PS3 onlineläge vs xbox 360 ?

Inaktiv
PS3 onlineläge vs xbox 360 ?

Tjenare!

Vill bara inleda med att klargöra mina åsikter angående inlägget. Jag vill INTE starta upp den klassiska kampen xbox 360 vs Playstation 3 (i alla fall inte vad gäller andra saker förutom onlineläget).

Jag undrar nämligen hur dessa kan jämföras när man spelar online? Det snackas mycket om att xbox dominerar onlinevärlden, men vad menas med det?
Är det mer lagg på ps3? Är det svårt att hitta med- eller motspelare? Gör man fel i att köpa en ps3:a om man är ett onlinemonster?.. etc, etc.. ...

Vill gärna ha hjälp och höra era åsikter, så vi kan få detta klart för oss (jag alltså).

Tack på förhand!

Medlem

Serverteknologin är olika på de båda plattformarna, då PSN låter utvecklarna (till exempel) hålla i servarna medans Microsoft står för den delen med XBL.
Vad jag har uppfattat så är det fler som tycker att PSN laggar mindre än XBL, men jag tror inte det är så stor skillnad. Däremot så är ju XBL mer utvecklad, med t.ex. uniformt stöd för voicechat i och utanför spelen.

Båda har egna funktioner som är plus och minus.
Skillnaden tror jag är väldigt liten.

Jag har ingen Xbox360 än, så jag kan inte egentligen svara för den upplevelsen, men jag spelar online på PSN och det fungerar hur bra som helst.

Edit: Ville bara klargöra att PSN också har voicechat, med en voicechat funktion utanför spelen. Sen är det upp till spelen att stödja viocechat. Men vilket onlinespel gör inte det?

Inaktiv

Förklara lite närmare vad voicechat "utanför" spelet betyder. Man kan alltså inte ansluta till ett spel och direkt koppla upp sig till en voicechat? Utan det är mer.. komplicerat?

Medlem
Skrivet av Zradingoman:

Förklara lite närmare vad voicechat "utanför" spelet betyder. Man kan alltså inte ansluta till ett spel och direkt koppla upp sig till en voicechat? Utan det är mer.. komplicerat?

Med båda konsolerna så kan man chatta utan att vara inne i ett spel. Men på ps3:an så är det utvecklarnas uppgift att implementera voicechat i spelet. Därför är funktionen uppdelad så.
På Xbox:en är det lite smidigare då man kan chatta med andra utanför spelet men kan fortsätta chatta när ni väl har startat ett spel. Du kan även chatta med folk som inte ens spelar samma spel. Funktionen ligger mer externt, ungefär som ventrilo på en PC.
Rätta mig någon om jag har fel. Som sagt, jag har ingen Xbox360.

Men för att sammanfatta (jag blir helt snurrig): Med båda konsolerna så kan du voicechatta när du spelar online, det går hur bra som helst.

Inaktiv

Jag håller med Tony. Men jag tycker att om du inte vill ha den absolut bästa grafiken och är beredd att betala 69kr i månaden för att spel online då tycker jag att du ska välja Xbox 360. Men vill du även ha bästa grafiken så väljer du Ps3 och slipper därmed månadsavgiften.

Själv har jag haft Xbox 360 under 2 års tid och var jättenöjd med Xbox Live, förutom att jag fick betala först 600kr för ett nyutkommet spel och sedan måste jag betala för att få spela spelet online.


signatur

This isn't where i parked my car!

Medlem

Jag har haft 360 i 3 år och ps3 i 2 år nu, och det finns inget att klaga på med onlineläget på nån av konsollerna.

Man är nöjd med båda, men har bara ps3 kvar numera.

Medlem

funktionsmässigt skulle jag säga att de båda är lika
de laggar lika mycket/lite
de disconnectar lika mycket/lite
de får i princip samma spel/demos/innehåll samtidigt förrutom en del exklusivt innehåll där båda tjänsterna får lika mycket

Det finns två skillnader som är värt att nämna.

Den första är att XBL kostar och PSN är gratis. Dock kostar ju XBL en obetydlig summa pengar så personligen tycker jag det är löjligt men vissa lider ju svårt av de 50kr eller vad det nu kostar i månaden så jag nämner det endå.

Den andra skillnaden, och denna säkert mer tydlig, är att det är många många fler som äger en 360 och använder XBL så när du spelar kommer du ha enklare att hitta motståndare/servrar med en 360.

Dock så har jag aldrig upplevt några problem att hitta motståndare och servrar på min ps3 men då har jag iof mest bara spelat aktuella spel. Vet inte hur det är om man drar igång ett äldre spel idag.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har inte testat Xbox online sådär riktigt men min PS3a online fungerar perfekt. Alla mina spel har fungerat galant när jag spelar över nätet utan omständigheter mer än att man måste ladda ner speluppdateringar. Men det är ju en självklarhet. Körde nyss lite Resistance 2 som är rätt gammalt då det hade många spelare online, mycket fler än jag trodde. LittleBigPlanet har några tiotusentals online hela tiden också. Ett av dem spelen jag körde senast var Soul Calibur IV som funkade perfekt online! Utan lagg menar jag, riktigt kul att spela mot vänner osv. Dock lite tråkigt spel online men det är ju inte det du vill veta!

Med andra ord, spelen som jag har på PS3 fungerar perfekt online. Det som är ett plus för PS3 är att den har Home enligt mig. Det är ju så sjukt kul att bara gå runt lite i världen!
Lycka till.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Xboxens verkar bättre efter det Tony sagt. Att chatta med polare när man spelar olika spel skulle vara underbart. Saknar verkligen det på min Ps3.


signatur

Rawr

Medlem

många onlinespel har ju så att man kan pratchatta. Men man kan ju skrivchatta då man spelar ^^

Medlem
Skrivet av Crawller:

Xboxens verkar bättre efter det Tony sagt. Att chatta med polare när man spelar olika spel skulle vara underbart. Saknar verkligen det på min Ps3.

Och detta komemr nog vi med ett ps3 få fortsätta att vänta på, då MS tagit patent på teknologin. Detta innebär att Sony måste utveckla något nytt helt från grunden utan att trampa in på patentet som MS äger.

Inaktiv

Uppskattar alla svar jag fått! Jag fastställer att det inte är någon stor skillnad på de båda konsolernas onlinelägen. Punkt slut.

Medlem
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Crawller:

Xboxens verkar bättre efter det Tony sagt. Att chatta med polare när man spelar olika spel skulle vara underbart. Saknar verkligen det på min Ps3.

Och detta komemr nog vi med ett ps3 få fortsätta att vänta på, då MS tagit patent på teknologin. Detta innebär att Sony måste utveckla något nytt helt från grunden utan att trampa in på patentet som MS äger.

Fan ta MS...


signatur

Rawr

Medlem

mmm sjuka amerika där idioter kan ta patent på i stort sett vad som helst,
såg på youtube ett klipp med MR T och Conan o Brien där dom cpade som dom brukar göra på Conan o Brien, vilket iofs är ofta riktigt kul,

men plötsligt utbrister MR T, jag har tagit copyright/patent på utrycket " i pity the fool"
det är ju hans grej det där med typ utrycket, shut up fool,
å så sa han om han ser nån annan använda det utrycket i en film eller tvprogram då blir den personen stämnd.
Och jag tror verkligen att MR T menade det också... lol.
Så man kan äga i stort sett vad som helst i amerika,
home of the mentaly retards.

Medlem

Det låter ju en smula märkligt iom att samma sak går att göra med skype/ts/ventrilo/roger wilco/[random voip] på pc.

Medlem

same shit different games, make your choice!


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Jag hör ändå folk tjöta via mikrofon när jag lirar Battlefield 1943 på ps3,
fast alla hör väl vad man säger då väl, både på amerikanska och japanska sidan ?

Medlem
Skrivet av Juno Reactor:

Jag hör ändå folk tjöta via mikrofon när jag lirar Battlefield 1943 på ps3,
fast alla hör väl vad man säger då väl, både på amerikanska och japanska sidan ?

Nope, om du är med i en squad så hör enbart din squad dig. Och om du ej är med i en squad så hör alla människor i ditt lag som ej är med i en squad dig. Motståndarlaget hör dig inte alls. Detta gäller enbart BF1943 men som standard så hör aldrig motståndarlaget en.

Inaktiv

...tycker inte nagon av er att det vore coolt med ett online system sa att ps3 och xbox 360 kan spela med varandra som pa xbox live.. vore 1 cool grejj


signatur

XboX360 <3 Halo 3 FTW

Medlem
Skrivet av BloX2:

...tycker inte nagon av er att det vore coolt med ett online system sa att ps3 och xbox 360 kan spela med varandra som pa xbox live.. vore 1 cool grejj

Det finns faktiskt ett spel som är multiformat och där folk från olika plattformar kan lira mot varandra,
Final Fantasy online är spelet,
ps2, xbox360 och pc spelare spelar på samma servrar, Sony har försökt få Square enix att porta Final Fantasy online till ps3 också, men så verkar det inte bli,
FF online är ett rätt så gammalt mmo, men är rätt så kul att lira, när man var inne sist för 1 år sen så var det en hel del spelare.
Så Final Fantasy online är mig veterligen det enda spelet där folk spela ihop på olika maskiner.

Får hoppas det blir mer sånt i framtiden.

1
Skriv svar