Tales of Monkey Island: Launch of the Screaming Narwhale

Robot
Tales of Monkey Island: Launch of the Screaming Narwhale

Man är antingen väldigt korkad eller väldigt modig om man vågar sig på att göra en uppföljare till Monkey Island utan att vara LucasArts. Telltale befinner sig lyckligtvis i den senare kategorin och de vet hur man bevarar en gyllene ko utan att låta det förvandlas till apkonster.

#escape-from-monkey-island


Medlem
Tales of Monkey Island testat

Kanske blir ett köp.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Vill bara påpeka att bilderna under artikeln som utger sig att vara från Tales of Monkey Island är i själva verket från (The Secret of) Monkey Island: Special Edition som släpptes till Xbox live arcade häromdagen.

Edit: Fixat nu


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

^- Hemsk, hemsk hemsk grafik.

Annars så var det en grym recension, nästan så att man blir sugen på att skaffa spelet!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Fruktansvärt kort, tog mig ca en timme att dra igenom

Medlem

Jag måste helt och hållet instämma med skribenten, det här är så mycket Monkey Island som man bara kan få. Att de dessutom kom ihåg att ta med Guybrush's porslinsfobi blev pricken över i för min del och jag ångrar inte köpet en enda sekund. (Ta dessutom i beaktande att jag har nött de föregående spelen bortom rim och reson sen jag var sex bast, så jag har mina krav.)
KÖP det, alla äventyrsälskare, Monkey Island är bland de sista stora point and click-serierna, låt det inte dö ut!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Men...

varför i helvete inte göra sånna spel som man SKA göra.
dvs i 2D.

Dom körde ju ett spel där i teknad 2D, det fungerar ju så sjuuukt bra så det inte är klokt
Varför sluta med ett koncept som funkar 100%?
titta på tex Simon the socreer ifrån 2d till 3d.......

varför är dom så rädda för att göra spel i 2d?
det blir bättre, billigare, bättre och bättre.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

varför är dom så rädda för att göra spel i 2d?
det blir bättre, billigare, bättre och bättre.

Dom är lata, det är mer jobb att göra ett 2D spel för att du måste handrita varje frame i animationerna istället för att göra keyframes som dom gör i 3D och låta datorn räkna ut stegen imellan.

3d skalar dessutom lättare till olika upplösningar medans 2D oftast är låst till en.

Med det sagt: Misland ska vara 2D och gjorda i Scumm...

Curse of Monkey Island (trean) var höjdpunkten, med både underbar grafik och voiceactors och MURRAY förstås


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Förbeställde det så fort jag fick nys om det, har tagit mig ca halvvägs igenom första episoden (får en veckas ledighet imorgon, då blir det spela av!) och är helnöjd. Har stora förhoppningar om fortsättningen

/ LordDaimos

Medlem

Ja, det är bara att beklaga att spelindustrin är inne i nån slags masspsykos där allt skall göras till 3D oavsett vad. Ofta med resultatet att det blir fulare eller med sämre detaljnivå.

Det finns en massa skickliga tecknare och pixelart-konstnärer, men nu får de på sin höjd sitta och peta på värdelösa mobilspel. Utnyttja kompetensen för tusan!

Inga hårda ord om Tales of MI, det verkar vara klassik stämning och välgjort. Men det hade nog varit bättre om de fortsatt i samma stil som trean istället för att tvinga sig att göra 3D.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Men...

varför i helvete inte göra sånna spel som man SKA göra.
dvs i 2D.

Dom körde ju ett spel där i teknad 2D, det fungerar ju så sjuuukt bra så det inte är klokt
Varför sluta med ett koncept som funkar 100%?
titta på tex Simon the socreer ifrån 2d till 3d.......

varför är dom så rädda för att göra spel i 2d?
det blir bättre, billigare, bättre och bättre.

Det är i de flesta fall mycket svårare att sälja ett 2D-spel än ett 3D-spel, speciellt till fullpris. Indie-spel går väl an men att klaga på att 3D är sämre än 2D känns som att föredra svartvit tv framför färg!

Utveckling är kalas och det är Tales of Monkey Island också, äntligen har Telltale hittat hem till mig!


signatur
Medlem

I dont pay more then 20bucks for a computer game ^^
bästa ending =>


signatur

Den som kan tala väl kan ljuga väl.

Medlem

Recensionen är på pricken! Men man kan styra med bara musen också så att det blir typ som gammalt hederligt peka och klicka.

Grafiken kunde varit bättre men när man väl spelat ett tag är det inget som stör. Humorn är top notch. Blev högljudda skratt på sina ställen. Man njuter hela vägen när man väl kommit in i världen. Håller alla fem delar den här nivån, då jävlar.

Mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. När det är som bäst är det bland det bästa i serien, tro det eller ej.

Men att påstå att det går att klara på en timme...nä. Möjligtvis går det snabbt om man har en hög hintfrekvens på. Men visst det kanske inte var det svåraste pusslen genom tiderna. Lite skillnad på svårighetsgrad när man nu sitter med TSOMI.

Köp köp köp. Finns inget annat.

Medlem

USCH så fult det e. Det liknar inte ens Guybrush, och hans frisyr ser ut som en peruk som sitter fel. USCH var ordet

Guybrush ska se ut som han gjorde i curse of monkey island(3an) eller om de envisas me 3d grafik så ska han se ut som han gjorde i 4an.

Och var är min älskade Murray??


signatur

Everyday I worry all day

Medlem
Skrivet av qayotee:

Recensionen är på pricken! Men man kan styra med bara musen också så att det blir typ som gammalt hederligt peka och klicka.

Grafiken kunde varit bättre men när man väl spelat ett tag är det inget som stör. Humorn är top notch. Blev högljudda skratt på sina ställen. Man njuter hela vägen när man väl kommit in i världen. Håller alla fem delar den här nivån, då jävlar.

Mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. När det är som bäst är det bland det bästa i serien, tro det eller ej.

Men att påstå att det går att klara på en timme...nä. Möjligtvis går det snabbt om man har en hög hintfrekvens på. Men visst det kanske inte var det svåraste pusslen genom tiderna. Lite skillnad på svårighetsgrad när man nu sitter med TSOMI.

Köp köp köp. Finns inget annat.

Musen är ju inte alls som ett gammalt hederligt peka-och-klicka, tyvärr. Vidare är det ju att sätta ribban ganska lågt om man nöjer sig med att grafiken "inte stör"

Utöver grafiken (som borde varit cell-shadad på samma sätt som t ex Eternal Sonata imo) och kontrollsystemet är jag däremot rätt tillfredställd. Ser fram emot nästa!


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av qayotee:

Recensionen är på pricken! Men man kan styra med bara musen också så att det blir typ som gammalt hederligt peka och klicka.

Grafiken kunde varit bättre men när man väl spelat ett tag är det inget som stör. Humorn är top notch. Blev högljudda skratt på sina ställen. Man njuter hela vägen när man väl kommit in i världen. Håller alla fem delar den här nivån, då jävlar.

Mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. När det är som bäst är det bland det bästa i serien, tro det eller ej.

Men att påstå att det går att klara på en timme...nä. Möjligtvis går det snabbt om man har en hög hintfrekvens på. Men visst det kanske inte var det svåraste pusslen genom tiderna. Lite skillnad på svårighetsgrad när man nu sitter med TSOMI.

Köp köp köp. Finns inget annat.

Musen är ju inte alls som ett gammalt hederligt peka-och-klicka, tyvärr. Vidare är det ju att sätta ribban ganska lågt om man nöjer sig med att grafiken "inte stör"

Utöver grafiken (som borde varit cell-shadad på samma sätt som t ex Eternal Sonata imo) och kontrollsystemet är jag däremot rätt tillfredställd. Ser fram emot nästa!

Ok det är mer peka och drag men det jag ville få fram är att man enbart kan använda musen och att det är mer likt de gamla peka och klicka än Monkey 4, där man måste använda pilarna på tangentbordet.

Angående grafiken så säger jag ju att recensionen är på pricken dvs 4/5 just p.g.a. av grafiken och i viss mån kontrollen/kameran. Allt annat är kvalitet. Anledningen att jag kläckte ur mig att det inte stör är för att få fram att grafiken inte tar bort känslan i spelet. Självklart hade det varit wunderschön om de hade slipat till det men det är humorn och känslan som driver spelet. Tro mig jag trodde det skulle bli skit när jag såg trailern men upplevelsen blev en helt annan!

Medlem

Alla säger att det är roligt... Ska definitivt spela detta spel!
Ska bli spännande att se om det är lika roligt (kanske ännu roligare) som NOLF.
Jag spelade ett Monkey Island-demo när jag var liten, men kommer inte ihåg något av det.


signatur

Make 'em laugh; make 'em cry; make 'em wait.

Medlem
Skrivet av Slashneed:

Det är i de flesta fall mycket svårare att sälja ett 2D-spel än ett 3D-spel, speciellt till fullpris. Indie-spel går väl an men att klaga på att 3D är sämre än 2D känns som att föredra svartvit tv framför färg!

Utveckling är kalas och det är Tales of Monkey Island också, äntligen har Telltale hittat hem till mig!

Spontant:
Blazblue: Calamity Trigger? King of Fighters XII?
Scribblenauts? Castle Crashers?

Vissa fall är det finare med svartvitt, Sin City vore ju inte riktigt samma sak annars. Bara därför behöver inte utvecklingen hindras.
Curse of the Monkey Island är en av de finaste äventyrsspelen jag har lirat och tycker att de är synd att fler inte följer samma designval. Utöver Discworld II då.
Jag tror att man fortfarande kan ha 2D-animationer och fortfarande sälja spel, sen får vi ju inte glömma att detta inte är 449 kr spel.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av DeKvittar:

Spontant:
Blazblue: Calamity Trigger? King of Fighters XII?
Scribblenauts? Castle Crashers?

Vissa fall är det finare med svartvitt, Sin City vore ju inte riktigt samma sak annars. Bara därför behöver inte utvecklingen hindras.
Curse of the Monkey Island är en av de finaste äventyrsspelen jag har lirat och tycker att de är synd att fler inte följer samma designval. Utöver Discworld II då.
Jag tror att man fortfarande kan ha 2D-animationer och fortfarande sälja spel, sen får vi ju inte glömma att detta inte är 449 kr spel.

Du undviker helt min första mening där jag skriver att det i de flesta fall är svårare att sälja, att du sen säger Sin City som är ett enskilt fall är väl inte heller så bra. Visst kan man sälja 2D-spel, men det finns anledningar till att GTA IV säljer bättre än Chinatown Wars och då handlar det inte om plattformen. Det Iceman snacka om är att äventyrsspel borde vara 2D, vilket jag håller med om, samma med fajtspel som KoF, men äventyrsgenren självdog i princip när formatet ändrades, Grim Fandago är fortfarande det bästa 3D-äventyr som gjorts och det har några år på nacken (det är ju dessutom inte full-3D).

Sak samma, tråkigt ämne, men jag saknar mina gamla isometriska rollspel...


signatur
Medlem
Skrivet av noaxark:

Utöver grafiken (som borde varit cell-shadad på samma sätt som t ex Eternal Sonata imo) och kontrollsystemet är jag däremot rätt tillfredställd. Ser fram emot nästa!

Jävlar, där drog du hammaren på spikhuvudet med all kraft, hade inte ens tänkt på cell-shading, det hade ju funkat prima för Monkey Island! Hade varit kul om de (inte för att det behövs men for the sake of the argument) gjorde en remake på Curse of MI med den grafiken, hade nog kunnat bli kanon!


signatur
Medlem

Underbart spel! Skön känsla o jag gillar grafiken. Tycker däremot inte att labyrinterna var dåliga utan var lagom kluriga o ett lite annorlunda element

Inaktiv

Älskade orginalet , hoppas på att inte bli besviken!

Medlem

Har inte en 360 själv, men såg polarn ta hem det och lira, och det verkar vara helt grymt kul och bra,
riktig Monkey Island skön humor.

Medlem

Underbar Grafik, dialog, nostalgi. Gick lite väl fort att slå ut första delen men men


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

recensenten blandar bilder ifrån nyutgåvan av secret of monkey island med telltales nya.

Redaktör

Det är jag som blandat ihop bilderna, inte recensenten. Stället vi fick bilderna ifrån har blandat ihop dem, jag har dålig koll på skillnaden mellan spelen, därför blev det fel också hos oss. Fixat nu (hoppas jag).


signatur
Medlem

Någon kan ha lollat denna redan men...
"vars stämma smeker öronen tills de klibbar igen av kärlek. "

LOL

Medlem

Jag spelade också igenom spelet relativt snabbt. (En kväll) Men utspritt på fem delar blir det ändå rätt hyfsad längd. Spelet är helt okej, om än inte fantasiskt. Och jag har spelat alla andra fyra, ända sedan ettan släpptes till Amiga. Stämningen är bra, pusslen underhållande och lagom svåra. Musiken och ljudet helt underbar! Grafiken är däremot under all kritik. Fruktansvärd. Gubbarna i närbild ser ut som något man klarar att modellera efter några tutorials i 3dsmax. Escape from Monkey Island hade rejält bättre genomarbetad grafik, och det är snart 10 år gammalt.. Även CMI är bättre, men det är ju en annan stil.

Medlem

Känns som RollerCoaster Tycoon 3 med full inzoomning.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv
Skrivet av Zymac:
Skrivet av IceMan:

varför är dom så rädda för att göra spel i 2d?
det blir bättre, billigare, bättre och bättre.

Dom är lata, det är mer jobb att göra ett 2D spel för att du måste handrita varje frame i animationerna istället för att göra keyframes som dom gör i 3D och låta datorn räkna ut stegen imellan.

3d skalar dessutom lättare till olika upplösningar medans 2D oftast är låst till en.

Med det sagt: Misland ska vara 2D och gjorda i Scumm...

Curse of Monkey Island (trean) var höjdpunkten, med både underbar grafik och voiceactors och MURRAY förstås

Vaddå lata? Det skulle inte varit svårare för dem att göra det i 2D eller tagit längre tid. Man behöver inte rita varje frame! Gör gubben i "3D" och släng in honom i en 2D värld med isometrisk kameravinkel.

Tycker spelet är OK men KNAPPAST lika bra som de 3 första.

Tycker det är sjukt onödigt att släppa det i episoder, gör mig mer förbannad än vad jag ser fram emot nästa episod. Jag kommer iaf vänta tills iaf 2 eller 3 kapitel till är släppta innan jag beger mig vidare in i storyn så man slipper bli avbruten efter 1h speltid.

12
Skriv svar