Kantutjämning och Upplösningar

Medlem
Kantutjämning och Upplösningar

Har precis införskaffat mig en PS3, till den använder jag mig av en HP w2408h skärm och ansluter genom HDMI. Är ruskigt missnöjd med bildkvalitén på de flesta spelen jag har!

Kantutjämning verkar inte existera, battlefield Bad Company ser riktigt risigt ut och lika Racedriver: GRID men har även märkt det e de andra spelen jag testat så som Ratchet & Clank, Civ Revolution mm.

Jag har provat alla inställningar men lyckas inte få det nå bättre, är det nån som har något tips om hur man kan förbättra bildkvalitén? Som det är just nu har jag kryssat i alla upplösningar och då ska den väl välja den mest passande för spelet? och kollar jag på monitor OSD står det tex 1080p eller 720p (beroende på spel) i 1920x1200 i upplösning så det verkar ju stämma.

Kör jag min Xbox360 så är det klockren bild alltid.

Medlem

Ps3 spel saknar nästan alltid AA. Medans det är krav på det på 360 för att få släppa spelen, har jag för mig iallafall. Och detta skulle ju förklara ganska bra varför du upplever det som du gör.

Fast jag har nästan inga jaggis när jag lirar Ratchet och Clank dock, får jag fråga vad du använder för HDMI kabel?

Medlem

Verkar vara något skumt med antingen sladden, TVn eller ditt Playstation, enda spelet jag verkligen ha sett dålig AA är i GTA 4.

Kör du med upplösningen 1080i? Testa att inte göra det.

Medlem

Du måste sitta på tok för nära skärmen, på en vanlig HD TV så ska blir hur bra bild som helst. Kanske kabeln? Kanske skärmen som inte stödjer HDCP?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Har kört samma spel som du på min PS3 och har väldigt fin bild på min HDTV.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag har inga som helst problem med min bild kör på en 40" Full HD lcd skärm "sony" enda felet med ps3 spelen är att det inte finns så många som stödjer 1080p 360 liren har ju 1080

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

Jag har inga som helst problem med min bild kör på en 40" Full HD lcd skärm "sony" enda felet med ps3 spelen är att det inte finns så många som stödjer 1080p 360 liren har ju 1080

Dom flesta 360-spel stödjer bara 720p, det är nog mindre spel till 360 t.o.m som stödjer 1080p.

EDIT: Native alltså, och inte uppskalat.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Skärmen är det absolut inge problem med, den stödjer HDCP och upplösningar på 2048x1448, i 720p, 1080i, 1080p
Borde dessutom inte vara kabeln som är dålig, det är den som följde med skärmen och eftersom jag har använt den till 360 och PCn och funkat hur bra som helst! Det kanske är så enkelt som Drunken_monkey_boxer säger att PS3 spelen suger eller själva konsolen som inte orkar köra AA

Medlem
Skrivet av robbis:

Skärmen är det absolut inge problem med, den stödjer HDCP och upplösningar på 2048x1448, i 720p, 1080i, 1080p
Borde dessutom inte vara kabeln som är dålig, det är den som följde med skärmen och eftersom jag har använt den till 360 och PCn och funkat hur bra som helst! Det kanske är så enkelt som Drunken_monkey_boxer säger att PS3 spelen suger eller själva konsolen som inte orkar köra AA

Lustigt att du lyssnar på 1 person (som verkar favorisera Xbox360, rätta mig om jag har fel ) medans 4 andra säger att de inte har några problem med AA som du har.
Jag tror det är antingen något lurt med din TV, PS3 eller din HDMI sladd. Eller så är du helt enkelt överkänslig.

Medlem
Skrivet av Petah:
Skrivet av robbis:

Skärmen är det absolut inge problem med, den stödjer HDCP och upplösningar på 2048x1448, i 720p, 1080i, 1080p
Borde dessutom inte vara kabeln som är dålig, det är den som följde med skärmen och eftersom jag har använt den till 360 och PCn och funkat hur bra som helst! Det kanske är så enkelt som Drunken_monkey_boxer säger att PS3 spelen suger eller själva konsolen som inte orkar köra AA

Lustigt att du lyssnar på 1 person (som verkar favorisera Xbox360, rätta mig om jag har fel ) medans 4 andra säger att de inte har några problem med AA som du har.
Jag tror det är antingen något lurt med din TV, PS3 eller din HDMI sladd. Eller så är du helt enkelt överkänslig.

Jag spelar spel, inte konsolen.

Medlem

Jag bryr mig varken om det är PS3 eller 360 eftersom jag äger båda, vill bara ha en lösning på problemet! Jag har svårt att tro att det skulle vara en kabel som gör att det ser sämre ut.

zsm
Medlem

Enligt vad jag hört så kan kabel faktiskt spela en rätt stor skillnad på bildkvalitet. Om det är hörsägen eller ej vet jag inte. Det enda jag vet är att väldigt många rekommenderar att man lägger några extra slantar för en bra HDMI-kabel.

Medlem

Då HDMI är digital så spelar kabeln minimal roll. Åtminstone på kortare avstånd. Om man köper en längre kabel, 10+ meter eller något, så kanske man bör satsa på bättre kvalité.

Men kabelkvalitén är mycket viktigare för analoga signaler än för digitala.

Sen har ju 360 bättre kantutjämning än PS3, tack vare det extremt jättesnabba inbäddade 10mb i grafikkretsen. 360 har ett kraftfullare grafikkort medan PS3 har en kraftfullare processor. Det har ett flertal utvecklare sagt, inklusive svenska Starbreeze.

Medlem

Fast grejen med digitala signaler vad jag förstått är att du kan inte få in störningar. Antingen så finns signalen, eller så finns den inte. Fick förklarat för mig skillnaden mellan en Coaxial och en Optisk ljudkabel, det skulle inte vara någon skillnad förutom att den coaxiala inte skulle räcka över 10 meter. Fick en liten lektion av en kompis efter att han sett att jag hade köpt en Optisk kabel som skröt att den var guldplätterat ,vilket uppenbarligen spelar noll roll för digitalt ^_^

Dock kan det löna sig att köpa en lite robustare kabel för en liten penning mer av den enkla anledningen att den håller bättre.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Fast grejen med digitala signaler vad jag förstått är att du kan inte få in störningar. Antingen så finns signalen, eller så finns den inte. Fick förklarat för mig skillnaden mellan en Coaxial och en Optisk ljudkabel, det skulle inte vara någon skillnad förutom att den coaxiala inte skulle räcka över 10 meter. Fick en liten lektion av en kompis efter att han sett att jag hade köpt en Optisk kabel som skröt att den var guldplätterat ,vilket uppenbarligen spelar noll roll för digitalt ^_^

Dock kan det löna sig att köpa en lite robustare kabel för en liten penning mer av den enkla anledningen att den håller bättre.

Läs och lär grabbar...

ptr
Medlem

Ser bra ut som fan på min 46" full HD i alla fall. Men varför är det så många som vill spela ps3 på en liten datorskärm ala max 22" :/

edit: så som jag känner hade jag aldrig köpt ett ps3 om jag inte haft en ordentlig tv

Medlem

Kan hålla med om att Bad Company ser ut som crap när man kör på lite större skärmar/dukar.
Kör det i 88" via min projektor och det är ingen rolig syn. Men jag tycker inte att Grid och Ratchet alls ser så hemska ut.
Kanske är en smaksak helt enkelt.
Demot på NHL09 ser grymt bra ut i 88" iaf.


signatur

“All thinking people are atheists.”

ptr
Medlem
Skrivet av Tassel:

Kan hålla med om att Bad Company ser ut som crap när man kör på lite större skärmar/dukar.
Kör det i 88" via min projektor och det är ingen rolig syn. Men jag tycker inte att Grid och Ratchet alls ser så hemska ut.
Kanske är en smaksak helt enkelt.
Demot på NHL09 ser grymt bra ut i 88" iaf.

finns demot på europeiska psn? eller är det amerikanska som gäller?

Medlem
Skrivet av ptr:
Skrivet av Tassel:

Kan hålla med om att Bad Company ser ut som crap när man kör på lite större skärmar/dukar.
Kör det i 88" via min projektor och det är ingen rolig syn. Men jag tycker inte att Grid och Ratchet alls ser så hemska ut.
Kanske är en smaksak helt enkelt.
Demot på NHL09 ser grymt bra ut i 88" iaf.

finns demot på europeiska psn? eller är det amerikanska som gäller?

Finns på eu psn, bara att tanka!
Verkar som om EA toppar succén från förra året. Grymt skön känsla i kontrollerna, samt att det verkar flyta på som det ska detta år för oss ps3-ägare.


signatur

“All thinking people are atheists.”

ptr
Medlem

har inte varit ett dugg intresserad av nhl spelen sen typ 2001, men efter att ha spelat 08 på brorsans psp så ska jag fan ta och testa 09 till ps3an

Inaktiv

Kanske jag är lite sen här? Men det borde inte vara något fel på din PS3a. Hehe, själv tycker jag nästan tvärtom. Min 360 ser man verkligen pixlarna rejällt medans på PS3an så syns det knappt. Men jag skulle nog säga att det är mer en smak sak.

Sedan @ Kazutoyo

360:ns grafikkort är högre klockat än PS3ans, men annars är PS3ans Grafikkort bättre på alla punkter. Det där 10mb snabba minnet som bara är för grafikkortet existerar inte. Däremot så finns det 10 mb reserverat för processorn.

Medlem
Skrivet av Sparfen:

Kanske jag är lite sen här? Men det borde inte vara något fel på din PS3a. Hehe, själv tycker jag nästan tvärtom. Min 360 ser man verkligen pixlarna rejällt medans på PS3an så syns det knappt. Men jag skulle nog säga att det är mer en smak sak.

Sedan @ Kazutoyo

360:ns grafikkort är högre klockat än PS3ans, men annars är PS3ans Grafikkort bättre på alla punkter. Det där 10mb snabba minnet som bara är för grafikkortet existerar inte. Däremot så finns det 10 mb reserverat för processorn.

Fy helvete vart får du tag på de starka drogerna du tar?

Xbox 360 Vs PS3: GPU Specs

Core Clock Frequency
Xbox 360 - 500 MHz
PS3 - 500 MHz

Triangle Setup
Xbox 360 - 500 Million Triangles/sec
PS3 - 250 Million Triangles/sec

Vertex Shader Processing (Vertex ALU x Clock / 4)
Xbox 360 - 6.0 Billion Vertices/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 2.0 Billion Vertices/sec (using 16 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 1.5 Billion Vertices/sec (using 12 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 1.0 Billion Vertices/sec (using 8 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 1.0 Billion Vertices/sec

Filtered Texture Fetch
Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec
PS3 - 12.0 Billion Texels/sec

Vertex Texture Fetch
Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec
PS3 - 4.0 Billion Texels/sec

Pixel Shader Processing with 16 Filtered Texels Per Cycle (Pixel ALU x Clock)
Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 16.0 Billion Pixels/sec

Pixel Shader Processing without Textures (Pixel ALU x Clock)
Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 24.0 Billion Pixels/sec

Multisampled Fill Rate
Xbox 360 - 16.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz)
PS3 - 8.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz)

Pixel Fill Rate with 4x Multisampled Anti-Aliasing
Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz / 4)
PS3 - 2.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz / 4)

Pixel Fill Rate without Anti-Aliasing
Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)
PS3 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)

Frame Buffer Bandwidth
Xbox 360 - 256.0 GB/sec (dedicated for frame buffer rendering)
PS3 - 20.8 GB/sec (shared with other graphics data: textures and vertices)
PS3 - 10.8 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for textures and vertices)
PS3 - 8.4 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for textures and vertices)

Texture/Vertex Memory Bandwidth
Xbox 360 - 22.4 GB/sec (shared with CPU)
Xbox 360 - 14.4 GB/sec (with 8.0 GB/sec subtracted for CPU)
Xbox 360 - 12.4 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for CPU)
PS3 - 20.8 GB/sec (shared with frame buffer)
PS3 - 10.8 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for frame buffer)
PS3 - 8.4 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for frame buffer)

Shader Model
Xbox 360 - Shader Model 3.0+ / Unified Shader Architecture
PS3 - Shader Model 3.0 / Discrete Shader Architecture

Medlem

Det är kul att iom Killzone 2 så har ett spel kommit till PS3 som krossar allt som Xbox 360 har att komma med. Vi får se om något spel till x-boxen kan kontra detta, men det verkar tveksamt. Grafikstriden är över, vinnare: Playstation 3.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Det är kul att iom Killzone 2 så har ett spel kommit till PS3 som krossar allt som Xbox 360 har att komma med. Vi får se om något spel till x-boxen kan kontra detta, men det verkar tveksamt. Grafikstriden är över, vinnare: Playstation 3.

Amen.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Det är kul att iom Killzone 2 så har ett spel kommit till PS3 som krossar allt som Xbox 360 har att komma med. Vi får se om något spel till x-boxen kan kontra detta, men det verkar tveksamt. Grafikstriden är över, vinnare: Playstation 3.

Självklart kommer Xbox 360:n att toppa KZ2 grafik, är du dum på riktigt eller? Den kommer toppa KZ2 grafik, sen kommer PS3:an toppa Xboxens spelgrafik, sen kommer Xboxen osv osv...

Så är det alltid med konsoller, ju äldre dom blir desto snyggare spel blir det...tills det kommer ännu nyare konsoller .

Medlem

Tror inte att Xboxen förmår att knäcka Killzone 2:s grafik, nej. Tror du att man kan klämma ut bättre grafik ur en maskin i all evighet?
"Dum på riktigt"...nödvändig kommentar. Du har väl inte ens spelat spelet.


signatur

yolo

URK
Medlem

suck det är väl bara att jämföra samma spel som kommer till båda konsolerna.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av sgt_lol:

Jag har inga som helst problem med min bild kör på en 40" Full HD lcd skärm "sony" enda felet med ps3 spelen är att det inte finns så många som stödjer 1080p 360 liren har ju 1080

Dom flesta 360-spel stödjer bara 720p, det är nog mindre spel till 360 t.o.m som stödjer 1080p.

EDIT: Native alltså, och inte uppskalat.

Lol, vad snackar du om ? dom flesta spelen på 360 stödjer 1080p, jag har 12st 360 spel just nu, och alla dom stödjer 1080p,
en granne till mig har över 40st 360 spel, alla stödjer 1080p. Även riktigt gammla spel som Dirt som är från 2006 har 1080p.

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Lol, vad snackar du om ? dom flesta spelen på 360 stödjer 1080p, jag har 12st 360 spel just nu, och alla dom stödjer 1080p,
en granne till mig har över 40st 360 spel, alla stödjer 1080p. Även riktigt gammla spel som Dirt som är från 2006 har 1080p.

Att konsolen skickar ut en 1080p-signal behöver inte betyda att spelet renderats internt i den upplösningen utan spelet har troligen skalats upp från en lägre upplösning.

Nu vet jag inte vilka spel som är i vilken upplösning men att en person har 40 spel och att alla dessa renderats i 1080p låter lite osannolikt.

Du kan göra något i 320*240 och sedan skala upp det till 1080p om du vill.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Tror du att man kan klämma ut bättre grafik ur en maskin i all evighet?
"Dum på riktigt"...nödvändig kommentar. Du har väl inte ens spelat spelet.

Öhhhh, Detta har varit fallet i alla generationer före denna att utvecklarna lär sig använda hårdvaran och hittar genvägar. Så varför skulle denna vara annorlunda? Konsolerna i sig hinner dö ut långt innan man lär sig utnyttja dom till 100%

12
Skriv svar