Därför kostar konsolerna mer i Sverige

Till Plånboken på Sveriges Radio (ett konsumentmagasin):

Hur som helst - anledningen till att jag ringde innan till er som producerar Plånboken är den att Nordisk Film, som är distributör av Playstation och Playstation-relaterade produkter i Skandinavien enligt mig själv och många andra förbannade med början idag (1/9) kommer att ta ut ockerpriser för en ny Playstation3-modell som går under namnet Playstation3 Slim (som namnet avslöjar en nedbantad version av den första versionen av Playstation3). Anledningen till att det släpps en ny, mindre version på marknaden är att produktionskostnaderna för tillverkningen av Playstation3 har minskat avsevärt, då nya, mindre och billigare komponenter har kunnat utvecklas.

Det finns så klart fler anledningar än den att det har blivit billigare att producera konsolen. Dels är det det faktum att Microsoft som kom sist i förra
generationens "konsolkrig" nu har ett försprång denna generation i och med att deras XBOX 360 släpptes på marknaden lite mer än ett år före Sonys dito.
Detta innebär att Microsoft har tagit viktiga marknadsandelar från företaget. Något som Sony nu alltså försöker ta tillbaka i största möjliga mån i och med släppet av en billigare och mindre variant (PS3 SLIM) på sitt flaggskepp Playstation3.

Så långt, allt bra. Vad är då problemet? Jo, på GamesCON (en av världens största spel- och media-relaterade mässor) gick Sony på sin presskonferens ut med att riktpriset på PS3 skulle sänkas med 100 dollar i USA (från 399 till 299 dollar) och i Europa skulle priset sänkas med 100 euro (från 399 till 299 euro). Här i Sverige skulle alltså Playstation 3 kosta max 2990kr med ett par undantag, beroende på vilken återförsäljare man vänder sig till. Detta var ivarjefall vad Sveriges konsumenter hade räknat med. Men inte Nordisk Film som alltså är distributör för Playstation 3 i Sverige. De tyckte istället att inköpspriset för företagen som säljer vidare konsolen till konsumenten skulle betala ett par hundralappar över riktpriset för att få köpa in konsolen och sedan sälja den vidare till konsument för ett pris som ligger runt 500 kronor över riktpriset som SONY har satt upp.

Den första prissättningen från återförsäljarna som jag själv fick se var från discshop.se och där låg priset på 3890kr, alltså hela 900 kronor mer än vad Sony själva hade gått ut med att kalaset rekommenderades att kosta. Detta fick mig givetvis att reagera och jag kollade runt på lite olika forum på nätet (där denna typ av info kommer upp först så klart) och alla var lika förvånade, men det var också ungefär här som folk började bli förbannade som bara den - först på återförsäljare, men efter att ha pratat med flera av dem framgick det ganska tydligt att Nordisk Film var/är "boven" i dramat. De hävdade att de var tvungna att ta ut denna höga summa för PS3:an eftersom kronor är så svag med internationella mått mätt, men också på grund av att momssatsen är mycket högre än i andra länder. Så länge, FINE.

Men, nu kommer det lite kluriga i sammanhanget. Nordisk Film är även, som tidigare nämnt, även distributör i de övriga skandinaviska länderna och där kostar PS3 i många fall under det riktpris som Sony har satt upp, dvs. under 2990kr.

Fast momsen är ju högre i Sverige än i något annat europeiskt land kanske någon tänker. Well, fine...så är det kanske. Men hur kommer det sig då att Microsoft som spelar på samma ekonomiska villkor som Nordisk Film gör, går ut och säger, lagom till sänkningen på den nya PS3:an, att man tänker sänka sitt pris på XBOX 360 Elite (värstingversionen) till 299 dollar i USA och 299 euro i Europa (kostade innan 399 dollar resp. 399 euro) och sedan också håller detta riktpris till sina återförsäljare och dessa i sin tur till och med säljer maskinen i vissa fall för femhundra kronor mindre än det riktpris
som satts av Microsoft, dvs maskinen säljs för i runda slängar 2500 kronor istället för 2990kr?

Ni på Plånboken måste ju tycka att det är intressant att det kan skilja ungefär tusen kronor mellan dessa två konkurrenter då riktpriset är detsamma? Eller?

Jag tycker definitivt att det är någonting som ni borde ta upp i ert program. Att det finns företag som enligt mig och många andra tycks försöka lura konsumenterna att köpa en produkt till ockerpris. tycker inte ni?

Medlem

Varför har Sverige en moms på 25% medans andra bara har 16%.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Inaktiv
Skrivet av Mr.Waterboy:

Varför har Sverige en moms på 25% medans andra bara har 16%.

Om du flyttar till USA behöver du bara betala 4-10% moms beroende på delstat.

Moms är en skatt. Skatter används för att finansiera statens utgifter, som t.ex. sjukvård, skola m.m. Regeringen beslutar om skatter. Om du inte gillar skatterna, så försök hitta ett parti att rösta på som jobbar för att sänka dem.

Inaktiv

Varför inte bara lämna EU och samarbeta med dom nordiska länderna. :\

Medlem
Skrivet av thecleffz:
Skrivet av JoJe:

När var det förbjudet att sätta vilka priser man vill. Många köper 40 kr jeans för 800 kr och får ett märke på köpet att skryta med.

Det är väl inte jämförbart eller? Jeans finns i så många modeller, märken och återförsäljare. ps3 slim finns det bara en sort av och på den har NF monopol. I Sverige finns inget monopol på jeans

Du kanske har rätt och jag har fel.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av nachoman:

Kollar man prisjakt eller Amazon uk/deustchland syns det tydligt att Nordisk Film försöker lura skjortan av svenskarna.

Prisjakt PS3 Slim eller
Amazon.de PS3 Slim
Tyskland vs. Sverige
c:a 2 950 vs. c:a 3 500
Vilket ger ung. 10% påslag för en svensk PS3 Slim även räknat med momsskillnaden.

Hade inte Nordisk Film kört sitt fulspel skulle vi se priser på max 3 200 i Sverige. Vi får se vad Mediamarkt kommer ta, men ni som bor nära en sådan kommer antagligen kunna köpa en PS3 Slim till "tyskpris"

Momsen i Tyskland är 19% så skillnaden är ännu mindre dessutom.

I see, trodde den var 16%, men det var längesen den var det googlade jag nu så uppdaterad var jag.

Så då lägger NF på 13% och en PS3 bör kosta max 3 100 i Sverige.

Medlem
Skrivet av nachoman:

Kollar man prisjakt eller Amazon uk/deustchland syns det tydligt att Nordisk Film försöker lura skjortan av svenskarna.

Prisjakt Xbox 360 Elite eller
Amazon.de Xbox 360 Elite
Tyskland vs. Sverige
c:a 2 350 vs. c:a 2 600
Vilket motsvarar ganska exakt momsskillnaderna

Prisjakt PS3 Slim eller
Amazon.de PS3 Slim
Tyskland vs. Sverige
c:a 2 950 vs. c:a 3 500
Vilket ger ung. 10% påslag för en svensk PS3 Slim även räknat med momsskillnaden.

Hade inte Nordisk Film kört sitt fulspel skulle vi se priser på max 3 200 i Sverige. Vi får se vad Mediamarkt kommer ta, men ni som bor nära en sådan kommer antagligen kunna köpa en PS3 Slim till "tyskpris"

Tänkte bara tillägga att om man lägger en slim i varukorgen och går till utcheckning så räknas priset om med svensk moms istället. Priserna blir då istället på amazon.de €313 och amazon.co.uk £271, dvs ca 3200kr respektive 3150kr exkl. frakt. Så som du påpekar så borde de kosta kring 3200kr här i Sverige.

Var förbi Mediamarkt igår och där tog de 3495kr.

Inaktiv

Kanske dags för Sony att byta svensk distributör?

123
Skriv svar