Gaikai kan bli räddningen för pc-spelen

Robot
Medlem
Gaikai kan bli räddningen för pc-spelen

Fyfan va detta skulle va gött!

Medlem

Skulle aldrig betala för ett spel eller något liknande, utan att få kartong, bok och skiva

förtydligande eftersom många inte insåg samanhanget till inlägget

Medlem

Såg detta för någon vecka sedan, längtar som fan.

Det kommer verkligen hjälpa skolan också om man som mig läser Spelutveckling

Medlem

inget för mig

Medlem

Nja, inte så säker på detta. Vill hellre ha en skiva att stoppa i datorn och installera, känns mycket bättre då. Och så vill jag också gärna ha spelet över hela skärmen istället för en liten ruta som ett flashspel. Fullskärm ska det va!

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Skulle aldrig betala för något som jag inte kan hålla i ..

Så du säger alltså att du har handlat Orange Box i affären på hörnet istället för via Steam?
Åter till ämnet: Är jag den enda som tycker att både Gaikai och OnLive luktar fraud lång väg?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Mouselagen lär ju bli jobbigt hög, det gäller nog allt annat oxå


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Skulle aldrig betala för något som jag inte kan hålla i ..

Om du bara visste hur mycket du betalar för som du aldrig får hålla i.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Skulle aldrig betala för något som jag inte kan hålla i ..

Kan vara bland det dummaste jag hört. Klart man betalar för en tjänst eller en upplevelse. Samma sak som att betala för en resa eller hyra en lägenhet, man köper inget man kan ta på. Man köper upplevelsen och möjligheten till ett boende, inte boendet i sig.
På samma sätt köper man här upplevelsen att spela en massa spel, utan att faktiskt äga dem.

Medlem

En sådan här tjänst vill man ju helst prova innan man lägger en enda krona. Kan inte föreställa mig att man inte skulle tappa nämnvärt i kvalité och respons.

God idé, fungerar säkert som komplement, men absolut inte substitut. Kalla mig grinig, men jag är rätt nöjd med att punga ut för en fin och bråkig burk med jämna mellanrum och ha tillräcklig egen kontroll på grejerna. Ett ord utöver detta, addons - moddar?

Vänligt, men bestämt, nej tack.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av simulacra:

Mouselagen lär ju bli jobbigt hög, det gäller nog allt annat oxå

Mouselagen? Är den besläktad med IPRED-lagen?

I övrigt så tror jag inte att tjänster som GayKaj och OnLive kommer att ersätta installerade spel, men de kommer säkerligen att ta en del utav marknaden. Om det blir en stor eller liten del kommer att bero på saker som lagg, pris och vilka spel som är tillgängliga via tjänsten.

Medlem

Jag tror det kan funka, satsar inga pengar på det men man kan ju hoppas iaf.


signatur

"We Want Fun And We Wanna Get Wasted" - Andrew W.K

Medlem

Jag tror detta kommer utvecklas till något riktigt bra. Grymt att kunna sätta sig och lira vart som helst.

Dock tror jag aldrig (t<20) det kommer ersätta spelburken som man har hemma.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av zyr0k:
Skrivet av Kerrai:

Skulle aldrig betala för något som jag inte kan hålla i ..

Så du säger alltså att du har handlat Orange Box i affären på hörnet istället för via Steam?
Åter till ämnet: Är jag den enda som tycker att både Gaikai och OnLive luktar fraud lång väg?

Nej, det beställdes genom Webhallen.. men nu finns dom i göteborg så man kan nog säga att det är butiken på hörnet då.

Medlem

Räddningen för PC-spel blir att göra BRA spel och sluta konvertera dåliga konsol spel till PC.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av Salmonella:
Skrivet av Kerrai:

Skulle aldrig betala för något som jag inte kan hålla i ..

Kan vara bland det dummaste jag hört. Klart man betalar för en tjänst eller en upplevelse. Samma sak som att betala för en resa eller hyra en lägenhet, man köper inget man kan ta på. Man köper upplevelsen och möjligheten till ett boende, inte boendet i sig.
På samma sätt köper man här upplevelsen att spela en massa spel, utan att faktiskt äga dem.

Att betala för en resa är inte direkt samma sak som att spela spel som streamas.

Men att betala för något som du inte har makt över, eller inte direkt kan styra är något du vill göra? så go ahead.. skulle aldrig falla mig in dock

Att köpa ett spel utan att ha det i ett fodral eller liknande är fortfarande i mina ögon scam.. precis som steam och gamersgate m.f håller på med.

Medlem
Skrivet av NympH:

Räddningen för PC-spel blir att göra BRA spel och sluta konvertera dåliga konsol spel till PC.

Så sant


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Det kanske fungerar bra när man sitter på fiber och minst 100/100 med låg latency men jag kan då inte tänka mig spela snabba onlinespel så. Man vill ha högupplösta spel och spela i fullskärm, inga eftersläppningar samt bra FPS så det inte hackar samt låg ping så det inte laggar online.

Telia hade väll liknande tjänst innan om de nu inte har kvar den. Där man kunde streama spelet. Även om det nu inte är samma teknik så tror jag inte på såna lösningar pga att man blir beroende av uppkopplingen samt de nämnda nackdelarna vilka överväger bra mycket alla fördelar.

Vill man inte köpa spel på skiva köp genom Steam eller liknande lösningar. På sikt tror jag att det är framtiden. Det som behövs är prissänkningar som nu börjat komma iom "helgrabatter" men senare lär utvecklas till billigare och billigare spel där man förhoppningsviss också skippar DRM helt och hållet och ersätter det med onlineaktivering bara.

Medlem

Dom skulle behöva en sån äcklig råkraft i sina maskiner att det nog är omöjligt? Plus att själv skulle man väl behöva bra snabbt internet för att det skulle kunna funka?

Alltså, avgiften skulle behöva vara rätt så hög för att göra det värt. + Vad händer med modifikationer till spel och grejer?

Inaktiv

Tycker att det känns en aning för bra för att vara sant.

Medlem

Wow, EVE Online som alltid varit ett så krävande spel...

Medlem

jag tvivlar, men jag vill nog testa innan jag skulle uttala mig.

Skägg.
10 Chambers

Gällande förutsättningarna för demonstrationen skriver Perry om dem i sitt blogginlägg, där videon publicerades.

Citat:

(1) No installing anything. (I'm running regular Windows Vista, with the latest Firefox and Flash is installed.)

(2) This is a low-spec server, it's a very custom configuration, fully virtualized. Why? To keep the costs to an absolute minimum. We had 7 Call of Duty games running on our E3 demo server recently.

(3) Data travel distance is around 800 miles (round trip) on this demo as that's where the server is. I get a 21 millisecond ping on that route. My final delay will be 10 milliseconds as I just added a server in Irvine California yesterday, but it's not added to our grid yet. (So this demo is twice the delay I personally would get, the good news is I don't notice it anyway.)

(4) This server is not hosted by a Tier 1 provider, just a regular Data Center in Freemont California. Also, I'm not cheating and using fiber connections for our demos. This is a home cable connection in a home.

(5) We don't claim to have 5,000 pages of patents, we didn't take 7 years, and we do not claim to have invented 1 millisecond encryption and custom chips. As you can see, we don't need them, and so our costs will be much less. ;)

(6) We designed this for the real internet. The video compression codecs change in realtime based on the need of the application (or game), and based on the hardware & bandwidth you have. (For Photoshop we make sure it's pixel perfect.)

(7) Our bandwidth is mostly sub 1 megabit across all games. (Works with Wifi, works on netbooks with no 3D card etc.)

(8) If you hear any clicks, they are coming from my wireless headset microphone. I won't use that next time I promise. :)

(9) I made a few video cuts using Windows Movie maker to cut out dead air. Like Need for Speed has far to many menus with loads & delays between them. So I tried to keep the pace up so you see plenty of demos

(10) I keep getting asked what operating system we use. We are completely OS agnostic, some demos come from Linux, some come from Windows and will ultimately support streaming from MAC servers too.


signatur
Inaktiv

Streama live 1920x1080.

Detta kommer minst vara 5 år bort och i längden inte fungera. Konsoler är betydligt bättre.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Herr Perry borde dra sig tillbaka till Shiny och göra ett nytt Sacrifice, eller ännu bättre.. ett nytt messiah!

Medlem

Det är ett par saker jag kan tänka mig som är nackdelar när det gäller denna sorts "streaming"- teknologi - bildkvaliteten och synch.
Det är ju komprimerad videoström (såklart) och det brukar medföra artifakter, samt att ping osv. har en stor påverkan.

Dessa frågor tog ju redan upp under Onlive debatterna som följde när det var nyhet.... vad är det som är skillnaden igentligen ?
Samma sorts "hinder" ligger ju fortfarande och plågar många gamers sinnen.... Inga lätta hinder heller.

Kan dom lösa det, GREAt, annars.... bra försök.... fail -> redo

Medlem

Eller så går man bara över till konsoll och slipper samtliga bekymmer? Köp du ditt tangentbord o mus för o spela dina fps om du nu tycker de känns naturligt.

Medlem
Skrivet av Mortalis:

Eller så går man bara över till konsoll och slipper samtliga bekymmer? Köp du ditt tangentbord o mus för o spela dina fps om du nu tycker de känns naturligt.

förutom att en dator är så mycket bättre och kraftfullare än vad en konsoll aldrig kommer att bli. datorerna kommer alltid att kunna överklassa en konsoll

Medlem

"We're not running the games, it's the publishers running the games. We supply the service to them to let them do this."

In short, there is no Gaikai subscription as such. The service is financed and run by the publishers, using Gaikai tech. "Publishers use our service to get their games onto their websites and they buy our server time to make that possible,""

Gratis

Bra intervju här.
http://www.eurogamer.net/articles/gaikai-cloud-computing-game...


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Skriv svar