Inaktiv
1080i

hej, asså kan man inte köra sitt 360 i 1080i om man har ett 360 som är sen september typ?
har alltså inte de där "hdmi" kablarna tror jag, bara de man fick med då, alltså de där 5 kablarna. (Ypbpr?). vill gärna köra i 1080i, o det är väll hdmi kablar som behövs då? just nu kör jag i 720p antar jag, tv'n är helt ny för mig så jag kan inte allt om den än heller så ;P

Medlem

Det räcker med VGA eller HDTV/scart.. dock så behöver du HDMI för att rendera i 1080p
Fast det är ingen jättestor skillnad melln 720p och 1080i beroende på tv.. P står för Progressive scan och I nåt på i Ska finnas en förklaring nånstans på forumet om det där..


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

720p är betydligt bättre än 1080i. Även fast 1080i (i=interlace) är högre upplösning så är 720p mycket bättre pga. att det är progressive scan och det blir ett helt annat djup i bilden när man kör progressive och mycket mer tryck i färgerna.

Så kör 720p.

Inaktiv

Håller med Jühan... Själv klarar jag inte av 1080i. Tycker der är för mycket "flimmer"...

Inaktiv

smaksak...enligt en "expert" på hi-fi-klubben skulle tydligen 1080i se bättre ut på en 1080p-TV än vad 720p skulle göra. hurvida detta stämmer vet jag inte, jag ser ingen skillnad på 720p och 1080p

Medlem
Skrivet av Jinx:

smaksak...enligt en "expert" på hi-fi-klubben skulle tydligen 1080i se bättre ut på en 1080p-TV än vad 720p skulle göra. hurvida detta stämmer vet jag inte, jag ser ingen skillnad på 720p och 1080p

Det beror på att 1080p tvns orginal upplösning är på just 1920x1080 så då blir det bättre samma sak med lcd tv som tft skärmar till dator fast en lcd tvs inbyggda scaler är betydligt bättre. Men på en 720p/1080i tv så blir 720p bättre.

Medlem

man får aldirg högre upplösning än vad TV kan visa så att köra 1080i på en 720P tv är rena dumheter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

1080i kan vara bättre en 720p på en 720p det handlar om vad för matrial ni arbetar och jobbar med.

Med något som rör sig fort 1080i är något man ska TOTALT undvika, segare saker som t.ex. kort spel eller något som grafiskt inte rör sig mycket alls så blir faktist 1080i bättre en 720p då det kommer bland annat kännas mjukare o.s.v men som sagt va, rör sig bilden någorlunda fort, t.ex. valfri film eller spel så är det inget vidare.

Inaktiv

tycker tvärtom. tycker 1080i är bättre än 720p, helt enkelt för att här så blir bulden mycke mörkare när man kör 720p.
1080i är ljust rent och snyggt här iaf.

Medlem

Har precis skaffat en 50" Plasma tv. Dock inte testat 720p, men 1080i blir helt makalöst med både min 360 och på min PS3:a. Är det verkligen stor skillnad mellan de upplösningarna, eller beror det mer på Tv:n?

Inaktiv

Att 1080i skulle vara ljusare har inget som hällst att göra med det faktum att det är just 1080i.

Beror nog mycket på vad det är för tv, finns ju många som visar "fake-ad" 1080i oxå.

Men det är rätt är det mycket rörelse och panoreringar så som i en fotbollsmatch är 720p att föredra. Ska du titta på bilder eller en datorskärm är 1080i att föredra.
Extrema fall men endå, vid optimala förhållanden är det ganska svårt att se skillnad mellan de två.

Inaktiv

tycker 1080i blir mycke bättre än 720p på min 32" samsung lcd i varje fall.

Inaktiv

jupp, samma här, tycker helt klart 1080i är mer njutbart än 720p på min fujitsu simens lcd tv.

Medlem

1080i och i=interlace=värdelös skitteknik.

720p och p=Progressive scan sjukt mycket bättre teknik än interlace.

Inaktiv

tekniskt så är det säkert bättre. men sen är det väl upp till vad man själv tycker ser bäst ut.

Inaktiv

det är skitsamma vad värden på ett papper säger.
jag går efter vad jag ser med ögat.

Inaktiv
Skrivet av Jühan:

1080i och i=interlace=värdelös skitteknik.

720p och p=Progressive scan sjukt mycket bättre teknik än interlace.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/db/Interlacingani2...

haha fy fan vilken kass jämförelse...

Inaktiv

ja sån skillnad e det inte på "p" och "i" på min tv i varje fall...

Medlem

Haha näe jag vet den var lite överdriven men den visar ganska bra hur teknikerna fungerar och det var det som var syftet med den

Inaktiv

jat tycker självklart att 1080i är bäst;)

Medlem

Det är helt klart skillnader mellan de olika bildformaten men de är inte så stora som folk verkar tro.

Jag spelade först på min gamla 32", körde på 720p, tyckte bilden blev mycket bättre och djupare än på 1080i som folk innan sagt.

Kört på 720 p i över ett år och det har varit kanon.
På VGA kabel kan sägas med.

Fixade en ny 40" Samsung som är bra mycket bättre, för någon månad sedan som är Full HD och stöder 1080p, och jag lirar på det nu via HDMI.

Kan ärligt säga att jag inte märker mycket skillnad alls, den är rätt försvinnande liten.

Spelade i dagarna på min gamla 32" igen i 720 p och 1080 i (brorsan har den nu) och bilden är nästan precis lika bra där.

Jag skulle lira på 720p hellre än 1080i, men det är smaksak.
Vet att brorsan lirar på 1080i hellre.

1
Skriv svar