Xbox360 & irriterande ljusändringar på HDTV

Medlem
Xbox360 & irriterande ljusändringar på HDTV

Jag köpte min mors gamla 32-tums HDTV (Matsui) för snart ett år sen och jag har haft ett irriterande problem ända sen början när det gäller 360:n. Om man kör Xboxen i 720 eller 1080 så börjar TV:n ändra ljusstyrkan. Om bilden blir mörk kan man se ljusstyrkan i TV:n höjas, vilken gör att svärtan blir grådassig. Ljusstyrkan varieras alltså efter hur mörk eller ljus bilden är. Ställer man om till 480 så försvinner detta problemet, men då försvinner ju även lite av vitsen med att ha en HDTV.

Konstigt nog fungerar PS3:an utmärkt på samma TV. Där kör jag med en HDMi-kabel och har inte upplevt samma problem med ljusstrykan. Min 360 har dock inte HDMi-utgång så jag har inte kunnat testa att köra med en sådan kabel. Jag har dock testat med både componentkabeln som följer med samt med en VGA-kabel men det blev samma problem med båda. Jag har även testat 360:n på en annan HDTV och där fungerade det utan problem.

Jag har mest spelat på PS3:an senaste månaderna men nu börjar det ju dyka upp en del exklusiva 360-spel som man faktiskt vill spela som Fable 2 och snart Gears of War 2. Har någon haft liknande problem med ändrande ljusstyrka och lyckats hitta en lösning på problemet?

Medlem

Kolla om det finns något menyval för att slå av dynamisk kontrast på teven.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag har redan gått igenom alla inställningar som TV:n har i sina menyer, men det finns ingen inställning för dynamnsik kontrast. Jag har också försökt hitta information om hur man tar sig in i servicemenyn för att se om det finns någon sådan inställning där. Tydligen köper Matsui bara in TV-apparater och slänger på sitt eget märke och att komma på exakt vilken tillverkare och modell det egentligen handlar om visade sig vara nästintill omöjligt så jag gav upp till slut. Jag hittade dock en bild på en TV från Fujitsu-Siemens som såg exakt likadan ut som min men det var så nära jag lyckades komma. Min Matsui är i alla fall av modell 32MWL3205.

Medlem

Surt


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar