Köpetankar, och en hel drös med frågor

Inaktiv
Köpetankar, och en hel drös med frågor

Tjoho, alla ärade forumiter!

Jag är just nu i köpetankarna vad det gäller en ny konsol, det lutar mest åt kryssboxen då den har flest intressanta spel, visst PS3 har en del fina exklusiva titlar på gång och är snäppet bättre tekniskt.
Men just för dagen presterar de likvärdigt i multispel och jag köper hellre en billigare konsol som har spelen jag vill ha idag än en fullmatad
teknisk pryl som jag måste vänta med i ett år innan den når sina glansdagar.

Blu-ray kan locka en hel del framförallt efter de senaste nyheterna om Warner Bros beslut att endast släppa sina titlar Blu-ray exklusivt.
Men jag är ute efter en spelmaskinen, jag tror ärligt talat jag aldrig kommer köpa några Blu-ray filmer .. än.

Konsolen kommer dessutom införskaffas med Guitar Hero III samt någon äldre titel likt Gears of War, och då får jag ju faktiskt en box och spelen för samma pris som den nergraderade Ps3:an.

Men givetvis har jag en hel drös frågor innan jag tar mig ut och köper någonting, och mina tankar på PS3 är fortfarande inte helt över.

Först några fråga angående min familjs TV-apparater och hurvida de klarar HD
och inte, vi har 42" plasma TV nere i vardagsrummet med ett riktig bra
ljudsystem och en HD Ready 32" LCD TV på ovanvåningen.

HD Ready innebär en upplösning på 720p? Eller har jag misstagit mig?

Den har HDMI uttag och antagligen också andra alternatvia uttag för att spela upp i HD. Så den är det inga problem med.

Våran äldre TV däremot är lite sämre på HD-fronten. Efter att bläddrat lite i manualen hittade jag information om att dess upplösning var 400x800 (avrundat), men att den stöder 720p, 1080i och ett gäng andra
upplösningar.

Vad innebär detta?

Den har ett par år på nacken då mina föräldrar köpte den så fort priset 42" platt TV gick ner, den är dessutom plasma.

Är det stor skillnad bildmässigt mellan våran 32" LCD och 42" Plasma?
Aldrig spanat in något HD material så kan ej avgöra själv.

Vet att en massa annan information spelar roll hurvida en TV ger bra bildkvalité men bara mellan tummen och pekfingret hur stor skillnad är
det mellan en 42" Plasma med en upplösning på 800x400 och en 32" LCD HD Ready?
Föredrar ju trots allt att spela på en stor tv med bra ljud!

Över till kryssboxen och mina frågor angående den.

Den finns ju i en hel del versioner den, en del utgående en del nya.
Den jag funderar främst på är den vanliga Xbox 360:n.

När det kommer till den vanliga Xbox 360:n finns det dock olika versioner av den.

Xbox 360 Premium, den utgående versionen? Rätta mig om jag har fel.

Xbox 360 Premium HDMI, premium med HDMI, eller skiljer det sig mer?

Xbox 360 Pro, som också har HDMI, är inte detta samma som Xbox 360 Premium
HDMI?

Fast enligt Playzone så är Xbox 360 Pro

"Xbox 360 Pro är en vidareutveckling av Premium-modellen med bättre kylning,
digital HDMI-kontakt och många andra förbättringar."

Det låter ju bra, gäller det Xbox 360 Premium HDMI också? Jag slänger gärna på två hundralappar för att få HDMI och andra små förbättringar.

Jag har också läst att de "nya" Xbox 360 modellerna har högre kvalité än de äldre (hört många historier om Xbox 360 på lagning).

Men vilka är de "nya" modellerna? Och vilka räknas till de "äldre"?`

Och när jag ändå håller på att fråga om modellerna, är det några nya på gång som är värda att vänta på? Eller kanske till med några helt nya konsoler på G?

Och så vidare till lite fler funderingar, Premiums hårdisk på 20 gb är ju tydligen bara på 13 gb?

Räcker det?

Det beror iofs på vad man ska använda den till men säg att man vill kunna ha några demon, kanske någon trailer, några Live Arcade titlar
och kanske något Xbox Orginal?

Större hårddisk kan jag ju få genom Xbox 360 Elite, men då stiger ju kostnaden till samma
som Ps3 40 gb. Och vad får man egentligen för fler funktioner genom Elite, förutom större
hårddisk, HDMI uttag och kabel (som förövrigt nya versionen av Premium har) och givetvis
den oerhört läckra svarta färgen?

Är tusen spänn värt den svarta färgen och 120 gb? Tror knappast det. Fast den svarta färgen är ..
så über läcker.

Vidare till lite andra frågor.

Såg att man kunde köpa minneskort till 360:n men det gäller väl bara Arcade för man sparar
väl ändå filerna på hårddisken?
Och när det gäller hårdisken tar spelen någon plats på den? För isåfall blir 20gb (13gb) ännu
tajtare.

Jag har även en extern hårddisk med usb-uttag går den att plugga in i 360:n och streama filmer, bilder musik och liknande via boxen? Den har väl fått en uppdatering så den klarar av Divx, xVid?

Och slutligen hur aktuell är 360:n om låt oss säga tre år? Antagligen har den blivit omsprungen av
monstret PS3, men finns den fortfarande så att inte Microsoft har lanserat en ny konsol?
Ingen kan väl förutspå framtiden men lägger fram era teorier och vad ni tror.

Tack på förhand!

Nu blev det jäkligt långt, men kan ju försöka svara på mina frågor.

Är det lite luddigt eller liknande säg till så kan jag utveckla.

Medlem

Ring supporten, ingen som orkar läsa allt det

Medlem

HDMI skalar upp allt till 1080p om jag inte tar fel.

Minneskort är om du vill kunna flytta ditt gamercard/arcadspel/savegame till en annan xbox eller liknande.

Angående hårddiskstorlek så räcker 20Gb om du inte har något behov av att ha allt på hårddisken.

Tror inte att dom kommer släppa någon ny version (av 360) nu mera.

Kör på Elite om du har pengar, ska tydligen vara tystare och svalare. Du verkar ändå ha gott om pengar ;).

Om tre år har M$ antagligen kommit ut med en ny modell.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Dom planerar att släppa en 360 Falcon eller .. ja det går iallafall rykten. Och om tre år så lever KANSKE 360:n än. Microsoft har själva sagt att deras nya kommer släppas kring 2011. Ja, HDMI skalar upp till (högsta) 1080p. För mig räcker 13gb iallafall (Och jag tankar de flesta demos och trailers). Där svarade jag iallafall på några av dina frågor EDIT: Just det. En del Elite modeller är samma saga som Premium aka hårtorken. Fast om du vill vara säker så ska du satsa på Halo modellen (GRYMT FUL!) som har ett 65nm-chip som håller den både sval och tyst.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Orka läsa när typ första styckena handlar om hur bra en annan konsol är. Jag tycker du ska köpa en ps3 och vänta på titlarna, det verkar vara det rätta för dig i min uppfattning.

Inaktiv

Orkade inte ens läsa allt. Men Xboxen är verlkigen värd sina pengar tycker jag. Mycket underhållning och varierande spelutbud.


signatur

Kaxelina har ordet.

Youtube-proffs

360 har ett bra utbud nu. Köper du det nu så komer du ha en braaaa lång tid och spela igenom alla hits som gears, crackdown, PGR , Forza, Oblivion (visst de finns på PS3 med) men alla dom där exklusiva för boxen.

Jag hade kört på boxen, men det är för att jag inte gillar PS3ans spelutbud. Final Fantasy och en pensionärs värsta mardröm (Metal Gear Solid) är inte spel som tilltalar mig ALLS.


signatur

Calle säger att jag är influencer

1
Skriv svar