Super Mario World VC

Medlem
Super Mario World VC

Fick min Wii i fredags och tankade ner Gradius då för att testa VC och mycket nöjd med det då det är ett av de två spelen jag fick med mitt NES för ungefär tusen år sedan.
Så tänkte testa Super Mario World och tankade det med... som ägare av en gamecube så har jag 4st GC kontroller och spelar då med en sådan vilket tydligen visa sig vara riktigt åt helvete. Man kan tydligen inte springa snabbt och hoppa om man sitter på Yoshi för då gör man hoppet så man hoppar av honom. Problemet är då att man kommer åt den stora A knappen som inte går att missa om man ska hålla inne Y och trycka på B... så finns det något vis man kan ändra knappkonfigurationen för detta? Känns som att den som gjorde kontrollen för detta verkligen inte testat spela med en GC kontroll

Kanske blir tvungen att köpa en classic ändå... känns så onödigt när man har 4st GC kontroller


signatur

osv.

Medlem

jag vet inte omdet går men dom har väll inte gjort egna VC-spel utan konveterat rakt av, då blir det problem med GC-kontrollen när knapparna sitter som dom gör.
finns väll vissa spel som går att ändra knapparna på men långt ifrån alla "original" alltså.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Njaa jag pillade runt lite och hittar inga inställningar för knapparna och läste nu nyss på wikipedia:

Citat:

Some reviewers have claimed that games play differently due to the different controllers. Super Mario World, for instance, is more difficult to play due to the GameCube controller's button placement. The Classic Controller remedies this problem.

Känns lite tråkigt men får väl ta och inhandla en classic controller sen någon dag. Då vet man ju att man kan spela alla spelen sen också så blir nog bra. Får nöta igenom Zelda och varva Gradius ettpar gånger till under tiden.


signatur

osv.

Medlem

lite synd :/ och för dig som har 4st controllers :/
jag har bara två, men det är ju skit samma, sitter änndå där med tarmen i det blåa förådet, får väll köpa en/två classic med


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

classic kontroller är väl inte så himmla dyr,
minns inte vad min kosta, men den kosta förmodligen under 300 kr.

Medlem

btw fanns/finns det inte en adapter som gör att man kan köra med sin NES kontroll på wii?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Har för mig classic kosta 250kr eller nått. Kanske var nått annat tillbehör jag minns iof. Dock är 250x2=500kr. Ugabugga. Räcker väl med att man ska punga ut närmare en tusenlapp per wiimote+nunchuck?

Inte hört om någon adapter men är säkert någon som moddat kontrollen för att köra med NES originalet om inte annat.


signatur

osv.

Medlem

Vet inte hur du håller kontollen men jag har inga som helst problem med att hålla Y inne och trycka på B på min GC-kontroll.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Vet inte hur du håller kontollen men jag har inga som helst problem med att hålla Y inne och trycka på B på min GC-kontroll.

Jasså? Håller kontrollen så att tummen går i linje över A + Y men kanske är lite ovana inblandat också.
Övning ger färdighet!


signatur

osv.

1
Skriv svar