NHL09: Tips & Tricks

Medlem
NHL09: Tips & Tricks

Hej alla hockeyfantaster!

Tänkte att vi kunde skapa en tråd där vi kan dela med oss av våra taktiska, tekniska och allmänt användbara tips.

Själv har jag tyvärr ingenting speciellt att dela med mig för tillfället, men jag är i behov av någonting som kan hjälpa mig att lyckas bättre online. I nästan varje match känns det som att jag är ligger i underläge, oavsett ställning. Motståndarna känns alltid (vilket lag jag än väljer) snabbare, tuffare och allmänt bättre. Visst, det kan ju bero på vilken spelare man möter men jag tycker ändå inte att jag borde känna så i VARENDA match.

Motståndarna lyckas alltid få in de största och mest brutala tacklingarna medan jag själv knappt rubbar dem. Och som jag nämnde ovanför känns det som att de alltid har en mycket högre fart på grillorna än vad mitt lag har. Att motståndarna lyckas sätta varenda fint medan jag själv virrar bort pucken totalt kan nog bero på att jag inte har lärt mig hantera den delen av spelet riktigt än, så det låter jag bli att klaga på nu.

Men en av de saker som jag nästan blir mest förbannad på är min medhjälpar-AI. De åker in i varandra, blockerar vägen för mig, grötar ihop sig i högar och är allmänt usla.

Så... Har ni trogna NHL-spelare några användbara tips att dela med er till?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

ptr
Medlem

Spelar på ps3, men borde vara exakt samma. När man tacklar har jag märkt om man håller in den högra spaken mot motståndaren man ska tackla någon millisekund innan man "träffar" så kan man få till ett par riktiga smällar.

Fintar är såklart en sak man måste träna på. Vilket jag tycker är jävligt bra, de har verkligen lyckats med skill stick. Men det finns ju två bra fintar, när man snurrar 360 och windmill eller vad den andra kallas.

Windmill:
1. RTS out to left
2. hold LB
3. move RTS right along with LTS also to right (STILL HOLDING LB)

360:
1. hold LT
2. push RTS to top right or top left (STILL HOLDING LT)
3. rotate RTS around bottom ending in opposite top right or left corner (STILL HOLDING LT)

Vill man spela på ett särskilt sätt, men man tycker att gubbarna alltid befinner sig på fel ställe så kan man ju alltid skapa en egen taktik.

Sen om man ligger under är det ju alltid nice att välja Full Attack och 3 - 2 checkning för att öka trycket lite.

Det är väl alltid bra att välja att man ska spela mot spelare som är inom 5 rankar som än själv. Efter att jag ställt in det har jag märkt att jag får mycket jämnare matcher. Sen hur många rankar det finns eller hur det räknas ut är en annan femma

Medlem

Antog att man skulle trycka in den högra spaken vid tacklingar så det har jag redan provat på, men utan någon större lycka. Kanske får ge det en extra chans, då tajmningen antagligen inte har varit den bästa.

Fintar får man ju som sagt träna lite mer på. Har kört en del i practice mode för att försöka få lite bättre grepp på det hela, och windmill är just en av de fintar jag har försökt mig på. Går väl så där kan jag säga.

Taktik, ja... Jo, antagligen kan man väl sätta ihop en egen men känns inte som att det kommer hjälpa speciellt mycket. Ingen av de taktiker jag kör med har ju inställt på att alla spelarna ska gröta ihop sig i försvaret eller blockera min väg/åka in i mig om jag råkar röra mig mot deras position. Det största problemet är dock att de vägrar hjälpa en när man är i vissa 1on1 situationer.

En annan sak som kan förstöra ens eget försvar rätt rejält är att man inte byts till "rätt" spelare när motståndarna attackerar. Trycker på "byt spelare" för fullt, men blir ändå aldrig den spelaren jag tycker känns mest logiskt och optimalt.

Men... Tack för tipsen! För försöka sätta upp en egen taktik för att se om det blir någon skillnad.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Tack för tipsen Ptr, ska öva in dom sen

Men mr.bear, du kanske har en sån spelstil som inte "ska" tacka igentligen. Kanske därför det går som det går.

Min spelare hade riktigt uselt på tuffhet, aggrisivitet, tacklingar osv i början, runt 55-60, nu har jag allt det typ i 70, så man får pina igenom Be A Pro läget så sin spelare blir bättre.

Själv tycker jag att man borde få erfarenhets poäng på online läget, det är synd att man inte får det. Hoppas EA fixar det på 2010.


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

ptr
Medlem

hehe det finns väldigt mycket att fixa till 2010. En sak som är riktigt frustrerande är ju när man får en avvaktande utvisning och spelaren som gjorde det "fula" inte kan ta punkten de första 3 sekunderna. Sen borde det ju finnas något levelsystem när man spelar online m.m.m.m.m.m.m.m. ska bli intressant att se vad dom fixar

Hur som helst är det träning som gäller och att vara lite kall i anfallzonen, inte passa - skjut på direkten.

Medlem
Skrivet av Jericho:

Men mr.bear, du kanske har en sån spelstil som inte "ska" tacka igentligen. Kanske därför det går som det går.

Min spelare hade riktigt uselt på tuffhet, aggrisivitet, tacklingar osv i början, runt 55-60, nu har jag allt det typ i 70, så man får pina igenom Be A Pro läget så sin spelare blir bättre.

Nu syftar jag dock inte på min Be-A-Pro-karaktär utan när jag lirar med hela lag i Quick Play. Jag vet mycket väl att alla spelare inte är några benknäckare, men jag lyckas i princip aldrig sätta någon vidare bra tackling upp mot sargen, och absolut inte mitt på isen. När jag kör själv mot AI:n så lyckas jag få in ett flertal tackling men så fort jag går online känns det helt omöjligt.

Skrivet av ptr:

Hur som helst är det träning som gäller och att vara lite kall i anfallzonen, inte passa - skjut på direkten.

Själv tycker jag det verkar vara raka motsatsen. De spelare jag har blivit utklassade av har passat runt som galningar, och vid rätt lägen varit riktigt iskalla och gjort ett antal finfina fintar.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Jag hatar verkligen sånna som bombar på nätet direkt när dom kommer in i anfallszon, blir sällan vassa returer från målvakterna.


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

ptr
Medlem

hmm hur menar du mr.bear? jag sa ju att man skulle vara lite kall och passa runt, och det var väl dom som utklassade dig, eller? Dock tycker jag det är alldeles för sällan någon står framför mål för att verkligen ta en retur :/

Medlem
Skrivet av ptr:

hmm hur menar du mr.bear? jag sa ju att man skulle vara lite kall och passa runt, och det var väl dom som utklassade dig, eller? Dock tycker jag det är alldeles för sällan någon står framför mål för att verkligen ta en retur :/

Du skrev "inte passa" och "skjut på direkten". Vad jag menade var att de flesta jag har stött som har spelat riktigt bra, har i princip bara passat runt för att sedan sätta målen vid rätt lägen. De fintar inte allt för mycket, utan endast vid rätt tillfällen. Dvs. mer passningar än skott.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Hur är det med achivments i sportspel typ Nhl 09 ?

Hur funkar det egenligen, får man poäng för den första passningen, målet man gör och första matchen man vinner, förmodligen, men sen ? Är bara allmänt nyfiken

Medlem
Skrivet av Tepz:

Hur är det med achivments i sportspel typ Nhl 09 ?

Hur funkar det egenligen, får man poäng för den första passningen, målet man gör och första matchen man vinner, förmodligen, men sen ? Är bara allmänt nyfiken

Njae, man fåt tex när man har gjort sitt första hat trick, och givit 3st målgivande passningar osv.

Sök på google annars


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

De flesta achievements får man väl däremot genom att prestera i onlineläget? Var väldigt få för offline-delen tycker jag.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

om de fixar "fuskmålen" så är 2010 ett givet köp för mig.

Är inte så bra att köra match igentligen. bättre på BAP. Men ett tips är att köra lungt och när du anfaller så anfaller du med snabba pass och mycket skott.

Medlem
Skrivet av mr.bear:

De flesta achievements får man väl däremot genom att prestera i onlineläget? Var väldigt få för offline-delen tycker jag.

Jo, det är lite fler i online läget


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

ptr
Medlem

mmm döda fuskmålen. Möter man någon som börjar åka baklänges så fort han kommer fri är det lika bra att stänga av. Väldigt roligt att möta någon som försöker göra PRECIS samma mål hela tiden för att han inte kan göra något annat och han vet att det alltid går in.

Medlem

Det viktigaste är ju att vinna Säg till dina backar att "Turtla" bättre så inte motståndaren får frilägen.
"Fuskmålen" går att försvara sig emot.

ptr
Medlem

klart det går att försvara sig mot dom, men när man ser mönstret att de alltid försöker göra samma typ av mål så är det ju inte lika roligt längre.

Särskilt när det blir straffar och de börjar åka baklänges på direkten.

Medlem

Vilka fuskmål finns det, jag har råkat ut ofta för att motståndarna backar och skuter, men vilka mer är sk fuskmål?

sen säger jag som tidigare tipps, spela mot sånna som är i din egna nivå, om man inte ställt in så är quick play mot vem som hells, även en som ligger top 10 i världen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ptr
Medlem

kanske inte lika mycket fuskmål, men man kommer på ena sidan av målet och lägger den i krysset på samma sida.

här har vi en liknande http://www.youtube.com/watch?v=mkqJ2mIxmDE

fast istället för som han gjorde i filmen kommer man från tekningspunkten (namn?) på samma sida, och kör en liten båge in mot mål och lägger den i krysset på samma sida som man kommer ifrån.

Medlem
Skrivet av ptr:

kanske inte lika mycket fuskmål, men man kommer på ena sidan av målet och lägger den i krysset på samma sida.

här har vi en liknande http://www.youtube.com/watch?v=mkqJ2mIxmDE

fast istället för som han gjorde i filmen kommer man från tekningspunkten (namn?) på samma sida, och kör en liten båge in mot mål och lägger den i krysset på samma sida som man kommer ifrån.

Har man en bra människo målvakt är det nästintill omöjligt att göra så där. Vanligtvis brukar man gå ut och söta bort pucken där.

Men annars har du rätt, det blir väldigt ofta mål på dom situationerna


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Men om jag skulle kalla det fuskmål vet jag inte riktigt. Visst, är det det enda sättet du försöker göra mål på i en helt match kanske man kan kalla det lite fult, men om man tar nytta av det vid något enstaka tillfälle då du har chansen så tycker jag inte att det är så farligt. Om man ska se det på det sättet så är de flesta mål som görs via fintar i grund och botten fuskmål.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

ptr
Medlem
Skrivet av mr.bear:

Men om jag skulle kalla det fuskmål vet jag inte riktigt. Visst, är det det enda sättet du försöker göra mål på i en helt match kanske man kan kalla det lite fult, men om man tar nytta av det vid något enstaka tillfälle då du har chansen så tycker jag inte att det är så farligt. Om man ska se det på det sättet så är de flesta mål som görs via fintar i grund och botten fuskmål.

klart man ska utnyttja chanserna om man får dom, inte så att man ska tänka "oh nej jag får inte åka in mot mål där för då tror han att jag gör ett "fuskmål".
Mene fintmål, då krävs det ju lite skills i alla fall så att kalla det fuskmål, njaee det tycker jag inte.

Medlem

det blir ofta mål även fast man kanske inte skuter i samma kryss när kommer kommer in från sidan så där, det räcker med nån fint.
så blir det även i verkligheten i hockey. Försvaret ska inte egentligen tillåta att nån får bryta in så där framför mål. så att utnyttja den där chansen kallar jag inte fuskmål.
Gjort en del mål i matcher genom att åka in framför mål snett bakanför, kanske inte exakt likadana mål som det där youtube-klippet men det blir endå ganska lätt att göra mål och det är mer försvaret man ska skylla på än målgöraren i det fallet tycker jag.
men åka bakåtmålen ja det är ren exploitutnyttjande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

om man får ett sånt läge så är det ju inte fuskmål, inte så med att åka runt målet för att doppa i den i öppet mål. Men om man gör det flera gånger eller åker dit fast det är rätt "onödigt" så är det ju.. ja.

1
Skriv svar