PS3 Bakåtkompabilitet

Medlem
PS3 Bakåtkompabilitet

Kan någon svara på aatt varför tog Sony bort bakåtkompabiliteten på PS3an???
Och sen läste jag att dem inte gör PS3 60gb i europa längre!
Gillar det inte!!!!

:(:down::evil:

Medlem

För att dom ville öka försäljning av ps3 spel, eftersom försäljning sög när alla fortfarande köpte ps2 titlar. plus att dom först ville få ner priset på konsolen men detta är ju bara bullshit när dom gick från hardvaru emulering till software emulering.

Så sony tvingade sina kunder till att börja köpa next gen titlar i princip.

Medlem

Men det finns vissa PS3 med bakåtkomp. vet inte om det säljs i Europa än dock.

Medlem

jag har tex den versionen (det är INTE från usa eller liknande)
den säljs inte i europa, om du vill ha en så är det begagnad som gäller

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

För att dom ville öka försäljning av ps3 spel, eftersom försäljning sög när alla fortfarande köpte ps2 titlar. plus att dom först ville få ner priset på konsolen men detta är ju bara bullshit när dom gick från hardvaru emulering till software emulering.

Så sony tvingade sina kunder till att börja köpa next gen titlar i princip.

Jag tror inte riktigt på det där. Som jag ser det så verkar det mest för att PS2 fortfarande är så stark, så de tjänar på att ha separata marknader. En PS2 marknad, och en PS3 marknad.

Och sedan när PS2-marknaden dör så kommer de börja med PS2-stöd i PS3 igen (förhoppningsvist).

Bara gissningar från mig såklart, men det är så jag ser det.

När PS2 släpptes så gick övergången rätt så snabbt, och PS1 fick i stort sett bara Disney och EA titlar under sina sista år. Medan PS2 är fortfarande relativt stark med bla Mercenaries 2 och Yakuza 2 som släpps snart.

Hur som helst, så hatar jag att PS3 inte är bakåtkompatibel med PS2. Har ~50 PS2-spel, och min PS2 håller på att dö (ger väldigt långa laddningstider), så jag behöver en ny maskin. Om PS3an var bakåtkomptibel så hade jag redan köpt en PS3 för några månader sedan när problemen började, men nu avvaktar jag mest och köper ingenting.

Kanske en PS3 under 2010 eller något, när det finns fler bra spel ute och en mindre, svalare, billigare modell är ute. Och förhoppningsvis bakåtkompatibel.

Medlem

^- " The only functionality that is being removed is backwards compatibility - and this is because we believe this less important now than when we launched - as there will be 65 PS3 games available by Christmas.

Furthermore we believe we should now be devoting our resources to the future of PlayStation gaming and delivering next generation experiences."

Direkt från the horse's mouth
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=173294

Medlem

Att de rev bort den funktionaliteten var anledningen till att jag köpte min 60Gb precis innan de försvann, det var ju ingen hemlighet att det skulle göra så så det var ju bara en fråga om att hosta upp pengarna i tid för att få en med stödet(vilket för övrigt funkar finfint).

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- " The only functionality that is being removed is backwards compatibility - and this is because we believe this less important now than when we launched - as there will be 65 PS3 games available by Christmas.

Furthermore we believe we should now be devoting our resources to the future of PlayStation gaming and delivering next generation experiences."

Direkt från the horse's mouth
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=173294

Jo, visst är det vad de säger, men som jag sa, jag tror inte på det.

De kan ju inte säga "PS2 går så bra nu så vi skiter i att inkludera det i PS3 så ni måste köpa båda, haha". Vore dåligt från en affärssynpunkt, så de behöver säga något annat.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Att de rev bort den funktionaliteten var anledningen till att jag köpte min 60Gb precis innan de försvann, det var ju ingen hemlighet att det skulle göra så så det var ju bara en fråga om att hosta upp pengarna i tid för att få en med stödet(vilket för övrigt funkar finfint).

Samma här.

Jag skulle tro att alla PS3'or kan spela PS2 spel utan problem (rent prestandamässigt, alltså). Särskilt med tanke på att det garanterat kommer finnas PS2 titlar att köpa via PSN så småningom. Det handlar bara om att uppdatera firmware och få till en emulator som funkar bra.

Det är bara en tidsfråga.


signatur
Medlem

Har själv en amerikansk PS3:a, 60gig. Köpte den för mycket billigare, och på grund av den så kan jag importera amerikanska PS2 spel utan problem. Hur nöjd som helst.

Synd att de tar bort denna funktion på senare modeller, då de till skillnad från Microsoft har en stark föregångare till sin senaste konsol. Det är ju rätt nice att få "två" konsoler i en.

Medlem

Japp, det är gött att kunna köra PS2 spel också. Med HDMI och "Smoothing" blir det dessutom bra mycket mysigare bild än man får på PS2 - även om jag använder komponentkabel till den. Jag är inte så impad av "Upscale" dock. Tycker det funkar lite sisådär. Så jag kör utan den och ställer in TV'n direkt istället. Då blir det mumsig full-screen osv.


signatur
1
Skriv svar