Xbox 360 menyer fula i 1080p

Inaktiv
Xbox 360 menyer fula i 1080p

Hej hallå!

Har en xbox360 Elite som jag kopplar till min nya FullHDTV, en Sharp LC42XD1EA via HDMI kabel.

Jag tycker nu att själva menyerna på xboxen blivit fulare än tidigare. Texten i menyerna ser lite "pixlig" ut, inte rena kanter. Xboxen är inställd på 1080p. Någon som kanske har liknande set-up som har några tips eller har upplevt samma problem.

Söker även allmäna tips för hur man kalibrerar TVn på rätt sätt. Går ju att köpa såna där kalibrerings-dvd skivor men finns det några tips på funktioner man ska slå på/av eller annat man ska tänka på gällande ljusstyrka, färger och kontrast osv.

Jättetacksam för svar! tjaaba:)

Inaktiv

Ser fulare ut i jämnfört med vad? Hade du en annan tv innan eller körde du via en annan anslutning tidigare?
Tjaah låter ganska konstigt, kan ju testa att koppla den via komponent och se om det blir någon skillnad!

Testa justera skärpan oxå.

Inaktiv

jag hade en låneTV hemma när jag väntade på den här. En Sharp 720p modell istället, körde HDMI då också...

Inaktiv

Ok det kan vara mycket som är fel, förmodligen är det så att din "gamla" var bättre på att hantera 720p än vad din nya är på att hantera 1080p. Kan oxå vara så att den inte är så bra på att hantera 1080p via HDMI så testa en annan anslutning t.ex. komponent.
Testa lek lite med bildiställnignarna oxå, kan mycket väl vara att skärpan är lite för hög kolla kontrasten oxå.
Ser det bättre ut om du kör i 720p? 1080i?
Har du någon annan källa du kan testa skicka 1080p från än 360n?

Är ingen direkt exakt vetenskap om hur man får bäst bild på just din tv så det är bara att testa.

Calibrerings diskar är alltid bra, borde alla ha.

Inaktiv

Fick hem TVn igår så jag har inte hunnit pilla på allt än, ska hem o testa lite grejjer efter jobbet så får vi se om jag kommer på nått. Men vill man inte undvika att inte köra HDMI? ska inte det vara bäst bild och ljud om man jämför med komponent? Tack så mkt för tipsen iaf!

Inaktiv

Vid optimal överföring är det omöjligt att se någon skillnad. Vad som ser bäst ut beror helt enkelt på vad källan är bäst på att skicka ut och vad din tv är bäst på att behandla och det skiljer en hel del från modell till modell.
HDMI brukar endå vara att föredra då det helt enkelt är enklast och i teorin en bättre överföringsmetod.
HDMI är oxå alltid att föredra vid längre kabellängder.

Medlem

på min tv vart det samma sak när jag provade köra med HDMI i 720p så jag bytte tillbaka till VGA då blev allt fint igen.

sen är det många som klagar på fullhd lcd-tv att bildkvaliten är dålig jämmfört med många 1366*768 LCD-tvs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

de e inte teven som e felet, du har xbox, dah?

Inaktiv

vet inte vad ni har för slags skräp tv.
en granne kör sin 360 genom hdmi och det är en full hd tv Phillips 32 tums lcd .
och där är det suverän bild genom hdmi.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

vet inte vad ni har för slags skräp tv.
en granne kör sin 360 genom hdmi och det är en full hd tv Phillips 32 tums lcd .
och där är det suverän bild genom hdmi.

Såvitt jag vet så finns de ingen 32" fullhd teve på marknaden?!

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

vet inte vad ni har för slags skräp tv.
en granne kör sin 360 genom hdmi och det är en full hd tv Phillips 32 tums lcd .
och där är det suverän bild genom hdmi.

Och din poäng är?
Har aldrig sagt att HDMI ger dålig bild? Men det är inte alltid det bästa alternativet beroende på vad du har för modell på tvn.

Inaktiv
Skrivet av Bengan87:
Skrivet av BangBoomBang:

vet inte vad ni har för slags skräp tv.
en granne kör sin 360 genom hdmi och det är en full hd tv Phillips 32 tums lcd .
och där är det suverän bild genom hdmi.

Såvitt jag vet så finns de ingen 32" fullhd teve på marknaden?!

Gissa vrf, han ljög... Som vanligt


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem

ne ja tror hans granne klistra på ett "fullhd" märke på hans 32" bildrörsteve och sa - "kolla ja har en tjock fullhd lcd teve"... BBB blev dunderlurad!

Inaktiv

denna tvn har han.

Philips 32" LCD32PFL9632D

länken till den är löjligt lång så den blev knas när man klistrade in den.
ni får kolla upp tvn själva.

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

denna tvn har han.

Philips 32" LCD32PFL9632D

länken till den är löjligt lång så den blev knas när man klistrade in den.
ni får kolla upp tvn själva.

Ja, du ljög som vanligt. Det är ingen full-hdtv som du ville att vi skulle tro


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem

... de e verkligen inte en fullhd teve haha fan va kul att du trodde de BBB=) haha

Du måste förstå vad skillnaden är mellan att stödja och kunna visa formatet ... teven stödjer 1080p signaler men de betyder inte att du får ut de på skärmen ... skärmen är en vanlig HD ready alltså 720p:D

hade vart lite kul om de va de ... 32 och fullhd ?? nah skulle inte tro de ... för liten yta för att ens utnyttja formatet!

Inaktiv
Skrivet av Bengan87:

hade vart lite kul om de va de ... 32 och fullhd ?? nah skulle inte tro de ... för liten yta för att ens utnyttja formatet!

Formatet? Vilket format menar du då?

:\

Inaktiv

äsh å ush. varför finns det ingen full hd 32 tums tv då ?

Medlem
Skrivet av Bengan87:

... de e verkligen inte en fullhd teve haha fan va kul att du trodde de BBB=) haha

Du måste förstå vad skillnaden är mellan att stödja och kunna visa formatet ... teven stödjer 1080p signaler men de betyder inte att du får ut de på skärmen ... skärmen är en vanlig HD ready alltså 720p:D

hade vart lite kul om de va de ... 32 och fullhd ?? nah skulle inte tro de ... för liten yta för att ens utnyttja formatet!

För liten yta? Inte då. 24" kör i 1920x1080.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Tänkte precis säga det, min är 23" och jag kör 1920x1200, den klarar oxå av 1080p.

Medlem

ja men för att få ut de mesta av en fullhd teve e de ju givet att den ska va stor för att ens utnyttja alla pixlar ! små skärmar med hög upplösning tex 24" menar sej för datorer DU ska sitta nära !! en teve sitter man en bit ifrån ! fatta !

Inaktiv
Skrivet av Bengan87:

ja men för att få ut de mesta av en fullhd teve e de ju givet att den ska va stor för att ens utnyttja alla pixlar ! små skärmar med hög upplösning tex 24" menar sej för datorer DU ska sitta nära !! en teve sitter man en bit ifrån ! fatta !

Joo men argumentet var ju att det inte fanns några LCD under 32" som klarar 1080p vilket det finns gott om. Fatta det du!

Medlem

nej? de började med att BBB sa att hans granne hade en fullhd 32 tummare! läs!

Inaktiv

haha, orka!

Måhända men det skiter jag fullständigt i, svarade bara på ovan argument.

Inaktiv

trodde iaf det var en 32 tums full hd.
men verkar inte vara så.

en verklig full hd tv är en tv som kan köra
1900 x nånting ?

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

trodde iaf det var en 32 tums full hd.
men verkar inte vara så.

en verklig full hd tv är en tv som kan köra
1900 x nånting ?

Full HD / True HD är en icke officiell klassificering av HDTV som Sony hittat på, tror jag...
Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.

Medlem

Provat att ändra från Normal till Widescreen och tvärtom ? Eller är jag ute och cyklar nu kanske..


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

Sharp har flera 32" Full HD's bland annat:
SHARP LC32D62U
32" 1080P LCD HDTV

Så det om att det inte skulle finnas någon 32" som är Full HD är BS.

Inaktiv
Skrivet av Picke:
Skrivet av BangBoomBang:

trodde iaf det var en 32 tums full hd.
men verkar inte vara så.

en verklig full hd tv är en tv som kan köra
1900 x nånting ?

Full HD / True HD är en icke officiell klassificering av HDTV som Sony hittat på, tror jag...
Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.

Nån av dessa är väll "cert" gäller även för 1080i men kommer inte ihåg vilken. Åtminstånde har det vart så.

De där namnet är bara bullshit se till så att den klarar 1080p sen kan de få heta ExtremeMaxHD om det så vill.

Inaktiv

Köp ett PS3 där är dom snyggare


signatur

Jag är ett PS3 fan. Jag hatar Xobx 360, inte för att det är dåligt, utan för att det är helt jävla värdelöst.

12
Skriv svar