Hur rengör man sitt ps3??

Medlem
Hur rengör man sitt ps3??

Hej jag har alltid undrat hur man gör rent sitt ps3 från dam och allt skitt ??

Medlem

Damm på maskinen - Ta en torr dammtrasa

Damm i fläkthålen - Ta och damsug lite försiktigt

Medlem

okej tack så mycket

Medlem

Jag kör med en microfiberduk för att undvika att repa ps3an, använder denna duk för att torka rent alla pianolackade ytor och skärmar.

Medlem
Medlem
Skrivet av Soltorkad2:

Damm i fläkthålen - Ta och damsug lite försiktigt

Det absolut dummaste man kan göra. När du ändå håller på så kan du väl köra in dammsugaren i din PC också? Den blir garanterat helt dammfri!

Medlem

Hur ska man göra då??

Medlem
Skrivet av zaturas:

Hur ska man göra då??

En mikrofiberduk för allt utom ventilationen, där är det bara att blåsa i och med att det sitter ett dammfilter som förhindrar att du blåser in något damm.

Själv använder jag dock en betydligt mer riskabel metod då jag dammar av den med en dammvippa för alla ytor utom ventilationen. Statisk elektricitet drar åt sig dammet, men kan skada elektroniken. På en PS3 så är det dock relativt ofarligt att använda den.

Av egen erfarenhet så drar maskinen till sig mindre damm efter att ha blivit rengjord så, än efter att den blivit rengjord med en mikrofiberduk. Varför vet jag inte.

Jag har dessutom maskinen stående vertikalt av anledningen att (det är snyggare) den inte blir lika dammig då.

Medlem

okej så det finns inget sätt att få utt allt dam urr ps3 på ett simpelt sätt??

Medlem
Skrivet av zaturas:

okej så det finns inget sätt att få utt allt dam urr ps3 på ett simpelt sätt??

Suck..lägg den i en plastpåse och slut påsen..

Medlem

haha vad roligt!! =(

Medlem

Varför är det så tokigt att damsuga ps3an då ?
Pcn brukar jag ta av locket och dammsuga rent fläktar grafikkort hela rubbet, blir helt fritt från damm och datorn är sen jätteglad och tyst, blir inte ps3an glad också av att bli avsugen ?

Medlem

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=74962&page=1#post_102512...

Okej, om du vill vara riktigt säker så dra ut alla sladdar och nudda inte med din dammsugare på skalet på ps3.

Förövrigt så är det en hel jäkla skillnad mellan en PC och PS3. Inte så lätt att komma åt ett moderkort på ps3..

Citat ur säkerhet och support sida 29
"LUFTHÅL
När damm samlas i lufthålen tas detta bort med en svag dammsugare"

En svag dammsugare kan nu oftast göras genom att sänka "suget".
Okej, den kanske inte mår bättre just för stunden då den blir avsugen.. men man måste ju tänka på nästa kund och speltid

Medlem

okej tack soltorkad2

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Varför är det så tokigt att damsuga ps3an då ?
Pcn brukar jag ta av locket och dammsuga rent fläktar grafikkort hela rubbet, blir helt fritt från damm och datorn är sen jätteglad och tyst, blir inte ps3an glad också av att bli avsugen ?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2304... <- Läs noggrant och gör inte om det så mår datorn ännu bättre.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

1) Turn off your power
2) Hold Eject Button
3) Turn back on power for stand-by mode
4) Wait for it to sound
5) Turn it off then back on

Denna process gör så att allt damm i maskinen blåser ut.

För utsidan så är de bara att torka av med en vanlig dammtrasa.

Medlem

Mahaone jag har hört att visa gräjer kan gå sönder i ps3 fall man gör så??

Medlem

Jag har läst nu Säkerhet och support där står det på sidan 31 så här

Lufthål

När damm samlas i lufthålen tas detta bort med en svag damsugare.

så du hade rätt Soltorkad2 tack!

Medlem

Om man nu låter tiden gå och man inte tänker så mycket på att damma av sina konsoller,
brukar det verkligen hända nåt med en 360 eller ps3 när den fått mycke damm?

En 360 hade jag i 2 år och på den blåste man bara av dammet på taket ibland,
och den verkade inte må dåligt av det eventuella damm den käkat upp.

Kom och tänka på en sak nu föresten, fläkten eller fläktarna i en konsoll sitter ju i rumpan på konsollen och blåser ut eller ?
Varje gång man spelar på sin konsol blåser inte då fläkten ut dammet, eller suger fläktarna in luft ?

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Hizzi:

Varför är det så tokigt att damsuga ps3an då ?
Pcn brukar jag ta av locket och dammsuga rent fläktar grafikkort hela rubbet, blir helt fritt från damm och datorn är sen jätteglad och tyst, blir inte ps3an glad också av att bli avsugen ?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2304... <- Läs noggrant och gör inte om det så mår datorn ännu bättre.

Det står lite skumt på den sidan.

Munstycket skall vara av metall som dessutom skall vara jordat med ledning.

Men också

Kortslutningar på korten om man använder munstycke med stor
ledningsförmåga (=metall). Vissa strömförande kretsar kan finns även om
strömmen är "avstängd".

Så man ska använda munstycke av metall, men man kan få kortslutning i kretsar om man använder munstycke av metall.

Låter helt knas, jag är ingen elektriker, men vet iaf att metall leder ström, plast gör det inte, så då borde ju plastmunstycke vara bäst att dammsuga med.

Så plast kan ju gärna inte förmedla statisk elekticitet eftsom plast inte är leder ström,

det vet jag ju själv att när man ska greja med nåt elektridskt eller nåt som kan leda ström så ska man ha gummi eller plasthandtag på metalverktyget för att slippa få en stöt.

Medlem

vilken bok och vilken sida står det ??

Medlem
Skrivet av Hizzi:
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Hizzi:

Varför är det så tokigt att damsuga ps3an då ?
Pcn brukar jag ta av locket och dammsuga rent fläktar grafikkort hela rubbet, blir helt fritt från damm och datorn är sen jätteglad och tyst, blir inte ps3an glad också av att bli avsugen ?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2304... <- Läs noggrant och gör inte om det så mår datorn ännu bättre.

Det står lite skumt på den sidan.

Munstycket skall vara av metall som dessutom skall vara jordat med ledning.

Men också

Kortslutningar på korten om man använder munstycke med stor
ledningsförmåga (=metall). Vissa strömförande kretsar kan finns även om
strömmen är "avstängd".

Så man ska använda munstycke av metall, men man kan få kortslutning i kretsar om man använder munstycke av metall.

Låter helt knas, jag är ingen elektriker, men vet iaf att metall leder ström, plast gör det inte, så då borde ju plastmunstycke vara bäst att dammsuga med.

Så plast kan ju gärna inte förmedla statisk elekticitet eftsom plast inte är leder ström,

det vet jag ju själv att när man ska greja med nåt elektridskt eller nåt som kan leda ström så ska man ha gummi eller plasthandtag på metalverktyget för att slippa få en stöt.

Hade du läst allt hade du förstått att man ska använda metall-munstycke, men inte nudda komponenterna med det.

Det är f.ö ickeledande material som skapar statisk elekticitet, såsom plast.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Medlem

Köp en flaska med tryckluft och blås med.

Medlem

Hmm.. har en batteridriven liten hand dammsugare som inte suger direkt starkt, den borde vara bäst lämpad.

Medlem

blåser man inte in damet?? =

Medlem

Tycker FZ förutom att skriva om spel och sånt även ha lite inslag typ hur får man sin dator/spelkonsoll dammfri helt säkert.
Sånt skulle nog uppskattas

Medlem

aa jag håller med dig Hizzi. Det skullle vara roligt att höra littte tips från proffsen

Medlem
Skrivet av zaturas:

blåser man inte in damet?? =

Med tryckluften skapar du ett övertryck i lådan och dammet kommer blåsas ut. Blir bra mycket bättre än med en dammsugare då man inte kommer tillräckligt inpå dammet.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70088

Medlem

okej men kan jag använda en vanlig pump att blåsa bort allt med?

12
Skriv svar