Medlem
FIFA 10

Hej, hittade ingen tråd om FIFA 10 så jag skapar en här nu. Här kan vi snacka om spelet både före och efter de kommit ut på marknaden. Spelet släpps till alla konsoller den 2 Oktober.

KÄLLA: Level7.nu
Länk: http://level7.nu/texter/read.php?id=187941

FIFA 10 - Intervju och speltest
Skrevs 2009-06-03 08:00:00 av Erik Hansson
Vi har spelat höstens FIFA och fått en exklusiv intervju med spelets producent.
EA Sports är världens största sportspelstillverkare. De förfogar över fler studios än någon annan och bara genom att samarbeta och låna funktioner mellan teamen borde de kunna slå ut så gott som all konkurrens. Om de har tagit ut rätt riktning och har tillräckligt bra personal det vill säga. För om de jobbar åt fel håll eller inte har tillräckligt kunnigt folk så spelar inte resurser någon roll.

70 procent för fansen
Men de senaste två åren har FIFA-serien bevisat att den är på rätt håll. Jag tycker personligen att den fortfarande har en bit på väg till den responsiva kontroll och känsla som Konami fått fram i PES-serien, men FIFA ha så mycket mer utanför plan. Det här vet såklart EA. De håller koll på vad som skrivs om FIFA 09 i forum och communities och lyssnar på kritik och beröm. Faktiskt så pass mycket att när chefsproducenten David Rutter berättar om spelet på en pressvisning i slutet på april så säger han att 70 procent av utvecklingstiden med FIFA 10 går åt till att putsa till saker med FIFA 09 som fansen hade synpunkter på.

Två sekunder snabbare
De här 70 procenten har använts till att dels fixa småsaker som att man inte kan skjuta mål direkt från avspark eller att man träffar virket för ofta. Men det har också skett ganska stora förändringar. Som att det i FIFA 09 tog 3,5 sekunder att slå en crossboll från ena kanten till den andra innan spelaren hade kontroll på bollen. I FIFA 10 tar samma manöver 1,5 sekunder om rätt spelare används. De beror inte bara på att själva crossbollen slås snabbare utan också på att mottagaren förstår sin position och aktivt rör sig mot bollen för att kunna ta emot den på bästa sätt. Detta är något som skett med alla mottagningar i spelet. Det är svårare att ta emot nästan omöjliga bollar och enkla passningar är enkla att ta med sig i steget.

Fast i animationer?
Jag frågar David Rutter om det här även påverkat responstiden eftersom mitt största problem med FIFA 09 är att spelarna tar för lång tid på sig att reagera när man passar eller skjuter. Som om de är fast i en animation.
- Vi har jobbat mycket med angelägenhet, att vara riktad mot bollen, ha rätt position och använda rätt mottagning för att förbättra responsen hos spelarna. Angelägenheten gör att spelarna är mer redo att ta emot bollen när de får den, de är oftare riktade på rätt sätt när de tar emot bollen och de kan nu röra sig till en position där de lättare kan ta emot bollen effektivt.
Spelarnas respons beror oftast på två saker; Intelligens och animationstäckning. Intelligensen handlar om att spelaren ska göra smarta saker med bollen. Detta är något vi ständigt putsar på. Animationstäckning innebär att vi ibland stöter på situationer som vi inte har lämpliga animationer för, eller att animationerna är något för långa. Vi försöker rätta till de här luckorna genom att låta animationer lättare övergå i varandra, men ibland medför det att det blir för långa övergångar. Det försöker vi också justera.
Vi försöker hela tiden göra spelet realistiskt och du kommer inte att se saker i FIFA 10 som man inte kan göra i verkligheten, men det kommer vara en kraftig förbättring av responsen i FIFA 10 vilket gör att det kommer gå snabbare att passa eller skjuta.

Målvakterna försöker göra sig stora när de går ut för att täcka skott.

Betyder detta att tempot ändrats?
- Vi hittade en spelarlöpningshastighet i FIFA 09 som vi är nöjda med så den behåller vi. Men det är inte den enda faktorn för spelets tempo. Vi har justerat passningshastighet, felpassningar och positionering och några andra saker som kan ändra tempot i spelet, men över lag försökte vi behålla det som det var i FIFA 09.

Många små ändringar
Många av de andra små förändringarna som gjorts visas med jämförelser mellan liknande siuationer i FIFA 09 och FIFA 10 och hur det ändrats. Vi får se hur spelare som inte är nära bollen lugnt promenerar runt på plan istället för att hela tiden springa. Backar som försvarar sig i eget målområde är mer noga med att verkligen skicka iväg bollen om man trycker på rensningsknappen. Defensiva mittfältare täcker upp för mittbackar som gått upp på en hörna. Anfallare stannar ibland upp i straffområdet för att komma i bättre läge för passningar istället för att bara tjurrusa. Skotten skiljer sig mer åt beroende på om de är hårt pressade eller placeringar.

Har ni ändrat hur stränga domarna är?
- Vi har inte ändrat hur strikta domarna är egentligen, men vi har förbättrat dribblingarna och tacklingarna rejält i FIFA 10. Det är lättare att sikta med glidtacklingar, men tajmingen blir viktigare. Samma sak med stående tacklingar, de kan göras i en riktning, men det tar längre tid att få kontroll över spelaren igen och tackla åt ett annat håll. Tillsammans med våra nya 360-graders dribblingar och ett mer flytande och snabbare dribblingssystem så kommer du se fler kraftfulla och effektiva tacklingar. Vi kommer också avgöra i större utsträckning om du försökte gå på bollen eller inte.

Kampen om bollen har ändrats något och ska vara mer realistisk nu. Det är inte lika tydligt vilken spelare som har kontroll över bollen längre.

De höga djupledsbollarna
De friare dribblingarna och den lite mer detaljerade bollkontrollen är ett ganska kaxigt steg av EA. Det är trots allt inte så länge sedan som FIFA-serien var känd för att man kunde dribbla sig igenom hela motståndarlaget med lite "häftiga rörselser". Allt handlar om hur EA lyckas med balansen. För samtidigt kommer det alltså vara lättare för försvarare att ta bollen i dueller om de tacklar med rätt tajming.
En av de kanske mest efterfrågade förändringarna har skett med höga djupledsbollar bakom backlinjen. Det var överlägset den vanligaste taktiken i FIFA 09 och överanvändes rejält. För att råda bukt på det har FIFA-teamet gjort backarna och målvakterna mer medvetna om att det kan ske. Samtidigt har djupledslöpningar gjorts lite smartare så till vida att spelare kan springa diagonalt nu istället för att enbart rusa rakt fram som i FIFA 09. Genomskärarna går dessutom oftare mot öppna ytor. Återigen är det balansen som är det absolut viktigaste och som EA måste få till.

Verkligare målisar
Målvakterna har också fått en rad förbättringar. De rusar ut med bättre tajming för att stoppa frilägen, gör sig större för att inte släppa till luckor och har fått nya animationer så att det ser verkligare ut när de till exempel tar hand om en väldigt enkel boll eller släpper ett skott utanför stolpen.

Kommer svårighetsgraderna att ändras på något sätt?
- Vi försöker göra "amatör" lite enklare för nya spelare och "legend" lite svårare för de som vill ha en utmaning.

Casillas till Liverpool? Känns inte helt logiskt eller vet EA något som ingen annan känner till?

På vilket sätt kommer sekvenserna där domaren går fram till en spelare under matchen förändras?
- Vi vill behålla spelarna i matchen istället för att gå till en skriptad sekvens och det vill fansen också. Man lämnar inte längre spelmotorn och sekvenserna kan dyka upp även om det inte blir ett kort. Sedan tog vi det till den nästa, logiska nivån och tillåter under vissa omständigheter, snabba frisparkar. Så du vet aldrig riktigt vad som händer när domaren blåser.

Gråzoner kring spelarna
Efter finslipandet utifrån fansens synpunkter återstår 30 procent av helt nya funktioner, som till exempel dribblingar i 360 grader istället för åtta riktningar som i FIFA 09. Detta gör att man till exempel kan lägga över bollen på den bättre foten innan man skjuter. Bollduellerna har också förändrats. Det går nu att skydda bollen bättre och det kan vara viktigt att byta riktning något för att inte motståndaren ska komma åt bollen. Området kring spelaren som anses ha kontroll över bollen har blivit betydligt större vilket gör att det kan uppstå långt fler olika situationer och att kampen om bollkontrollen blir något mer öppen. Det är inte lika svart på vitt vem som "har" bollen.

Casillas till Liverpool?
Ett träningsläge har tillkommit där man kan träna på frisparkar, inkast, hörnor eller spela hela träningsmatcher. Managerläget har gjorts lite mer realistiskt där lagens övriga resultat inte är helt orimliga. De bästa lagen i varje liga kommer numera i större utsträckning placera sig bra även i spelet. Även spelarköp och spelarbyten har gjorts lite mer realistiska så att lagen köper spelare som de verkligen behöver. Ändå visade de upp som exempel att Liverpool köper Casillas i sommarens transferfönster vilket får ses som helt ologiskt.
Spelarnas tillväxt ska också ha gjorts om så att det inte är lika lätt att utveckla fantastiska spelare och en mer realistisk förändring av spelare som blir äldre. De tappar i fysik, men blir bättre på spelförståelse och i viss mån även teknik.

Löpningar in i straffområdet ska göras något smartare av spelarna. De tjurrusar inte bara rakt mot mål utan kan till exempel stanna upp och vänta in en passning istället.

Dags för speltest
När vi sedan fick testa spelet så märktes det att det var en tidig version. Det här var i slutet av april och det återstod ungefär ett halvår innan spelet skulle nå butikerna. Därför var inte allt på plats, vilket gjorde det väldigt svårt att veta vad man ska ta hänsyn till. En del animationer var uppenbarligen inte med och bara några av de förbättringar vi fått presenterade för oss märktes av.
Jag upplevde att det kändes lite mer flytande, med lite högre tempo i bollmottagningar och passningar och även om den nya detaljkontrollen i dribblingarna inte var helt på sin plats så tyckte jag att det var lite enklare att göra snabba riktningsförändringar. Men inget av det som var nytt i den versionen av spelet som vi testade innebar några större förändringar på spelkänslan. Det kändes som ett något mer slipat FIFA 09.
Hur det kommer vara med ett halvårs extra utveckling är alldeles för tidigt att uttala sig om. Däremot tror jag på uppdelningen 70/30 procent och gillar förändringarna de berättade om i teorin. Därför är jag försiktigt positiv inför FIFA 10.

Medlem

Japp det ska jag köpa:up:


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

NHL går före FIFA alla dagar i veckan


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Usch för sportspel.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det är bara för att du inte är jätte intresserad av sport walle:D


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av MilleX:

Det är bara för att du inte är jätte intresserad av sport walle:D

Det har du nog rätt i


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag vet inte om responstiden är värd ytterligare 600kr...
Nee jag nöjer mig med Fifa09 än så länge och kirrar 10an när den sjunkit i pris

Medlem

det beror på om fifa 10 är så mycket bättre än 09 som dom påstår..

Medlem

Jag bestämmer mig när jag har spelat demot.

Medlem

Jag med det är då man verkligen är säker.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
1
Skriv svar