Medlem
PS3 Achievments

Jag har suttit och funderat på det här med Home och dess achievment-system. För de som inte vet vad jag pratar om så är det tänkt att achievments i spel låser upp 3-dimensionella "pokaler", som du kan visa andra i en egen kabinett. Dessa pokaler kan vara modeller från spelet eller något som utvecklarna har gjort.

Av de spel som jag har sett så har t.ex. Resistence redan implementerat achievments, även om vi inte har något att visa upp än med tanke på att Home inte ens är här än

Men vad tror ni? När systemet är igång, kommer det patchar från utvecklarna som ger en achievments retroaktivt? Hur pass stort kommer detta att bli? Jag har ingen erafrenhet från systemet på X360, men tycker det är ganska spännande.

Inaktiv

om man ska vara ärlig så är Achievments enbart nördpoäng.
och då menar jag själva poängen alltså.

åå nu måste jag skaffa spelen som ger mest Achievments , det kvittar om dom är roliga eller tråkiga,
jag måste ju ha en high score.

tycker enbart synd om dom som blir riktigt poängskadade.

tycker istället man ska få priser typ pokaler för att man kommer 1a, 2a eller 3a i bilspel.

eller få medaljer i krigspel för antal kills eller mod.

sånt hade vart kul och mer fräckt att visa upp än en massa poäng.

Medlem

Håller med dig. Jag tror att varför achievments leder till hetsjakt är när poängen samlas ihop till ett sorts rankingsystem som det gör på X360, då alla jämför sina gaming-scores. Jag hoppas att trophies-systemet på Ps3 blir bättre och inte inkluderar poäng utan bara någon trofé per spel.
Dessutom borde bara ens vänner se ditt troférum också, så det blir mest för egens skull man siktar på att låsa upp dem.

Flakmonkey

Tror troféer kan bli trevligt, men då ska man få en eller iaf bara ett fåtal per spel... inte några pokaler för att spela igenom en banan med enbart ett vapen å såna grejjer utan snarare för att klara spelet på en viss svårighetsgrad eller liknande...

Men men, kommer ju i grunden vara precis lika onödigt som achivements och gamerscore till Xbox 360, men många (däribland jag själv) tycker det är rätt kul ändå ^^

Inaktiv

Stackars de personer som behöver points och atchevements för att motivera sig att spela data/tv spel.

Själv spelar man för att spel är kul.


signatur

//Matelm
PIRAT - www.piratpartiet.se

Inaktiv

Skulle personligen helst föredra en trofé i form av Elena (från Uncharted) docka/staty i naturlig storlek, eller liknande, som man då kunde ha i vardagsrummet

Inaktiv

det enda jag saknar i ps3 titlar är just dessa achievements..
ge mig dessa tack..

Flakmonkey
Skrivet av Matelm:

Stackars de personer som behöver points och atchevements för att motivera sig att spela data/tv spel.

Själv spelar man för att spel är kul.

Det är ju knappast en nödvändighet för någon, men det är ju knappast något direkt negativt utan kan ge spelet en liten extra krydda. Tycker alltid det är kul att kämpa mot ett mål och det kan du få via en bra story, kampen man mot man i ett MP-spel eller via achivements... och en massa annat förstås ^^

Grejjen är ju dock att det är något frivilligt och om du är helt ointresserade av det så gör det ju knappast spelet sämre.

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Matelm:

Stackars de personer som behöver points och atchevements för att motivera sig att spela data/tv spel.

Själv spelar man för att spel är kul.

Det är ju knappast en nödvändighet för någon, men det är ju knappast något direkt negativt utan kan ge spelet en liten extra krydda. Tycker alltid det är kul att kämpa mot ett mål och det kan du få via en bra story, kampen man mot man i ett MP-spel eller via achivements... och en massa annat förstås ^^

Grejjen är ju dock att det är något frivilligt och om du är helt ointresserade av det så gör det ju knappast spelet sämre.

nej det gör inte spelet sämre, men det finns enstaka fall där folk blivit Achievments beroende på fullt allvar, och det är ju mer eller mindre lika tokigt som att bli beroende av wow.

isfåll kan det väl finnas både Achievments och samtidgt möjligt att vinna pokaler eller medaljer.

men iofs så bryr man sig ju egentligen inte, vill folk jaga Achievments så är det deras bag

Medlem

Tycker det kan vara rätt kul att jaga lite achievements efter man har klarat ett spel. Det förlänger spelglädjen, så länge det är roliga saker man ska göra så klart. T.ex i Dead Rising där man bl.a. fick poäng för att foto så mycket gore som möjligt och sånt

Medlem

också hört om folk som enbart köper spel för achievment men låt dom, dom tycker ju det är kul.
tycker också det kan vara kul att jobba mot mål i spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Problemet är väl kanske mer gamerscore än själva achievments.

Men tänk er en life-size staty av Altaïr när man klarat av Assassins. O.O

Edit: Jo, vad jag menar med att gamerscore är ett problem är när folk kan jämföra sina scores som ett argument till varför den ene är en större "gamer" än den andra. Ni som kör på X360, är gamerscore en publik variabel? Hoppas man har kontrollen att bara kunna bjuda in sina vänner till sitt troférum i Home

Medlem

ja alla kan se ens gamerscore och det finns säkert dom som gillar att skryta med hur hög score dom har.
men jag tycker det är imponerande hur mycket vissa (orkar) spelar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar