HDMI till 1080p?

Medlem
HDMI till 1080p?

Tja

Jag kör med full hd-tv till min 360. Och till den kör jag med komponent. Jag undrar om det blir nån större skillnad om jag byter till hdmi? Och så fall kan jag bara köpa en vanlig hdmi-kabel, eller måste det vara den dom ingår i vissa xbox:ar. Och en sista fråga var kan jag hitta nån billigt tack på förhand.:)

Medlem

vilken hdmi kabel som hellst funkar.
om du ser nån skillnad i bilden vettefan beror på tvn, min tv har lite klarare färger med hdmi.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Komponent är väl högst 720p, medans HDMI är 1080p


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Komponent är väl högst 720p, medans HDMI är 1080p

Nej.

Då Xbox360 lanserades klarade den bara 720p över Komponent, men det kom en patch som lade till 1080p.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Aha, se på fan ^_^ Mycket ska man lära sig.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Molotov:

vilken hdmi kabel som hellst funkar.
om du ser nån skillnad i bilden vettefan beror på tvn, min tv har lite klarare färger med hdmi.

precis vad jag ville veta!! trodde man var tvungen att köpa den officiella för 500 spänn.

är det någon som vet vad den extra kabeln som följer med den officiella hdmi kabeln är för något?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Orginalkabeln som följer med boxen har en för fet kontakt. Den täcker HDMI uttaget. Så man får en ny med lite magrare kontakt så att man kan få dit HDMI kabeln. Smidigt värre hehe.

Så om du inte vill modda din orginalkabel (dvs ta bort plasthöljet så att HDMI uttaget tittar fram) så vill det till att du köper orginalsladden från Microsoft.


signatur
Medlem

men varför ska man ha "fete-kabeln" överhuvudtaget om man kör hdmi? trodde det räckte med att plocka bort komponent kabeln och ersätta den med hdmi kabeln...?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:

men varför ska man ha "fete-kabeln" överhuvudtaget om man kör hdmi? trodde det räckte med att plocka bort komponent kabeln och ersätta den med hdmi kabeln...?

Aah, så sant. Jag använder den optiska ljudutgången. Det är därför jag behöver den kabeln.

Men det är riktigt - har du en stärkare som fixar ljud via HDMI (något som är sälsyntare än du anar) så behövs ju inte den.


signatur
Medlem

Du behöver ingen HDMI slad för 500:-, köpte en för 200:- till min PS3 och funkar lika bra.
Du får en mycket skarpare bild med HDMI än vad du får med en komponet.

Här har du en video som vissar, kanske inte syns så tydligt men om man spelar själv så syns det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hehe, säger du det...


signatur
Medlem

som det är nu har jag inget speciellt ljudsystem...enbart tv:ns högtalare...så då borde det ju inte vara några problem...

men blir verkligen hdmi skarpare än komposit när det gäller 360, jag har för mig att skillnaden är så liten så att man inte märker det...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Jag ser personligen ingen skillnad på 360. Det som har varit störst kontrast är när jag kör PS2 spel med komponentkabel på PS2 maskinen och sen byter och kör samma spel via HDMI på PS3an. Det blir betydligt snyggare. Varmare färger osv.

Men även om inte jag ser skillnad med 360n så gör säkert Night Hawk det. Ett tränat hököga (får man anta) vet ju vad man ska titta efter. Det är samma sak med audiofilerna som vill ha specialkablar till högtalarna. Dom hör skillnaden - mig spelar det ingen som helst roll hehe. Det kan vara två plåtburkar med ett snöre emellan och jag skulle förmodligen inte höra skillnad ändå.


signatur
1
Skriv svar