Vilken HDMI kabel som helst?

Medlem
Vilken HDMI kabel som helst?

Fungerar alla HDMI kablar till PS3?
Alltså inte Sonys, tänkte köpa en som var lite billigare.

I andra ord, kan man ha en HDMI sladd till PS3 och TV fast det inte är en som är gjord av Sony? ...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

jupp, vilken kabel som hällst passar. . Adda mig på psn om du vill. Nickar: ZmokeR

OBS: När du svarar hamnar ditt inlägg alltid sist i tråden.

Medlem

Köp en tokbillig på Claes Ohlsson eller nån liknande kedja. Guldpleterad jadajada HDMI för 800 spänn är bara bullshit. Det är en digital signal den kan bara vara eller icka vara.

Medlem

det är skillnad på kabel och kabel. En hdmi kabel för 100:- och för 1000:- är STOR skillnad. I både kvalité i allt material men även bild. Bara för att signalen är digital menas inte att bilden pär automatik är bra oavsett kabel. Bilden bli bättre om signalen förs fram på bästa möjliga vis därmed spelar kabelkvalité roll.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Avstängd

en HDMI kabel är digital. Alltså kommer det ström eller inte ström. Alltså får du bild eller ingen bild alls.

Det är bara på analoga kablar kabelkvaliten spelar roll eftersom att det är en våg som skall fram.

Kinne har rätt

Medlem
Skrivet av Killbom:

Det är bara på analoga kablar kabelkvaliten spelar roll eftersom att det är en våg som skall fram.

Nej, det stämmer inte, en Digital signal betyder inte att den bara skickar EN stor klump med information som antingen tas emot eller ej.

Signalen omvandlas till ettor och nollor och skickas, om man då har en kabel av sämre kvalité så kan det falla bort information vilket resulterar i sämre bild/störningar.

DÄREMOT finns det inget som säger att dyra kablar per automatik är bättre.

LIKNELSE: Tänk dig ett nätverk, 100mbit. om du har en kabel som är för lång* så kommer det att bli slött, och kanske tillochmed switcha ner till 10mbit.

-Varför? Jo signalen orkar inte fram med 100% styrka då kommer det aktuella datapaketet som skickats vara korrupt och informationen måste skickas igen. Detta leder till lägre hastighet.

*runt 100m har jag för mig.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av redmac:

det är skillnad på kabel och kabel. En hdmi kabel för 100:- och för 1000:- är STOR skillnad.

Det du upplever kallas Placebo-effekt. Om du på riktigt tror dig kunna skilja mellan två olika, digitalt överförda, bilder så förslår jag att du kontaktar Mr. James Randi. Du kan vinna en miljon dollar!

Edit: För att förtydliga: Detta gäller naturligtvis kablar av en längd som kan anses praktiskt brukbara i sammanhanget, sådana som redmac verkar syfta på. Självklart kan man, precis som Zymac förklarar, uppleva signalbortfall över längre sträckor.

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av redmac:

det är skillnad på kabel och kabel. En hdmi kabel för 100:- och för 1000:- är STOR skillnad.

Det du upplever kallas Placebo-effekt. Om du på riktigt tror dig kunna skilja mellan två olika, digitalt överförda, bilder så förslår jag att du kontaktar Mr. James Randi. Du kan vinna en miljon dollar!

Edit: För att förtydliga: Detta gäller naturligtvis kablar av en längd som kan anses praktiskt brukbara i sammanhanget, sådana som redmac verkar syfta på. Självklart kan man, precis som Zymac förklarar, uppleva signalbortfall över längre sträckor.

nu är du bara dum och förlöjligande. Om det inte skulle vara någon skillnad skulle det bara finnas skit billiga hdmi kablar. Klart det gör skillnad, speciellt om kabeln är helt isolerad och på så sätt fri från syrets påverkan. Vilket i sig gör bild skillnad. Att dyrare kablar också isolerar varje "bildstrå" i kabeln gör att det inte blir några bild störningar alls. Min arbets kollega köpte en skit hdmi kabel och han gnäller att han får ränder på skärmen fast han bytte ut kabeln då han trodde det var fel på den. Jag har perfekt bild tack vare att jag köpt en dyrare variant.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Om det inte skulle vara någon skillnad skulle det bara finnas skit billiga hdmi kablar.

Uppenbarligen finns det ju pengar att tjäna på att lura folk att köpa dyrare kablar. Titta på detta!

Skrivet av redmac:

Klart det gör skillnad, speciellt om kabeln är helt isolerad och på så sätt fri från syrets påverkan. Vilket i sig gör bild skillnad. Att dyrare kablar också isolerar varje "bildstrå" i kabeln gör att det inte blir några bild störningar alls. Min arbets kollega köpte en skit hdmi kabel och han gnäller att han får ränder på skärmen fast han bytte ut kabeln då han trodde det var fel på den. Jag har perfekt bild tack vare att jag köpt en dyrare variant.

Syrets påverkan? Du åsyftar en kabel där koppartrådarna är blottade? Får din kollega ränder på bilden trots att han bytt ut kabeln så är det ju troligtvis fel på TV:n, eller så har han hittat riktigt ryska kablar. De kablar du kan köpa på Kjell & Co eller Clas Ohlson för just över en hundring fungerar precis som de ska. Har du köpt en dyr kabel har du blivit lurad, tyvärr.

Medlem

Så smekt redmac . Min kusin ( nej, han är inte 12 ½ utan 40+ ) har ett eget IT Företag där de håller på med mycket installationer och även en del fibersvetsande m.m

När de säljer in en multimedia studio till någon så säljer det självklart dyrare kablar om det går. De köper in dem till samma pris men de som ser flashigare ut m.m tar han 450% mera betalt för, det är ändå i princip samma kabel som ger samma kvalitet. Detta gäller alltså ovan nämnda HDMI kablar. All "isolering" och skit kostar 0 att tillverka m.m , men går att lura på folk hur som helst.

Medlem

Omogenheten osar i denna tråd, Förlöjligande av mig behövs inte utan ni borde kunna uttrycka er mer vuxet. Jag förstår er resonemang dock kan jag inte helt hålla med er. Men vi låter denna diskussionen vara och så låter vi mosola1 avgöra vad han själv känner är det bästa valet.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Omogenheten osar i denna tråd, Förlöjligande av mig behövs inte utan ni borde kunna uttrycka er mer vuxet. Jag förstår er resonemang dock kan jag inte helt hålla med er. Men vi låter denna diskussionen vara och så låter vi mosola1 avgöra vad han själv känner är det bästa valet.

Inse istället att det du säger är fel. Det skulle ju till och med innebära att du själv kan spara pengar.

Man säljer saker så dyrt man kan får att tjäna pengar och så länge folk går på det och köper finns det väl ingen anledning att sluta eller sänka priset på en vara? Tänk lite.

Medlem
Skrivet av redmac:

Omogenheten osar i denna tråd, Förlöjligande av mig behövs inte utan ni borde kunna uttrycka er mer vuxet. Jag förstår er resonemang dock kan jag inte helt hålla med er. Men vi låter denna diskussionen vara och så låter vi mosola1 avgöra vad han själv känner är det bästa valet.

Omogenhet? Bara för att man inte delar din tro på kablar med övernaturlig prestanda? Du måste ju förstå att påståendet spelar i samma vansinnesliga som Homeopati och Scientologi. Att lägga in små pikar kommer närmast automatiskt.

Innan xhosa gav sig in i diskussionen tycker jag den legat på en, för forumet, ovanligt vuxen nivå. Att du känner dig förlöjligad får stå för dig.

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av redmac:

Omogenheten osar i denna tråd, Förlöjligande av mig behövs inte utan ni borde kunna uttrycka er mer vuxet. Jag förstår er resonemang dock kan jag inte helt hålla med er. Men vi låter denna diskussionen vara och så låter vi mosola1 avgöra vad han själv känner är det bästa valet.

Omogenhet? Bara för att man inte delar din tro på kablar med övernaturlig prestanda? Du måste ju förstå att påståendet spelar i samma vansinnesliga som Homeopati och Scientologi. Att lägga in små pikar kommer närmast automatiskt.

Innan xhosa gav sig in i diskussionen tycker jag den legat på en, för forumet, ovanligt vuxen nivå. Att du känner dig förlöjligad får stå för dig.

Hur var mitt första inlägg på en dålig nivå?

Medlem

har nyss tagit hem ps3an, sen bestellde jag en billig hdmi sladd fron webbhallen.com surfar just nu med ps3an.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

har nyss tagit hem ps3an, sen bestellde jag en billig hdmi sladd fron webbhallen.com surfar just nu med ps3an.

Shit!

Synd att det inte går att använda Steam ahha x)
Kanske i framtiden...

Aja hoppas du får låna spel nu från Jeppe E ( om han inte är så snål som vi tror )

Moses : Kan jag få låna typ Oblivion jeppe tack :)?

Jeppe : Du får hyra det för 250 kronor i månaden..

1
Skriv svar