Playstation 3 FAQ

Medlem
Playstation 3 FAQ

För säkerhetsskull så skriver jag detta:
OM NÅGOT GÅR SÖNDER (eller liknande) SÅ ÄR DET ERAT EGET FEL, ANVÄND PROGRAM/GUIDER SOM ÄR LÄNKADE I FAQEN PÅ EGEN RISK

Ni får ursäkta mig om jag har skrivit på ett oförståerligt sätt eller om jag har stavat dåligt. Om något är fel/behöver rättas så var vänligen och skicka ett PM till mig så fixar jag det direkt.

Om du vill att någonting ska läggas till, skicka ett PM så lägger jag till det!

Jag kommer att lägga till/editera FAQen om jag ser någon bra information bli PMad till mig eller skriven i tråden.

MVH, Petah.

Kan jag spela Playstation 2 spel på min PS3?
Svar: Playstation 1 -spel kan spelas på Playstation 3 via programvaruemulgering och fungerar på alla modeller av Playstation 3. De flesta PS 1-spelen går att spela, även PS 1-klassiker som hämtats från Playstation Network. Fullständig kompatibilitet garanteras dock inte.
Källa

Vad för slags media server program finns det som jag kan använda?
Svar: Tversity, PS3 Media Server

Vad behöver jag för att kunna se/spela i HD upplösning?
Svar: Vad du behöver är en HD-Ready eller Full-HD TV (kolla i manualen eller på hemsidan där du köpte den). Du behöver också en HDMI sladd, priset skiljer ganska stort mellan sladdarna, dock inte så jättemycket på bildkvaliten utan mest på kvaliten på själva sladdarna.
Så du får välja vad är "okej" enligt din plånbok.

Vad är skillnaden på HD-Ready och Full-HD?
Svar: HD-Ready TV apparater kan spela upp till 720p filmer/spel samt 1080i och Full-HD kan spela upp till 1080p/1080i filmer/spel.

Kan jag importera spel från till exempel USA och Japan och spela på min europeiska Playstation 3?
Svar: Ja, playstation 3 spel är regionsfria. Men om du importerar från Japan(eller icke engelska talande länder) så får du vara beredd på att det är på deras språk och inte engelska.

Kan jag importera filmer från till exempel USA och Japan och se på min europeiska Playstation 3?
Svar: Ja och Nej. Vissa filmer är regionsfria medans vissa inte är det. Kolla upp detta innan du köper!

Ni kan även använde Tversity för att streama andra saker, (länkar, filmer, musik etc.)

Hur kan jag kolla på HD Filmer som ligger på min dator utan att använda en extern hårddisk eller dylikt?
Svar: Först och främst så behöver du ett så kallat "Media Server" program som kan streama filmen via nätverket till din Playstation 3.
Jag rekommenderar programmet TVersity (vilket jag själv använder), programmet kan streama/skicka över musik, bilder, filmer och mera till din PS3!
Först så måste du vara säker på att filmen är i rätt format.
Tyvärr så kan inte PS3n spela upp .mkv filer (som mestadels HD filmer är).
För att kunna spela upp detta filformat, samt behålla kvaliten så kan du ladda ner detta smidiga program MkvtoVob
Rekommenderar starkt detta program!

Annat program för mkv och andra filer: PS3Video9

Hur ställer jag in inställningar för att se i 720/1080p på min TV?
Svar: I PS3ans skärminställningar (settings/display menyn) kan du välja vilken bildutgång som skall användas samt vilken/vilka upplösningar du vill använda.

Det finns även ljudinställningar (settings/audio) där du kan välja ljudutgång m.m.
Om du vill ansluta din PS3a till ditt hemmabio så behöver du en optisk ljudkabel. Går du sedan in i ljudinställningarna och väljer den optiska utgången så ska det funka.

Vad är skillnaden på 720p/1080p och 1080i?
Svar:
"i" står för Interlaced Scan och "p" står för Progressive Scan
Denna bilden säger allt. Vissa kan tycka att det är bättre kvalite mellan 720p och 1080i medans andra inte tycker det. Läs här för mera information.

Kan jag spela spel med Mus och Tangentbord på min PS3?
Svar: Ja. Dock osäker om du behöver något speciellt. Skicka gärna PM om ni vet mera.

Kan man browsa över hela www eller bara på PS3s egna hemsida?
Svar: Man kan browsa över hela WWW, dock så är webläsaren tekniskt begränsad och fungerar inte alltid utmärkt på vissa sidor.

Vilka PS2 och PS1 spel är kompatibla till PS3?
Svar: Kolla här eller här.

Vilka filmer är regionsfria? (Kan hända att sidan inte har alla filmer.)
Svar: Klick och/eller Klick

A.Kan jag byta hårddisken?
Svar: Ja, det det kan du. Det är även väldigt lätt. I manualen alt. på internet finns det guider på hur du gör. Tänk bara på att det ska vara en 2.5" SATA-disk.

B.Hur byter jag hårddisk på min PS3?
Svar: Klick (Engelska)

Kan jag streama PC-Spel till min PS3? (Du sätter igång spelet på din dator och har TVn som skärm)
Svar: Ja! StreamMyGame

Om jag använder en HDMI sladd från TVn till PS3n, behöver jag någon annan sladd?
Svar: Nej. Du behöver bara HDMI sladden för ljud och bild.

Vad är det för skillnad på den "nya" PS3an med 80gb?
Svar: Krom-list på framsidan och dualshock 3 istället för sixaxis.

Finns det chip till PS3?
Svar: Nej

Är det att gratis spela online (Playstation Network)?
Svar: Ja, det är gratis!

Kan jag använda en externa hårddisk?
Svar: Ja, det kan du. Men den måste vara formaterad till FAT32. Är den NTFS så måste du formatera om.
Anslut den bara och gör det du vill göra och kommer du inte in direkt tryck Triangel på ikonen och välj "visa alla".

Vilka spel är exklusiva till PS3 och vilka har man som PS3-ägare att se fram emot?
Svar: boardsus.playstation.com

Vilka film/video format stödjer Playstation 3?
Svar: The PLAYSTATION 3 supports the following movie and video file formats
Om länken inte fungerar så finns samma information nedanför (notera att ^[siffra] menar att det finns mera information längst ner angående det som skrevs innan):
[info]The PLAYSTATION 3 supports the following movie and video file formats:[/info]

* Disc Formats
o DVD Video with either region [1] or [ALL] ^1
o DVD-R/-RW, DVD+R/+RW^1, ^3
o Blu-ray Discs? (BD) containing video content with region code [A]^5, ^7, ^8, ^10
o BD-ROM, BD-R, BD-RE^3, ^4, ^5, ^7, ^8, ^9, ^10

* MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)

* MPEG-2 PS (MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3 (Dolby Digital), LPCM)

* MPEG-2 TS (MPEG2 Audio Layer 2) AVCHD (.m2ts / .mts)

* Memory Stick? Video Formats
o MPEG-4 SP (AAC LC)
o H.264/MPEG-4 AVC Main Profile (AAC LC)

* AVI
o Motion JPEG (Linear PCM)
o Motion JPEG (u-Law)

* MP4 File Format
o H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)

* DivX and VC-1 (WMV)^6
Requires PLAYSTATION 3 system software version 2.10 or higher.

Things to note about movie/video formats and playback :

* Depending on the data type, some files may not be playable or some control panel options may not function during playback.
* Some video files distributed over the Internet have playback restrictions. For details, contact the content provider.
* When using a USB adaptor to play video files, you may need to use a USB adaptor (not included) that supports copyright-protection features (to play copyright-protected files). When using a USB adaptor to play AVCHD-format video files saved on Memory Stick media, use a device that supports Hi-Speed USB (USB 2.0).
* If your video files are copy protected, they may not play on the PLAYSTATION 3 system.

1 When outputting DVD content or PLAYSTATION®3 format software in SD resolution, only discs recorded in the NTSC standard can be played.

2 Multi-channel Super Audio CD playback requires a multi-channel audio receiver with HDMI input.

3 Playback only.

4 Playback of BD-RE ver 1.0 discs is not supported.

5 Copyright-protected Blu-ray video discs can only be output at 1080p using an HDMI cable connected to a device that is compatible with the HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) standard.

6 To play VC-1 (WMV) format files, you must go to (Settings) > (System Settings) and set [Enable WMA Playback]. Copyright-protected files or files that were encoded by using DivX 3.11 cannot be played.

7 With system update version 2.10 or greater, Blu-ray Disc Profile 1.1 is now supported. This allows the "Picture in Picture" feature to be used with some Profile 1.1-compatible Blu-ray Discs. Features available vary depending on the disc.

8 Blu-ray Discs programmed in 1080p 24Hz are supported via the HDMI port only. To enable this setting go to [Settings] > [BD/DVD Settings] > [BD 1080p 24 Hz Output (HDMI)] and change this setting to "Automatic." Note that both the display/AV amplifier (receiver) and the Blu-ray Disc in use must support 1080p 24Hz for this output to be supported.

9 BD-R version 1.2 (LTH* BD-R) discs can now be played.
* LTH, or low to high, is a recording method that supports organic dye, write once BD-R media.

10 With system software version 2.20 or greater, Blu-ray Profile 2.0 (BD-Live) is now supported. You can connect to the Internet while playing discs that support this format so that you can obtain additional features. Features that are available vary depending on the software in use.

För säkerhetsskull så skriver jag detta:
OM NÅGOT GÅR SÖNDER (eller liknande) SÅ ÄR DET ERAT EGET FEL, ANVÄND PROGRAM/GUIDER SOM ÄR LÄNKADE I FAQEN PÅ EGEN RISK

Inaktiv

*Pinn Topic*

Bra faq som löser några problem.

Fråga: Kan man browsa över hela www eller bara ps3 egna hemmsida.


signatur

=FU= pascaldawid =Frelancer Union=

Medlem

Svar till Pascal: Man kan browsa över hela WWW, dock är webläsaren lite tekniskt begränsad och fungerar inte alltid utmärkt på vissa sidor.

Tips: För er som vill formatera/partionera hårddiskar till FAT32 (eller andra filsystem), t.ex. då man vill koppla en extern hårddisk till PS3:an fungerar inte Windows formateringsprogram då Microsoft begränsar FAT32 till 32GB. Har hittat ett gratis verktyg som heter GParted och det kan brännas på CD eller USB och bootas upp i datorn.
http://gparted.sourceforge.net/


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Har en fråga som möjligtvis är lite korkad.
men min lcd tv kan bara köra 1080i och 720p som bäst.
Å jag undrar, på en 32 tums tv som man sitter max 2 meter ifrån,
ser man nån dramatisk skillnad på 720p och 1080p ? Eller märks det knappt nåt alls på en 32 tums lcd ?

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

Har en fråga som möjligtvis är lite korkad.
men min lcd tv kan bara köra 1080i och 720p som bäst.
Å jag undrar, på en 32 tums tv som man sitter max 2 meter ifrån,
ser man nån dramatisk skillnad på 720p och 1080p ? Eller märks det knappt nåt alls på en 32 tums lcd ?

Man kan aldrig komma upp i 1080p på en 32 tum. Om du så vill det så måste du ha minst en 42 tum. Tror dock det fanns en samsung på 37 tum.
Det du kanske ser är att det stor på din PS3 att den tar imot 1080p. Det kanske den gör min din tv som då bara är på 32 tum kommer inte att visa 1080p. Utan bara 720p som max.
Då också på den samsung med 1080p kommer du inte se så stor skillnad mellan 720p och 1080p. Tills du når 42 tum och större, då man ser en riktigt fin skillnad ;).
Själv har jag en LG Electronic 32 LC52 som det står att jag får 1080p på min ps3. Men min tv kan bara visa 720p.

Om du ska ha 1080p ska du leta efter en tv som har
detta märket: http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200708/14/20070814131...

Och till din fråga då xD.... Nä du kommer inte att se någon skillnad.


signatur

ONE TIME AT BANDCAMP! "i saw this guy, and he LOOKED at med. It was soooo cool!

Inaktiv

Hur är det med att byta HDD, går det? Tyckte att jag läste det någonstans. Hur?


signatur

=FU= pascaldawid =Frelancer Union=

Flakmonkey
Skrivet av Pascal:

Hur är det med att byta HDD, går det? Tyckte att jag läste det någonstans. Hur?

http://asia.cnet.com/digitalliving/tips/0,3800004921,62032875... <--- smidig guide

Inaktiv
Skrivet av Pascal:

Hur är det med att byta HDD, går det? Tyckte att jag läste det någonstans. Hur?

jag bytte hd på min ps3 för en vecka sen,
och kan jag byta, då kan vem som helst byta.

Jag öppnade luckan på sidan, tog en stjärn skruvmejsel och skruvade ut en blå skruv som höll fast hdn,
lirkade lite lätt på hdn i ps3an så lossnade den,
tog ut den och skruvade loss den skena som hdn sitter inkapslad i,

och tar drar ut gamla hdn, och trycker in nya hdn,
skruvar fast dom 4 skruvarna i skenan igen så hdn sitter kvar,

in med hdn igen i sidan på ps3an, och sen ett lätt tryckande så gled den på plats.
skruvade fast den blå skruven igen, och på med luckan igen.

sen startade ps3 an, och den ville formatera hdn, så den fick göra det,
sen så vart det klart, bara att tuta och köra, för ditt konto sitter inte i hdn, utan i ps3ans minne.

bytte till en 120 gigs hd, kostade bara 600 spänn och hdn måste vara en Sata 2.5

Medlem

Du kan lägga till info om Blu Ray, ex vilken region (pal b) som den spelar samt en lista på regions fria Blu-ray filmer som du kan hitta här (ska se om jag kan hitta en bättre senare).


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Uppdaterat FAQen

Tack till de som har gett tips om länkar, guider osv.!

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

...hdn måste vara en Sata 2.5

Oh sata 2,5 e de nått nytt eller hehe hdd kan vara sata 150 (Sata) eller sata 300 (Sata2) de kvittar.

Flakmonkey
Skrivet av Bengan87:
Skrivet av BangBoomBang:

...hdn måste vara en Sata 2.5

Oh sata 2,5 e de nått nytt eller hehe hdd kan vara sata 150 (Sata) eller sata 300 (Sata2) de kvittar.

2.5 syftar väl ändå på att det ska vara hårddiskar som normalt sitter i laptops... alltså inte 3.5 som man använder till vanliga datorer?

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Bengan87:
Skrivet av BangBoomBang:

...hdn måste vara en Sata 2.5

Oh sata 2,5 e de nått nytt eller hehe hdd kan vara sata 150 (Sata) eller sata 300 (Sata2) de kvittar.

2.5 syftar väl ändå på att det ska vara hårddiskar som normalt sitter i laptops... alltså inte 3.5 som man använder till vanliga datorer?

Ja, så är det


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

HD-Ready klarar inte bara 720p, 1080i också, men det ser skit ut.


signatur

lootskin@hotmail.com

Inaktiv
Skrivet av Bengan87:
Skrivet av BangBoomBang:

...hdn måste vara en Sata 2.5

Oh sata 2,5 e de nått nytt eller hehe hdd kan vara sata 150 (Sata) eller sata 300 (Sata2) de kvittar.

aha, trodde det var bara 2.5 som man kan använda till ps3.
fick det intrycket när man såg en visningsfilm där snubben sa att 2.5 sata skulle man avända..

är inte så haj på hårddiskar så det var bäst att man gjorde som snubben visade, hehe..

är dom andra hd sorterna som man kan ha till ps3 större eller mindre än 2.5, och är det nån större skillnad i pris.

Inaktiv

Kan man enkelt browsa PS3:ans hd via tex xp? Tex. tanka ner en div-x-fil och lägga den direkt på ps3:an för att sen spela upp direkt.

Kan man enkelt browsa en utdelad mapp från tex xp från ps3:an och kopiera filer till ps3:ans hd?

Nu pratar jag inte om att streama.

Medlem

Om du använder Tversity(nämns i FAQen) så kan du lägga upp till exempel filmerna, gå till PS3n, gå till mappen filmerna finns och kopiera över. Kolla dock så att de är i rätt format & codec så att PS3n kan spela upp dem.!

Medlem
Citat:

Hur kan jag ladda ner filmer från Stage6.com?

Stage6 har lagt ner.. :\

Medlem
Skrivet av Tank:
Citat:

Hur kan jag ladda ner filmer från Stage6.com?

Stage6 har lagt ner.. :\

Jo vet det, trodde jag hade redigerat tråden..My bad

Medlem
Skrivet av Petah:
Skrivet av Tank:
Citat:

Hur kan jag ladda ner filmer från Stage6.com?

Stage6 har lagt ner.. :\

Jo vet det, trodde jag hade redigerat tråden..My bad

Var bara en headsup, har nyligen köpt mig en ps3 å kikade in lite på FAQ..!

Inaktiv

Hur är det när jag väl köpt en Japansk eller Amerikansk version av ett spel. Är det några problem att spela online mot mina Eurpeiska vänner då?

Medlem

Om man kan använda en extern hårddisk, varför då byta ut den interna mot en större?
Vad begränsas hos den externa?

Och kan man göra backuper på sparfilerna?

Medlem

Bra tråd.:)


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

precis köpt en ps3 där två spel följde med. Allt är upp startat och installerat i konsolen.

Frågan är dock: kan jag ha systemet inställ på svenska utan att få alla spel dubbade? Som jag förstår det måste jag låta systeminställningarna vara på engelska för att slippa dubbningen till svenska.

Några ideér?

Inaktiv

Du kan ha konsollen på svenska utan risk för dubbning. Aldrig provat dock men är 99% säker. Hade varit mycket konsitgt om spelen automatiskt blev dubbade till svenska.

Medlem
Skrivet av Kibb:

Du kan ha konsollen på svenska utan risk för dubbning. Aldrig provat dock men är 99% säker. Hade varit mycket konsitgt om spelen automatiskt blev dubbade till svenska.

Jag tror det är så för Ratchet & Clank.

Medlem

mm, det fungerar om man ställer den på engelska igen.
Kanske bara det spelet som inte har val för språk. I "Drakes fortune" går det att ändra.

Blev förvånad att det var dubbat till svenska dock, något ovanligt idag.

Medlem

Hur funkar det om man vill köra PS3 -> datorskärm istället för TV? Jag har en Samsung Syncmaster 930BF. Jag antar att man behöver någon slags sladd...

Medlem

Finns väl HDMI -> DVI kablar borde väl vara får sånt här dock inte säker på detta

123
Skriv svar