360 surround, in/utgångar etc... (löst)

Medlem
360 surround, in/utgångar etc... (löst)

Tjobing, har försökt läsa på om det här med riktigt surroundljud på boxen och har inte riktigt kommit fram till exakt vad det är jag behöver. En väldig massa olika slags kablar och portar ute o vimlar :/

Nu har jag iallafall köpt ett Philips HTS-3357 hemmabiosystem som jag hade tänkt koppla ihop med mitt xbox för att få "äkta" surroundljud.
Teknisk info för 3357: Länk

Problemet här är att det finns bara digital koaxial ingång vilket jag har uppfattat är en RCA-ljud ingång.
Och eftersom jag har en optisk utgång på min xbox kommer jag få köpa en konverter RCA<->optisk för att ens kunna koppla ihop dem.

Då är frågan om jag ens får riktigt surroundljud med en sån setup. Kommer konvertern sabba alltihop?

Kan någon förklara det här för mig? Returrätten löper ut på onsdag så om jag ska skicka tillbaka den gäller det att jag bestämmer mig fort hehe..

Största nackdelen som jag kan se det är att jag måste dra dubbla kablar till projektorn i och med att hemmabiosystemet inte har någon videoingång.. hehe

Medlem

Hopp, efter att ha läst på ännu mer har jag nu förstått att surround-ljudet levereras och måste mottagas digitalt för att det skall kunna bli surround utav det hela.

En optisk<->rca konverter hade antagligen kodat om signalen analogt och därmed förstört alla surround-chanser. Är inte redo att testa det dock utan ja köper en hdmi in/ut reciever istället.

I vilket fall som helst har jag uppfattat det som att kravet för surround är en mottagare (dvdspelare/reciever etc) med optisk ingång. Vilket HTS-3357an inte har så nu var mitt problem löst.

1
Skriv svar