Garantiärenden på PS3....

Medlem
Garantiärenden på PS3....

Jahapp, då har min failstation3 (förlåt, tvungen leka fanboy, i verkligheten har jag alla 3 stora konsoller och älskar dem alla som om de vore mina förstfödda trillingar) gått sönder efter att bara ha haft den i några månader... inte ens spelat mycket på den, klarat resistance1 och annars bara lite buzz osv, mest haft den som bluray-spelare.
Kollade på film streamad från datorn och bilden bara frös och blev konstiga fyrkanten.. tänkte först kan vara tv:n och bytte till andra hdmi-uttaget och startade om ps3an då den funkade en stund och sen samma sak igen... så antar skiten har pajat...

Kollade runt på nätet hur man ska göra för att skicka på lagning och Sony verkar inte ha en lika smidig system som Microsoft iaf, när 360:n fick RROD var det ju hämtning och leverans hemma som gällde inom 1-2 veckor, medans nu läste jag skräckhistorier att kan ta 3-4 månader innan de gör nåt åt ps3an.
Och att många som haft 60GB får nöja sig med en 40GB istället pga att sony inte har några 60GB att skicka, verkar som de inte lagar ps3or alls utan bara byter ut mot nya.

Nån som vet och har erfarenhet, och ska man vända sig till Sony direkt eller butiken man köpte den i?

jaja, nu är det väl bara att vänta på att Wiit ger upp med, resten har man ju fått laga redan.

Medlem

ta ut hårddisken och skicka konsolen gör väll inget om du får en ny?
eller är det skillnad på 60GB och 40GB modellerna ?

om man vänder sig till butik eller till sony ska inte spela nån roll, garanti är garanti.
butiken är skyldig att hjälpa dig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

60 gigarn (som jag också har..) kan spela ps2-spel.

Medlem

Jag skulle bli mäkta deppig om min goa 60gb utgåva kokar över och Sony skickar tebax en enuck-version. Dom måste ju ersätta med rätt grejer - jag köpte min specifikt för PS2-kompabiliteten och kortläsarna. Nä usch - dåligt av Sony om dom byter ut en retur mot en sämre variant. =/


signatur
Medlem

Kanske lite svårt att ge något som inte tillverkas längre?

Medlem

Gå till butiken skulle jag gjort om du har garanti såklart

Medlem

Garanti har jag, men beställt från discshop så blir väl skicka tillbaka dit i så fall.... skrev mest här för att veta om någon vet ifall det stämmer att det tar 3-4 månader? Testat mer idag och verkar som bara HDMI-porten som krånglar, kan köra med component-kabel utan problem... så funkar ju bra nu ändå, så vete fan om lust vara utan 3-4 månader men om går snabbt så såklart jag skickar in på lagning innan garanti slut.

Blev lite missförstånd förut när jag skrev med, har inte 60GB själv utan 80GB osm inte ör bakåtkompatibel, så om de byter den mot en 40GB så skitsamma egentligen, läste att folk som fått en "sämre" fått spel som kompensation istället vilket funkar bra för mig.

Medlem

kan ju säga att enligt konsumentlagen så skall ett garantiärende inte ta längre än 30 dagar då kan du få rätt att kräva ersättning


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Hur gör man om man inte har garanti kvar då? Min kära PS3 (60 Gb) tog sitt sista andetag igår kväll. Den var inköpt på Webhallen i butik. Kan man ändå lämna in den där för att få den fixad?
Har hört att man har 3 års reklamationsrätt, kan någon förklara hur det fungerar? Har läst att man, även utan garanti, ska kunna lämna in den och få en ny tillbaka.

Medlem

ja men då måste du påvisa felet, min ps3 som pajade också 60gb för några månader sen som köptes på webhallen 1,5 år lagom när garantin gick ut ville inte webhallen ta emot,eller snarare jag ville inte skicka in den då de sa att det kommer troligen kosta 2000-2500 att laga den så jag sket i vilket och köpte lite senare en ny 80gb med 3 års garanti å allt.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja men då måste du påvisa felet, min ps3 som pajade också 60gb för några månader sen som köptes på webhallen 1,5 år lagom när garantin gick ut ville inte webhallen ta emot,eller snarare jag ville inte skicka in den då de sa att det kommer troligen kosta 2000-2500 att laga den så jag sket i vilket och köpte lite senare en ny 80gb med 3 års garanti å allt.

Garanti gäller väl i 2 år? Nu vet jag ju inte vad du hade för fel, men hur svårt kan det vara att visa att konsolen är pajj?

Medlem

^- Garanti är väl vanligtvis ett år om företagen ger ut det(vilket dom inte behöver enligt någon regel/lag men det verkar vara "praxis") men reklamation kan man väl göra upp till 3 år? För att reklamationen ska gälla så måste man bevisa att det var fel på konsolen innan man köpte den. Någon garanti existerar endast om företaget ger dig en sådan.

Anledning till att företag ger 1 års garanti är för att du först och främst ska ha en yttligare anledning att våga köpa varan och att om en vara pajjar efter 1-6 månader så är det oftast väldigt lätt för en person att få sin reklamationen igenom och företage ser då ingen mening med att inte erbjuda denna 1 års garanti.

Detta var vad min konsumentvägledare klämde ur sig här om dagen iallafalll hehe

Medlem

nja för att reklamationsrätten ska gälla så är det mer så att bevisbördan ligger på dig om att det är tillverkningsfel och att inte du gjort något för att den ska paja.
Vilket betyder att om du har skött den ordentligt och dom inte kan hitta något att anmärka på så bör det inte vara några problem med att få den fixad.

Dock finns det ju risk att dom kommer börja bråka om det då företag inte tycker om 3års regeln så det är ju frågan om hur mycket du orkar bråka^^


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Garanti är väl vanligtvis ett år om företagen ger ut det(vilket dom inte behöver enligt någon regel/lag men det verkar vara "praxis") men reklamation kan man väl göra upp till 3 år? För att reklamationen ska gälla så måste man bevisa att det var fel på konsolen innan man köpte den. Någon garanti existerar endast om företaget ger dig en sådan.

Anledning till att företag ger 1 års garanti är för att du först och främst ska ha en yttligare anledning att våga köpa varan och att om en vara pajjar efter 1-6 månader så är det oftast väldigt lätt för en person att få sin reklamationen igenom och företage ser då ingen mening med att inte erbjuda denna 1 års garanti.

Detta var vad min konsumentvägledare klämde ur sig här om dagen iallafalll hehe

Jaha, jag hade fått för mig att det var 2 år som gällde i Sverige av nån anledning. Men det låter ju rimligt det du säger.

Medlem

jag hoppas inte min ps3 ger upp, för det första har garantin på den gått ut. För det andra är det en 60gb. den bästa versionen enligt mig. Får väl hoppas den håller

1
Skriv svar