Inaktiv
10 gb saknas ?

Hejsan, har nyss kommit igång med min nya Xbox 360 Premium.
En sak som slår mig är att det finns bara 9,6 gb kvar av hårddisken. Är det vanligt att det är så eller har det blivit något fel med den?

Tack på förhand

Jakob

Inaktiv

vad jag minns så på den 360 som har 20 gigs hd, så är det bara 13 ledigt, ungefär.
resterande 7 gig tas upp av operativsystemet och möjligtvis nåt annat.

men att du bara har 9 gig ledigt låter lite underligt.

DU kan kolla på sista fliken i 360ns olika sidor. och titta där själva minnet är och kolla så det inte ligger en massa demos och skräp för det brukar följa med sånt

Annars kan du om du vet hur du formaterar 360ns hårddisk göra det, det är väldigt lätt att göra, och programvaran kommer tillbaks automatiskt.

Inaktiv

Japp håller med BBB


signatur

Kaxelina har ordet.

Medlem

Operativsystemet ligger inte på disken så det tar ingen plats, men det brukar finnas lite (skit)musik, och eventuellt några filmklipp på disken redan.

Sedan så får man komma ihåg att 20GB disk aldrig är 20GB stor i praktiken, det e avrundningar hit o dit.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Så är det väl med alla hårddiskar. Står det tex 50gb så kanske det är bara 45gb.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Emulatorn tar även upp en del plats.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Det är cirka 13 gb så det är väl bara att bege sig till systemfliken/memory och kolla lite där


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Hade samma "problem" kikade lite och såg att det fanns ett stort antal demon, trial-arcade spel och filmer som tog upp mycket plats:D


signatur

B lup

Inaktiv

aa, tack för hjälpen, kollade nyss.
Det är ca 13-14 gig kvar när allt skit är borttaget. Märkte till min fasa att den värdelösa välkomstfilmen tog upp 1,7 gig

Medlem

"Skillnaden heter Decimal vs Binary

HDD tillverkarna använder Decimal standarden, vilket innebär att man använder tal som tex 10^3 = 1'000 vid beräkningar. Prefixet "giga" betyder miljard. Alltså är 1 gigabyte 1'000'000'000 byte (10^9) enligt denna standarden.

Poblemet för oss är att datorer jobbar i Binary.
Binary går ut på att varje byte är uppbyggd av 8 bits, så 1 byte = 8 bits. För att göra det krångligare så måste varje bit vara parad, dvs 2bits är det minsta du kan använda så egentligen skulle man kunna säga att 1 byte = (2x4)bits.
Man använder talet 2 när man räknar i binary till skillnad mot decimaltal som har 10.
Så för att få kilobytes (kilo är prefix för 1000 så vi behöver få upp talet 2 till närmsta tusental) så blir det i binary 2^10, för att få miljontal (mega) blir det 2^20 och miljardtal (giga) blir det 2^30. 2byte^10 = 1024 byte = 1,024 kilobytes, 2byte^20 = 1'048'576 byte = 1'048KB eller 1,048 megabyte, och slutligen 2byte^30 = 1'073'741'824 byte = 1'073MB eller 1,073 gigabyte.

Alltså, enligt tillverkarens Decimal-standard skulle en 20gig HDD vara 20'000'000'000 byte.
Men enligt binary borde den istället vara 21'474'836'480 byte (20 x 1'073'741'824) för att få kallas en 20gig HDD, annars är den endast ca 18,63 gig ( 20/1,073 = 18,63).
Skillnaden är ca 7.37% ((21'474'836'480 - 20'000'000'000)/20'000'000'000 = 0,073741824) som "går förlorad".

Vad många inte vet är att det finns 2 standarder för just prefixen som kilobytes, megabytes mm som tagits fram just för att specifiera om talet som anges är räknat efter Decimal eller Binary. Decimal har de normala som just angetts medan Binary har fått nya (nya & nya, från strax före millenieshiftet tror jag) som är kibibytes, mebibytes och gibibytes etc (gulligt värre), många har nog stött på dessa med förkortningen KiB, MiB, GiB......

Huruvida HDD tillverkarna, och kanske framförallt deras återförsäljare, använder sig av Decimalstandarden för att "lura" konsumenter är väl ganska uppenbart då det är helt innom regelverken för dom att använda vilket sätt dom vill. Det ser "större" ut men det är även enklare och "snyggare" att skriva 20GB än 18.63GB( GiB ). "


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

1,7Gb:O


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Inaktiv

Jösses vilken stor fil. Tur att du tog bort den för då får du ju plats med mera saker.


signatur

Kaxelina har ordet.

Inaktiv

Mhm, att se någon gubbe som bryter på Tyska/Österrikiska/Wtf är inte värt 1,7 gig

Medlem

Jag fick ingen välkomstfilm

Inaktiv
Skrivet av SpiroTris:

Jag fick ingen välkomstfilm

Du, se det som en gåva från gud

1
Skriv svar