Nya försäljningssiffror från Sony

Robot
Medlem
Nya försäljningssiffror från Sony
Citat:

Värt att notera i sammanhanget är också att medan Sony mäter sina siffror i antalet sålda enheter, så mäter de flesta av konkurrenterna sina siffror i antalet skeppade enheter.

Ok..Då borde sony's siffror vara betydligt högre i skeppade enheter... ? allså mer än de andra nämda...

Citat:

Totalt 23,8 miljoner enheter har skeppats ut världen över. Uppemot 200 miljoner PS3-spel sålda.

Så stog det i nyhet's rubriken, jag blir lite frågetecken av mig..?

Inaktiv

Wiin säljer inte lika bra längre så det kanske blir prissänkningar snart och då kanske det blir ett litet priskrig mellan Microsoft, Sony och Nintendo.

http://www.joystiq.com/2009/07/30/nintendos-q1-fiscal-results...

Shastar:
Tack för du sa till! Jag rörde till det lite där i underrubben... det gäller att vara noggrann med beteckningarna ibland. Rättat!

Den skeppade siffran för Sony bör ju logiskt sett vara högre än den sålda, ja. Omöjligt att säga dock hur stor den är... om inte Sony släpper några officiella siffror kring det, såklart.

dosman:
I Sonys fall är jag tvärsäker på att de vill sänka priset på maskinen. Att det kommer en prissänkning är bara en tidsfråga... och frågan är när Sony har råd att sänka priset. Gårdagens nyhet om sänkta tillverkningskostnader bådar ju dock gott!

Flakmonkey

Problemet med nyheter om prissänkningar av konsoler är ju att man inte kan tillkännage det för tidigt... detsamma gäller ju nya modeller... för vem skulle köpa en dyrare och större version av PS3 om man visste att man skulle kunna köpa en billigare och mindre om ett par månader? Så kommer det en PS3-slim och en prissänkning så lär det blir rätt tight mellan pressmeddelande och lansering...

Medlem

Jag jag hört kommer de göra en pris sänkning i höst..Sony själva nämde väl det senast på mässan..Om jag nu inte ute o blandat ihop något...

Medlem
Skrivet av dosman:

Wiin säljer inte lika bra längre så det kanske blir prissänkningar snart och då kanske det blir ett litet priskrig mellan Microsoft, Sony och Nintendo.

http://www.joystiq.com/2009/07/30/nintendos-q1-fiscal-results...

Då kanske priset på Wiin går ner till den nivå den hade när den släpptes för 3 år sedan? Har ju gått upp i pris sen dess då folk köper den i vilket fall. Galen vinstmarginal Nintendo har på Wiin

Inaktiv

Nice! Men vi får helt enkelt vänta tills siffrorna kommer från Microsoft och Nintendo kommer också! Dom har nog också glada nyheter!

Aja det är alltid roligt att det säljer!

Behövs för marknaden i denna kris

Medlem

Bra för Sony att dom börjar komma ikapp. Produktionskostnaderna för PS3 har sjunkit mycket nu, så vi kan nog räkna med prissänkning snart


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Alltså... Sony har ju sålt en hel massa kosoller och spel! ... Blir förvånad när man läser i forum att ALLA köper X-box och andra konsoller. Nåväl, trevligt att se att många valt blue-ray konsollen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Alltså... Sony har ju sålt en hel massa kosoller och spel! ... Blir förvånad när man läser i forum att ALLA köper X-box och andra konsoller. Nåväl, trevligt att se att många valt blue-ray konsollen.

Jo käften går rätt hårt på 360 ägare

Själv tror jag att en pris sänkning kommer göra rätt stor skillnad i försäljningen då PS3 är allmänt accepterad som den bästa konsolen men med kruxet att alla inte har råd med den.

Medlem
Citat:

För att sätta detta i relation till konkurrensen har Microsofts Xbox 360 funnit mer än 30 miljoner nya hem (uppgift från i maj)

Sen är ju frågan om Microsoft räknar med antalet konsoler som dom har fått byta ut pga rrod i dom 30 miljonerna. Fick själv byta ut min 2 gånger och fick nya båda gångerna och jag kan garantera att jag inte är ensam om att ha bytt ut "failboxen" ett antal gånger.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Vem bryr sig. PS3an är fortfarande världens bästa konsol. (60-gb)

Medlem

snarare världens starkaste prestanda mässigt

Medlem

Det bästa med sådana siffror är att utvecklarna inte överger konsollen, EA's tidigare hot verkar lite tomt när man tittar på att det faktiskt finns en del PS3 hemma hos folk


signatur

Welcome to the Manglerdome

Inaktiv
Skrivet av Sito:
Citat:

För att sätta detta i relation till konkurrensen har Microsofts Xbox 360 funnit mer än 30 miljoner nya hem (uppgift från i maj)

Sen är ju frågan om Microsoft räknar med antalet konsoler som dom har fått byta ut pga rrod i dom 30 miljonerna. Fick själv byta ut min 2 gånger och fick nya båda gångerna och jag kan garantera att jag inte är ensam om att ha bytt ut "failboxen" ett antal gånger.

Japp Sito. Sedan finns det folk som har haft sin konsol sedan det släpptes helt utan problem.
Känner mig ganska stolt ändå.

Medlem
Medlem

lite mer intressant att höra hur många som verkligen sålts iallfall

Medlem
Skrivet av warh0g:

Det bästa med sådana siffror är att utvecklarna inte överger konsollen, EA's tidigare hot verkar lite tomt när man tittar på att det faktiskt finns en del PS3 hemma hos folk

Det var Activision som hotade. Sedan har faktiskt EA gått ut och sagt att de inte förstår sig på Activision. De säljer riktigt bra till PS3:an och att EA tänker stödja utan problem. Activision är bara giriga, de har börjat bli det nya "EA".


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Wiin säljer inte lika bra längre... Då kanske priset på Wiin går ner till den nivå den hade när den släpptes för 3 år sedan? Har ju gått upp i pris sen dess då folk köper den i vilket fall. Galen vinstmarginal Nintendo har på Wiin

Kan du förklara vad du menar att wii kostar mer nu än när den släpptes? Kollade med prisjakt och 2006 06 27 kostade den 2500 kr och min köpte jag 11 maj på DVD112.com:

Nintendo Wii Console incl. Wii Sports 2.398,00 SEK

Annars ligger väl prisjakts billigaste på 2450 kr. Alltså 50 kr billigare än 2006.

Kan annars hålla med om det saftiga priset på den hårvaran och extra kontroller är rätt dyra. Jag har köpt till en wiimote och två motion+.


signatur

Det var detta...

Medlem

Fel i nyheten igen! (förra gången handlade det om Halo Chronicles spelet, fast FZ fick det felaktigt att handla om Halo-filmen).

Sony har inte sålt några 23.8 miljoner PS3 till kunder, utan den siffran gäller skeppade (dvs skeppade till återförsäljare) precis som Nintendo och Microsoft anger sina siffror.

Det är nämligen så at Kotaku-killen missförstått något som står i Sonys kvartalsrapporter, där Sony beskriver att de 2006 ändrade sättet att i sina kvartalsrapporter ange antalet levererade konsoller från det antal som lämnar fabriksbanden till det antal som skeppas till återförsäljare. Tyvärr kallar Sony detta skeppande för 'sold', dvs att de 'säljer' till återförsäljarna, medan industristandard är att kalla denna leverans för 'att skeppa'.

Alltså, de 23.8 miljonerna är skeppade precis på samma sätt som drygt 31 miljoner X360 är skeppade.

Mer finns att läsa om försäljningsdata på
www.vgchartz.com


signatur

Memento Mori

Medlem

Det är väl helt omöjligt att mäta antal antal sålda till konsumenterna eftersom det inte finns några direkta siffror från hela regioner som Europa och stora delar av Asien?

Japan har koll på sina siffror och NPD har siffror som stämmer ganska bra över nord Amerika och Kanada. Så hur är det möjligt att Sony vet detta? Det är väl rätt så olagligt att ljuga i sina årsrapporter.

360 och speciellt ps3an har patetiskt låga försäljningsiffror i vilket fall som helst, hur man än väljer att räkna.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl helt omöjligt att mäta antal antal sålda till konsumenterna eftersom det inte finns några direkta siffror från hela regioner som Europa och stora delar av Asien?

Japan har koll på sina siffror och NPD har siffror som stämmer ganska bra över nord Amerika och Kanada. Så hur är det möjligt att Sony vet detta? Det är väl rätt så olagligt att ljuga i sina årsrapporter.

360 och speciellt ps3an har patetiskt låga försäljningsiffror i vilket fall som helst, hur man än väljer att räkna.

Det är ju faktiskt tekniskt rätt för Sony har ju faktiskt sålt dom till återförsäljare.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl helt omöjligt att mäta antal antal sålda till konsumenterna eftersom det inte finns några direkta siffror från hela regioner som Europa och stora delar av Asien?

Japan har koll på sina siffror och NPD har siffror som stämmer ganska bra över nord Amerika och Kanada. Så hur är det möjligt att Sony vet detta? Det är väl rätt så olagligt att ljuga i sina årsrapporter.

360 och speciellt ps3an har patetiskt låga försäljningsiffror i vilket fall som helst, hur man än väljer att räkna.

Det är ju faktiskt tekniskt rätt för Sony har ju faktiskt sålt dom till återförsäljare.

Fast sen vet vi ju inte om 5 miljoner utav dessa ligger och skräpar på något lager nånstans i väntan på att bli sålda till en vanlig konsument.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Sito:
Citat:

För att sätta detta i relation till konkurrensen har Microsofts Xbox 360 funnit mer än 30 miljoner nya hem (uppgift från i maj)

Sen är ju frågan om Microsoft räknar med antalet konsoler som dom har fått byta ut pga rrod i dom 30 miljonerna. Fick själv byta ut min 2 gånger och fick nya båda gångerna och jag kan garantera att jag inte är ensam om att ha bytt ut "failboxen" ett antal gånger.

Kan ställa samma fråga om ps3orna då, lasern i rätt många utav de 60-gbarna som sålts är väldigt kass och en hel del har gått sönder och blivit utbytta till en version utan bakåtkompatibilitet viilket är att lura kunden litegrann.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

ja, man är lurad av dem om man får en som inte är bakåtkompatibilitet. Min ps3 har gick sönder för kanske 3 månader sedan, men fick tillbaka samma sort med 60gb och bakåtkompatibititet.

Medlem

Såg ett skrattretande pris för Wii på ett tror det var Onoff reklamblad man fick häromdagen,
2.700 kostade den där. Verkligen prisvärt

Medlem

Det är dåliga tider idag, stackars Sony...

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl helt omöjligt att mäta antal antal sålda till konsumenterna eftersom det inte finns några direkta siffror från hela regioner som Europa och stora delar av Asien?

Japan har koll på sina siffror och NPD har siffror som stämmer ganska bra över nord Amerika och Kanada. Så hur är det möjligt att Sony vet detta? Det är väl rätt så olagligt att ljuga i sina årsrapporter.

360 och speciellt ps3an har patetiskt låga försäljningsiffror i vilket fall som helst, hur man än väljer att räkna.

Det är ju faktiskt tekniskt rätt för Sony har ju faktiskt sålt dom till återförsäljare.

Ja, alltså skickade enheter som deras konkurrenter också använder sig av. Det är ju inte precis som att alla enheter säljs direkt när dom hamnar i butikerna, så det lär ju ligga 2-3 miljoner ps3or ute bland alla återförsäljare.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av dosman:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl helt omöjligt att mäta antal antal sålda till konsumenterna eftersom det inte finns några direkta siffror från hela regioner som Europa och stora delar av Asien?

Japan har koll på sina siffror och NPD har siffror som stämmer ganska bra över nord Amerika och Kanada. Så hur är det möjligt att Sony vet detta? Det är väl rätt så olagligt att ljuga i sina årsrapporter.

360 och speciellt ps3an har patetiskt låga försäljningsiffror i vilket fall som helst, hur man än väljer att räkna.

Det är ju faktiskt tekniskt rätt för Sony har ju faktiskt sålt dom till återförsäljare.

Ja, alltså skickade enheter som deras konkurrenter också använder sig av. Det är ju inte precis som att alla enheter säljs direkt när dom hamnar i butikerna, så det lär ju ligga 2-3 miljoner ps3or ute bland alla återförsäljare.

Men nu var det ju sålda enheter till kund, inte återförsäljare. Detta kan man enkelt se i de Europeiska länderna genom att mäta hur många man skickat innan återförsäljarna beställer igen.

12
Skriv svar