20 Gb hårddisk = bluff ?

Medlem
20 Gb hårddisk = bluff ?

LALALAL


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Det beror på att en del av Hårddisken innehåller emulatorer och programvara nödvändigt för att boxen ska kunna fungera om jag minns rätt.


signatur

Videomupp

Medlem

Ja då borde dom väl iallafall skriva 13Gb istället för 20 man vill ha reda på den ytan man kan använda och inte den som är använd och inte går att använda...


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

Nämn en hdd som har exakt samma antal GB som det står att den ska ha. Har en 320gig's extern HDD som egentligen har 298Gb. Har fått detta förklarat för mig, men kommer tyvärr inte ihåg varför det är så. Det var något med hur man räknade something, something...

Medlem

Så är det på alla hårddiskar du köper. Köper du en 500gb så får du kanske bara 450gb.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Du kan väl rensa bort allt från hårddisken om du vill så får du mer hehe men då har du ingen BC ;p

Medlem

det är mystiskt man kan ha blivit lurad


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Inaktiv

det mest troliga är väl att en del av disken är till för just operativ systemet och eventuella uppdateringar för det ?

Medlem
Skrivet av q0rra:

Ja då borde dom väl iallafall skriva 13Gb istället för 20 man vill ha reda på den ytan man kan använda och inte den som är använd och inte går att använda...

Varför det? Hårddisken är ju fortfarande 20gb stor.


signatur
Youtube-proffs
Skrivet av cammo:
Skrivet av q0rra:

Ja då borde dom väl iallafall skriva 13Gb istället för 20 man vill ha reda på den ytan man kan använda och inte den som är använd och inte går att använda...

Varför det? Hårddisken är ju fortfarande 20gb stor.

Exakt, och varför bryr man sig om att ha en sån stor hårddisk, tankar jag ett demo kör jag det, e de bra demo så sparar jag eller så slänger jag..

kan se ett problem till att ha 13,9 gb plats när filmer och serier börjar släppas på live..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

LALA


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv
Skrivet av q0rra:

Har bara 5gb kvar nämligen =( Jag känner mig ägd av er =(

du får rensa minnet lite.
för du vet, även demos och sånt som du avbrutit att downloada,
då ligger den biten du tankat kvar och tar plats.

Medlem

LALA


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Du kan ju börja med o ta bort den förinlagda SKITmusiken som M$ stoppar med, minns inte hur mycket det var, men litegrann e det iaf..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

du går in i sista fliken, och sen memory.

Medlem
Skrivet av Picke:

Nämn en hdd som har exakt samma antal GB som det står att den ska ha. Har en 320gig's extern HDD som egentligen har 298Gb. Har fått detta förklarat för mig, men kommer tyvärr inte ihåg varför det är så. Det var något med hur man räknade something, something...

beror på att de räknar gigabyten som 1000 istället för 1024 om jag minns rätt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

har iaf 105 gig ledigt på min elite 120 gigs hd.
och det känns bra

Medlem

precis, tillverkarna ränkar 1000, medans mjukvaran räknar 1024.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

har iaf 105 gig ledigt på min elite 120 gigs hd.
och det känns bra

Mutter mummel......ge hit.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Skillnaden heter Decimal vs Binary - den otroligt dryga versionen...

HDD tillverkarna använder Decimal standarden, vilket innebär att man använder tal som tex 10^3 = 1'000 vid beräkningar. Prefixet "giga" betyder miljard. Alltså är 1 gigabyte 1'000'000'000 byte (10^9) enligt denna standarden.

Poblemet för oss är att datorer jobbar i Binary.
Binary går ut på att varje byte är uppbyggd av 8 bits, så 1 byte = 8 bits. För att göra det krångligare så måste varje bit vara parad, dvs 2bits är det minsta du kan använda så egentligen skulle man kunna säga att 1 byte = (2x4)bits.
Man använder talet 2 när man räknar i binary till skillnad mot decimaltal som har 10.
Så för att få kilobytes (kilo är prefix för 1000 så vi behöver få upp talet 2 till närmsta tusental) så blir det i binary 2^10, för att få miljontal (mega) blir det 2^20 och miljardtal (giga) blir det 2^30. 2byte^10 = 1024 byte = 1,024 kilobytes, 2byte^20 = 1'048'576 byte = 1'048KB eller 1,048 megabyte, och slutligen 2byte^30 = 1'073'741'824 byte = 1'073MB eller 1,073 gigabyte.

Alltså, enligt tillverkarens Decimal-standard skulle en 20gig HDD vara 20'000'000'000 byte.
Men enligt binary borde den istället vara 21'474'836'480 byte (20 x 1'073'741'824) för att få kallas en 20gig HDD, annars är den endast ca 18,63 gig ( 20/1,073 = 18,63).
Skillnaden är ca 7.37% ((21'474'836'480 - 20'000'000'000)/20'000'000'000 = 0,073741824) som "går förlorad".

Vad många inte vet är att det finns 2 standarder för just prefixen som kilobytes, megabytes mm som tagits fram just för att specifiera om talet som anges är räknat efter Decimal eller Binary. Decimal har de normala som just angetts medan Binary har fått nya (nya & nya, från strax före millenieshiftet tror jag) som är kibibytes, mebibytes och gibibytes etc (gulligt värre), många har nog stött på dessa med förkortningen KiB, MiB, GiB......

Huruvida HDD tillverkarna, och kanske framförallt deras återförsäljare, använder sig av Decimalstandarden för att "lura" konsumenter är väl ganska uppenbart då det är helt innom regelverken för dom att använda vilket sätt dom vill. Det ser "större" ut men det är även enklare och "snyggare" att skriva 20GB än 18.63GB( GiB ).

OK, nu kan ni VAKNA! :evil:

I 360's fall så är det effektiva utrymmet alltså ca 18.5 gig. Om jag minns rätt så tar emulatorn (programvaran som låter dig spela gamla xbox1 spel på 360'n) typ 2, kanske uppåt 3 gig. Då har du ca 15.5-16gig kvar och så har du operativsystemet som kanske tar uppåt 1 gig och sen kan jag tro att den har en reserverad cach-yta på uppåt 1 gig för att hantera uppdateringar och andra dynamiska funktioner.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

sncka om att man kan bli vimsig av den där förklaringen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Efter att jag skrivit den så va jag tvungen att ta några glas whiskey för att balansera ut och få rummet att sluta snurra


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Inaktiv
Skrivet av Paiden:

Efter att jag skrivit den så va jag tvungen att ta några glas whiskey för att balansera ut och få rummet att sluta snurra

Hehe... men det var en bra och utförlig förklaring. Nu borde alla förstå.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

du går in i sista fliken, och sen memory.

Jojo men det visste Trodde du mena att såna som inte fanns med där låg kvar på hddn ..


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av Paiden:

Skillnaden heter Decimal vs Binary - den otroligt dryga versionen...

HDD tillverkarna använder Decimal standarden, vilket innebär att man använder tal som tex 10^3 = 1'000 vid beräkningar. Prefixet "giga" betyder miljard. Alltså är 1 gigabyte 1'000'000'000 byte (10^9) enligt denna standarden.

Poblemet för oss är att datorer jobbar i Binary.
Binary går ut på att varje byte är uppbyggd av 8 bits, så 1 byte = 8 bits. För att göra det krångligare så måste varje bit vara parad, dvs 2bits är det minsta du kan använda så egentligen skulle man kunna säga att 1 byte = (2x4)bits.
Man använder talet 2 när man räknar i binary till skillnad mot decimaltal som har 10.
Så för att få kilobytes (kilo är prefix för 1000 så vi behöver få upp talet 2 till närmsta tusental) så blir det i binary 2^10, för att få miljontal (mega) blir det 2^20 och miljardtal (giga) blir det 2^30. 2byte^10 = 1024 byte = 1,024 kilobytes, 2byte^20 = 1'048'576 byte = 1'048KB eller 1,048 megabyte, och slutligen 2byte^30 = 1'073'741'824 byte = 1'073MB eller 1,073 gigabyte.

Alltså, enligt tillverkarens Decimal-standard skulle en 20gig HDD vara 20'000'000'000 byte.
Men enligt binary borde den istället vara 21'474'836'480 byte (20 x 1'073'741'824) för att få kallas en 20gig HDD, annars är den endast ca 18,63 gig ( 20/1,073 = 18,63).
Skillnaden är ca 7.37% ((21'474'836'480 - 20'000'000'000)/20'000'000'000 = 0,073741824) som "går förlorad".

Vad många inte vet är att det finns 2 standarder för just prefixen som kilobytes, megabytes mm som tagits fram just för att specifiera om talet som anges är räknat efter Decimal eller Binary. Decimal har de normala som just angetts medan Binary har fått nya (nya & nya, från strax före millenieshiftet tror jag) som är kibibytes, mebibytes och gibibytes etc (gulligt värre), många har nog stött på dessa med förkortningen KiB, MiB, GiB......

Huruvida HDD tillverkarna, och kanske framförallt deras återförsäljare, använder sig av Decimalstandarden för att "lura" konsumenter är väl ganska uppenbart då det är helt innom regelverken för dom att använda vilket sätt dom vill. Det ser "större" ut men det är även enklare och "snyggare" att skriva 20GB än 18.63GB( GiB ).

OK, nu kan ni VAKNA! :evil:

I 360's fall så är det effektiva utrymmet alltså ca 18.5 gig. Om jag minns rätt så tar emulatorn (programvaran som låter dig spela gamla xbox1 spel på 360'n) typ 2, kanske uppåt 3 gig. Då har du ca 15.5-16gig kvar och så har du operativsystemet som kanske tar uppåt 1 gig och sen kan jag tro att den har en reserverad cach-yta på uppåt 1 gig för att hantera uppdateringar och andra dynamiska funktioner.

Yes! Nu förstår jag!


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

1
Skriv svar