Medlem
1080i vs 1080p

Köper en 50" hd ready tv snart kanske ch undrar om det är stor skillnad mellan 1080i och 108op?

Inaktiv

HD-Ready klarar 720p, inte 1080i eller 1080p.

Medlem
Skrivet av Spitt:

HD-Ready klarar 720p, inte 1080i eller 1080p.

Min HD-Ready klarar 1080i.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av Spitt:

HD-Ready klarar 720p, inte 1080i eller 1080p.

Min HD-Ready klarar 1080i.

Och min HD-Ready klarar 1080p.

Medlem

HDready = 720p native uplösning men stöd för input och omskalning av 1080i signal, vissa apparater klarar nog 1080p signal också, men den skalas ner till 720p.

Så om deragorns HDready klarar 1080p så skalar den om det till 720, eller så snackar han skit :P, annars är det en FullHD

FullHD= 1080p native, klarar input och skalning av 720p och 1080i signaler också.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv
Skrivet av Deragorn:
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av Spitt:

HD-Ready klarar 720p, inte 1080i eller 1080p.

Min HD-Ready klarar 1080i.

Och min HD-Ready klarar 1080p.

Jag uttryckte mig kanske fel, HD-Ready klarar 1080,
men skalar ner och visar 720p, precis som Zymac skriver.

Medlem

Fick aldrig svar på min fråga !!! ?!?!?!?

Inaktiv

Behöver du inte om du planerar köpa en HD-Ready.

Om jag säger så här, om jag kommer in i ett rum och ska gissa om det är 1080i eller 1080p så kan jag inte det, men det kanske andra kan, men jag ser ingen direkt skillnad iallafall.

Medlem
Skrivet av Spitt:

Behöver du inte om du planerar köpa en HD-Ready.

Om jag säger så här, om jag kommer in i ett rum och ska gissa om det är 1080i eller 1080p så kan jag inte det, men det kanske andra kan, men jag ser ingen direkt skillnad iallafall.

Precis det svar jag sökte haha ;D

Medlem
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av Spitt:

Behöver du inte om du planerar köpa en HD-Ready.

Om jag säger så här, om jag kommer in i ett rum och ska gissa om det är 1080i eller 1080p så kan jag inte det, men det kanske andra kan, men jag ser ingen direkt skillnad iallafall.

Precis det svar jag sökte haha ;D

Notera att han sa JAG, du kanske ser stor skillnad.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av q0rra:
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av Spitt:

Behöver du inte om du planerar köpa en HD-Ready.

Om jag säger så här, om jag kommer in i ett rum och ska gissa om det är 1080i eller 1080p så kan jag inte det, men det kanske andra kan, men jag ser ingen direkt skillnad iallafall.

Precis det svar jag sökte haha ;D

Notera att han sa JAG, du kanske ser stor skillnad.

Sant , men får ju iaf bättre bild än vad jag har nu .. kör med en vanlig gammal tjock tv på 28" nu får jag ju bättre bild + dubbelt så stor 50" FTW

Inaktiv

du vill inte ha 1080i...1080p is the way to go

Medlem

Själv tycker jag att 720p är snyggare en 1080i.


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem
Skrivet av Fille game lover:

Själv tycker jag att 720p är snyggare en 1080i.

ja det skulle väl vara för att det är Progressiv...??


signatur

B lup

Inaktiv

ska du köpa en 50" kan det vara värt att slanta upp för en 1080p vid den storleken (självklart beroende på avståndet) är det ganska lätt att se skillnad på 720p och 1080p.
Vid spelande är det lättare att se skillnad på 720p och 1080p än vid filmtittande, då det är mycket skarpa kanter osv.

720p och 1080i är det välldigt svårt att se skillnad på för övrigt.
Deras nackdelar/fördelar brukar ta ut varandra.

Medlem

OKej men har ändrat mig nu blir en 42" Full hd Köper den på måndag nästa vecka... ska bli riktigt kul att lira på Mwihihi

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

OKej men har ändrat mig nu blir en 42" Full hd Köper den på måndag nästa vecka... ska bli riktigt kul att lira på Mwihihi

Nej köp en 50s när du ändå håller på. Jag köpte en 42a visst den var stor i början men nu är den inte så stor och jag ångrar att jag inte köpte en 50 tummare redan från början.

Medlem
Skrivet av Jühan:
Skrivet av sgt_lol:

OKej men har ändrat mig nu blir en 42" Full hd Köper den på måndag nästa vecka... ska bli riktigt kul att lira på Mwihihi

Nej köp en 50s när du ändå håller på. Jag köpte en 42a visst den var stor i början men nu är den inte så stor och jag ångrar att jag inte köpte en 50 tummare redan från början.

Jo men asså ... 50 Tummarn som jag tänkte köpa var ju bara hd-ready 42 tummarn är full hd och är 1000kr billigare , en 50" full hd tv kostar ju runt 16 laxar och uppåt ^^ har bara råd med en tv för högst 11000kr just nu får bli en större tv nån gång i framtiden ist hehe

Medlem
Skrivet av Jühan:
Skrivet av sgt_lol:

OKej men har ändrat mig nu blir en 42" Full hd Köper den på måndag nästa vecka... ska bli riktigt kul att lira på Mwihihi

Nej köp en 50s när du ändå håller på. Jag köpte en 42a visst den var stor i början men nu är den inte så stor och jag ångrar att jag inte köpte en 50 tummare redan från början.

Hade du köpt en 50" så hade det varit precis samma visa, efter ett tag hade du tyckt "ajfan, man kanske skulle haft en 60" ist."

Mycket vill ha mer vettu


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Jühan:
Skrivet av sgt_lol:

OKej men har ändrat mig nu blir en 42" Full hd Köper den på måndag nästa vecka... ska bli riktigt kul att lira på Mwihihi

Nej köp en 50s när du ändå håller på. Jag köpte en 42a visst den var stor i början men nu är den inte så stor och jag ångrar att jag inte köpte en 50 tummare redan från början.

Hade du köpt en 50" så hade det varit precis samma visa, efter ett tag hade du tyckt "ajfan, man kanske skulle haft en 60" ist."

Mycket vill ha mer vettu

haha sant sant ^^ men köpte min tv idag vart en 40" lcd full hd ... Nöjd som fan 8)

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

haha sant sant ^^ men köpte min tv idag vart en 40" lcd full hd ... Nöjd som fan 8)

Najs.


signatur
Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Jühan:
Skrivet av sgt_lol:

OKej men har ändrat mig nu blir en 42" Full hd Köper den på måndag nästa vecka... ska bli riktigt kul att lira på Mwihihi

Nej köp en 50s när du ändå håller på. Jag köpte en 42a visst den var stor i början men nu är den inte så stor och jag ångrar att jag inte köpte en 50 tummare redan från början.

Hade du köpt en 50" så hade det varit precis samma visa, efter ett tag hade du tyckt "ajfan, man kanske skulle haft en 60" ist."

Mycket vill ha mer vettu

Hehe jo det är ju sant men det är ju ganska stor pris skillnad mellan 50 och 60 men i och för sig jag bor ju bara i en etta och jag sitter 2.3 m från tvn. Så hur stor tv skulle man inte behöva för att bli nöjd när man har vant sig vid en 50 på det avståndet och så flyttat till en större lägenhet med längre tittar avstånd

Är det bara jag som kör plasma här?

Medlem

säger bara ett ord.

Projektor.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Fast projektorer påverkas ju också av 1080p eller dylikt, eller hur?


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av IceMan:

säger bara ett ord.

Projektor.

Jag tror inte projektor skulle passa mig med tanke på att tvn som jag köpte i april har jag använt i 350 timmar. Med tanke på att en projektor lampa håller mellan 3000-5000 timmar så skulle jag bränna en lampa rätt fort. Sedan så mattas ju bilden av också med tiden, när man börjar komma upp i några tusen timmar vilket man gör rätt fort.

1
Skriv svar