Skalar xbox 360 upp vanliga dvd-filmer?

Medlem
Skalar xbox 360 upp vanliga dvd-filmer?

Tjenix.

Fattar inte riktigt det här med uppskalning av vanliga dvd-filmer. Jag förstår det som att dvd-spelare hittar på en högre upplösning som tv:n sedan visar...eller?

Isåfall klarar 360:n av att skala upp vanliga filmer?

Tack.


signatur

B lup

Medlem

Vilka är '' vanliga ''?


signatur

Wai

Medlem

Osäker. Jag vet i alla fall att det blir bättre bild på X360'n med HDMI. Blu-Ray spelare kan dock skala upp DVD-filmer.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det är väl det som kallas för "progressive scan"? Det har jag alltid trott, i alla fall hehe. I så fall borde 360 inte ha några problem att skala upp vanlig DVD film till vad du nu har för upplösning inställd.


signatur
Medlem

Svar: Ja det gör den. Den skalar upp från dvd filmens 576i/p till 720p eller vad man nu har xboxen inställd på.

Medlem

aha, fett najs. tack för svar!


signatur

B lup

Inaktiv

Så det är alltså inte enbart jag som tyckt att det har varit bättre kvalité på filmer och bilder om man kollar de på xboxen


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Så det är alltså inte enbart jag som tyckt att det har varit bättre kvalité på filmer och bilder om man kollar de på xboxen

Nope

Inaktiv

Du måste ha en VGA eller HDMI kabel för att den ska skala upp DVD, om du kör via komponent gör den inte det.

Gortie - progressive scan är något helt annat. Det är hur bilden uppdateras, i progressive scan uppdateras bilden i ett svep medans i interlaced scan uppdaterar halva bilden först sedan andra halvan (varannan pixel linje). Progressive scan ger med andra ord en mjukare bild och du slipper många artefakter.
Från detta får du de standardiserade HD formaten, 720p står såklart för 720 vertikala pixlar i progressivescan, 1080i är då 1080 vertikala pixlar i interlaced.

1
Skriv svar