Medlem
Fula kanter ?

Hejsan.

Som ni kanske vet var jag och frågade efter vilken skärm jag skulle köpa, och efter några veckors velande så vart det tillslut en Samsung 2232BW. Skärmen funkar perfekt, sjukt snygg är den också.

Jag hade delvis tänkt ha skärmen till min xbox 360 också, och det gick som smort. Exalterad och ivrig satte jag på xboxen och ändrade upplösning till de mesta som gick, vilket var typ 1300 nånting x 700 nånting.

Jag testade spel som GTA IV och BF bad company och märkte följande saker, spelen hade vissa extremt fula texturer, t.ex kanterna på husen hade väldigt "hackiga" linjer. Det var inte mycket men tillräckligt mycket för att mitt falköga skulle märka det.

Jag har sett vissa HD videos på internet och märkt att det är nästan samma på deras.

Nu kommer frågan, varför är det så ? Är min skärm (och alla bra tv:s förövrigt) så bra att de visar de ypperst fula av spelet. Eller är det vanligt på bra skärmar/hdtvs ? Ge mig lite information!

Medlem

Hackiga kanter har i princip ingenting med skärmen att göra - det är hårdvaran som renderar grafiken som kan jämna ut (eller inte) sånt med hjälp av antialias och andra tekniker.

Jag har personligen inte hängt upp mig på nåt sånt med mina konsoller och en gammal Sony med 720p upplösning men jag kanske inte är lika petig eller nåt.

Du kanske har lite för höga förväntningar?


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Hackiga kanter har i princip ingenting med skärmen att göra - det är hårdvaran som renderar grafiken som kan jämna ut (eller inte) sånt med hjälp av antialias och andra tekniker.

Jag har personligen inte hängt upp mig på nåt sånt med mina konsoller och en gammal Sony med 720p upplösning men jag kanske inte är lika petig eller nåt.

Du kanske har lite för höga förväntningar?

Höga förväntningar är vad jag har Det vet jag, och jag ställde frågan mer för att få den "konfirmerad" istället för besvarad. Om du förstår vad jag menar. Men ja, jag är extremt petig

Medlem
Skrivet av Peppeoll:
Skrivet av Gortie:

Hackiga kanter har i princip ingenting med skärmen att göra - det är hårdvaran som renderar grafiken som kan jämna ut (eller inte) sånt med hjälp av antialias och andra tekniker.

Jag har personligen inte hängt upp mig på nåt sånt med mina konsoller och en gammal Sony med 720p upplösning men jag kanske inte är lika petig eller nåt.

Du kanske har lite för höga förväntningar?

Höga förväntningar är vad jag har Det vet jag, och jag ställde frågan mer för att få den "konfirmerad" istället för besvarad. Om du förstår vad jag menar. Men ja, jag är extremt petig

Jag är inte säker på att frågor kan konfirmera sig, men du kan få den bekräftad om du vill

Men ja, "fula" kanter är oftast att spelet inte körs med Anti Aliasing, detta är dock mycket krävande och sänker FPS betydligt i de flesta spel så hellre körs spelen med hög FPS än hög AA, dock tycker jag själv att GTA IV kan lagga rätt rejält, men kanterna kan jag inte klaga på.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

kör inga spel på x360 med AA?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

kör inga spel på x360 med AA?

Vet att xbox360 kan köra med 4xFSAA utan att man får någon FPS hit.

Medlem

360'n stödjer 4x FSAA med försumbar (typ 5-10% tror jag sagts) inverkan på prestanda tack vare dedikerat edram på grafikkortet men frågan är om spelet utnyttjar det eller inte.
Jag vet inte om det fortfarande är ett problem (360'n har ju ett ATi kort men vet ej om det är uppdaterat) men det kan ju tänkas att det är det gamla problemet med att FSAA inte kan användas tillsammans med HDR. Det var ju på tapeten efter att 360'n lanserades.
Jag kan tänka mig att utvecklarna kan ha valt att använda HDR istället för FSAA med tanke på att spelet redan är relativt högupplöst och jaggies inte är lika synliga då.
Som sagt, har inte koll på huruvida det problemet fortfarande existerar.

I övrigt så skulle du kunna se över vilken upplösning du kör med på xboxen. När det gäller TFT-skärmar för datorer så bör ju dessa egentligen användas med sin "native" upplösning, i ditt fall 1680 x 1050 (16:10 till skillnad från HD 16:9), för bästa resultat eftersom de är byggda för just den upplösningen.
Testa olika upplösningar, högsta behöver inte se bäst ut, och även widescreen på/av och se vilken som passar bäst, tex kanske 1280 x 768 kan vara bättre då det är närmare 16:10. Beroende på skärm kan det bli olika resultat med stretching och liknande.

Reserverar mig för ev. stavfel eller andra dumheter då klockan är ogudaktigt tidigt.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

1650x1050 stödjs inte ännu, dock kommer det i den nya höstuppdateringen.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Paiden:

360'n stödjer 4x FSAA med försumbar (typ 5-10% tror jag sagts) inverkan på prestanda tack vare dedikerat edram på grafikkortet men frågan är om spelet utnyttjar det eller inte.
Jag vet inte om det fortfarande är ett problem (360'n har ju ett ATi kort men vet ej om det är uppdaterat) men det kan ju tänkas att det är det gamla problemet med att FSAA inte kan användas tillsammans med HDR. Det var ju på tapeten efter att 360'n lanserades.
Jag kan tänka mig att utvecklarna kan ha valt att använda HDR istället för FSAA med tanke på att spelet redan är relativt högupplöst och jaggies inte är lika synliga då.
Som sagt, har inte koll på huruvida det problemet fortfarande existerar.

I övrigt så skulle du kunna se över vilken upplösning du kör med på xboxen. När det gäller TFT-skärmar för datorer så bör ju dessa egentligen användas med sin "native" upplösning, i ditt fall 1680 x 1050 (16:10 till skillnad från HD 16:9), för bästa resultat eftersom de är byggda för just den upplösningen.
Testa olika upplösningar, högsta behöver inte se bäst ut, och även widescreen på/av och se vilken som passar bäst, tex kanske 1280 x 768 kan vara bättre då det är närmare 16:10. Beroende på skärm kan det bli olika resultat med stretching och liknande.

Reserverar mig för ev. stavfel eller andra dumheter då klockan är ogudaktigt tidigt.

Det som uppmärksammades var att pc-spel inte klarade av AA och HDR samtidigt, 360n har inga problem med detta vilket märktes t ex i Oblivion som både kör med 2x FS AA och HDR.

Detta möjliggörs i o m att 360n använder en form av dx10 unified shader-arkitektur så vitt jag vet iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Det som uppmärksammades var att pc-spel inte klarade av AA och HDR samtidigt, 360n har inga problem med detta vilket märktes t ex i Oblivion som både kör med 2x FS AA och HDR.

Detta möjliggörs i o m att 360n använder en form av dx10 unified shader-arkitektur så vitt jag vet iaf.

Ok, visserligen hade jag för mig att Oblivion var ett specialfall. ATi fixade speciella drivisar för Oblivion även till PC. Visste inte att det gällde 360 versionerna också, skaffade det till PC'n för dess mod-community


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Ja, det är störande att inte AA och HDR fungerar samtidigt med Oblivion, det är dock det enda spelet jag sätt som inte klarar det, kanske det enda som har det...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

1650x1050 stödjs inte ännu, dock kommer det i den nya höstuppdateringen.

Najs!

aja, tack för hjälpen! jag tror inte jag ska vara så petig.

1
Skriv svar