PS3 Nätverksproblem!

Medlem
PS3 Nätverksproblem!

Hej!

Det är så att jag har problem med min PS3 när jag kopplar in den i routern eller via min dator med ethernet-kabel.
När jag kör en nätverkskabel från min dator till PS3an så kopplas nätverket ned för mig och internet går ej att använda. Om jag kopplar den till routern så kopplas alla datorer ned och internet går ej att använda på varken PC eller PS3an..
Men jag kan koppla in flera datorer utan att det händer något, brukar ju köra lan med vänner.
Så jag undrar, vad är det för fel på min ps3?
vad behövs göras på ps3an så att den ej kopplar ner alla andra enheter i nätverket.

Alltså LAN funkar men inte själva internet då.

Specs: COMHEM 8Mbit (jag vet kasst)
Routern är en LINKSYS Wireless.

Måste jag öppna upp portar eller är det något felinställt på PS3an?

Säg till om jag måste utveckla mera..

tack på förhand / n0llk0ll0

Medlem

Har själv comhem 8/8 o kör Ps3 genom nätverkssladd i datorn o det funkar bra för mig iaf. Har inte ändrat någe i min Ps3 den känner av internet automatiskt.

Du kan inte köra med samma inställningar som du kör internet med routern om du kopplar Ps3 till datorn, du måste ställa in din dator till en internet server då.

Medlem

När jag körde via datorn gjorde jag en nätbrygga över två nätverkskort jag hade i datorn.

Men i routern funker det ej heller om ps3an är direkt kopplad.

Medlem

Ingen som vet vad som är fel?

Medlem

Kan någon hjälpa mig för sjutton
Har inte kunnat uppdatera ps3an på ett halvår..:(

Så fort ja kopplar in PS3an i routern så står det på min PC att nätverksladden ej är inkopplad o internetanslutningen är förlorad.

Internet-anslutning: Aktiverad
Anslutningsmetod: Trådanslutning
Hastighet och duplex: Automatisk sökning
Adressinställningar: Automatisk
IP-adress: Automatisk
Nätmask: Automatisk
Standardrouter: Automatisk
Primär DNS: Automatisk
Sekundär DNS: Automatisk
MAC-adress: 00:19:C5:54:23:94
MTU: Automatisk
Proxyserver: Använd inte
UPnP: Aktiverad
NAT-typ: -

Medlem

Aningen mer information vore bra.

Är dina prylar kopplade enligt nedan?

[modem/comhempryl] -> [Linksys(wrt54xx?)] -> Dator -> PS3

Både dator och ps3 är ställda till att hämta ett ip från dhcp-server?

Att ps3:an skulle slå en dator offline låter som en potentiell ip-konflikt eller nåt värre problem men för kvalificerade gissningar behövs mer info.

Edit: Ser att en del av efterfrågad info dök upp ovan medan jag skrev detta och pysslade med annat
Edit #2: Stäng av UPnP på ps3an, även om den inte kan leka portleken med routern på samma sätt så är det en möjlig felkälla.

Medlem

Du kan uppdatera playstationet "offline" också, men jag förstår att du vill kunna komma ut på nätet.

PC Update - Visit eu.playstation.com for the very latest version of the update data. Follow the on-screen instructions to download to your PC.

To transfer the update data to your PLAYSTATION 3, save the file to a PS3 compatible storage device such as Memory Stick, Memory Stick Duo, USB drive or PSP.

Before starting, use your PC to create a folder named 'PS3' on the storage media or USB device. Within the folder, create a folder named 'UPDATE' (This folder name is case sensitive and must appear in all capital letters). Once the UPDATE folder has been created, download the PS3 system software update to this location.

Once the update data has been saved, disconnect the storage device and connect it to your PS3 via the slots under the slot cover or the USB connectors depending on the device you're using.

Once connected, navigate to Settings on the PS3 Home Menu, select [System Update] and then [Update via Storage Media]. Select the connected device and your PS3 will install the update data stored there.

Medlem

Tack för hjälpen, en kompis hjälpte mig att googla, tydligen ska man inte ha sökning av mediaserver aktiverat för om det är aktiverats så starts routern om hela tidan och gör att internet krashas.. så jag ska försöka testa detta nu.. sökning av mediaserver är avaktiverat..

*EDIT* om det inte funkar får jag återkomma..

Medlem

Har den sökningen igång på min ps3a men upplever inga problem, iofs så har jag inte min linksys som router utan enbart som en ren accesspunkt.
Kan ju vara en brist i routerns mjukvara, svårt att sia om.

Medlem

Ah men detta problem uppstår med äldre versioner av FIRMWARE eller vad det nu heter... Programvaran till ps3.. Jag hade för gammal version, typ 1.7 eller nått o detta problem fixa dem i 1.8 så ja för mig kvarstod problemet.

En kompis hitta lösningen här:

PS3 Nätverksproblemslösningen

Medlem

Ok, ett uppdaterat system är väl nästan en grundförutsättning.
1.7 är ju utan att överdriva en _ganska_ gammal revision

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Ok, ett uppdaterat system är väl nästan en grundförutsättning.
1.7 är ju utan att överdriva en _ganska_ gammal revision

Jo men som jag sagt tidigare, har inte kunnat uppdatera på över ett halvår!!!!! visste inte vad som var felet men nu är det ju löst!

Medlem

Skönt att det är löst iaf

Medlem

Hej. jag har ett problem som jag önskar någon kan lösa åt mig. Har en d-LINK 845 som jag använder till nätet här hemma. kör trådlöst till både pc och ps3an. Men problemet är att att pcn är ansluten till d-LINK 0376 och ps3an D-link 0374. 0736 är den snabba frekvenen och den vill inte ps3an hitta under nätverket när man söker efter det på ps3an. jag vet inte varför, men både pc pch mobiler hittar 0376 och kan ansluta till den så någon som har några idéer?

Medlem

Den snabba frekvensen är väl 5G? det stödjer inte PS3


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Ja precis. Attans då. min stationära dator är ca 5 år gammal och den klarar 5g...

Medlem
Skrivet av Chippen838:

Ja precis. Attans då. min stationära dator är ca 5 år gammal och den klarar 5g...

So? PS3 är 7 år gammal.

1
Skriv svar