TV och xbox fråga?

Medlem
TV och xbox fråga?

Hej!

Tänkte ge mig iväg och köpa en Xbox 360 premium HDMI.

Men...

Jag har en undring som ni förmodligen har ett snabbt svar på

har en HD-ready tv som är 1366x768p och när jag tittar på spel till xboxen så står det 720p på dom flesta. Hur påverkar det bilden (om det nu gör det). vill ju inte ha något som bild mässigt blir utsträckt eller ihoptryckt om ni förstår hur jag menar.

tacksam för ett snabbt svar

Medlem

hört att xbox hdmi är lite sämre på grafiken än den vanliga.

Medlem
Skrivet av Blekis:

Hej!

Tänkte ge mig iväg och köpa en Xbox 360 premium HDMI.

Men...

Jag har en undring som ni förmodligen har ett snabbt svar på

har en HD-ready tv som är 1366x768p och när jag tittar på spel till xboxen så står det 720p på dom flesta. Hur påverkar det bilden (om det nu gör det). vill ju inte ha något som bild mässigt blir utsträckt eller ihoptryckt om ni förstår hur jag menar.

tacksam för ett snabbt svar

Inget att oroa dig för, din Tv kör 1366x768 blanda inte ihop p'na. 720p är 1366x768

Medlem
Skrivet av Comkilla:

Inget att oroa dig för, din Tv kör 1366x768 blanda inte ihop p'na. 720p är 1366x768

Nej, står det att TVns upplösning är 1366*768 så är den det. 720p är 1280*720.

Till trådskaparen, vill du slippa en ner/upp-skalad bild ska man kunna ställa in upplösningen någonstans i xboxens inställningar.


signatur

<3

Medlem

Tja, vill du köra 1366x768 så är det en VGA-kabel som gäller såvitt jag vet iaf, den använder då din tvs native-upplösning istället för något annat. Ser dock väldigt bra ut i 720p på min tv med samma upplösning.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Du behöver inte oroa dig, 720p blir väldigt bra på 1366*768 TV.

körde tidigare med VGA och native-upplösning men HDMI blev mycket bättre speciellt färgerna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

lånar tråden lite, har en tv med samma upplösning och kör just nu med den medföljande kabeln
Min tv här:
http://www.ciao.se/Samsung_LE_27T51__98656

En sån här kabel då va?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=70998

eller ska jag köra med något annat? och får jag bättre bild än med den medföljande kabeln?

Vill också koppla med surround till stereon, blir det problem?

ursäkta men kablar har jag noll koll på och blir alltid lika stirrig

Medlem

den kabeln du länkar till är en VGA-kabel, jag vet inte vilken kabel du menar med som kom med men om du inte har en hdmi version så är det nog komponent du kör med.

din tv har inte hdmi-uttag men vga har den så den där kabeln kommer funka fint.
om du får nån bättre bild vet jag inte, skillnaden är iaf att med komponent kan du bara välja mellan 3 upplösningar men med vga får du välja flera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av urken:
Skrivet av Comkilla:

Inget att oroa dig för, din Tv kör 1366x768 blanda inte ihop p'na. 720p är 1366x768

Nej, står det att TVns upplösning är 1366*768 så är den det. 720p är 1280*720.

Till trådskaparen, vill du slippa en ner/upp-skalad bild ska man kunna ställa in upplösningen någonstans i xboxens inställningar.

javisst men 1366x768 är väl en exakt uppskalning av 1280*720?
så i princip e det ju samma.

jag vet då ingen lcd tv med 720p stöd som kör något annat än 1366x768...

Inaktiv
Skrivet av Comkilla:
Skrivet av urken:
Skrivet av Comkilla:

Inget att oroa dig för, din Tv kör 1366x768 blanda inte ihop p'na. 720p är 1366x768

Nej, står det att TVns upplösning är 1366*768 så är den det. 720p är 1280*720.

Till trådskaparen, vill du slippa en ner/upp-skalad bild ska man kunna ställa in upplösningen någonstans i xboxens inställningar.

javisst men 1366x768 är väl en exakt uppskalning av 1280*720?
så i princip e det ju samma.

jag vet då ingen lcd tv med 720p stöd som kör något annat än 1366x768...

vilket resulterar i att allt 720p material måste skalas upp till 768(om det nu inte finns en sorts "real" upplösnings alternativ) och all skalning är oftast dålig och jag har själv inte sätt så många TVs eller projjar som skalar fint. 720 -> 768 skalning märks sällan av en "vanlig" person, mest för dom vet inte vad man ska kolla efter, fan en person som VET vad dom ska kolla efter kan t o m ha problem med att se det.
en 768 tv måste oftast skala en HD/BD film 2 gånger, oftast skalar den först från 1080 till 720 sedan från 720 till 768. 2st skalningar.. än så länge har jag bara sätt en TV som gjord det bra och den görs inte längre. PV60 har jag för mig den hette.
så med tanke på all skalning så kan man nästan lika gärna skaffa en 1080 tv, då blir oftast HD helt pixel mappat(fråga efter det om du köper en, att den verkligen pixel mappar 1080, så det inte är någon sorts Overscan som "zoomar in" bilden,) och man får iaf skala 720 material.

Iaf, till tråd startaren, ifall du inte vill ha någon uppskalning så checka ifall tvn har någon sorts pixel mapings alternativ, t ex visa Real upplösning, det betyder att den visar enbart den signal som bli skickad till TVn, den yta som återstår bli svart. troligen så har den inte det isåfall finns det inte så mycket att göra.. du kan ju alltid köpa en billig 720p proj, min gamla HC1100 var riktigt fin på 360 spel, dock var den inte så bra på att skala 1080, fast som jag sa tidigare.. om du inte vet vad du ska kolla efter så kommer HC1100s skalade 1080 bild se j*vligt fin ut.

1
Skriv svar