Får ej bild på tv:n

Redaktör
Får ej bild på tv:n

Hej hopp. Har kopplat in en Xbox 360 till en gammal JVC-tv (bildrörstjockis) som har tre kontakter för inkoppling av externa tillbehör: två scart och en RGB (tror jag det heter, den för tre sladdar. Använder sladden som följde med, "Component HD AV Cable. Problemet är att jag inte får igång ext-kanalen på tv:n, och därmed ingen bild.

Tv:n känner själv av när tillbehör startas och kopplar då själv över till ext-kanalen, vilket funkar på en dvd-spelare. Men inte på 360:n som sagt. Jag har testat i alla tre kontakterna. Den enda gången jag fått bild var genom att koppla in 360:n i dvd-spelaren, men då fick jag "dubbla bilder", både från dvd-spelaren och 360:n. Stänger jag av dvd:n slocknar bilden. Visst förbehåll för att alla sladdar inte satt rätt i dvd:n (jag är färgblind och infon där var ingen höjdare där...).

Frågan lyder: hur gör jag för att tv:n ska känna av att 360:n är ikopplad och dra igång en ext-kanal?


signatur
Medlem

Tja, jag chansar vilt här. Men är 360 kabeln inställd på HD eller vanlig bild? :> KAN ju vara felet


signatur

Videomupp

Medlem

Som förre talare nämde kan det vara att den inte är inställd på TV utan på HDTV. Kolla bak på konsollen. På sladdkontakten sitter en liten switch med två lägen. Denna skall stå på TV och inte HD när du använder en gamal tjock-TV.

Utöver det; har du använt rätt kontakter in till TV:n? (går inte att komma ifrån att nämna färger nu tyvärr, om du nu inte skojade ang. färgblindheten)
Du skall inte ha RGB kontakterna (1st röd, grön och blå) utan de andra tre kablarna som är en gul S-Video och sen Röd och Vit Audio kontakt (kabeln från boxen har 2st grenar med 3 kontakter i varje ände, testa och byt). RGB används bara till HDTV (finns nog inte på din TV utan det är komponent S-Video du har där) och då har du dom 3 och även de 2 audio kontakterna från den andra kabelgrenen.

Fungererar inget av det så kanske det är något skumt med komponentingången, du bör ha fått med en omvandlare till Scart kontakt, testa att plugga in den i en av Scart ingångarna.

Lycka till.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Ebn
Medlem

Vad händer om du startar xboxen och sedan via tv-dosan bläddrar till ext-kanalerna?

Låter som att du väntar på att tvn ska byta kanal själv, därav frågan.

Medlem

Tvapparater byter endast kanal själv då Scartkabel används afaik, de andra kablarna har inget stöd för det.

HDMIkabel vet jag dock inte, men det är ju inte aktuellt i detta fall.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Tompa:

Hej hopp. Har kopplat in en Xbox 360 till en gammal JVC-tv (bildrörstjockis) som har tre kontakter för inkoppling av externa tillbehör: två scart och en RGB (tror jag det heter, den för tre sladdar. Använder sladden som följde med, "Component HD AV Cable. Problemet är att jag inte får igång ext-kanalen på tv:n, och därmed ingen bild.

Tv:n känner själv av när tillbehör startas och kopplar då själv över till ext-kanalen, vilket funkar på en dvd-spelare. Men inte på 360:n som sagt. Jag har testat i alla tre kontakterna. Den enda gången jag fått bild var genom att koppla in 360:n i dvd-spelaren, men då fick jag "dubbla bilder", både från dvd-spelaren och 360:n. Stänger jag av dvd:n slocknar bilden. Visst förbehåll för att alla sladdar inte satt rätt i dvd:n (jag är färgblind och infon där var ingen höjdare där...).

Frågan lyder: hur gör jag för att tv:n ska känna av att 360:n är ikopplad och dra igång en ext-kanal?

Ursäkta en off topic fråga, men hur är det att vara färgblind,
ser man inga färger alls eller ser man bara vissa färger ?

Redaktör

Tack för alla svar. Men tyvärr...
- "Kabelväljaren" är inställd på vanlig tv, ej HD (har testat båda).
- Kabeln: jag har kört gul/röd/vit-varianten, både direkt i teven (ext-3) och i de båda scart-uttagen via scart-adaptern. Inget funkar.
- Tv-dosan: av nån jävla anledning kan jag inte slå på av-kanalerna (eller ext-kanalerna) med den, de startar automatiskt när man slår på en extern enhet. Eller ska göra: 360:n gör som sagt inte det, men dvd-spelaren gör det.

Får väl försöka koppla den till dvd-spelaren, där fick jag ju i alla fall bild (fast både dvd-bilden och 360-bilden, som sagt). Fråga på det:
- Om jag kopplar in gul/röd/vit i dvd:n, ska det bara vara de tre som ska in där då, eller ska RGB-kontakterna i också?

OT: färgblinda ser färger, men det är svårt att skilja mellan nyanser som t.ex. rött och brunt.


signatur
Medlem

Konstigt, det måste ju finnas något sätt att manuellt välja AV kanaler. Om dosan inte funkar, kolla på TV:n om den har en frontpanel med en knapp för AV tillsammans med sedvanliga ljud och programväljarna.
Ett annat alternativ är om TV:n har en meny, där brukar man ibland kunna byta mellan TV och AV.

Du behöver bara sätta i en av de två varianterna, RÖD/VIT audio skall alltid vara i oavsett för annars får du inget ljud men sen är det upp till hårdvaran om den har RGB ingångar eller inte. Din "Ej HDTV" kommer inte direkt märka någon skillnad av RGB även om DVD:n har möjlighet för det så du kan lika gärna använda den gula S-Video kontakten.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Om du inte kommer på nån lösning, då kanske nåt sånt här är intressant ?

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=110980

Den perfekta lösningen om man har många apparater med scartutgångar men kanske bara en scartingång på TV:n (eller bara en ingång som tar RGB. Scartväxlaren från Goldkabel håller högsta kvalitet både när det gäller bilden och själva växlaren.

Det finns 3 st scartingångar som alla kan hantera stereoljud, komposit, s-video och RGB. Från scartutgången drar man en scartkabel till apparaten som ska visa bilden.

Goldkabel är ett nytt märke som tagit Tyskland med storm och efter att ha gjort egna tester kan vi konstatera att de hör till det absoluta toppskicktet i prisklassen = mycket prisvärda!

Fast man behöver ju kanske inte köpa den dyraste scartväxlaren, det finns en hel del att välja på.
Vissa får man växla manuellt om du ska se på dvd eller köra 360, några kan nog ändra automatiskt när du startar en maskin.

Scartväxlare borde finnas hos dom flesta tvförsäljarna.

Redaktör

Som sagt, det går inte att manuellt välja AV-kanaler. Och det är väl det som är det stora problemet, teven känner av nån anledning inte av att xboxen kopplas in. Finns inte heller några såna valmöjligheter på sjävla teven. Jag undrar i mitt stilla sinne hur man ska göra för att växla mellan AV-kanalerna...

Köpa växlare känns inte som ett alternativ - inget garanterar att denna skräpteve funkar bättre med en sån. Ska testa en annan teve i dag, får se hur det går. Tack för alla tips!


signatur
1
Skriv svar