Kan någon hjälpa till och Förklara?

Inaktiv
Kan någon hjälpa till och Förklara?

Som alla andra så tycker jag sony är asbra så jag köpte det såklart!!
Men innan jag köpte det kollade jag igenom några frågor om ps3 som tex: Ska man ha 720p eller 1080i/p, Ska man ha full hd eller hd ready tv.
Nu när jag har packat upp det o började gå igenom systemet ser jag att jag fick en scart kabel med paketet -_-..Så nu får jag köpa en Hdmi kabel och som jag lässt spelar priserna knappast roll på kvaliteten. Vid inställningarna på min ps3 får jag 570p (tror jag det va). Min tv är en 42" lcd hd-ready 2 portar.. Och när jag väljer displayen på tv:n kan jag välja mellan 16:9 4:9 widescreen panorama.

Kan någon klargöra hur jag väljer inställningar för tv/ps3 att ha 720p. Blir det automatiskt med en hdmi kabel eller måste man konfigurera tv/ps3 för att få det?Hur vet jag skillnaden när jag kollar vanlig tv på om jag har 720p eller mindre?

En annan grej är att om jag ska koppla min ps3 till hemmabio anläggning, behöver jag då någon speciell kabel df jag såg inget speciellt där bak på ps3:an.

Sista saken är måste man ha linux(YD) installerat?
Kan man inte ha windows?

Allt annat är hur klart som helst för mej förutom detta tack ifall ni kan hjälpa har faktist letat men ingen som går direkt på sak så att säga. Eller kanske det är så pass självklart att jag håller på att bli dum, hoppas jag inte.

Medlem

i ps3ans skärminställningar (i settings/display menyn) kan du välja vilken bildutgång som skall användas samt vilken/vilka upplösningar du vill använda.

Det finns även ljudinställningar (settings/audio) där du kan välja ljudutgång m.m.
Om du vill ansluta din ps3a till ditt hemmabio så behöver du en optisk ljudkabel. Går du sedan in i ljudinställningarna och väljer den optiska utgången så ska det funka.

Hoppas det hjälper


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Tack för tipset om kabeln mycket uppskattat.

Men vad blir det för upplösning med en hdmi kabel på displayen och måste man ändra inställningarna också med en hdmi kabel för att få önskad upplösning dvs 720p?
Men upplösningen på 720p/1080p/i har ingenting med inställningarna på tv:n att göra då? Spelade lite innan och justerade bildformaten på tv men inget ändrades märkvärdigt.
Jag är inte säker men är inte 576i max med en scart har för mej jag läste det nånstans.

Medlem

först väljer du på din ps3a vilken upplösning du vill köra...
jag tror inte du ska behöva ställa in något på tvn men det är inte omöjligt...själv väljer jag bara vilken ingång tvn skall visa så visas bilden i rätt format för mig iaf...och jag kan säga att skillnaden mellan scart i 576i (som är max för en scart) och HDMI 1080i (min tv stöder tyvärr inte 1080p) är helt enorm.

Jag testade byta tillbaks till scart tvärt häromdagen och det går knappt att titta på när man vant sig med hdmi.

Så kortfattat, om du ansluter din hdmi kabel, väljer upplösning på din ps3, och sedan byter över till hdmi ingången på tvn så bör du få kanonfin bild utan problem.

Hoppas det löser sig och GOD JUL!!!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Tack så mycket och God Jul till er all på Fz!!

Det gjorde susen. Nu fattar jag det här. Tråkigt du inte kunde ha 1080p..men är det verkligen så stor skillnad mellan 1080p-1080i?
Du råkar inte veta om man måste ha os linux yellowdog, själv vill jag ha windows xp.
Men det är inte så viktigt..GOD JUL

Medlem

Jag kan inte kommentera skillnaden mellan 1080p och 1080i. Jag vet att det är skillnad, men frågan är hur stor. Dock så är det väl nästan inget spel idag som stöder 1080p, de flesta gör sig bäst i 720p Men det kommer nog mer 1080p framöver i takt med att folk skaffar bättre och bättre skärmar.

Jag lider inte (ännu) iaf

Operativsystem på ps3an. Har inte testat själv så jag kan inte svara men jag tror inte det går att installera windows på den iaf.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Okej, tack för hjälpen. Du verkar kunna rätt mycket om ps3 med tanke på att den inte har så många år på nacken ^^.

Edit: Jag lässte ditt förra inlägg och så började hjärnan ticka... ska jag ha scartkabeln och hdmi samtidigt eller endast hdmi kabeln?
Det blir ju samtidigt eftersom som du sa steg för steg:
"ta in hdmi sladden, ändra inställningarna, byt till hdmi ingången."
Det blir ju man ändrar inställningarna på ps3:an under scart linjen på tv:n sedan ändrar tv linjen till hdmi. Var det så du menade eller krånglar jag bara till det mer?
Kan inte skaffa en kabel just nu med tanke på jul dagarna så är min lokala affär stängd. Annars hade jag försökt prova mej fram, fast något skulle hända har man ju garanti på en så ny vara 8) .

Medlem

Nej du skall bara ha HDMI-kabeln inkopplad. Sedan så tror nog jag nog allt att din Ps3´a och TV kommer att optimeras tillsammans och automatiskt kommer att fixa till din bild. Gjorde det för mig i alla fall.

Inaktiv
1
Skriv svar