Hotel Dusk - Room 215 [DS]

Inaktiv
Hotel Dusk - Room 215 [DS]

imorgon är det äntligen dags för denna thriller till DS som varit så efterlängtad av många! mitt skickades idag och väntar med spänning på att få lägga vantarna på det imorgon

någon mer som inväntar detta spel?!

www.hoteldusk.com


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Jag har det redan, importerade från staterna i januari. Det har jättebra användning av DS:ets egenskaper och har en story som är fullt värd att spela igenom spelet för. Men det misslyckas på väldigt många punkter :/ Kan utveckla ifall ni vill.

Medlem

du får gärna utveckla, funderar på att köpa det.

Visst. Själva spelandet består mestadels av att vandra fram och tillbaka mellan olika personer, eller leta efter någon ny att prata med. Detta varvas med kanske ett pussel eller så i timmen, varav detta antingen är så enkelt att det tar en minut att lösa eller så långsökt att man får vandra runt hotellet i ännu en timme i jakt på den lilla sak utvecklarna vill att du ska hitta. Det är alltså inte mycket spelande, nästan bara en story.

Storyn i sig är väl inte den bästa som skrivits heller, men visst, den är helt okej. En hyfsad deckare. Men den känns tillbakahållen, som om manusförfattaren skrev den för något riktigt vuxet ämne men i sista hand tvingades av någon högre upp att tona ner den till något som gjorde att spelet kunde behålla sin låga åldersgräns. Detta gäller också andra delar av spelet.

Det värsta är att man ofta ser saker som hade kunnat göra det till ett fantastiskt spel om de hade nyttjats. Som alternativa vägar i dialoger och riktigt bra användande av touch screen. Men dessa leder inte i slutändan, eller ens för nästa minut, till något speciellt.

Spelet har däremot bra dialog och vissa riktigt härliga karaktärer, vilket tillsammans med en ganska bra story och en grafisk stil som är fantastisk ändå håller "spelet" flytande. Gillar du sådana saker bör du titta närmre på det, men vänta dig inget mer då du inte kommer att få det.

Medlem

åfan, har du nåt annat tips på ett liknande spel, som är bättre då?

Till DS tror jag inte det finns mycket i samma stil. Another Code (eller Trace Memory som det heter i utlandet) är Hotel Dusk-utvecklarnas förra spel och hörs vara väldigt likt i spelstil, men lida av en del problem det också.

Annars finns Phoenix Wright-spelen som också de är storydrivna textäventyr. De är inga riktiga pussellösarspel, däremot, men man får utmana hjärnan på vissa ställen för att klura ut hur man ska motbevisa/bevisa saker. Det andra spelet i serien är bättre på denna punkt än ettan, även om inget av dem är riktiga höjdare ur ren spelsynpunkt. Men som interaktiva böcker är båda töntigt mycket bättre än Hotel Dusk och upplevelser som jag i allmänhet rekommenderar starkt till alla då de tillhör mina favoriter.

Svårt att jämföra däremot, då de har en helt annorlunda stil än HD. En deckarserie emot en anime, typ.

Inaktiv

Är på kapitel 7 (snart 8) och är verkligen otroligt tagen av den härliga storyn än så länge, den blir bara bättre och bättre och det är inte mycket som kan få mig så fängslad faktiskt. precis som peak säger är det inte mycket till "spelande" utan det är i princip en story där man inte gör mycket mer än att föra dialog, lyckligtvis är detta någonting som passar mig alldeles utmärkt!


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Inaktiv

Är inte Phoenix Wright-spelen något i liknande stil som detta? Sitter själv och väger lite mellan något av spelen eller kanske FFIII.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Tja, som jag skrev längre upp i tråden är de två också spel där fokus ligger mer på dialog och story än på ren spelbarhet. I mitt tycke sköts också alla de delar bättre i PW-serien än i Hotel Dusk, men då Hotel Dusk har en helt annan inriktning med sin story och atmosfär än PW är det svårt att säga vilket som passar bäst till en enskild spelare.

Tycker du däremot redan att PW verkar intressant kan jag nästan lova att du kommer att ha mycket mer nöje med dem än med HD

Inaktiv

Tackar för det svaret Antar att Hotel Dusk kanske är trevligast om man är ute på semester och tar och spelar igenom det istället för att läsa en bok. För att lapa sol passar sig verkligen inte!
Ska nog köpa PW, men det får bli i slutet på månaden


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar