Rage på Xbox 360 dubbelt så snabbt som på PS3

Inaktiv
Skrivet av Buio:

Att 360 slår PS3 med +100-200% prestanda utan massor av optimering av PS3-koden är rätt chockerande. Jag hade trott att sådana siffror skulle ligga på +20-30% snarare. Speciellt då Rage inte är en nyproduktion utan varit i utveckling under längre tid.

Mm håller helt med. Man låter ju förvånad ändå. Vilken diskussion det blev av detta då? Redmac kan du inte bara inse att alla konsoller har för och nackdelar? Det är helt okej att försvara Sony och Playstation 3. Men i denna nyhet får vi läsa att Rage på Xbox 360 är dubbelt så snabbt som på en Ps3?

Vad är problemet? - Be happy!

Citat:

Refererar till en vän som installerade halo 3 på hårddisken och den låter fortfarande en hel del. Installerade även jag ett spel på min xbox och den låter fortfarande en hel del.

Varför ska alla börja jämföra ljudet på xboxen? Förstår inte varför det kom in här på forumet? Kan du inte bara ge dig? Jag försvar varken xbox eller playstation men dina argument håller inte.

Testpilot

Alla som sågar Carmacks hårdvarukunskaper är ju ganska puckade , oavsett architekturen på hårdvaran så lovar jag er att Carmack kan se vad som är bra o dåligt.
Killar som är i hans klass på kunskaper sitter inte o fiser bakom nån kompilator utan de går rakt ner på hårdvaran o kodar direkt mot denne.

Ganska kul annars men såklart som så många säger , detta kommer man lira på PC istället för föråldrad konsoll hårdvara

// Signed - PC fanboi som har PS3

Medlem
Skrivet av showerguy:

Mm håller helt med. Man låter ju förvånad ändå. Vilken diskussion det blev av detta då? Redmac kan du inte bara inse att alla konsoller har för och nackdelar? Det är helt okej att försvara Sony och Playstation 3. Men i denna nyhet får vi läsa att Rage på Xbox 360 är dubbelt så snabbt som på en Ps3?

Vad är problemet? - Be happy!

pdate: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms:"Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.

Vill att FZ korrigerar sin nyhet. Alla konsoller har självklart sina för och nackdelar, inga problem med det. Men när FZ satsar på sensationell journalistik ja då måste någon rätt dem. Folk kan ju börja tro att PS3 versionen kommer vara sämre, fast John Carmack säger att han inte ser det hända. Han säger faktiskt att för tillfället är PC och 360 vid målet med 60FPS men att PS3 versionen kommer dit snart. Tyvärr vill FZ ignorera detta och folk får fel uppfattning.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Jag säger det igen... Xbox FTW!

Hur många gånger behöver jag säga det?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Alla som sågar Carmacks hårdvarukunskaper är ju ganska puckade , oavsett architekturen på hårdvaran så lovar jag er att Carmack kan se vad som är bra o dåligt.
Killar som är i hans klass på kunskaper sitter inte o fiser bakom nån kompilator utan de går rakt ner på hårdvaran o kodar direkt mot denne.

Ganska kul annars men såklart som så många säger , detta kommer man lira på PC istället för föråldrad konsoll hårdvara

// Signed - PC fanboi som har PS3

Fast enligt källor som Redmac har postat så var han medveten om att de ej hade tillräcklig med kunskap om Cellprocessorn "in-house" och har lejt in mer folk som har större kunskap.

Att Playstation 3 har så kass prestanda gentemot de plattformarna är att först och främst så optimerar dem till den sist och för det andra så är det en väldigt olik struktur.

Tror tyvärr(?) inte att vi kommer se några större skillnader mellan 360 och Playstation 3. Den enda plattformen som kommer vara märkbart bättre med rätt utrustning är PC.

Medlem

Detta va en kul tråd


signatur

Äta bör man annars dör man, Äta gör man ändå dör man //Obelix

Inaktiv
Skrivet av redmac:

pdate: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms:"Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.

Vill att FZ korrigerar sin nyhet.

FZ borde lägga till att id räknar med att nå 60 hz eller skriva en ny story om det, men nyheten är ändå korrekt, om än något sensationssökande. Att Carmack säger att han är "confident" behöver inte betyda att de lyckas, i alla fall inte utan kompromisser.

Jag är inte tekniskt insatt i 3D grafik, men antar att detta problem är förstorat av just id tech 5 som jobbar hårt med virtualisering och megatextures. Kanske passar deras 3D motor PS3 väldigt dåligt.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ganska kul annars men såklart som så många säger , detta kommer man lira på PC istället för föråldrad konsoll hårdvara

// Signed - PC fanboi som har PS3

vem tro du få bäst spelupplevelse ?

1.
efter en lång dag på kontoret, kommer du hem o sätter dig i din kontorsfåtölj och lira Rage på en liten monitor. ont i röven efter 1tim.

2.
eller du kommer hem, slänger dig i en skön soffa, softa lite, tar några kalla öl, bjud in polaren, sätter på din ps3 o få en grym spelupplevelse via HDTV..

valet är självklart


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Harakiri:

Ganska kul annars men såklart som så många säger , detta kommer man lira på PC istället för föråldrad konsoll hårdvara

// Signed - PC fanboi som har PS3

vem tro du få bäst spelupplevelse ?

1.
efter en lång dag på kontoret, kommer du hem o sätter dig i din kontorsfåtölj och lira Rage på en liten monitor. ont i röven efter 1tim.

2.
eller du kommer hem, slänger dig i en skön soffa, softa lite, tar några kalla öl, bjud in polaren, sätter på din ps3 o få en grym spelupplevelse via HDTV..

valet är självklart

Förstår inte hur en människa idag som hänger på ett spelforum inte skulle kunna vara kapable att ha samma inrättning hemma med bättre grafik på allt med sin PC plus ett par 360 kontroller. För det har jag iallafall.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Harakiri:

Ganska kul annars men såklart som så många säger , detta kommer man lira på PC istället för föråldrad konsoll hårdvara

// Signed - PC fanboi som har PS3

vem tro du få bäst spelupplevelse ?

1.
efter en lång dag på kontoret, kommer du hem o sätter dig i din kontorsfåtölj och lira Rage på en liten monitor. ont i röven efter 1tim.

2.
eller du kommer hem, slänger dig i en skön soffa, softa lite, tar några kalla öl, bjud in polaren, sätter på din ps3 o få en grym spelupplevelse via HDTV..

valet är självklart

Sist jag kollade så täcker min 22" datorskärm större del av mitt synfält än vad min 40" hdtv gör iochmed avstånd från skärmen. No offence, men löjlig jämförelse.
Hade jag haft lite mer klös i mitt grafikkort så hade jag spelat de flesta FPS-spelen på min dator då tangentbord och mus enligt mig är sjukligt mycket effektivare än en handkontroll (OBS! _Min_ personliga åsikt, jag säger inte att jag har rätt eller fel). Så nu blir det mest att spela på krysslådan, som i och för sig är ganska kul det också. Jämnare fps och så är det en ny utmaning att bli bra på pangpang med en handkontroll

Medlem

Tur att man kör PC då...

Medlem

Trodde faktiskt att många gör som jag. har kopplat sin dator till sin lcd tv,
vanlig datorskärm har jag skrotat,
lirar ps3, xbox360 och pc på en finfin samsung 40 tums LED tv,
helt enkelt underbart.

Inaktiv

Carmack har paddlarna i kanoten, Kexlådor <3 hahah

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Alla som sågar Carmacks hårdvarukunskaper är ju ganska puckade , oavsett architekturen på hårdvaran så lovar jag er att Carmack kan se vad som är bra o dåligt.
Killar som är i hans klass på kunskaper sitter inte o fiser bakom nån kompilator utan de går rakt ner på hårdvaran o kodar direkt mot denne.

Jo, men nu har väl knappast Carmack suttit och knåpat ihop helt separata motorer till varje plattform utan utgått från PC där han känner sig hemma. Denna motor fungerar inte helt oväntat bättre på 360 då den liknar PC betydligt mer än PS3.

PS3 kräver - på gott och ont - kod som är specialskriven till den vilket ofta drabbar multiplattformspel negativt i de fall man inte jobbar på att optimera koden väl. Spel kodade direkt för PS3 har i många fall visat att de kan se minst lika bra ut som 360-exklusiva spel.

När väl koden till Rage optimerats så kommer nog inte skillnaden vara lika markant.

Medlem
Citat:

"John Carmack of iD Software reveals that RAGE's framerate suffers considerably on the PlayStation 3.

In the latest Edge magazine, programming wizard John Carmack states that the Xbox 360 version of RAGE just about matches the 60fps framerate of the PC version, while the PS3 only runs the game at around 20-30fps at this stage in development.

Previously Carmack has stated that the PS3 is a little bit slower at running RAGE, but this is the first time we've been told by just how much. However, iD Software still intends to release all three versions at 60fps and they're confident they can achieve this"

http://n4g.com/News-369170.aspx

Känns meningslöst att fortsätta diskussionen nu.

Inaktiv

Fuck you ps3 fag boys fuck you xbox 360 fag boys. O säg inte " Nee jag är inte ps3/360 fag boy fast jag tycker 360/ps3 är bättre" SHUT THE FUCK UP ... xbox har bra spel och priser fast ps3 har gratis internet och blue ray osv fast är dyrare. SÅ SCREW YOU... vi fattar båda är bra. peace

Medlem

fan vilka asgamar folk är. "rätt år ps3 fanboysarna!" "det där måste ha svidit för ps3 fanboysarna!" "haha! nu är det bevisat att ps3 suger!" Tillåt mig att småle. Ni är ju för helvete inte bättre än de "fanboys" ni målar upp. Skärpning...
Och ska jag vara ärlig så tror jag att spelet kommer flyta på likadant på varje plattform. Kanske... KANSKE PS3an tappar nån FPS här och där men annars tror jag inte skillnaden blir gigantisk.


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av Jinx:

som någon tidigare sa är det ingen nyhet att det är skillnad på vad de bägge konsolerna är bra på. jag har för mig att 360:n är bättre på att beräkna 3D-grafik och PS3:ans starka kort är flyttal så som fysik i spel. det vore rätt coolt om två olika företag lyckades ta fram två konsoler som var exakt lika bra på allt...

Låter lite udda det där, eftersom att 3D även det enbart är beräknat i Flyttal, allt som går igenom GPU´n är flyttal. Om man inte ska gå in på CUDA och Stream, där dom emulerar "statisk" tal beräkning igenom gpu´n genom selekiv max och min punkter ( Vad jag förstått av det iaf ).

Det som skulle skilja konsollerna mest är väll PS3 brutala rå beräkningsprestanda. Men den slopas av den uppenbart krångliga api´n.

Någon som vet om det är minnes hanteringen eller bara det generella upplägget av kommandon i Sony´s api som gör den krånglig?
Skulle gärna se en layout om hur det är tänkt att man ska lägga upp det.

Medlem

Fanboys förgyller världen,
alltid lika kul att se folk förtvivlat försvara sin konsol och försöker övertyga om att den leksaken jag har är minsan bäst, och den ska alla andra skaffa också annars är dom dumma.

Medlem

Folk borde vara lite eftertänksamma innan dom slänger ut sig att dena eller den andre är fanboy


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Fanboy är väll endå då man inte kan se några fördelar med det ena, men det andra är totalt överlägset på alla sätt och vis. Då bevis och fakta orelevant?

Tycker det är väldigt få som är så på riktigt här.

Sen att det är ett sånt tjaffs om så små saker. Känns som om det hör hemma in-game på cs eller dota. Alla borde ta ett andetag och tänka till lite, även jag som är toalt neutral i frågan känner att jag behöver göra det ibland

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Mahlberg:
Skrivet av Hardboiled15:

Det här har ju varit känt länge att PS3 ligger efter X360 i grafik prestanda. Det är ganska mycket PS3 fanboys på FZ eftersom att ni inte tycker att ID software och Valve inte kan programera eftersom de säger sanningen om att PS3 är en extremt svår konsol att programera till.

Valve och ID software tillhör bland de bästa inom spelprogramering så säger de att PS3 är svår att programera till så är det så. Det roliga med det här är ju det att PS3 kanske inte alls håller lika länge som Sony har trott pga av det svaga grafik kortet sure snabb processor i all ära men de som bygger egna speldatorer vet att grafik kortet är minst lika viktigt om inte ännu viktigare för bra spel flytt.

Ditt påstående om att PS3ans grafik ligger efter kan enbart appliceras till multiplattformsspel, även fast skillnaderna på senare år har minskat så brukar de många gånger väga över till 360s fördel. Om man tar en titt på Sonys exklusiva spel så brukar de klå det mesta som 360 kan erbjuda, dock så brukar inte projekten generera så stora vinster.

Valve och ID är precis vad du säger ledande inom spelprogrammering, dock så har de ett kraftigt fokus på PC-marknaden. I och med det så är 360 betydligt lättare än Playstation 3 att utveckla till.

Men fortfarande så finns det inget PS3 spel som kan matcha Gears of War 2 och Halo 3 online och Killzone 2 är som Crysis då man ser igenom det grafiska inser man att spelet saknar djup.

Du menar alltså att Halo är något utöver det vanliga i jämförelse med FPS spel som fanns på PC långt innan?

Medlem

ID software säger detta:

The Edge Magazine article has caused quite a ruckus. We are committed to ensuring that gamers on all platforms have a great RAGE experience
Källa: http://twitter.com/RAGEgame/status/2953312605

Så ska FZ fortfarande lura besökarna eller ska de lägga upp en ny nyhet om detta så vi får slut på detta trams?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Har alltid gillat Carmack, en smart lirare. Men jag är helt säker på att snart kommer det visa sig att han och även många andra som uttalar sig negativt om PS3:ans arkitektur, har fel.

PS3an är uppbyggd annorlunda och kan om inte annat påtvinga en längre utvecklingstid för mjukvaran. Xbox360n är relativt kraftfull och framförallt enklare och har bredare stöd för diverse komerciella grafikmotorer. Man måste släppa lite på kapital-jakten och tänka lite utanför lådan om man skall utveckla spel för PS3 på ett seriöst sätt. Ta Naughty Dog till exempel, dom är helt fokuserade på EN platform (PS3) och det märks...

Medlem
Skrivet av 3degs:

Man undrar om dem verkligen använder PS3 processor på rätt sätt som är just PS3 stora fördel. Då den kan avlasta gfx processorn från tunga beräkningar. GFx prestanda mässigt tror jag inte det är så stor skillnad på x360 och PS3 i slutändan.

Carmack är ju känd för att prata grodor, man mins ju Daikatana och andra saker från förr.

LoL vilken groda jag satte då. Vill passa på och be om ursäkt jag tänkte på Romero eller vad han nu hette och inte Carmack.

Vilket fall som hellst blir väl och bara vänta och se vad som händer. Själv tror jag dem löser det utan problem om inte annat med lite tech hjälp från sony entertainment.

Medlem
Skrivet av Maggot:

Har alltid gillat Carmack, en smart lirare. Men jag är helt säker på att snart kommer det visa sig att han och även många andra som uttalar sig negativt om PS3:ans arkitektur, har fel.

PS3an är uppbyggd annorlunda och kan om inte annat påtvinga en längre utvecklingstid för mjukvaran. Xbox360n är relativt kraftfull och framförallt enklare och har bredare stöd för diverse komerciella grafikmotorer. Man måste släppa lite på kapital-jakten och tänka lite utanför lådan om man skall utveckla spel för PS3 på ett seriöst sätt. Ta Naughty Dog till exempel, dom är helt fokuserade på EN platform (PS3) och det märks...

Han har redan gått ut med Playstation 3 ska ha samma FPS i slutändan om inte något fuckar ur sig ordentligt.

Känns lite värdelöst att folk inte ens läser inläggen i tråden innan de börjar dumpa skit.

Medlem

Vilken tur att man valde rätt konsol för fyra år sedan då.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Harakiri:

Ganska kul annars men såklart som så många säger , detta kommer man lira på PC istället för föråldrad konsoll hårdvara

// Signed - PC fanboi som har PS3

vem tro du få bäst spelupplevelse ?

1.
efter en lång dag på kontoret, kommer du hem o sätter dig i din kontorsfåtölj och lira Rage på en liten monitor. ont i röven efter 1tim.

2.
eller du kommer hem, slänger dig i en skön soffa, softa lite, tar några kalla öl, bjud in polaren, sätter på din ps3 o få en grym spelupplevelse via HDTV..

valet är självklart

Förstår inte hur en människa idag som hänger på ett spelforum inte skulle kunna vara kapable att ha samma inrättning hemma med bättre grafik på allt med sin PC plus ett par 360 kontroller. För det har jag iallafall.

lol PC är så 90-tal, inse att spel på PC snart är ett minne blott. Varför tror du 95% av alla nyheter på denna (och alla andra spel sidor för den delen) bara handlar om konsol spel och de övriga 5% handlar om WOW eller någon annat loser mmo. I princip ALLA major releases kommer på konsol först och möjligtvis en värdelös portning 6-12 månader senare (om det är ett xbox spel). Allt handlar om pengar och pga av att gratisgenerationen som bl a uppfostrats på det "ideella" Pirate Bay etc vill inte
göra rätt för sig så är framtiden redan utstakad.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Harakiri:

Ganska kul annars men såklart som så många säger , detta kommer man lira på PC istället för föråldrad konsoll hårdvara

// Signed - PC fanboi som har PS3

vem tro du få bäst spelupplevelse ?

1.
efter en lång dag på kontoret, kommer du hem o sätter dig i din kontorsfåtölj och lira Rage på en liten monitor. ont i röven efter 1tim.

2.
eller du kommer hem, slänger dig i en skön soffa, softa lite, tar några kalla öl, bjud in polaren, sätter på din ps3 o få en grym spelupplevelse via HDTV..

valet är självklart

Bara för att du får sittsår om du spelar framför din 15" så behöver ju inte alla andra få det.

Men jag har ju förstått att du föredrar att det tar 100år att svänga 360grader och att du måste ha autoaim... eller aimbot som vi i den riktiga världen kallar det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Mahlberg:

Känns lite värdelöst att folk inte ens läser inläggen i tråden innan de börjar dumpa skit.

Man kan ju tycka att fragzone skall uppdatera sin nyhet och ändra rubriken... men det kanske är lite för mycket att begära?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar