Spela FPS på XBOX360 med mus och tangentbord XIM

Inaktiv
Spela FPS på XBOX360 med mus och tangentbord XIM

Det är säkert någon mer än jag som har gått på niten att köpa en XFPS. Tyvärr är XFPS'en ingen höjdare och jag sålde min efter en vecka.

Jag har nu hittat alternativet som funkar!
Både till XBOX360 och PS3. Den stora skillnaden är att man måste ha den inkopplad i datorn när man spelar. Programmet är inte krävande så har man en gammal bärbar dator eller en Netbook så går det utmärkt att använda denna. Mus och tangentbord kopplas in i datorn så det finns inga begränsningar för vad man kan använda för att styra datorn, det funkar med laser, optisk Bluetooth och jag vet t.o.m. folk som styr med en Wii nunchuk.

XIMen är en produkt som har tagits fram av en kille i USA. Mjukvaran är fri och det finns även ritningar över hur man bygger en själv. Orkar man inte krångla med det så finns det annonser på Blocket och Ebay.

För att det skall funka med en XIM till en XBOX360 så måste man ha en XFPS. Det enda man använder XFPSen till är att man utnyttjar PS2 porten. Man använder alltså inte själva XFPSen utan man använder den bara som ett sätt att koppla in sig i XBOX360n. XFPSen är rätt så dyr men det går alltid att hitta folk som har gett upp och säljer den billigt på blocket eller tradera. Eller det är kanske rent av så att du redan har gått på niten och har en XFPS liggande hemma.

För mer info gå in på någon av länkarna nedan.

[http://xim.bloggspace.se/]
eller
[www.xim360.com]

Medlem

Det fungerar alldeles utmärkt för min dela att lira fps på xboxen, har gjort det enda sedan 2003. Men dock så tycker jag att 360 kontrollern funkar bra mycket bättre till fps än vad PS3 dosan gör. Det går lättare att precisions sikta på nått vis, att göra dom här små och fina rörelserna. Jag tycker det är riktigt härligt att lira fps med 360ns kontroll faktiskt.

Inaktiv
Skrivet av Jühan:

Det fungerar alldeles utmärkt för min dela att lira fps på xboxen, har gjort det enda sedan 2003. Men dock så tycker jag att 360 kontrollern funkar bra mycket bättre till fps än vad PS3 dosan gör. Det går lättare att precisions sikta på nått vis, att göra dom här små och fina rörelserna. Jag tycker det är riktigt härligt att lira fps med 360ns kontroll faktiskt.

Om du vill spela med 360-kontrollen på PS3, kanske du är intresserad av
Cross Battle Adapter. Går att köpa här.

Har kommit en ny version som stödjer rumble-funktionen. Finns dock ej att köpa i sverige än (jag har iallafall inte hittat den), men den finns hos bl.a Play-asia.

Har själv beställt en, har inte fått hem den än. Om du vill kan jag rapportera tillbaka hur den funkar.

Inaktiv

Vad är meningen med att byta ut en kontroll mot en annan? Man vill ju slippa använda den helt. FPS skall spelas med kontroll. Ingen skulle ju spela Tekken med mus och tangentbord. Vissa kontroller lämpar sig bättre för vissa spel.

Inaktiv
Skrivet av krip:

Vad är meningen med att byta ut en kontroll mot en annan? Man vill ju slippa använda den helt.

Nej, DU vill slippa den. Och vad då "vad är meningen med att byta ut en kontroll mor en annan?" - För att man föredrar en kontroll framför en annan förstår du väl.

=/

Jag ville bara tipsa Jühan om att det finns en adapter i fall han föredrar 360-kontrollen framför PS3-kontrollen.

Skrivet av krip:

FPS skall spelas med kontroll. Ingen skulle ju spela Tekken med mus och tangentbord. Vissa kontroller lämpar sig bättre för vissa spel.

Antar att du skrev fel.

Medlem
Skrivet av Spitt:
Skrivet av Jühan:

Det fungerar alldeles utmärkt för min dela att lira fps på xboxen, har gjort det enda sedan 2003. Men dock så tycker jag att 360 kontrollern funkar bra mycket bättre till fps än vad PS3 dosan gör. Det går lättare att precisions sikta på nått vis, att göra dom här små och fina rörelserna. Jag tycker det är riktigt härligt att lira fps med 360ns kontroll faktiskt.

Om du vill spela med 360-kontrollen på PS3, kanske du är intresserad av
Cross Battle Adapter. Går att köpa här.

Har kommit en ny version som stödjer rumble-funktionen. Finns dock ej att köpa i sverige än (jag har iallafall inte hittat den), men den finns hos bl.a Play-asia.

Har själv beställt en, har inte fått hem den än. Om du vill kan jag rapportera tillbaka hur den funkar.

Wov trodde inte att det gick att fixa så det funka att lira med 360 kontrollern till PS3an, har bara läst någon artikel där man kunde bygga in en PS3 kontroller i 360ns skal.

Tack för tipset! Detta ska definitivt inhandlas, rapportera gärna hur den fungerar

Vilken dröm att lira Killzone 2 med 360 kontrollern

Inaktiv

Det kan inte vara så att det kanske är PS3an som är felet? Eller kan kontrollen spela så stor roll? Kan det inte vara så att XBOXet tolkar singalena bättre än PS3an? Själv har jag bara testat XBOX kontrollen en gång så detta är bara en jissning. Ni skall kanske skapa en annan tråd för att diskutera kontroller. Denna tråd var tänkt att ta upp ämnet mus och tangentbord.

Inaktiv
Skrivet av Jühan:

Tack för tipset! Detta ska definitivt inhandlas, rapportera gärna hur den fungerar

Återkommer när jag har testat. Har jag tur dimper den ner redan imorgon.

(Krip, sorry om vi kapar din tråd, men än sålänge har ingen annan visat intresse så det känns inte direkt som vi stör någon.)

Inaktiv

Fick hem adaptern idag, har hunnit testa den en liten stund. Två tummar upp, jag är helnöjd. Föredrar du 360-kontrollen framför PS3-kontrollen är detta ett givet köp. Testade Killzone och Formula One-demot lite hastigt, för mig blev det ännu större skillnad än jag vågat hoppas på. Stor förbättring enligt mig. Märkte inte av någon fördröjning eller något sådant.

Enda nackdelen jag hittat hittills, är att det inte funkar att starta PS3'an genom Xbox guide-knappen.
Men när väl PS3'an är startad, funkar Xbox Guide-knappen precis som PS3-kontrollens motsvarighet. Både ute i dashboard och inne i spel, inga konstigheter där.

Två saker att tänka på:

- Adaptern funkar ENDAST med en Xbox handkontroll MED SLADD.
Funkar alltså inte med Play 'n Charge-sladden inkopplad på en wireless.

-Glöm inte stänga av energisparfunktionen för PS3's handkontroll, annars slutar adaptern fungera var 10'e minut.

Medlem

Kanon tack för updaten!

Efter jag har läst det där så blir det absolut ett köp!

Jag kör med sladd kontroll redan tycker den är bekvämare, batteriklumpen i mitten på den trådlösa är i vägen tycker jag man vill som ha fingrarna där.

Energisparfunktionen bra att du nämnde det, den ska jag stänga av.

Tack en, en gång för tipset Detta skall inhandlas

Inaktiv
Skrivet av Jühan:

Kanon tack för updaten!

Efter jag har läst det där så blir det absolut ett köp!

Jag kör med sladd kontroll redan tycker den är bekvämare, batteriklumpen i mitten på den trådlösa är i vägen tycker jag man vill som ha fingrarna där.

Energisparfunktionen bra att du nämnde det, den ska jag stänga av.

Tack en, en gång för tipset Detta skall inhandlas

Spelade lite mer igår. Tänk på att sixaxis inte blir tillgängligt med adaptern. Nämner det med tanke på t.ex Killzone, som använder sixaxis för att vrida valv när du spelar single-player. Under min session stötte jag inte på några. Men antar att man får pausa spelet, byta så en PS3-kontroll blir nr1, vrida valvet och sen byta tillbaka. Går snabbt, men lite irriterande såklart.

Kan även nämna att 360-kontrollen la av att fungera vid två tillfällen under ca. 3-4 timmars spelande. Var bara att dra ut USB'n och plugga in den igen så funkade det. Vill minnas att jag just hade ändrat känsligheten för kontrollen och hoppat tillbaka från menyn in i spelet båda gångerna det hände. Om det är orsaken kan jag inte svära på, kanske bara var tillfälligheter.
Jag vet att med den blåa, första versionen av adaptern som kom ut, har det rapporterats att den funkar dåligt till vissa versioner av PS3. Och att just sådana här saker händer. Medans den nya svarta (Plus) versionen, som även har stöd för rumble-funktionen, har en ny programkod i chippet som ska funka till alla PS3-versioner. Jag har den äldre, blåa versionen nu, men har beställt den nya versionen från Play-asia. Upp till dig, men kanske värt att satsa på den svart plus-versionen, speciellt om du gillar rumble.

Medlem

Okej jo det blir att beställa den nya versionen helt klart för rumble är ett måste för mig.

1
Skriv svar