Mass Effect och Brus på skärmen?

Inaktiv
Mass Effect och Brus på skärmen?

Hej, jag har nyss skaffat mig en ny 32' LCD tv från Sony av serien Bravia, HDready KDL-32P3000, jag har köpt den från siba, eftersom de hade riktigt lågt pris och köpte även Mass Effect eftersom jag ville koppla in min Xbox 360 det första jag gjorde och prova spelet när jag kom hem.

Tv:n är riktigt fin och har en väldigt bra bild, högtalarna är inte helt skräp dom heller med tanke på att det är just tv-högtalare.

En sak jag vart besviken på däremot. Det är ett konstant brus, knappt synligt men ändå så ser man att det är där. Det är ungefär som om ett högupplöst myrornas krig var i bakrunden bakom alla färger som visas på skärmen. Spelet är jättesnyggt i HD och jag spelade nog en timme innan jag insåg att jag hade ett brus på tvn. Är det så här på alla LCD apparater? Eller kan jag bli av med det på något sätt? Jag har inte märkt samma brus på GTA IV.

Någon som har spelat Mass Effect och också märkt ett svagt brus i bakrunden?

Medlem

Gå in i options i spelet och slå av det, minns inte riktigt vad dom kallar det, typ "cinematic effect" eller nått sånt, men det går att slå av iallafall.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

mm, tyvärr har företagen fått för sig att spel blir "snyggare" när man lägger på brus, bloom, och andra saker som gör att man inte ser vad det är man gör.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Effekten heter "Film Grain" och går att stänga av i graphic options. Hatar den effekten, förstör grafiken totalt.

Inaktiv

Ähh den ska lätt var på, ger en härlig cinematisk 70-tals scifi känsla.. Bloom kan man dock vara utan

Medlem
Skrivet av Dogge:

Ähh den ska lätt var på, ger en härlig cinematisk 70-tals scifi känsla.. Bloom kan man dock vara utan

Håller faktiskt med. Spelade först med film grain och slog sedan av det efter ca 10 timmars speltid och insåg hur mycket det gjorde för helhetsintrycket. Åkte givetvis på igen.

Inaktiv

Haha, ja jag hittade det i inställningarna, trodde allvarligt det var min tv det var fel på först ^^ Tyckte det var lite smått jobbigt ett tag men när jag vet vad det är så kanske jag kan ha det på utan att tänka att det är tvn som det är fel på

Inaktiv

Ha jag skulle nog oxå tro att det vore fel på något om jag hade en stor skärm och inte kollat i options först
Jag har märkt att battlefield bad company också använder den "film grain" effekten.
Tycker sådär om det men det är väl en smak sak. Dock kör jag utan på mass effect


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Med spel som BF, har dem inte det filtret för att göra det mer jämnt på Multispel, där man har svårare att se tex snipers som gömmer sig istället för att dem ska i princip lysa?


signatur

Videomupp

Inaktiv

Ja men det är väl kul om snipers kan gömma sig


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Du missförstår mig, med filtret så ser man dem mindre, då det smetar ut kanter. Utan filtret så sticker dem förmodligen ut mer än vad dem redan till viss del gör.


signatur

Videomupp

Inaktiv

smetar väl knappast ut sig. effecten gör ju bara korn på skärmen och inget annat.
Tycker man ser gubbarna rätt tydligt ändå om man använder hd


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Jag gillar effekten, iaf i ME och särskilt i samband med snöeffekterna. Underbar filmkänsla!


signatur

I hear voices in my head. They come to me.
They understand. They talk to me.

Inaktiv

Hatade både motion blur och film grain när jag började lira ME.. men efter att jag lirat igenom det ett par gånger så hade jag igång det igen.. och det ger faktiskt en skön känsla i spelet och skapar en annings bättre djup i bilden. Bara vissa ställen i spelet som den faktiskt förstör. T ex i Citadel Tower, det är mycket skönare utan film grain där inne, men annars så känns film grain rätt skönt.

Inaktiv

men tackar tackar köpte en ny kabel för att få "hd" grafik och visst blev det fint men ett visst brus och antog att jaja så får det väl vara, men icke puss på er

1
Skriv svar