Inaktiv
X box 360hmi

hej, just köpt en samsung 40tum lcd (full Hd)
sammt ett xbox 360hdmi edtion, kille i fråga behöll hdmi kabeln, men behöver jag bara köpa hdmi kabeln och sen ändra till 1080p? sen undrar jag om någon kan rekommendera en bra kabel.
MvH matte

Medlem

Köpte en hdmi kabel för 200kr eller nåt och funkar lika bra som dom för 500kr.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

HDMI sänder digitala signaler så antingen fungerar kabeln eller så fungerar den inte, finns inget där i mellan så köp en så billig du kan komma över.

Inaktiv

ok, men jag köpte en supra hdmi kabel, för 400kr

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109180

hittade ingen billigare, sen var den tydlingen bland dom hdmi kablarna som kan skicka signalerna 100%, men det skiter jag i, men nu är det så att det är så förbannat trångt bakom x-boxet, någon som har en lösning på problemet ? tack på förhand!
MvH Matte

Medlem
Skrivet av featgurd:

ok, men jag köpte en supra hdmi kabel, för 400kr

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109180

hittade ingen billigare, sen var den tydlingen bland dom hdmi kablarna som kan skicka signalerna 100%, men det skiter jag i, men nu är det så att det är så förbannat trångt bakom x-boxet, någon som har en lösning på problemet ? tack på förhand!
MvH Matte

Som sagt, digitala signaler kan inte ge 75% signal utan det är 0% eller 100% det hela handlar om 1or och 0or. På så sätt behöver man inte köpa de där dyra kablarna utan det räcker med en för 100 kr för någon meter.
Folk på tex Siba/Elgiganten är några mästare på att lura på folk dyra HDMI kablar, brukar så och lyssna när säljarna snackar om signaler och annan dynga.

Medlem

Hmm... Jag blir aningen skeptisk till resonemanget ovan. Ja, det är digitala signaler i en hdmi-kabel, alltså bara "ettor och nollor", men det betyder inte att det kan bli störningar. Digitala störningar är inget ovanligt, dvs att en nolla blir en etta eller vice versa, samt att vissa tecken faller bort. Det kan mycket väl ske i sladden om den är för lång, för dålig eller inte ordentligt inkopplad.
Nu vet jag inte hur ofta dessa fel uppstår i en hdmi-kabel, men uppstå kan de alltid. Förvisso kan det väl inte ge 75% signal, men skulle å andra sidan kunna ge 25% felaktig bild...


signatur

I hear voices in my head. They come to me.
They understand. They talk to me.

Inaktiv

nuså har jag provat. Kan bara säga att jag är sjukt nörjd, trodde aldrig att en kabel kan göra sån stor skillnad, kör nu på 1080p på full hd.

provade GTA4 utan först, ganska segt med färgerna? svårt att förklara, men när man sprang ner för sin egen trappa i hemmet så halkade typ färgerna efter, eller svårt att förklara, men nu med hdmi kabeln så blev det snabbare uppdateringar på det, inga färger som halkar efter,
10/10

Medlem
Skrivet av Umanga:

Hmm... Jag blir aningen skeptisk till resonemanget ovan. Ja, det är digitala signaler i en hdmi-kabel, alltså bara "ettor och nollor", men det betyder inte att det kan bli störningar. Digitala störningar är inget ovanligt, dvs att en nolla blir en etta eller vice versa, samt att vissa tecken faller bort. Det kan mycket väl ske i sladden om den är för lång, för dålig eller inte ordentligt inkopplad.
Nu vet jag inte hur ofta dessa fel uppstår i en hdmi-kabel, men uppstå kan de alltid. Förvisso kan det väl inte ge 75% signal, men skulle å andra sidan kunna ge 25% felaktig bild...

Skulle det på något sätt bli en etta i stället för en nolla så skulle bilden ändå visas men det skulle bli fel.
Du skulle med andra ord se enorma fel.
Det finns med andra ord ingen vits att köpa en dyr HDMI kabel, ska man köra komponent så är det en annan 5a

Inaktiv

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109180
(400kr meter certifierad av HDMI-organisationen)

kanske vi kan lägga upp några länkar med billiga hdmi kablar, själv sprang jag runt i östersund i timmar och letade efter en billig kabel, men euronics eller vad dom heter rekommenderade
Supra kabeln, själv tyckte jag att skillnade på spelet blev VÄLDIGT bra, väldigt nöjd som sagt, har dock inte provat en billigare kabel.

Medlem
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av Umanga:

Hmm... Jag blir aningen skeptisk till resonemanget ovan. Ja, det är digitala signaler i en hdmi-kabel, alltså bara "ettor och nollor", men det betyder inte att det kan bli störningar. Digitala störningar är inget ovanligt, dvs att en nolla blir en etta eller vice versa, samt att vissa tecken faller bort. Det kan mycket väl ske i sladden om den är för lång, för dålig eller inte ordentligt inkopplad.
Nu vet jag inte hur ofta dessa fel uppstår i en hdmi-kabel, men uppstå kan de alltid. Förvisso kan det väl inte ge 75% signal, men skulle å andra sidan kunna ge 25% felaktig bild...

Skulle det på något sätt bli en etta i stället för en nolla så skulle bilden ändå visas men det skulle bli fel.
Du skulle med andra ord se enorma fel.
Det finns med andra ord ingen vits att köpa en dyr HDMI kabel, ska man köra komponent så är det en annan 5a

Nej, felen blir inte enorma om enstacka tecken byter polaritet eller uteblir. Det kallas för digitalt brus och är ett synnerligen vanligt fenomen. Tro mig, jag jobbar med digitala mätsystem.
MEN, en hdmi-kabel är ju oavsett pris ganska kort och robust, och således är sannolikheten att du skulle märka någon skillnad mellan en dyr och en billig kabel obefintlig (lika så är risken för brus).


signatur

I hear voices in my head. They come to me.
They understand. They talk to me.

Medlem

Vad är det som agerar buskälla?

Edit:
man skickar bitar och inte tecken och att bitar inte har någon polaritet. Slarvigt sagt av någon som "jobbar med digitala mätsystem"

Medlem

Jag använder då hdmi kabeln som följde med xboxen. Funderade på att köpa en dyrare men nja nu vet jag inte längre.

Medlem
Skrivet av Kawazu:

Vad är det som agerar buskälla?

Edit:
man skickar bitar och inte tecken och att bitar inte har någon polaritet. Slarvigt sagt av någon som "jobbar med digitala mätsystem"

Och bitar byggs upp av? bit = BInary digiT, dvs 0 eller 1.


signatur

I hear voices in my head. They come to me.
They understand. They talk to me.

1
Skriv svar