Importera icke-europeisk PS3? KOLLA HÄR FÖRST

Medlem
Importera icke-europeisk PS3? KOLLA HÄR FÖRST

Jag har under några veckor gjort grundläggande undersökningar om jag verkligen ska köpa mig ett svin billigt PS3 i USA när jag åker dit. Så jag har ställt många frågor på detta forumet, mailat runt lite och sådär. Och således har jag svar på mycket frågor som jag kan tänka mig att många funderar på. Därför bestämde jag mig för att hjälpa alla som funderar på en icke-europeisk PS3 och även städa upp forumet från fler trådar om ämnet.

Kan jag spela svenska Playstation3 spel på en utländsk PS3?
Svar: Ja, Playstation3 spelen är regionsfria och kommer med all säkerhet fortsätta vara så.

Kan jag spela svenska Playstation1/2 spel på en icke-europeisk PS3?
Svar: Nej, dessa spel är regionslåsta och kan således inte spelas på en icke-europeisk PS3.

Kan jag kolla på DVD/Blue-ray film på en icke-europeisk PS3?
Svar: Både Ja och Nej, det beror på filmen, är filmen regionsfri så går det, är den inte det så går det inte. Detta står på baksidan av filmen.
Alla de frågorna stämmer självklart även tvärt om så att säga, om du har en europeisk PS3 i USA.

Kan jag spela på en vanlig svensk TV?
Svar: Även Ja och Nej på denna fråga. Om du använder en gammal ?Tjock TV? som är icke LCD eller Plasma TV så kan det vara problem med det eftersom en icke-europeisk PS3 använder sig av ?NTSC? och europiska TV apparater använder PAL. Det bästa i detta fallet är att googla på din TVs namn och se om det står något om att NTSC stödjs på just din TV apparat. Om fallet är så att du har en HDTV alltså en LCD eller Plasma skärm så spelar det ingen roll om din PS3 är NTSC eller PAL, så länge du har en HDMI kontakt(denna kontakt krävs även för att få HD bild).

Jag har ingen NTSC TV och jag har ingen HDTV, lösning?
Svar: Du kan koppla PS3 till din dator skärm, detta är dock lite små krångligt och förklaring kommer senare!

Kan jag lämna in min icke-europeiska PS3 i Sverige om den går sönder och få den reparerad här?
Svar: Nej, tyvärr inte. Sony har en ?world wide? garanti på övriga produkter som tyvärr inte gäller på PS3. Om din PS3 går sönder så måste du skicka tillbaka den till affären du köpte den importerade/köpte den ifrån. Dock har PS3 en förmåga att vara lika tålig och stark som en tegelsten men även här finns det måndagsexemplar.
OBS! Det är unjefär lika dyrt att skicka tillbaka PS3't till USA som att köpa en ny här i sverige. Se det så att du får en PS3 utan garanti för dem 2000kr det är billigare där!

Kan det vara problem att spela Online med mina svenska kompisar på en icke-europeisk PS3?
Svar: Nej, i enstaka fall kan detta inträffa såsom med Resistance: Fall of Man men detta verkar vara en engångsföreteelse och har inte inträffat med några fler spel.

Kan jag bara koppla in min icke-europeiska PS3 i ett svenskt eluttag och köra?
Svar: Ja, det enda du behöver ha är en vanlig svensk ?dator-strömsladd?. Med andra ord exakt en sådan du har mellan din dator och eluttaget sen är det bara köra på, detta är så enkelt på grund av att alla PS3 har en inbyggd transformator.

Kan jag få betala tull för mitt icke-europeiska PS3
Svar: Ja. Tullen kostar 25% moms och 3% tullavgift om du inte lyckas smita igenom den. Lättaste sättet att göra detta är att helt enkelt slänga kartongen du köpte PS3 i och sen bara lägga PS3 löst i väskan och säga att du köpt den i Sverige. Tänk dock på att om den går sönder så behöver du kartongen att lämna tillbaka den i. Jag kommer lösa det så att jag lämnar kartongen hos mina släktingar i USA och tar med mig den löst i väskan, och om den går sönder så skickar jag tillbaka PS3?t till dem i en annan låda och så lämnar de in den i affären med den rätta lådan. Om du inte kan lösa det på ett annat sätt kan det tyvärr bli problem. Om du köper ditt icke-europeiska PS3 från en affär på internet så finns risken att paketet fastnar i tullen, detta är mer en lottdragning och inget du kan påverka.
OBS! Det är unjefär lika dyrt att skicka tillbaka PS3't till USA som att köpa en ny här i sverige. Se det så att du får en PS3 utan garanti för dem 2000kr det är billigare där!

Vart är en bra sida att importera ifrån?
Svar: Detta får gärna någon annan svara på, men sidan http://www.videogamesplus.ca/ verkar vara väldigt populär för ändamålet.

Det var det, om någon har någon fråga att lägga till eller något så är det bara skriva det här i tråden, eller om någon har någon mer fråga att ställa så är det bara att skriva i tråden också!


signatur

En styck signatur.

Inaktiv
Medlem

Jag har en fråga som du gärna får uppdatera din FAQ med. Om du har ett svar så klart

Om man har en europeisk PS3, kan man då köpa spel från den amerikanska PSN Store? T.ex. PSone classics, Warhawk, Tekken etc. Och tvärtom.
Sen skulle du kunna göra frågorna feta för man lättare ska se dom

Medlem

bra lista tack för informationen


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

Superb initiativ! En fråga bara, angående "Kan jag bara koppla in min icke-europeiska PS3 i ett svenskt eluttag och köra?"

En polare köpte sin PS3 i japan, och nu kommit hem med den men inte kunnat spela med den, anledningen av vad jag kommer ihåg så hävdade han att han behöver en 900w elagg för att driva den, 600w var för lite, fanns inget däremellan, och att det inte bara är att fixa en svensk sladd.

Stämmer detta, eller är det som du säger angående amerikanska maskiner, och även gäller japanska sådana, att tack vare den inbyggda transformatorn så behöver man bara byta sladd?

Medlem

Spectral: Jag vet tyvärr inte det, men jag kan inte tänka mig något annat än att man kan köpa spel från US PSN store, iaf om man har HDTV.

taah: Tack Din polare har uppenbarligen ett fel på sin konsoll och borde skicka tillbaka den till säljaren för att få en ny. Det är bara att plugga in och köra med en vanlig svensk sladd.


signatur

En styck signatur.

Medlem

Make this thread a sticky!

Bra jobbat

Medlem

Tack mogvard! Ja det vore bra om den blev det så vi slapp nya trådar om ämnet i framtiden


signatur

En styck signatur.

Medlem

nice!! Bra gjort


signatur

No mercy just kill

Inaktiv

Bra lista! jag ska åka till USA om 2 veckor och ska troligen köpa PS3 där. Men vad rekomenderar ni, 40gig eller 80gig?

Sedan var jag på EBgames idag, då sa en tjej som jobbabde där att ett lagligt PS3 chip skulle komma. Vet någon när det kommer, och vad kan man får info om det?

Inaktiv

Tack för listan! Bra att veta för dem som inte redan köpt.

Medlem

Jag skulle ta 40gb, jag tänker så faktiskt att den är ruggigt billig och man har egentligen ingen garanti(det är faktiskt billigare att köpa en ny här i sverige än att skicka den fram och tillbaka för reperation). Men om den nu går sönder så svider det inte alltför mycket i plånboken som tur är.

Lita inte på EBgames, jag har iaf inte hört något om det.


signatur

En styck signatur.

Medlem

Antar att jag är väldigt sent ute med att posta i denna tråden, men skall själv i detta läge förmodligen köpa en sådan PS3 från den sidan.
Eftersom dom postar med DHL så skickar dom troligast som "door-to-door" leverans. så sätt så tar DHL tax avgiften i fraktpriset, därför går frakten på ca 500:-
hade dom skickat som ett prioriterings brev, så räkna med 200:- i frakt, sedan 25% moms samt 3% tullavgift på värdet.

Något att tänka på!
Ber du avsändare att skicka med USPS (Amerikanska posten)
och köra som ett vanligt paket, men skickar det som "Gåva/Gift" så lär du komma förbi tullen
(har jag gjort varjegång)
så sätt kan du få de väldigt billigt då frakten är en "gåva"

Ett tips


signatur

Sim-Racing

1
Skriv svar