Snälla förklara...

Medlem
Snälla förklara...

Tjenare

Nu måste någon förklara för mig - varför i helvete sätter tillverkarna en jävla "platinum edition"-stämpel på alla storsäljare? Är det just för att markera att "åh detta spel måste ni köpa för alla andra gör det"?

Jag spyr när jag ser denna märkning!
Vem fan vill ha dessa fula lådor stående i sina bokhyllor?

Det måste vara det dummaste marknadsföringsknepet i världshistorien.

Det är ju som att företagen säger till sig själva att "nu ska vi få alla att sluta köpa detta spel så vi sätter en stor fet, otroligt ful stämpel kors och tvärs över tidigare mycket fina låda och får därigenom våra kunder att känna avsmak för spelet".

Exempel, vilken låda tilltalar dig mest?

http://ps3.kombo.com/images/content/misc/boxart_metalgearsoli...

eller

http://image.com.com/gamespot/images/bigboxshots/6/926596_120...

Medlem

Håller med dig helt och hållet att platinum fodralen oftast är hemskt fula.
Dom gör det helt enkelt för att dom ska stå ut från icke platinum titlar efter som dom säljs till ett lägre pris.
Nu har det hänt fler än en gång att man kan hitta "originalspelen" på rea för en mindre slant än vad platinum titlarna säljs för.

Huruvida om alla spel som släpps på platinum har sålt massor så dom förtjänar att släppas i den serien eller om det är en sista livlina att få ut lite kosing på en gammal titel siar dom vise om.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Jag förstår själva konceptet bakom Platinum-märkta spel, men jag förstår verkligen inte beslutet att använda den grafiken. :spyr:

Medlem

Jag har tyvärr två platinumspel i hyllan! De är så otroligt fula så att jag måste nästan gömma dem bakom ett par originalspel...

Ps2-platinumfodralen var i alla fall någorlunda snygga, men de här ps3-versionerna med allt det gula på är bedrövliga...

Inaktiv

Håller helt med, dom borde ju snarare göra fodralen riktigt jävla snygga.

KoP
Medlem

Spela roll hur fodralet ser ut. Är ju spelet man är ute efter.

Inaktiv

Varför har man platinum fodral i huvudtaget? Jag har aldrig förstått mig på det?


signatur

When It's Game Over. It Is.

Medlem

Alltså jag håller på att få ett sammanbrott snart!

Jag ägde en PS3 för ett år sedan med MGS4 bland mina titlar, dock så sålde jag allt då jag skulle resa till sydamerika och behövde lite slantar.

Nu så har jag dock införskaffat mig en PS3:a igen då min ekonomi tillät det, men nu lyckas jag inte lokalisera ett endaste MGS4-exemplar som är i nyskick utan denna jävla platinumstämpel.

Jag blir seriöst riktigt förbannad. Orginalen finns att hitta i begagnathyllan, men det verkar tydligen bara vara jag som faktiskt inte slänger sakerna i väggen, för det finns fanemig inte ett endaste fint exemplar...

Medlem

För att ett spel ska "uppnå" Platinum-status krävs det att spelet i fråga har sålt över 400 000 kopior. I samband med att det blir Platinum-märkt brukar priset sjunka med c:a 50%. Även "originalspelet" brukar sjunka till samma prisnivå för att återförsäljarna ska kunna rensa ut lagret.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:

För att ett spel ska "uppnå" Platinum-status krävs det att spelet i fråga har sålt över 400 000 kopior. I samband med att det blir Platinum-märkt brukar priset sjunka med c:a 50%. Även "originalspelet" brukar sjunka till samma prisnivå för att återförsäljarna ska kunna rensa ut lagret.

Skitsnack, det finns ingenting somtyder på att utgivaren faktiskt följer dessa kriterier, även om det står på omslagen.

Betydligt mer realistiskt är att platinumomslagen medvetet görs otroligt fula för att fler skall köpa spelet till ett högre pris. Det handlar inte om att "hylla" ett spel, som jag ser det fyller platinumutgåvan fyller två viktiga funktioner: Den ger spelet ny plats i spelhyllorna och den kan skynda på försäljningen av spelet när det har fullpris.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mr.bear:

För att ett spel ska "uppnå" Platinum-status krävs det att spelet i fråga har sålt över 400 000 kopior. I samband med att det blir Platinum-märkt brukar priset sjunka med c:a 50%. Även "originalspelet" brukar sjunka till samma prisnivå för att återförsäljarna ska kunna rensa ut lagret.

Skitsnack, det finns ingenting somtyder på att utgivaren faktiskt följer dessa kriterier, även om det står på omslagen.

Betydligt mer realistiskt är att platinumomslagen medvetet görs otroligt fula för att fler skall köpa spelet till ett högre pris. Det handlar inte om att "hylla" ett spel, som jag ser det fyller platinumutgåvan fyller två viktiga funktioner: Den ger spelet ny plats i spelhyllorna och den kan skynda på försäljningen av spelet när det har fullpris.

Oj, vad trevlig man kan vara då.

Jag vet då inte var du håller ögonen, men alla typer av "Platinum range"-spel som jag har sett (både PS2:s och PS3:s Platinum samt 360:s Classics) har haft ett pris som är ungefär hälften av originalpriset. Att det är "lag" på att de ska sänkas med just 50% har jag inte en aning om, men jag har då aldrig i hela mitt liv sett ett Platinum-spel vara dyrare än original.

Hur strikt det är med att spelet i fråga ska ha sålt 400 000 exemplar för att märkas som Platinum vet jag inte, men då det oftast är storsäljarna som blir just Platinum-märkta så borde det ju ligga någon typ av sanning i det.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av KoP:

Spela roll hur fodralet ser ut. Är ju spelet man är ute efter.

Håller faktiskt med där, man ska inte döma en bok efter dess omslag.
Själv så har man ju spelen ståendes i rad med kortsidan ut,
och då syns inget gult,
och när man jag lirar ett gult spel då tittar jag ju mer på tv skärmen än det gula fodralet.

Fast om folk stör sig på detta då kanske en hög med mail till Sony kan ändra detta ?
För det är nog mer än man tror som stör sig på detta.

Fast i mitt fall så tittar jag hellre på spelet än fodralet.

KoP
Medlem

Yes, praktexempel på typiskt i-landsproblem.

Medlem
Skrivet av Serious Sam:
Skrivet av KoP:

Spela roll hur fodralet ser ut. Är ju spelet man är ute efter.

Håller faktiskt med där, man ska inte döma en bok efter dess omslag.
Själv så har man ju spelen ståendes i rad med kortsidan ut,
och då syns inget gult,
och när man jag lirar ett gult spel då tittar jag ju mer på tv skärmen än det gula fodralet.

Fast om folk stör sig på detta då kanske en hög med mail till Sony kan ändra detta ?
För det är nog mer än man tror som stör sig på detta.

Fast i mitt fall så tittar jag hellre på spelet än fodralet.

Det är klart att man kollar mer på spelet än på fodralet! Men om utvecklarna ändå har gjort ett riktigt snyggt omslag, som MGS4s t.ex så behöver väl Sony inte förstöra det?

Medlem

Jo egentligen så är det underligt,
det är som du säger en rejäl förändring från orginalet,

och Sony har nog fått en hel del mail om detta.

Om man nu har fått tag på ett gult spel,
finns det ingenstans på nätet där man kan hitta orginalomslags bilder i naturlig fodralstorlek,
så att man kan printa ut egna omslag ?

Medlem
Skrivet av Serious Sam:

Jo egentligen så är det underligt,
det är som du säger en rejäl förändring från orginalet,

och Sony har nog fått en hel del mail om detta.

Om man nu har fått tag på ett gult spel,
finns det ingenstans på nätet där man kan hitta orginalomslags bilder i naturlig fodralstorlek,
så att man kan printa ut egna omslag ?

Kul ide, det kan du nog käna pengar på om du har tid:P


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

Någon som vet vart jag kan hitta MGS4 i originalutförande?
Har varit förbi alla lokala spelbutiker och ingen kan hjälpa mig och jag lyckas inte hitta något på nätet.

Någon som vet någon sida som fortfarande kränger originalet?
Vore grymt tacksam för all hjälp.

Medlem
Skrivet av retry:

Någon som vet vart jag kan hitta MGS4 i originalutförande?
Har varit förbi alla lokala spelbutiker och ingen kan hjälpa mig och jag lyckas inte hitta något på nätet.

Någon som vet någon sida som fortfarande kränger originalet?
Vore grymt tacksam för all hjälp.

Det är nog tyvärr omöjligt att hitta en sida som säljer originalfodralet! Det som gäller är väl att hitta ett begagnat spel någonstans om man vill ha det.
Jag letar också efter något ställe/sida som säljer originalet, men det finns tyvärr inte...

Medlem

Ska bara säga att jag har fel i mitt inlägg här över! Fick hem mitt exemplar av MGS4 idag från spelbutiken.se och det har inte platinumomslaget (woohoo)!

Men tydligen så är det bara tur, för om man läser recensionerna om spelet på sidan så står det att folk har fått platinum...

1
Skriv svar