Irak-spelet återigen i trubbel

Robot
Medlem
Irak-spelet återigen i trubbel

Ska man "godkänna" alla slags spel, då får man godkänna spel typ som "Postal" med utan att tänka på de moraliska aspekterna...

Medlem

Synd... Verkade äntligen vara ett riktigt intressant story-belagt FPS.

Medlem

Varför orkar man äns reagera på det ?.. Det är ett spel, jag menar, då kan man lika bra klaga på alla WWII spel som kommit som är baserade på andra världskriget eller vietnam spelen?.. fjantigt.. det kommer endån ett spel om detta förr eller senare..


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

Tråkigt, även om jag inte skulle köpa spelet ifråga så skulle det ända vara trevligt att befästa faktumet att spel kan handla om vad fan som helst då det endast är på låtsas.

Medlem
Medlem

Folk är så hjärntvättade angående irak kriget.

Det är tydligen jobbigt det här med sanningen.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Blir ju alltid så när något berör en pågående eller nyligen löst konflikt. Då vaknar ju alla moralmuppar upp och skriker sig hesa hur dumt och skadligt osv osv spelet/boken/filmen/musiken/glassen ([/ironi]) är... Om man sedan låter det gå ett par år så pumpar de ju ut spel och media i drivor som berör ämnet, utan att någon bryr sig. Jag förväntar mig t.ex filmer och spel som berör 11:e september-attacken snart... Visst, det har gjort ett par försök men de har ju inte varit helhjärtade. Men det kommer...

Medlem

Varför inte göra slag i saken och sälja det på nätet då om det är så svårt att hitta en utgivare?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Varför inte göra slag i saken och sälja det på nätet då om det är så svårt att hitta en utgivare?

Därför att utgivarna kan förse dem med pengar för att utveckla färdigt spelet... För att sälja på nätet måste det vara färdigt (dock många som inte är de)


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Första jag kommer att tänka på när jag läser om detta spel är, extremt dålig smak. Men jag tycker det skulle vara helt vansinnigt att inte släppa det pga att det kanske kan vara ett känsligt ämne. Yttrandefrihet skall gälla alla media former!

Medlem

För jävligt rent ut sagt. Verkar vara ett bra spel.

Medlem
Skrivet av Maggot:

Första jag kommer att tänka på när jag läser om detta spel är, extremt dålig smak. Men jag tycker det skulle vara helt vansinnigt att inte släppa det pga att det kanske kan vara ett känsligt ämne. Yttrandefrihet skall gälla alla media former!

Yttrandefrihet har ingenting med detta att göra.
Det är en produkt som ingen vill stå som utgivare för, på grund av den massiva dåliga PR som den förmodligen kommer uppbåda. Ingen förbjuder Atomic att utveckla spelet, eller stå för utgivningen själva om de så önskar...

Medlem

Go, go, go.....!
Vad är det för dj-a idiotiresonemang!

Inaktiv

så hur många år/månader/dagar/timmar/sekunder måste det gå innan det är "ok" att göra ett spel baserat på ett krig? och isf varför just den tiden?

Medlem

Jag tror inte det här har så mycket med just att Fallujah är ett känsligt ämne att göra. I början var det nog det, men när det väl börjat gå utför för en studio är det SVÅRT att hitta en förläggare. Vem vill investera i en studio som har sagt upp nästan hela styrkan? Så enkelt är det inte att nyrekrytera...

Medlem

Jag förstår inte heller allt jippi för detta, ingen som gnäller över alla ww2 spel osv... ? så bara för det pågår så får man inte göra ett spel då.. jävla moral.

Medlem

Helt rätt, ner med skiten!
Yttrandefrihet har tamefan inget med detta och göra och uppenbarligen är det tillräckligt många som är emot conceptet för att någon skulle vilje ta sig an och publisera spelet. Vill nu atomic göra det själva är det ingen som stoppar dem.

Som slut punkt kan man ju även säga att spelet lär sälja sämst i USA som är en av de största marknaderna för spel, så det är nog lika bra och lägga ner det, varför det lär sälja dåligt förstår väl vem fan som helst med lite vett i skallen, förutsatt att det säljs med rating 18+ dårå för 12 åringar bryr sig väl inte särskilt mycket.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Helt rätt, ner med skiten!
Yttrandefrihet har tamefan inget med detta och göra och uppenbarligen är det tillräckligt många som är emot conceptet för att någon skulle vilje ta sig an och publisera spelet. Vill nu atomic göra det själva är det ingen som stoppar dem.

Som slut punkt kan man ju även säga att spelet lär sälja sämst i USA som är en av de största marknaderna för spel, så det är nog lika bra och lägga ner det, varför det lär sälja dåligt förstår väl vem fan som helst med lite vett i skallen, förutsatt att det säljs med rating 18+ dårå för 12 åringar bryr sig väl inte särskilt mycket.

Alltså jag skulle vilja säga att om de finns tillräckligt intresse för något så blir de av men man behöver utveckla såna här kontroversiella spel under indieflagga eller så hittar man en utvecklare som är inte rädd för negativ PR.

Sen så är väl amerikanska spelmarknaden ett helvete att sälja i ändå där begagnat försäljningen långsamt äter bort inkomsten. För att vara lite krass så är ju att köpa begagnat lika dåligt som att tanka spelet.

Slutligen så följs ju 18+ rekommendationen inte så jävla benhårt hos de som säljer spel?

Men spring ut med din ärtbössa i skogen igen du, jag hade gärnat ha en ny infallsvinkel på kriget genom ett medium som ännu inte har fått någon dokumentär betydelse.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av depthless:

Ska man "godkänna" alla slags spel, då får man godkänna spel typ som "Postal" med utan att tänka på de moraliska aspekterna...

Demokrati innebär ingen censur för vuxna människor.

Medlem

Guys, it hasn't gone 22.3 years yet:p


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av jackpac:

Varför orkar man äns reagera på det ?.. Det är ett spel, jag menar, då kan man lika bra klaga på alla WWII spel som kommit som är baserade på andra världskriget eller vietnam spelen?.. fjantigt.. det kommer endån ett spel om detta förr eller senare..

Visst görs det spel om Vietnam och WWII men du ser inga spel som utspelar sig i My Lai eller där man ska brandbomba Dresden.

Företaget valde medvetet att att låta spelet behandla en av de mest ökända händelserna under den senaste Irak-konflikten i syfte att få mycket publicitet. Nu kan man dock säga att de föll på sitt eget grepp.

Hade spelet varit bra så hade säkert någon utgivare gått med på att publicera spelet om man hade tagit bort kopplingen till Fallujah.

Medlem

Det är en hyllning, inte precis förnedrande att få ett spel efter det man har upplevt tänk på dom som dött där nere jag tror dom skulle gilla att vanliga folk som oss kan uppleva det som de amerikanska soldaterna har upplevt på riktigt där nere.
Det finns ju spel om WW2, det är väl någon slags hyllning för soldaterna som var med där?
Tror det kan vara bra med ett spel om Irak-Kriget, då kan folk faktiskt vara med och se på ett ungefär hur hemskt det var för dom..

Medlem

Det är baserat på en verklig/nuvarande händelse, so what...
Är det så att kanske inte barnen ska kunna "lära" sig att krig är "roligt"?

Gah! The Sims 3 innehåller otrohet (om man så önskar)!
Vem godkände att släppa detta spel med detta känsliga ämne?
Detta händer varje dag, men ingen bryr sig om att kanske barnen som köper spelet "lär sig" hur man lurar och bedrar kvinnor/män genom smoothtalk, eller rent av inte bry sig

Omg, för att inte tala om vad man kan hitta på i GTA4.
Det har debatterats friskt om detta spel.
Men det fick sälja, OCH SÅLDE BRA!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Inaktiv

Precis som det kommit bra och dåliga filmer (använder filmer i denna liknelse för det gjordes inte så himla mycket datorspel för några år sen) om Vietnam-kriget så kommer det komma bra och dåliga spel om kriget i Irak. Propagandafilmerna där amerikanerna framställdes som uteslutande the good guys var lågbudgetfilmer med Chuck Norris i huvudrollen (de enda jag på rak arm kommer på är Missing in Action...) och förmodligen en drös andra skitfilmer som väldigt få har sett. De bra filmerna om Vietnam-kriget (Apocalypse Now, Full Metal Jacket etc.) är alla i någon (hög eller högre) grad kritiska till kriget och framställer det som galenskap och USA:s roll som åt helvete.

Jag tippar på att Six Days in Fallujah har mer gemensamt med Missing in Action än Apocalypse Now och att till och med datorspelande folk i allmänhet tack och lov har tillräckligt mycket bakom pannbenet för att vilja spela sånt verklighetsfrämmande skräp om en ytterst verklig händelse.

Atomic Games får väl släppa sitt spel själva... Skjuter försäljningssiffrorarna i höjden kan de ju ta sig an folkmordet i Rwanda sen.

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av zauii89:

Helt rätt, ner med skiten!
Yttrandefrihet har tamefan inget med detta och göra och uppenbarligen är det tillräckligt många som är emot conceptet för att någon skulle vilje ta sig an och publisera spelet. Vill nu atomic göra det själva är det ingen som stoppar dem.

Som slut punkt kan man ju även säga att spelet lär sälja sämst i USA som är en av de största marknaderna för spel, så det är nog lika bra och lägga ner det, varför det lär sälja dåligt förstår väl vem fan som helst med lite vett i skallen, förutsatt att det säljs med rating 18+ dårå för 12 åringar bryr sig väl inte särskilt mycket.

Alltså jag skulle vilja säga att om de finns tillräckligt intresse för något så blir de av men man behöver utveckla såna här kontroversiella spel under indieflagga eller så hittar man en utvecklare som är inte rädd för negativ PR.

Sen så är väl amerikanska spelmarknaden ett helvete att sälja i ändå där begagnat försäljningen långsamt äter bort inkomsten. För att vara lite krass så är ju att köpa begagnat lika dåligt som att tanka spelet.

Slutligen så följs ju 18+ rekommendationen inte så jävla benhårt hos de som säljer spel?

Men spring ut med din ärtbössa i skogen igen du, jag hade gärnat ha en ny infallsvinkel på kriget genom ett medium som ännu inte har fått någon dokumentär betydelse.

Spelet hade ju knappast blivit en simulator, heck Arma serien , OFP , IL2 lr vad som lär ju vara mer realistiskt än detta. "Dokumentär spel" my as, storywise till viss del kanske.

Seriöst letar du efter realistiska spel är väl tamefan inte detta , de må berätta en sann historia men det gör även tex Allied Assault med sin Omaha Landning... realistiskt/autentiskt nej, kul ja.

Medlem

Lustigt, varför klagade ingen när C&C Generals kom? Var väl så gott som ett propagandaspel när det släpptes något efter Irakkriget precis hade börjat. Snacka om bra timing.

Medlem

Intressant att när en författare skriver någonting provocerande eller kontroversiellt så hyllas det som nytänkande och intressant. Boken blir en storsäljare och diskuteras flitigt på kaféer.

När ett spel med liknande innehåll skall släppas så backar alla och säger "hu så hemskt".

Sdit: För övrigt så är jag ointresserad av just detta spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Intressant att när en författare skriver någonting provocerande eller kontroversiellt så hyllas det som nytänkande och intressant. Boken blir en storsäljare och diskuteras flitigt på kaféer.

När ett spel med liknande innehåll skall släppas så backar alla och säger "hu så hemskt".

Sdit: För övrigt så är jag ointresserad av just detta spel.

En ganska stor skillnad är att i en bok så är läsaren passiv. En bok kan handla om en soldat som är med och skjuter ihjäl oskyldiga civila och kan sedan beskriva ångesten och självmordstankar osv på ett sätt så att läsaren kan förstå känslorna.

Hur ska ett spel kunna beskriva samma förlopp och fortfarande vara ett spel? Ska spelaren tvingas att skjuta ihjäl civila? Vad händer om spelaren inte gör det? Hur ska man kunna få fram känslorna på ett vettigt sätt i en miljö där spelaren fortfarande är en aktiv part?

Passiva medier kan beskriva dessa saker på ett mycket mer realistiskt sätt. I ett spel kan man inte ha långa partier där det "inte händer någonting" och som i stort sett bara behandlar känslor och förhållanden till andra människor och omvärlden.

Medlem

Skulle dom gjort ett spel om Grozny hade ingen ens lyft på ögonbrynet..

Och lite offtopic tack zauii89 jag tycker alltid det är lika underhållande att läsa dina inlägg i detta ämnet.

12
Skriv svar