Köpa ett ps3, behöver hjälp!

Medlem
Köpa ett ps3, behöver hjälp!

Hello!

Efter år av väntan så har jag beslutat mig för att köpa en playstation 3. Jag har redan en 360 sedan långt tillbaka men känner att jag vill ha massa spel från ps3an, just eftersom det finns så många - och kommer komma så många bra spel till den. Jag har letat och letat och försökt hitta begagnade ps3s vilket jag förmodligen kommer att köpa.

OBS. Dessa frågor är tänkta ifall jag inte hittar en 60gb version. Vilket är ganska stor. OBS

Frågorna jag har är dessa :

1. Det är inget farligt med att köpa en begagnad ps3a ? Jag menar om den har använts mycket så att fläkten kanske pajjar eller om något liknande RROD händer.
2. Spelar storleken på hårddisken egentligen roll ? 40 och 80gb har väl samma saker inbyggt, de är bara storleken på hårddisken som är skillnaden ?
3. Har storleken på hårddisken någon märkbar skillnad på laddningstiderna i spel ? Jag vet hur 360:n var mycket segare på att ladda just för att den hade mindre hårddisk.
4. Är det svårt att byta hårddisk ? Vad behövs för att t. ex föra över filer osv ?

Det var väl nästan alla frågor jag hade, jag hoppas det inte är för mycket att ta in.

Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av Peppeoll:

Hello!

Efter år av väntan så har jag beslutat mig för att köpa en playstation 3. Jag har redan en 360 sedan långt tillbaka men känner att jag vill ha massa spel från ps3an, just eftersom det finns så många - och kommer komma så många bra spel till den. Jag har letat och letat och försökt hitta begagnade ps3s vilket jag förmodligen kommer att köpa.

OBS. Dessa frågor är tänkta ifall jag inte hittar en 60gb version. Vilket är ganska stor. OBS

Frågorna jag har är dessa :

1. Det är inget farligt med att köpa en begagnad ps3a ? Jag menar om den har använts mycket så att fläkten kanske pajjar eller om något liknande RROD händer.
2. Spelar storleken på hårddisken egentligen roll ? 40 och 80gb har väl samma saker inbyggt, de är bara storleken på hårddisken som är skillnaden ?
3. Har storleken på hårddisken någon märkbar skillnad på laddningstiderna i spel ? Jag vet hur 360:n var mycket segare på att ladda just för att den hade mindre hårddisk.
4. Är det svårt att byta hårddisk ? Vad behövs för att t. ex föra över filer osv ?

Det var väl nästan alla frågor jag hade, jag hoppas det inte är för mycket att ta in.

Tack på förhand!

1. jag skulle satsat på en ny.
2. inte mellan 40 och 80 gb.
3. om hårddisken fylls så antar jag det, men inte om det inte är mycket.

4.
det är bara att öppna en lucka för att sedan skruva upp något där. Sen tar man ut hårddisken och lägger i den nya, SATA 2,5 har jag för mig att ps3an hårddisk har (är dock inte säker, lita inte på mig för mycket..)

Medlem
Skrivet av Peppeoll:

Hello!

Efter år av väntan så har jag beslutat mig för att köpa en playstation 3. Jag har redan en 360 sedan långt tillbaka men känner att jag vill ha massa spel från ps3an, just eftersom det finns så många - och kommer komma så många bra spel till den. Jag har letat och letat och försökt hitta begagnade ps3s vilket jag förmodligen kommer att köpa.

OBS. Dessa frågor är tänkta ifall jag inte hittar en 60gb version. Vilket är ganska stor. OBS

Frågorna jag har är dessa :

1. Det är inget farligt med att köpa en begagnad ps3a ? Jag menar om den har använts mycket så att fläkten kanske pajjar eller om något liknande RROD händer.
2. Spelar storleken på hårddisken egentligen roll ? 40 och 80gb har väl samma saker inbyggt, de är bara storleken på hårddisken som är skillnaden ?
3. Har storleken på hårddisken någon märkbar skillnad på laddningstiderna i spel ? Jag vet hur 360:n var mycket segare på att ladda just för att den hade mindre hårddisk.
4. Är det svårt att byta hårddisk ? Vad behövs för att t. ex föra över filer osv ?

Det var väl nästan alla frågor jag hade, jag hoppas det inte är för mycket att ta in.

Tack på förhand!

Hej Peppeoll.

1: till en början, det är klart det är risk med vad som helst man köper begagnat. men så länge föra ägaren inte stoppat grejer i fläktarna så ska dom nog vara Ok, du får testa ps3an innan du köper den å lyssna.

2: det beror på. jag har 40gb å har hatt det länge nu. köper man spel på psn så htar det ju plats, till ett exempel så Siren: Blood curse jag köpte då det kom tar 10gb. så det går snabbt åt. samt att vissa spel man köper på blu-ray blir smått installerade på disken med. kan vara allt från typ 10kb till ett par gb. men 40gb räcker, å i värsta fall kan du byta upp dig sen.

3: är ingen skillnad på 40 eller 60. skulle i så fall vara hur många varv disken snurrar, 5400 eller 7200. ps3ans diskar är 5400, då 7200 ger ifrån sig mer värme. men det går ingen nöd på oss, skillnaden är så extremt liten ändå.

4: mycket lätt, kolla på youtube. finns 1000 filmer, är typ bara två skruvar å sen ploppa ut den.

hoppas svaren hjälper. nu ska jag bege mig till flyget å flyga från malmö till Boden å vara där i 6 veckor å utbilda mig till väktare

cya


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

rolle, skillnaden på 60 gb och 40 gb är väldigt mycket..

60 GB
4 USB
3 minneskortplatser
Man kan köra ps2spel på den.

Dock så finns ju inte 60 längre.

Medlem

fattar inte varför de sluta med 60 Gig...
4 USB hade jag behövt :/


signatur

Rawr

Medlem

Tack för svar Jag tror dock att det eventuellt blir att köpa en ny. Jag har som vana att alltid köpa min konsoler nya och de tror jag att jag ska fortsätta med. Spel däremot, blir nog att köpa begagnat, just för att de är så fruktansvärt dyrt annars. Plus tror jag att det blir en 80gbare. Jag har kollat massa filmer på youtube och såg att det var fruktansvärt lätt att byta hårddisk men jag tror ändå att jag vill vänta med att byta den så jag tar de största som går för tillfället!

Tack allihop!

Medlem
Skrivet av Aiek:

rolle, skillnaden på 60 gb och 40 gb är väldigt mycket..

60 GB
4 USB
3 minneskortplatser
Man kan köra ps2spel på den.

Dock så finns ju inte 60 längre.

jo den gammla versionen har det, trodde han menade 40/60 vanliga.

de gammla konsolern är svindyra.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

de finns inte ens längre... inte här i sverige iaf.
Men självklart har man en sådan

Medlem

Jag har en till fråga. Hur laddar man ner saker ? Måste man använda kreditkort och grejer eller går det att köpa poäng på något sätt ?

Medlem

det är väl kort som gäller.. men dock så kommer det antagligen komma ett kort som man köper i affär och kan lägga in som "redeem codes" (finns redan i usa och liknande)

Medlem

Även om det bara är rykten så skulle jag rekommendera dig att vänta en månad eller så, det är nämligen sagt att både en PS3 slim är på väg och att bakåtkompatibiliteten för PS2-spel ska släppas som en firmware-uppdatering "snart". Den firmwaren ska då funka på alla versioner av PS3, så spelar inte längre någon roll om du jagar rätt på en gammal eller köper en ny. Däremot så borde priserna både på befintliga och nya (slim) modeller sjunka så fort de börjar nå butikerna.
Personligen så köpte jag en begagnad 60GB:are förra året som har funkat hur fint som helst. Det ångrar jag inte en sekund.

Medlem

awesome det är bara dom där jävla pengarna jag väntar på.....jag gjorde lite "svartjobb" och har inte fått dom än.
är det bara rykten eller är något av det sant ? det skulle vara awesome om de kom med bakåtkompabilitet. de är lite det jag letar efter faktiskt

Medlem
Skrivet av Crawller:

fattar inte varför de sluta med 60 Gig...
4 USB hade jag behövt :/

Det går faktiskt att ansluta en usb hub till ps3,
jag har det, har kopplat ett tangentbord i den och har kvar 4 usb uttag lediga på hubben för andra eventuella grejer som kräver usb anslutning.

En usbhub är inte speciellt dyr.

Medlem

Jag har tänkt att köpa ett PS3 inom en snar framtid. Men det cirkulerar väldigt många rykten om att priset på konsolen skall sänkas med 100$ i augusti. Då kan jag vänta och se om det blir så. Det kan det vara värt.

Medlem
Skrivet av Juno Reactor:
Skrivet av Crawller:

fattar inte varför de sluta med 60 Gig...
4 USB hade jag behövt :/

Det går faktiskt att ansluta en usb hub till ps3,
jag har det, har kopplat ett tangentbord i den och har kvar 4 usb uttag lediga på hubben för andra eventuella grejer som kräver usb anslutning.

En usbhub är inte speciellt dyr.

såg en för 99 spänn på game (fast jag köper aldrig saker på game, eb games osv..)

kanske blir ett köp på webhallen

1
Skriv svar