Medlem
Filmer på PS3

Fick min underbara PS3 i julklapp och har kramat den sedan dess, men nu börjar suget på att kolla på 720p filmer som sitter och rullar tummarna i ens hårddisk för en att kolla på.

Eftersom det inte verkar vara möjligt att föra över filerna till PS3n utan någon slags hårddisk (eller någon liknande apparat), så har jag tänkt att köpa en Extern hårddisk, även när jag inte *verkligen* behöver det. Men vem vet, kanske behövs i framtiden?

Tänkte mig en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318877 eftersom det bara skiljer sig ~300-400kr från 250gb till 500gb.
Är det bara att föra över filerna till den externa hårddisken, plugga in den i PS3n via USB porten, föra över filerna (dock ingen aning om hur man gör det ), och sen köra igång filmen?
Jag vet att filmerna måste vara i ett speciellt filformat, men det bryr jag mig inte om.

Får ursäkta mig för eventuella stavfel eller lustiga meningar, är ganska sent(=trött)

MVH, Petah

Inaktiv

Jag har tidigare kört med extern hårddisk. Ett problem är att man då, vet inte om det är så fortfarande, var tvungen att formatera disken till fat32-format. Detta gör att filerna man överför inte får vara över en viss storlek, tror det var nåt på 2gb.

Problemet är att dom flesta filmer på 720p är över 2gb.

Nu kör jag filmerna direkt från datorn, via nätverk, till PS3'n. Tidigare var man tvungen att antingen formatera sina DivX (.avi) filmer till ett format som PS3'n stödjer, vilket tog tid, eller att omvandla det till ett format som PS3'n stödjer med TVersity, och då tappar man kvalité.

Nu funkar DivX, men problemet är att filerna inte får vara över 2GB. Vet inte hur det är om filerna är på datorn.

Hoppas att dom löser det här med ännu en firmware update. Det går säkert att kringgå dessa problem, men jag har varit för lat för att pilla med inställningar och testa mig fram.

Medlem

Jag har en Western Digital på 250GB och den fungerar bra. Dock det man ska tänka på är att hårddisken måste formateras till FAT32 som bara klarar 4GB stora filer. Så dina videofilmer för inte vara större. Ett annat problem är också att Microsoft begränsat partioneringen av FAT32 i Windows XP till 32Gb, detta för att dom vill att man ska använda NTFS. Men det finns program därute som kan partionera till större utrymme.

Edit:
SweHurricane, 4GB är en fysisk begränsning för FAT32, det går inte att ha större filer på en sådan partition.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

SWEHurricane, hur gör man det över nätverket?

Vantskruv, varför MÅSTE det vara FAT32?

Inaktiv

Förmodligen för att Microsoft har patent på NTFS medan FAT32 har de bara delvis patent på.
Kan ju inte använda ex. ext3 från unix världen då de flesta sitter på Windows.

FAT32 är mest kompatibelt helt enkelt oberoende av OS.

Medlem

Det går att göra över nätverket, testa det där fileserver kawa eller vad det heter Lagt in lite filmer själv och det är jäkla smidigt. Diskutrymmet tar slut fort när man dunkar in 1080p filmer.

Medlem

Jag laddade ner ett program som heter "TVersity Media Server" som är ett liknande program av det mogvard sa.
Hann tyvärr inte riktigt testa det idag pga jag misslyckades totalt med att fixa mkv filen. (Det är nämligen möjligt att kolla på mkv filer (720/1080p) med ett program, du kan dock inte stoppa, spela fram/tillbaka och det måste ha en speciell audiocodec). Ska försöka igen senare idag

Medlem
Skrivet av anon_529:

Förmodligen för att Microsoft har patent på NTFS medan FAT32 har de bara delvis patent på.
Kan ju inte använda ex. ext3 från unix världen då de flesta sitter på Windows.

FAT32 är mest kompatibelt helt enkelt oberoende av OS.

ext3 går att läsa och skriva ifrån på XP då det finns programvara för detta. NTFS går faktiskt också att läsa på Linux där det också finns programvara för det. Besviken på Sony att dom valde att stödja bara FAT32. Skulle varit skitbra om dom också kunde stödja ext3. Kanske finns det en möjlighet längre i framtiden om man pressar dom lite?

Håller med ändå att FAT32 är mest kompatiblet.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

I DEMAND A FAQ !

Skulle vara underbart för de lägre stående som bara spelar på ens PS3:a att kunna konfiga den till en media maskin.
Typ hur man byter HDD m.m.


signatur

=FU= pascaldawid =Frelancer Union=

1
Skriv svar