Är ljudet viktigt? (Vad har du för ljud)

Inaktiv
Är ljudet viktigt? (Vad har du för ljud)

Detta handlar inte om "Ljud i spel" eller musiken kring ett enskilt spel. Det handlar om vilket system som fungerar bäst och hur man kan placera det för bästa effekt.

Själv så använder jag min 32' tums Andersson som en slags centerhögtalare (HDMI levererat ljud) på sidorna så står det ett par dyr gripar, mest för att de är så klassiska, enligt mig, Infinity Standard Reference 1.5.

Dessa drivs av en Harman/Kardon HK650 som dessutom kommer att vara "hjärnan", men det kommer jag till sedan.

Jag älskar mina högtalare - Deras passiva bass och deras ljud får mina öron att "sjunga" av glädje. Dock så har jag funderingar på att lägga dem under soffan och skaffa ett par "dolda" element på väggen.

Har ni tips på små bra högtalare som levererar ett bra ljud? Gärna till ett bra pris med. Sen kanske vi vet ett eget sätt att bygga dem själva?

Min vän vill att jag skaffar ett par B&W N- Serien (805), de kostar alldeles för mycket dock, runt 24,000:-

Men vad har ni för "ljud" när ni lirar? Ljud är dock en av de viktigaste delarna i ett spel.

(Lägg gärna upp bilder etc från andra som byggt eget till 360)

Inaktiv

Jag kör med ett Logitech Z5500 Ville ha ett billigt 5.1-ljudsystem som ändå hade tryck. Ljudet är inte speciellt bra, men det märker man inte om man inte lyssnar på high end-system dagligen Dessutom är jag student och bor i lägenhet så det skulle inte vara förnuftigt att lägga massa pengar på ett par klossar som tar plats och som man inte kan utnyttja så som jag vill.

http://img24.imageshack.us/img24/708/dsc0068nyn.jpg

Medlem

Focal Chorus 836 V som golvare, Focal Chorus CC 800 V som center, Focal Chorus SW 800 V subba och allt drivs av en Harman Kardon HK 990. Inget ljudsystem för spel med andra ord.

Fast jag kör ändå mest med hörlurar när jag spelar. Blir sånt jäkla gnäll på grannarna under kvällstid annars. Sennheiser HD650 och Harmony Design Ear 90 blir det då.

Medlem

har något system för runt 10.000 när jag köpte det för 2 år sen, så inget too fancy.

Inaktiv

Saken är att pengar brukar inte vara en sådan viktig faktor. Visst är det roligt att slänga upp ett par B&W 805M. Men till vilken nytta?

Innan jag skaffade dessa så hade jag just de Z5500, de är mycket bra till de priset som de kostar. Enligt mig en av de bästa!

Dock funderar jag på att skippa skaffa ny högtalare och införskaffa ett par hörlurar, grannen har börjar gnälla lite väl mycket nu.

Inaktiv
Skrivet av Swarf:

Saken är att pengar brukar inte vara en sådan viktig faktor. Visst är det roligt att slänga upp ett par B&W 805M. Men till vilken nytta?

Innan jag skaffade dessa så hade jag just de Z5500, de är mycket bra till de priset som de kostar. Enligt mig en av de bästa!

Dock funderar jag på att skippa skaffa ny högtalare och införskaffa ett par hörlurar, grannen har börjar gnälla lite väl mycket nu.

Håller med. Z5500 är grymma för det priset. Nackdelen är att de skrattar åt en på HiFi-klubben

Inaktiv
Skrivet av Jinx:
Skrivet av Swarf:

Saken är att pengar brukar inte vara en sådan viktig faktor. Visst är det roligt att slänga upp ett par B&W 805M. Men till vilken nytta?

Innan jag skaffade dessa så hade jag just de Z5500, de är mycket bra till de priset som de kostar. Enligt mig en av de bästa!

Dock funderar jag på att skippa skaffa ny högtalare och införskaffa ett par hörlurar, grannen har börjar gnälla lite väl mycket nu.

Håller med. Z5500 är grymma för det priset. Nackdelen är att de skrattar åt en på HiFi-klubben

Hade jag dykt upp med en SAAB på en Ferrari träff hade de skratt med, saken är den att man får vad man betalar för.

Z5500 är bra för sitt pris. Sen kan de på Hi-Fi klubben köra sina "Ferraris" medan så glider i din "SAAB".

Polaren är ett riktigt Hi-Fi freak, han anser att Hi-Fi klubben är medelmåttiga.

Medlem

Kör med Miller & Kreisel S-150 THX ultra. Drivs av en Onkyo 875.

Sjukt nöjd med ljudet. Synd bara att vardagsrummet är allt annat än optimalt. Bor i hus så det är skönt att man kan spela hur högt man vill när man vill.

Inaktiv
Skrivet av ZereCool:

Kör med Miller & Kreisel S-150 THX ultra. Drivs av en Onkyo 875.

Sjukt nöjd med ljudet. Synd bara att vardagsrummet är allt annat än optimalt. Bor i hus så det är skönt att man kan spela hur högt man vill när man vill.

Det låter som nått jag vill ha (:
Dock är jag tacksam för min Infinity att de inte förstörs av min "micro" lägenhet

Inaktiv

För övrigt så vore det trevligt med tips på hemma byggen. Funderar på att plocka ur elementen ur mina och bygga om den, kanske in i väggen, eller en mindre låda.

1
Skriv svar