Går det att köra ljud via coaxial?

Medlem
Går det att köra ljud via coaxial?

Hej går det att köra ljudet via coaxial på 360, PS3an och Wii istället för optisk?

Hade tänkt köpa en komponent switch och så kom jag på att den hade coaxial istället för optisk. Hade tänkt ha alla tre konsoler och med givetvis bra ljud och jag har bara en optisk ingång på förstärkaren...

Tacksam för svar

//Johan

Inaktiv

Vet inte hur det är med digi coax på PS3 och Wii en 360 har det inte, finns däremot konverterare mellan optisk och coax som inte kostar allt för mycket.
Tror det går att splitta optisk oxå

Medlem

Okej tack. Jo jag vet att det finns konverters men det blir ju sånt gidder med kablar och diverse versum. Det finns ju komponent switchar med optisk men då är det bara tre ingångar och jag vill ha en med fyra. Xbox, 360, PS3 och Wii. Och den som det är fyra ingångar på har coaxial. Jag hade som tänkt mig en komplett switchbox.

Var hos en kompis som hade PS3 och kollade men där fanns det inte.

Har kollat på komponent växlare på den här sidan:
http://www.digitaltvexperten.se/switch_vaxel_och_splitters/ko...

Inaktiv

Har du en optisk och en coax på förstärkaren eller bara en optisk? Förstod inte riktigt.. Ingen HDMI heller i guess?

Isf är det ju bara koppla 3 optiska till switchen och ut på coaxen från den, sen den fjärde dirket in i förstärkaren med optisk.

Skulle nog stoppa Xboxen i garderoben om jag vore dig, eller har du många spel du kör som inte går att spela på 360n?
Alternativt köra Xboxen eller Wii på en analog ingång med Pro Logic 2 påslaget (om din stärkare har det), har alla spel ens krav på DolbyDigital på de två konsollerna?

Förövrigt jävligt dumt att ingen av konsolltillverkarna kör med elektisk digital coax ut för ljudet. Men aja lite sent att börja tjata om det, snart sitter det väll 5-6 HDMI ingångar på alla förstärkare endå.

Medlem

Nope har bara en optisk ingång på förstärkaren och två coax men det jag menade är att den komponent switch jag tittade på hade coax växel och inte optisk växel. Det finns med optisk växel men dom är det tyvär bara tre komponent ingångar. Kör progressive scan via komponent, har ingen lcd eller plasma så kan ej köra hdmi.

Min Xbox är chippad så jag använder den som media center så den ska jag ha kvar.

Jopp Pro Logic 2 har jag. Alla spel på Xbox har DD krav men inte Wii. Däremot bör 360 och PS3an ha det.

Jo det är jäkligt dumt man bör kunna välja mellan optisk och coaxial.

Inaktiv

Då hade jag köpt den där [http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=878] sen kan du ju köra wii´n på SVHS (inte så jävla noga med bildkvaliten iaf eller? Kör du med projje kör VGA från 360n) och köp en optisk->coax converter för Wii´ns ljud.

Medlem

Hmmm har funderat på den där men vill ju helst ha fyra komponent ingångar, vill som köra progressive scan på alla konsoler. Jo jag är tyvär grymt kräsen när det gäller bildkvalite det är därför jag fortfarande har kvar min gamla crt Panasonic PX30. Jag stör mig på backlighten på lcd.

Inaktiv

Inga VGA ingångar på den då?

Medlem

Nope tyvär bild ingångarna jag har på tvn är: en vanlig scart, två rgb scart, en komposit och en komponent.

Vad lirar du på för tv?

Inaktiv

Jag kör på en LCD Hdtv med en jävla massa igångar men å andra sidan har jag inte 4 konsoller inkopplade

Kollade runt lite och lyckades inte heller hitta nån switchbox som klarade det du vill ha.

Testa annars å se om du märker någon stor skillnad på bildkvaliten mellan komponent och RGB scart på Wii´n och Xboxen iaf. Det är ju frågan om det är värt att lägga så mycket pengar på en 4x1 switch om du inte ser någon skillnad.

Medlem

Okej tack för att du tog dig tid att leta

Har letat som en tok på alla möjliga sidor och hittade inte heller en 4x1 med optisk.

Har tidigare kört RGB scart på Xboxen på samma tv och det är verkligen enorm skillnad det blir mer än dubbelt så mycket tryck i färgerna utan att överdriva.

Men å andra sidan så kommer jag ju bara att se tv serier på Xboxen sen. Men kan ha den inkopplad på en 3x1 switch för jag kommer inte att skaffa PS3an än på ett tag.

1
Skriv svar