim
$299 Xbox 360 Elite= ~2500 SEK Xbox 360 Elite
$299=2136 SEK

Vilket klart innebär att PS3 Slim är betydligt tyngre och krångligare att distribuera än Xbox 360 Elite? Eller är det någon speciell Blu-Rayskatt som man aldrig hört talats om?

tack för att du visa den här tabellen...visar bara hur fucking giriga gamar Nordisk Film är.

Medlem

Måste ju också räkna med att vi tjänar mer här i Sverige jämfört med andra länder o liknande. Och att jämföra hemmamarknader som Japan eller USA är väl också lite dumt.

-
DeKvittar: PS3 ska räknas i euro och inte i dollar.

299€ PS3 Slim = ~3500 SEK PS3 Slim
$299 Xbox 360 Elite= ~2500 SEK Xbox 360 Elite
$299=2136 SEK
299€=3125 SEK

Alltså har dom samma 400kronors påslag på konsolerna.

-

Men att skylla på distributionsnätet är väl lite väl. Priset borde ju 100? billigare i från Nordisk Films lager, sen vilken fraktsätt som väljs kan ju få det att öka lite.

BME
Medlem

De kan ju inte skylla på momsen, då importerar jag från ett annat EU-land ist där momsen är lägre, och då förlorar nordisk film på det då de inte får någon vinst och svenska staten inga skattepengar. Dags att vakna upp och inse att vi är med i EU och att de därmed konkurrerar över hela EU.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem
Medlem
Skrivet av lvitriol:

Åt helvete med Sverige, och köper man från UK ser väl tullen till att man får betala tribut skatt till konungen här.

Det råder frihandel inom EU, dvs. tullfritt. Dock så är det risk att tillvekarnas garantier inte gäller i annat land än inköpslandet.

Jag importerar iaf min slim från UK, med extra handkontroll + 2 spel betalar jag ca 1000 kr mindre än jag hade fått ge i sverige.

Medlem

Dåligt är vad det är! Varför ska vi bli blåsta på den första prissänkningen till Ps3? Jäkla bortförklaringar bara för att NF är girigbukar...!

Det får bli en import från England, men det låter helt sjukt att det ska vara billigare att importera än att köpa här hemma...

Medlem

599kr = 83,7 dollar

Madden NFL 10 i usa (gamestop) = 59,99$/429 Kr
Madden NFL 10 i sverige (webhallen) = 83,7$/599 Kr

429 + moms = 536 kr , nog är färska spel aningen dyra i sverige också.
och 429/59,99$ lär ju knappast vara 0% skatt i usa , så egentligen bör det väll vara ett ännu lägre ursprungspris.

Medlem

ni som importerar från England
tips på bra återförsäljare?

Medlem
Skrivet av Devildoll:

599kr = 83,7 dollar

Madden NFL 10 i usa (gamestop) = 59,99$/429 Kr
Madden NFL 10 i sverige (webhallen) = 83,7$/599 Kr

429 + moms = 536 kr , nog är färska spel aningen dyra i sverige också.
och 429/59,99$ lär ju knappast vara 0% skatt i usa , så egentligen bör det väll vara ett ännu lägre ursprungspris.

Räkna sen att det är billigare att ha anställda i USA, lägre löner, gamestop säljer oerhört fler spel, vilket ger billigare inköpspris.
Det är svårt att bara räkna priser i mellan 2 olika länder, då världsekonomi är svårt.
Är ju enklare om man jämför med liknande länder i Europa. Skulle gissa att priserna inte skilljer sig så mycket då.

Medlem

Men snart blir dom nog billigare i sverige också, nån kommer säkert importera från Tyskland och sälja för billigare peng här också? MediaMarkt nån? Så vi får väl se hur länge priset håller?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Frilansare

Får jag be er att vårda språket i tråden? Utbrott som några ovan gör bara att ingen kommer att ta er på allvar.
Så skärpning!

Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av Devildoll:

599kr = 83,7 dollar

Madden NFL 10 i usa (gamestop) = 59,99$/429 Kr
Madden NFL 10 i sverige (webhallen) = 83,7$/599 Kr

429 + moms = 536 kr , nog är färska spel aningen dyra i sverige också.
och 429/59,99$ lär ju knappast vara 0% skatt i usa , så egentligen bör det väll vara ett ännu lägre ursprungspris.

Räkna sen att det är billigare att ha anställda i USA, lägre löner, gamestop säljer oerhört fler spel, vilket ger billigare inköpspris.
Det är svårt att bara räkna priser i mellan 2 olika länder, då världsekonomi är svårt.
Är ju enklare om man jämför med liknande länder i Europa. Skulle gissa att priserna inte skilljer sig så mycket då.

mjo , jämförde lite på komplett.se/.no 640 sek på no och 569 sek på se för wolfenstein till 360

Medlem
Medlem

Fan vad dåligt..

123
Skriv svar