FIFA 08 WTF?!?!?!

Inaktiv
FIFA 08 WTF?!?!?!

Blev grymt besviken när jag igår, istället för att lira Halo 3, körde igång FIFA 08. Äntligen skulle man kunna spela Allsvenskan igen, men vad är det man ser? AIK heter Solna (?), klubbmärket är något egetknåpat skitmärke. Varför?

Kollar man noga på arenan så sitter det riktiga klubbmärket där, "klacken" (läs: kören) sjunger... när aik...etc., PA'n säger AIK, namnen på spelarna är korrekt. Så vad fan har hänt? Problem med licensen?

Detta gäller inte bara AIK. Det gäller även Djurgårn och bajen, för att bara nämna några, medans Elfsborg har allt korrekt...

WTF?!?!?! :evil:

Medlem

Ännu ett bevis på att vi Boråsare är nummer ett när det gäller fotboll.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Konami (Pro evolution soccer) har lyckats sno åt sig licenserna på AIK, Helsingborg, Göteborg och Hammarby. Eftersom man inte kan köpa licens på en stadsdel så heter AIK "Solna" i FIFA. Eftersom Konami har rättigheterna för dessa namn så får inte FIFA ha de. Ang Djurgården så vet jag inte. Konami hadde licenserna på de förra året men i PES 2008 så är det inte me.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem
Skrivet av Bosanac82:

Konami (Pro evolution soccer) har lyckats sno åt sig licenserna på AIK, Helsingborg, Göteborg och Hammarby. Eftersom man inte kan köpa licens på en stadsdel så heter AIK "Solna" i FIFA. Eftersom Konami har rättigheterna för dessa namn så får inte FIFA ha de. Ang Djurgården så vet jag inte. Konami hadde licenserna på de förra året men i PES 2008 så är det inte me.

Det där låter jävligt kryptiskt om du frågar mig. Bara för att en utvecklare har licensierat lagen betyder ju inte det att ingen annan utvecklare kan göra detsamma. Hur funkar det egentligen med 2K Sports versioner av NHL och NBA? Där har då både EA och 2K licensierat de olika lagens namn. Eller har jag fel?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Det beror på. T.ex. så har EA rättigheterna till engelska ligan och Konami får inte använda sig utan den. Nu har EA lyckats släppa efter när det gäller några lag t.ex. Newcastle som finns me på PES 2008. Lyckas Konami knyta åt sig en rättighet som bara gäller de så är det tyvärr det som gäller. Dock så vet jag inte hur länge Konami har rättigheterna när det gäller de svenska lagen. Jag vet att EA har rättigheterna till hela Engelska ligan fram till 2010 så PES kommer inte ha engelska ligan fram till dess. Sedan så är det så att du måste köpa licens för alla lag och ligor så det kostar pengar. När det gäller hockeyspel så kan det vara annan femma då det inte finns så många bra ligor som i fotboll.


signatur

*Io Sono Interista*

Inaktiv
Skrivet av Bosanac82:

Konami (Pro evolution soccer) har lyckats sno åt sig licenserna på AIK, Helsingborg, Göteborg och Hammarby. Eftersom man inte kan köpa licens på en stadsdel så heter AIK "Solna" i FIFA. Eftersom Konami har rättigheterna för dessa namn så får inte FIFA ha de. Ang Djurgården så vet jag inte. Konami hadde licenserna på de förra året men i PES 2008 så är det inte me.

Så då bryter alltså EA dessa rättigheter genom att ha det riktiga klubbmärket runtomkring på arenan man spelar på? Dessutom så har Helsingborg korrekt klubbmärke etc i FIFA. Även Newscastle är med.

Så denna rättighet gäller alltså bara klubbmärket och namnet, men bara vissa lag?

Inaktiv

Hittade precis detta.

Kunde de inte ha berättat om detta lite bättre?
Om de sätter ut Allsvenskan loggan så förutsätter man ju att alla lag skall vara med.

Jaja, då får man väl skaffa PES också...

Medlem

Nu blir jag grymt besviken =/


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

1
Skriv svar