Att ta betalt för map packs - ok eller ej?

Medlem
Att ta betalt för map packs - ok eller ej?

Jag har spelat en hel del Call of Duty 4 den senaste tiden, och jag måste erkänna att jag har blivit väldigt sugen på att köpa det map pack som finns tillgängligt på Live. Men även om jag har råd att betala kostnaden, har jag hittills vägrat av ren princip.

Det finns flera argument åt båda hållen, och då jag är aningen för lat för att förklara min ståndpunk själv, googlade jag fram detta inlägg om Halo 3:s map pack som sammanfattar min åsikt rätt grundligt:

Skrivet av Raptor:

I refuse to touch this map pack until it comes out for free next spring. 800 points for 3 maps for a game that's barely three months old? A game that has broken the sales record by miles for biggest opening day for a game (What was it? Around 450 million dollars?). Why am I paying $50 a year for Live when I still have to pay for all the content on it?

Bungie's excuse (as taken from one of their weekly updates) of "It costs money to develop these things" just doesn't cut it for anyone who grew up playing first person shooters on the PC. Or maybe Valve was just the biggest bunch of suckers with all the content they gave away for Half-life. I can't even remember how many maps they gave away, but it felt like a ton, and let's not forget the fact that they game away an ENTIRE game as a thank you to their fans (The original Team Fortress for Half-life for those who don't know). I'm pretty sure the first Half-life didn't even come close to selling as well as Halo 3 did. Valve is just one example though. Epic has given away tons of free content as well, as well as countless other companies.

And last, my other favorite counter to the $10 for three friggen maps argument: "If you can't even afford ten dollars after buying Halo 3 and live there's something wrong with you." It isn't the cost that matters, it's the principle. Why am I paying $10 for a game I already payed $60 for? I already consider the $10 price hike of next gen games a joke (Which Nintendo seems to agree with, and lets not forget the laughable joke that every "Next-Gen" game ported to the PC costs $10 less MSRP). Why do I have to pay another $10 for maps to play on a service I already pay $50 a year for?

I'm sorry I have to rant on this, but I'm honestly dumbfound at the sheer number of people who fork over their cash with no problem and completely buy into all of Bungie's/Microsofts excuses for charging for this. Then again, more power to MS/Bungie for capitalizing on P.T. Barnum's original philosophy. I will download these maps, but not until they're free at springtime.

Detta kan även sammanfattas i ett par spjutpunkter:

  • Tidigare har vi fått banor gratis som en del av en schysst businesspraxis och stöd för communityt. Detta borde vara extra viktigt nu då 360:n är stängd för hemmakartbyggare och man borde vara extra måna om att hålla spelare underhållna med nytt innehåll.

  • Hundra kronor är för mycket för 4 banor (eller, som i Halo 3:s fall, 3). För 549 kronor fick vi spelmotorn, singleplayerdelen, multiplayerdelen, alla vapnen, levelsystemet och så vidare. Priset verkar inte rättfärdigat.

Sedan kan man ju också undra varför vi ska betala för Live-tjänsten när vi ändå inte får dedikerade servrar, utan får använda våra egna maskiner och vår egen bandbredd för multiplayermatcher (vilket oftast begränsar antalet spelare till 12-20 stycken). Är det inte just map packs och dylikt som borde användas för att rättfärdiga den kostnaden, åtminstone för Microsoftprodukter som Halo?

Jag inser att man inte behöver köpa en produkt om man tycker att den är för dyr, men jag är rädd att om vi inte säger ifrån nu banar vi vägen för en mycket dyrare framtid för oss gamers, där vi måste välja mellan att ge upp livslängden spelen hade under PC:ns glansdagar eller att betala extra.

Så, vad tycker ni? Men innan ni postar, låt mig bara säga följande: JA, 100 kronor är bara två bärs på krogen, men bortsett från att krogens priser är löjeväckande och ett uruselt exempel, handlar detta om spelmarknadens framtid; om vi tycker det är okej att spelföretagen tar mycket mer betalt för mindre arbete bara de släpper det efter originalprodukten; om vi tycker det är okej att i fortsättningen betala för något som förut ingick naturligt i standarduppdateringar; om vi tycker det är okej att förnekas att göra vårat eget innehåll, med betalpaket till överpris som enda alternativ.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Tycker inte att det gör något om dom tar betalt, men då ska det vara som i Halo 2, banorna ska bli gratis efter någon månad.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv
Skrivet av noaxark:

Jag inser att man inte behöver köpa en produkt om man tycker att den är för dyr, men jag är rädd att om vi inte säger ifrån nu banar vi vägen för en mycket dyrare framtid för oss gamers, där vi måste välja mellan att ge upp livslängden spelen hade under PC:ns glansdagar eller att betala extra.

Vi har redan banat väg för det. MMORPG med deras månads kostnad har gjort att alla vill nu sätta pris på allt extra material som dom lägger till. Vilket jag tycker är förjävligt.. men om vi tänker lite djupare. Om ett spelföretag märker att dom kan tjäna pengar på extra material till större spel som folk gillar, så ökar ju faktiskt chansen att dom gör extra material så vårt favvo spel lever vidare eller får nytt liv. Är inte det värt en liten summa?

Tragist nog så är "Goodwill - extra material"s åldern något för 1980-90 talet, that ship has sailed! nu vill företag *host EA! host* endast tjäna pengar. Så dom kommer bara sätta manskap på det som för in pengar.

Livslängden på dom flesta spel är redan jävligt korta. vilket är orsaken till att alla typ måste skaffa något sorts online läge. Dom enda spel som är värda 550-600 är typ RPGn med 40+ single player spel timmar eller kanske dom större online shooters a la CoD4, Gears etc

Medlem

Betalar gladeligen småpengar för downloadable content som map packs etc ifall jag gillar spelet vill ha ut mer livslängd av spelet.

Medlem
Skrivet av PapaBear:

Om ett spelföretag märker att dom kan tjäna pengar på extra material till större spel som folk gillar, så ökar ju faktiskt chansen att dom gör extra material så vårt favvo spel lever vidare eller får nytt liv. Är inte det värt en liten summa?

Det kan lika gärna slå åt det andra hållet att utvecklarna undlåter att inkludera visst material då det är mer lönsamt att sälja det någon månad senare för en extra kostnad.

Skrivet av PapaBear:

Livslängden på dom flesta spel är redan jävligt korta. vilket är orsaken till att alla typ måste skaffa något sorts online läge. Dom enda spel som är värda 550-600 är typ RPGn med 40+ single player spel timmar eller kanske dom större online shooters a la CoD4, Gears etc

Det där är mer ett prissättningsproblem som framförallt verkar finnas i Europa där alla spel verkar måsta kosta massor medan det både i USA och Japan finns billigare spel i egenskap av "budgettitlar". Katamari Damacy till PS2 är ett exempel. Vill minnas att det var $20 i usa och 450-500 i Sverige. Prissättningen generellt är väldigt underlig för spel sett till hur olika de är och borde förändras till att bättre spegla vad det är man faktiskt köper för typ av spel.


signatur
Medlem

Tycker att man inte ska behöva betala för det, men det händer att jag gör det iallafall.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag tycker dom ska vara gratis. Men det är ju inget som någonsin kan hända, det dom åtminstone kan göra är att dom tar bort sina MS points och låter oss använda riktiga pengar så man slipper betala 100kr för något som kostar 70kr. Sånt blir dyrt i slutändan.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

tyvärr så är det utvecklingen, man tar betalt.
MEd dagens kostnader för att ge ut spel så måst dom helt enkelt ta betalt.

Så köpa gör man ju som man vill, fast jag tyckte det var bra med Rainbow six vegas, deras mappack kom ut till en kostnad först men sen endrade dom det till gratis rätt snabbt, sen mappack nr2 var gratis från början.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

tyvärr så är det utvecklingen, man tar betalt.
MEd dagens kostnader för att ge ut spel så måst dom helt enkelt ta betalt.

Vi har inga siffror på det här, men logiken säger att så inte är fallet. Det finns spel som har gått med rejäl vinst utan något downloadable content öht -- spel med minst samma budget som CoD 4 och utan dess enorma försäljningssiffor. Vidare snackar vi om 4 kartor utvecklade i en process som vid det här laget bör vara synnerligen strömlinjeformad. Det krävs inte ett helt utvecklingsteam för att göra kartor i en motor med färdiga verktyg. Jag ser inte att man kan nå någon annan slutsats än att det är överpris med råge.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Det här med att ta betalt för nedladdningsbart material är enligt mig ganska snålt. Spelutvecklare/utgivare har klarat sig innan utan att ta betalt för lite extramaterial. Dessutom är jag väldigt glad att jag aldrig pröjsade för heroic map pack till Halo 3, eftersom de banorna var rätt sunkiga.:|


signatur

To boldly go where everyone's been before.

när man har betalat 600 kr för spelet och sedan 500 för xbox live så kan dom väll ge ut något gratis iaf, dom tar tillome betalt för små profilbilder och teman :S

Inaktiv

Ja, att tema's och profil bilder kostar pengar tycker jag är riktigt svinigt.. i början så hoppades jag på att profil bilder och teman skulle typ bli upplåsta när man köpte spelet.. men icke =/ nästan så man undrar vad man betala xbox live för.. fria demos och film snuttar man kan se gratis på nätet.. woho.

Medlem
Skrivet av PapaBear:

Ja, att tema's och profil bilder kostar pengar tycker jag är riktigt svinigt.. i början så hoppades jag på att profil bilder och teman skulle typ bli upplåsta när man köpte spelet.. men icke =/ nästan så man undrar vad man betala xbox live för.. fria demos och film snuttar man kan se gratis på nätet.. woho.

Man betalar xbox live för att spela online, man kan se trailers och ladda ner demos med Xbox live silver som är gratis!

Inaktiv
Skrivet av LyktstolpeN:
Skrivet av PapaBear:

Ja, att tema's och profil bilder kostar pengar tycker jag är riktigt svinigt.. i början så hoppades jag på att profil bilder och teman skulle typ bli upplåsta när man köpte spelet.. men icke =/ nästan så man undrar vad man betala xbox live för.. fria demos och film snuttar man kan se gratis på nätet.. woho.

Man betalar xbox live för att spela online, man kan se trailers och ladda ner demos med Xbox live silver som är gratis!

duuuh?? O.o

Medlem

Det räcker väl med att se hur många det är som köpt COD4 map pack för att fatta att dom tar betalt för det, något som med all rätt borde vara gratis för en kund som redan betalar för Live!
Map packen är iofs riktigt nice.

Sen tycker jag att det mesta jag provat på Xbox Live! arcade hitintills varit rena skiten, känns som billiga hopplock av gamla skräpspel osv som bara väller ut där, man borde nästan få betalt för att ladda ner det.

Medlem

Tycker det är trist att man behöver betala ovanpå en grundavgift, men det är nog så det kommer bli i framtiden, allt för att tjäna pengar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det dumma är det det delar upp spelarna mellan de som har och de som inte har köpt nya banorna. Så jag tycker inte det är rätt att ta betalt för nya multiplayerbanor (och vapen etc) till online-spel.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

Halverar de kostnaden så kan jag tänka mig att köpa extra banorna, men i nuläget är det tok för dyrt!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

håller med noaxark!

är nybliven 360 ägare o hoppades på lite häftiga grejer med xbox marketplace men där finns bara skitarkad spel och det enda i min mening som är värd något är Doom. En guld prenumeration får det bli men bara för att kunna lira GTA online och se hur det funkar. Så varför betalar vi igen och igen för samma sak? Därför att majoriteten gör det tror jag, även om det känns helt fel. Har hört och läst mycket bra om hur xbox marketplace äger upp wii (nu tänker jag ENDAST på det man kan köpa, inte att spela online mot andra människor) och virtual console kickar ju ass i jämförelse.

För min del är detta ett misslyckande, 100 spänn för ett gäng banor, hade det varit tio banor visst det hade jag nog kunnat gå med på, men som "datorspelare" sedan -86 känns det sådär ovant..
Å andra sidan, satt jag på deras sida och kunde sälja banor, visst hade jag gjort det

Medlem

XBOX Live Arcade är faktiskt väldigt populärt.

Att ni inte gillar nått spel där betyder inte att det är dåligt, finns spel för alla smaker imo.
Det jag däremot tycker är kanske att man har lite dålig överblick över innehållet fast man kan ju sortera efter genre och ladda hem trial.
Sen är jag säker på att det finns spel för er där också som ni gillar, gäller bar aatt hitta dom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

jag gillar gamla flygshooters som exempelvis tyrian, så assault heroes är ju lite kul. men att betala 100 kr för att ladda ner abandonware och commodorespel??!? cmon!!

Medlem

Jaru segt at map pack's o skit kostar pengar ...... realy bad but they earn money on it! that all


signatur

hough I fly throught the valley of death, I shall no fear evil, for I am 80,000 feet and climbing

Inaktiv

Att arcad kostar tycker jag är okej men jag vägrar betala bungie ett öre mer


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Men om ni inte gillar priset så vänta tills de sänker det, tar kanske ett tag men det händer.

Life's a bitch liksom, lev med det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Men om ni inte gillar priset så vänta tills de sänker det, tar kanske ett tag men det händer.

Life's a bitch liksom, lev med det.

Har du belägg för att priset ska sänkas? Gjorde priset Call of Duty 3:s map pack det? Och om vi antar att priset blir lägre, ogiltigförklarar det då de andra argumenten som har tagits upp i den här tråden?

Jag lever utmärkt med hyndan som liksom är livet, men det hindrar mig inte från att uttrycka missnöje när det är befogat. Visst, jämfört med svältande barn i tredje världen är spel kanske inte så viktiga, men jag har tid att diskutera dem, och det har uppenbarligen du också.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av tysonayt:

Men om ni inte gillar priset så vänta tills de sänker det, tar kanske ett tag men det händer.

Life's a bitch liksom, lev med det.

Har du belägg för att priset ska sänkas? Gjorde priset Call of Duty 3:s map pack det? Och om vi antar att priset blir lägre, ogiltigförklarar det då de andra argumenten som har tagits upp i den här tråden?

Jag lever utmärkt med hyndan som liksom är livet, men det hindrar mig inte från att uttrycka missnöje när det är befogat. Visst, jämfört med svältande barn i tredje världen är spel kanske inte så viktiga, men jag har tid att diskutera dem, och det har uppenbarligen du också.

Alla priser sänks inte nej, men många gör det och många map packs mm. blir gratis efter ett tag.
Men om du vill att något ska hända, ring MS och fråga om de kan sänka priserna istället för att bara klaga över det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

jag tycker att det är helt okej att dom kostar. Det är ju kanske det som gör att dom gör nya banor oftare.

1
Skriv svar