Osäker på köp av konsol?

Medlem
Osäker på köp av konsol?

Jag är sen tidigare en dator-spelare (PC). Sen några år tillbaka så bytte jag till Mac och då har spelandet fått lida. Nu funderar jag på att skaffa en konsol istället men är osäker på vad jag ska ha. Tror det kommer kännas ovant att spela FPS-spel med handkontroll men man kanske vänjer sig? Vill gärna köra bilspel och sportspel på projektorn.

Är PS3 rätt köp? Jag börjar få spelabstinens!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

PS3 är ett stabilt val. Jag har både 360 och PS3 och gillar båda två. De har sina för- och nackdelar. Jag gillar min PS3 lite mer. Eftersom jag inte har nån blu-ray spelare i övrigt så kör jag genom den och så gillar jag att onlinefunktionen för spel är gratis, till skillnad från 360:n, vilket gör att jag alltid skaffar Fifa till PS3 och det är vad jag spelar mest på konsol iaf. PS3:an har nog lite mer känslan av en multimediakonsol än 360:n som dock har mer kända unika spel.

Medlem

Tack för svar. Ska åka och titta och testa i någon butik.

Har spelen Dolby Digital på PS3?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag har haft en Xbox360 men har i dag ett PS3 och skulle jag välja en ny konsol i dag med den erfarenheten jag nu har fått av båda systemen skulle jag klart välja Xbox360.

Xbox360 Fördelar.
+ Billigare Handkontroller (kostar 380kr utan batteri pack som jag inte använder pga separata uppladningsbara batterier)
+ I mina ögon bättre exklusiva titlar
+ Bättre röst comunication
+ Billigare
+ Skönare handkontroller ( Personlig åsikt)
+ Bättre kantutjämning än vad PS3 har.

- Kostar att spela online ( dock en väldigt liten summa)
- Låter aningen mer än PS3
- Går inte att byta HDD til en valfri 2.5"
- Ingen bluray ( dock kostar filmerna så mycket så att innan man tycker det är värt pengarna att köpa en bluray film så har bluray spelarna sjunkit en bra bit till)

Playstation 3

+ Bluray
+ Gratis Online
+ Väldigt lätt att byta HDD till valfri 2.5"

- Svindyra kontroller, Webhallen tar 550kr + frakt.
- Dålig röst kommunication i gämförelse med xbox.
- Sämmre kantutjämning i spel.
- Lite dyrare.
- Mindre exklusiva titlar som tilltalar mig ( älskar iofs killzone 2)

Medlem

Jag var och testade spel (NFS Shift) på Game med 360n. Jag vill så gärna tycka det är kul men jag fastnade inte direkt. Jag tror jag måste spela mer spel hos någon kompis för att få en bra uppfattning.

Tack för era råd och tips.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Bättre att spela Forza spelen, NFS har aldrig vart bra i mina ögon.

Medlem

Jag var i samma sits som dig. Lirade bara på PC och sen sålde jag den, jag hade iofs en mac sen ett tag tillbaka så det var min dator men spelande gick ju inte lika bra på den som med PCn. Jag bestämde mig för att skaffa en PS3+TV för pengarna datorn gav mig och jag har aldrig ångrat mig.

För mig så tilltalar PS3n mig mer än en xbox360 när det gäller exklusiva titlar och att det är gratis att lira online.

Hoppas det löser sig :>

Inaktiv

en besvikelse,

live kosstar, e billigt ett tag, sen om du ska ha points på det,,, well *suck på det då.. man tröttnar groft att lägga ut 500kr för att ha roligt me andra på nätet... och här kommer vi oxå in på nässta sak,..

Du pejjar 500 för att lira på nätet och efter 1v får du rrod, har själv hafft 3 st 360, ALLA fick RROD, så nej tack....bytte till ps3 , har den pajjat? nej, den flyter på som en in oljad pingvin i en bobb barna.

bättre comm på 360? vilka lir har du spelat? när jag lirar typ varje dag så har jag alltid roliga och ibland långa sammtal via nätet..

exclusiva spel? (sa alla som jag komm på i förut..finns nog mer), ska inte slänga skit på 360, har ju själv hafft 3 lol, men jag vill påpeka att förutom dom jag skrev och kanske några till, så är dom flässta andra multi plat...

ps3 fördelar.
blueray (behöver jag säga mer?)
Failrate typ 5%
exclusiva spel: (låt mig citera), 360 har mer? WTF har du fått det ifrån?... ska vi rabbla några?
gt5, heavenly sword, deamon souls, the last guardian,

Medlem

Kontrollen kostar 479 inklusive frakt på spelbutiken.se och du slipper köpa uppladdningsbara batterier eftersom du laddar via konsolen.

Nu med prissänkningen tycker jag definitvt att du ska skaffa en Ps3 Slim!

Inaktiv

istället för att tjaffsa me en fanboy som citerade mig så duttigt ca 3 inlägg högre upp så låter jag den här videon tala för sig själv :]. Lycka till me köpet nu :]

http://www.youtube.com/watch?v=9T_aYubBGOk&feature=channel_pa...

Medlem
Skrivet av swgoliath:

istället för att tjaffsa me en fanboy som citerade mig så duttigt ca 3 inlägg högre upp så låter jag den här videon tala för sig själv :]. Lycka till me köpet nu :]

http://www.youtube.com/watch?v=9T_aYubBGOk&feature=channel_pa...

Vem är det som är fanboy här?
Jag har ägt alla tre ( xbox360/ps3/wii) och jag är då inte ett dugg imponerad över PS3 mot Xbox.

I min post berättade jag var vad det positiva och det negativa var med varje konsoll och det enda du har kommit med är massa skitsnack bara för att du blir ledsen när alla inte tycker om dig och det var du har gjort när det gäller konsol.

Medlem
Skrivet av kimphoe:

Kontrollen kostar 479 inklusive frakt på spelbutiken.se och du slipper köpa uppladdningsbara batterier eftersom du laddar via konsolen.

Nu med prissänkningen tycker jag definitvt att du ska skaffa en Ps3 Slim!

Står 518kr

http://www.spelbutiken.se/catalog/product/54398-sony-dualshoc...

Medlem

Kawazu, när du skriver att Blu-ray är förbannat dyra, hur menar du då? Dom flesta Blu-ray filmer jag har kollat på kostar runt 200-250kr. Vilket är att jämföra med DVDs (om jag kommer ihåg rätt) priser innan. Såklart finns det ju billigare filmer etc.

Men till topic startaren. Ta den konsolen du kommer ha mest användning av och njuta mest av.

Medlem

Skulle nog säga att om man har en fullhd projektor så är det idioti att inte skaffa blueray. Har man råd att köpa projektor för 20 papp så borde man nog ha råd att lägga ut 50:- på en film. Jag har börjat köpa blueray istället för Dvd när jag köper nya filmer men om det finns äldre som jag är intresserad av så blir det dvd när de kostar typ 50-100:-.

Filmerna är inte mycket dyrare än vad DVD va i början och inte fasen köpte folk vhs band istället.


signatur
Medlem
Skrivet av mixxx:

Kawazu, när du skriver att Blu-ray är förbannat dyra, hur menar du då? Dom flesta Blu-ray filmer jag har kollat på kostar runt 200-250kr. Vilket är att jämföra med DVDs (om jag kommer ihåg rätt) priser innan. Såklart finns det ju billigare filmer etc.

Men till topic startaren. Ta den konsolen du kommer ha mest användning av och njuta mest av.

Det jag menar är att jag inte känner att jag får "kvalite" för pengarna om man gämför med vad dvd kostar i dag.

Kvalite skuttet från VHS till DVD är i mitt tycke större än vad DVD till Bluray är.

Vet mycket väl att DVD filmer inte var direkt billiga när dom kom. Dock vill jag inte betala 250-300kr för en film jag ser några gånger, därför köper jag väldigt få titlar som jag verkligen älskade på bluray.

Medlem

Köp dig en Ps3.


signatur

Rawr

Medlem

Röstkommunikationen är hur bra som helst. Skaffa bara ett bra headset som tex sonys original så är du set and done. Det spel som kommunikation inte fungerar bra är i bf1943 och det är dice att skylla för. Alla andra spel så hör du klart och tydligt vad folk säger. Om någon annan säger annat så behöver personen en reality check. Dock finns det personer online som använder skit bluetooth headset men det är deras fel inte PSN.

ang spel så är det så klart en smaksak, men VÄLDIGT ofta så blir xbox spel ofta portade till datorn eller PS3. Så om du ska ha en konsol där spelen är exklusiva för enheten så är det PS3.

Dessutom är faktisk PS3 en kraftfullare konsol och erbjuder mest värde för pengarna. PSN erbjuder också unika tjänster som vidzone och HOME samt att du kan få spotify vilket är unikt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Röstkommunikationen är hur bra som helst. Skaffa bara ett bra headset som tex sonys original så är du set and done. Det spel som kommunikation inte fungerar bra är i bf1943 och det är dice att skylla för. Alla andra spel så hör du klart och tydligt vad folk säger. Om någon annan säger annat så behöver personen en reality check. Dock finns det personer online som använder skit bluetooth headset men det är deras fel inte PSN.

ang spel så är det så klart en smaksak, men VÄLDIGT ofta så blir xbox spel ofta portade till datorn eller PS3. Så om du ska ha en konsol där spelen är exklusiva för enheten så är det PS3.

Dessutom är faktisk PS3 en kraftfullare konsol och erbjuder mest värde för pengarna. PSN erbjuder också unika tjänster som vidzone och HOME samt att du kan få spotify vilket är unikt.

Röstkommunikationen är skit pga att det inte finns Cross Game party chat.
Så att man kan sätta sig i en grupp på 4-5 personer utanför spelen och snacka vidare medans man spelar olika spel eller samma.

Detta har ingenting med kvaliten på ljudet att göra. Kör själv med Sonys blåtand mic.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Tack för svar. Ska åka och titta och testa i någon butik.

Har spelen Dolby Digital på PS3?

Den tar dd och dolby hd och dts standard+hd.
Dock gör den om signalen till pcm ljud. Så du behöver ingen förstärkare som tar alla dessa ljud format. Du kan ställa in så att den skickar "endast" dd.

Medlem
Skrivet av redmac:

Röstkommunikationen är hur bra som helst. Skaffa bara ett bra headset som tex sonys original så är du set and done. Det spel som kommunikation inte fungerar bra är i bf1943 och det är dice att skylla för. Alla andra spel så hör du klart och tydligt vad folk säger. Om någon annan säger annat så behöver personen en reality check. Dock finns det personer online som använder skit bluetooth headset men det är deras fel inte PSN.

ang spel så är det så klart en smaksak, men VÄLDIGT ofta så blir xbox spel ofta portade till datorn eller PS3. Så om du ska ha en konsol där spelen är exklusiva för enheten så är det PS3.

Dessutom är faktisk PS3 en kraftfullare konsol och erbjuder mest värde för pengarna. PSN erbjuder också unika tjänster som vidzone och HOME samt att du kan få spotify vilket är unikt.

Tycker inte att man hör så bra på ps3 för att vara ärlig o sen ere faktist en nackdel att man inte kan göra ett party innan man börjar lira nåt

Medlem

Hade xbo360 i 2 år, men tröttnade och bytte till PS3.. ångrar det inte en sekund.. det enda jag saknar med 360:n är Left 4 dead...


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Hade xbo360 i 2 år, men tröttnade och bytte till PS3.. ångrar det inte en sekund.. det enda jag saknar med 360:n är Left 4 dead...

Så du har inte 360 längre då ?
För 360 står med på listan över vilka konsoller du har.

Medlem
Skrivet av Kawazu:

Röstkommunikationen är skit pga att det inte finns Cross Game party chat.
Så att man kan sätta sig i en grupp på 4-5 personer utanför spelen och snacka vidare medans man spelar olika spel eller samma.

Detta har ingenting med kvaliten på ljudet att göra. Kör själv med Sonys blåtand mic.

Nu tycker jag att du är bra hård och generaliserar hela tjänsten för denna funktion. Men som sagt, den funktionen skulle göra det hela ännu bättre. Jag kan glädja dig med att den ska komma här i slutet av oktober om de "säkra källorna" har rätt.

Källa: http://www.vg247.com/2009/09/24/source-ps3-getting-cross-titl...

Dock erbjuder PSN en riktigt god tjänst som står sig väl mot xbl. När väl cross game voice chat kommer i Oktober (om läckorna har rätt) så kommer PSN gå om XBL som bästa online tjänst.

Skrivet av FunnX:

Tycker inte att man hör så bra på ps3 för att vara ärlig o sen ere faktist en nackdel att man inte kan göra ett party innan man börjar lira nåt

Det är klart att vissa spel är dåligt utvecklade och kan i vissa fall leda till dålig röst kommunikation. Detta kan även uppstå med random chat med folk på xbl. Det som xbl kan luta sig tillbaka på är att, om spel utvecklare sabbar med röst chatten (ex DICE) så har xbl en inbyggd chat som alltid fungerar.

Men i fifa, nhl, KZ2, Resistance 2, LBP, fat princess, Uncharted 2, call of dyty 4, call of duty 5 så är röst chatten riktigt bra. Framförallt när man spelar i party mode. Av de 50+ spel jag har till PS3 så är det BF1943 som det inte fungerar och det är DICE man ska skylla på då. Det som då hade varit bra är ett inbyggt party chatt då det alltid fungerar vilket är en bonus med xbl. Men detta ska alltså komma i oktober om man ska tro läckt information.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Tycker inte jag är direkt "hård" jag gämför bara det positiva och negativa med varje konsol som jag har ägt. Jag värdesätter cross game voice chat väldigt högt som du kanske märker.

Ska bli väldigt intressant att se hur det blir under oktober, kommer den tjänsten till PS3 så finns det inget mer att klaga på när det gäller den delen.

Någon mer som har sonys trådlösa blåtand mic? Tycket min snappar upp lite väl mycket bakgrunds ljud fast jag sänker och har mig i inställningarna. Har även problem att jag hörs väldigt lågt om jag inte disconnectar och reconnectar den varje gång jag startar min ps3.

Medlem
Skrivet av Kawazu:

Någon mer som har sonys trådlösa blåtand mic? Tycket min snappar upp lite väl mycket bakgrunds ljud fast jag sänker och har mig i inställningarna. Har även problem att jag hörs väldigt lågt om jag inte disconnectar och reconnectar den varje gång jag startar min ps3.

Jag har den. Jo den fångar upp för mycket bakgrundsljud. Men jag hörs som man ska höras. Har däremot lite problem att höra i micen vad en del andra säger. Micen liksom slutar ta in ljud från kompisen i väldigt små intervaller ibland.


signatur

Rawr

Inaktiv

absolut sämsta med ps3:an är voice chatten, totalt kass

Sen så köpte jag den p.g.a. final fantasy och metal gear solid .. samt konsolexklusiva spel såsom bad company...

snacka om att få en käftsmäll när alla dem nya kommer till xboxen o bad company även te datorn

Medlem
Skrivet av swgoliath:

en besvikelse,

live kosstar, e billigt ett tag, sen om du ska ha points på det,,, well *suck på det då.. man tröttnar groft att lägga ut 500kr för att ha roligt me andra på nätet... och här kommer vi oxå in på nässta sak,..

Du pejjar 500 för att lira på nätet och efter 1v får du rrod, har själv hafft 3 st 360, ALLA fick RROD, så nej tack....bytte till ps3 , har den pajjat? nej, den flyter på som en in oljad pingvin i en bobb barna.

bättre comm på 360? vilka lir har du spelat? när jag lirar typ varje dag så har jag alltid roliga och ibland långa sammtal via nätet..

exclusiva spel? (sa alla som jag komm på i förut..finns nog mer), ska inte slänga skit på 360, har ju själv hafft 3 lol, men jag vill påpeka att förutom dom jag skrev och kanske några till, så är dom flässta andra multi plat...

ps3 fördelar.
blueray (behöver jag säga mer?)
Failrate typ 5%
exclusiva spel: (låt mig citera), 360 har mer? WTF har du fått det ifrån?... ska vi rabbla några?
gt5, heavenly sword, deamon souls, the last guardian,

Det är självklart att det är mer exklusiva titlar på 360,
360 har trots allt varit ute i 2 år före ps3,
så bara på dom 2 åren kom det ut högvis med spel som inte släppts ut på ps3,

och flera nya spel är exklusiva,

fast faktum är att på både ps3 och 360 så är det bara ett fåtal exklusiva spel som verkligen är bra.

jag har haft ps3, och spel som heavenly sword är enbart massproducerat medmåttiga spel.

Det underligaste med ps3 är dessa löjligt stora uppdateringar på många spel.

Är samtliga spel väldigt buggiga eller vad ?
På typ psn spel så är det ofta uppdateringar på flera hundra meg på ett spel som bara är på typ 100 meg,
det mest komiska var ett barnspel man tog hem på psn, toy story eller nåt sånt, ett barnbilspel,
spelet var på cirka 600 meg, men uppdateringen var på cirka 700 meg,
då undrar man ju hur står det till egentligen ?

För spelet var inte det minsta buggit och uppdateringen gjorde inga synliga eller på nåt sätt påverkade styrkontrollen,
700 meg uppdatering på ett 600 megs spel lol.

Så man var ju tvungen att köpa ny hd just för alla dessa stora uppdateringar på minsta lilla skitspel.

Medlem

@it is me MARIO: jag håller delvis med dig i helhet utav det du skrev. Det ända jag inte håller med om är uppdateringarna.

Spelen jag har, valde att ladda ner uppdateringar när jag startade dom för första gången och sedan dess har jag inte behövt uppdatera något av spelen igen. Storleken på uppdateringarna som du nämnde har heller inte varit någon issue då dom ligger på runt 100mb eller mindre än det vilket, om man inte har en full HD med filmer/spel/musik, inte är något problem.

Visserligen har jag inte haft min ps3 i några år men dom jag känner som haft det, har inte klagat över uppdateringar eller liknande.

Medlem

För det första, XBOX låter inte "en aning mer" än PS3 den låter "fruktansvärt mer" än PS3 eftersom den inte låter något alls .. Jag kan säga att jag är jättenöjd med min PS3a. Det är min första konsol sedan Super Nintendo.
Jag köpte den för att det är en Media-Maskin, BluRay samt en grym spelkonsol. Tjejen har Xbox 360 och det finns ingen som intresserar mig av den, spelen är fula och du kan inte spela online med den..

Jag är dock en van dator spelare, och jag brukar spela FPS spel och det är något jag inte riktigt vant mig vid än med en kontroll, jag suger riktigt hårt, men jag antar att det kommer.. Det finns dock inget som slår Bilspel och Fightingspel på PS3an! Riktigt kul ! Och det blir ju socialt också om man tar hem vänner!

Mina kommande spelköp kommer gå till PS3an, förlåt kära PC.

Medlem

Hinther: varför säger du att man inte kan spela online med 360?


signatur

Rawr

12
Skriv svar